A NASA hozza a szokott formáját, ismét egy féléves csúszás...
"the Ares I first stage PDR has been moved to late summer or early fall of 2008 in order to better synchronize first stage activities with those at the vehicle system level and Constellation Program schedules, but this change is not expected to affect any test flight dates."
This new date represents a delay of approximately 6 months from NASA's original plans. The charts below show the current status of the Ares 1 design and related review activities.
Valaki látott már valami eredményt az SS2 körüli robbanás ügyében?
A Scaled Composites-féle balesetre gondolsz? Ha jól emlékszem azt olvastam akkoriban, hogy egy teszt során történt a robbanás, ami abból áll hogy nagy sebességgel átgeringetik a rendszeren a nitrogén-oxidot. Valódi, égéssel járó robbanás nem is történt, viszont ha valahol valamelyik szelep eltömődik, vagy efféle hiba van, akkor a nagy nyomás szétvetheti a tartályt. Persze nem biztos hogy pontosan így volt, de milyen eredményre számítasz?
Majdnem elfelejtettem a leszállást megnéázni, de az utolsó pillanatban bekapcsoltam a Nasa TV-t, de ilyen még nem volt.Azt írta ki a rendszer,hogy túl sokan vannak vonalban és ezért keressek más megoldást.Na,mivel ilyen nem jutott eszembe a CNN-re fanyalodtam,az legalább adta az utolsó perceket.
Az űrruha sok helyen tartalmaz fémet a viszont a hőszigetelő anyagok amik a fém és az űrhajós teste között vannak azok polimerek és textíliák tehát elektromos szigetelők. Ráadásul az űrhajóst és a 28V-os életfenntartó rendszer elemeit alapból elektromosan is szigetelni kell az űrruha külső rétegeitől. Ez az áramütés dolog szerintem is erősen túl volt lihegve. Nyilván pontosan tudták hogy hol futnak a nagyfeszültségű "tabok" a panelban.
Ezzela javítással a Columbus már felmehet, viszont kiváncsi vagyok, hogy mikorra ütemezik a másik oldal forgatójának a javítását, mert a Kibo-hoz kelleni fog a harmadik napelemszárny is.
Ja, azzal voltak elfoglalva, hogy akár a 110 volt is megcsaphatta volna az űrhajósokat. Hm. Gondolom nem túl reális "veszély" volt. Egyáltalán vezető anyagból van a kesztyű?
Remélem, sikerül összerakni, de nagyon össze vannak gyűrődve ezek a lapok a szakadáson túl is, ráadásul ahogy nézem a NASA TV-n, nagyon lassan halad a munka...
Skaccok! A NASA TV épp most mutatja a napelem-javítást. Nem tudom, hogy van-e valami késedelem a streamben vagy totál online, de mindenesetre érdekes! Az elmúlt félórát azzal tökölték, hogy Houston nem látja jól a sérült területet, mert az űrhajósok sisak-kamerája még nincs jó pozícióban. Az egyik űrhajós már beszólt, hogy hagyják már őket dolgozni is.
Mintha lett volna egy olyan minisat, amelyik gyakorlatilag egy szabadon lebegő kamera, mérete focilabda kb. Miért nincs ilyen esetre néhány ilyen focijuk??
Az ATV-nél igen, a HTV-nél viszont a CBM összekapcsolóhoz a Kursz már nem volt alkalmas. Amúgy az ISS-en összesen négyféle összekapcsoló szerkezet van.
Mit szóltik Armadillo-hoz? Az X-prize Lunar Lander kihívását idén sem sikerült teljesíteniük. Kár, mert jó lett volna újra látni, hogy valaki magánkezdeményezés pénzhez juttat egy ilyen teljesítményt. Ez is csak azt bizonyítja, hogy hiába vagyunk mi türelmetlenek, mondván "semmi sem történik" űrutazás terén, azért ez a pálya nem 1xű.
The PROX system will be installed in the Japanese Experiment Module "Kibo" to communicate between the H-II Transfer Vehicle (HTV) and transmit and receive data between the International Space Station (ISS). It will also measure the relative distance and speed between the ISS and the HTV in order to support the HTV's rendezvous with the ISS.
Nem tudom, mennyire szerencsés, hogy háromféle űrjármű (Soyuz/Progress, ATV, HTV) háromféle megközelítő és dokkolórendszerrel működik. Nem lett volna gazdaságosabb közös szabvánnyal dolgozni, pláne ilyen kis tervezett darabszámoknál, mint ATV és HTV? Az orosz irányítórendszer már bevált és bizonyított, hatékonyabb lett volna azt megvenni, és a rendszerfejlesztés jelentős költségeit másra költeni.
Proximity Communication System (PROX) undergoes testing
Tests are currently being performed on the Proximity Communication System (PROX) at NASA's Kennedy Space Center (KSC).
The PROX system will be installed in the Japanese Experiment Module "Kibo" to communicate between the H-II Transfer Vehicle (HTV) and transmit and receive data between the International Space Station (ISS). It will also measure the relative distance and speed between the ISS and the HTV in order to support the HTV's rendezvous with the ISS.
Since last year, tests on the PROX and a compatibility test for the PROX/rack had been carried out before it went through a pre-shipping examination and was shipped out to the U.S. in January 2007. After performing several tests like the JEM/PROX compatibility test, it will be installed in the Experiment Logistics Module Pressurized Section (ELM-PS) and is scheduled for launch on Assembly Flight 1J/A at the end of February 2008.
A pr. manager (Yoshihiko Torano) oldalán ezt írja:
The first HTV launch is scheduled for 2009, after the Japanese Experiment Module (JEM) "Kibo" has been attached to the ISS. After that, we are planning to support manned activities on the ISS by flying the HTV once a year. http://www.jaxa.jp/projects/rockets/htv/manager_e.html
2008-tól évi egy ATV amire szerződés van 2016-ig tudtommal. 2009-től évi egy HTV szintén 2016-ig. 2009-től évi hat Progressz 2011-ig, hosszabbítási lehetőséggel 2016-ig és 2010-től az évi hétre növelés lehetőségével. Ezek mellett a hatfős személyzet fenntartásához még évi 7-10 tonna ellátmányra van szükség. 2011-re a COTS keretében 10 tonnával számol jelenleg a NASA.
A Rocketplane Kistler bukta el. Át is lett dobva a labda a Specehab-nak. A Spacex eddig megfelelt. Ha meg megbukik, akkor majd lesz más, a Spacedev és a Tspace ott áll a sorban, a folyamat már beindult. Ekkor a Bigelow-nál lesz a labda mert a személyszállítás 2010 körül neki lehet a legfontosabb. Az ISS személyszállítás 2011-ig szerződésben garantált a Szojuzokkal és semmiből sem áll meghosszabbítani 2016-ig. Az ISS-nek 2010-után a teherszállítás lesz a fontos.
Gerion, nézegettem én is a weblapjukat. Eddigi két fellövésük mind kísérleti, teszt repülés volt. Ez azt jelenti, hogy az, hogy nem sikerültek 100%-osra, nem jelenti azt, hogy ezek a repülések kudarccal zárultak. Nagy sikert nem lehet mondani, hiszen nem lett 100% egyik fellövés sem, viszont a célkitűzést, hogy éles körülmények kötz teszteljék a rendszereket, igen jó százalékban sikerült elérni. A teszt kilövéseknek pedig ez az elsődleges célja. Ezért, én egyetértek azzal, amit az oldalon írtak, hogy végül is ksi sikernek lehet elkönyvelni a kilövés(eke)t. Mondjuk én a 2. kilövés adatait nézegettem, és bizony 260 vagy 280 km-es magasságot ért el a payload - csak nem szerezte meg az orbitális sebességet. Azért ez egy komoly teljesítmény.
Amit kamov írt, azt is igencsak érdemes végiggonodlni, hiszen valóban úgy néz ki az egész cég, mint akik kinőttek a garázsban hegesztünk kategóriából, és nem csak mostanában!
Most, a COTS-ot ha jól emlékszem elbukták, vagy rosszul emlékszem?
Megintcsak azt mondom, nem mondtál újat. Egyetértek veled, tény, hogy fejlődnek, és az is tény, hogy a többi pályatárshoz képest messze ők állnak a legelőrébb.
Ezen a ponton jön viszont a nézetkülönbség(?). Mert az, hogy a többiekhez képest még ők a legjobbak, szerintem nem biztos, hogy elég lesz a talponmaradáshoz. Ha a 3. fellövésük sem sikerül, akkor sanszos, hogy a most felvett emberek elkezdhetnek új állást keresni. Ráadásul szinte máris kéne indítaniuk sorban a jóval összetettebb Falcon-9-eket, úgy, hogy eddig a Falcon-1 semmit sem mutatott évek alatt, és megoldani hipp-hopp egy olyan feladatot, aminél kevesebbel alig bír el az ESA az ATV programban már mennyi éve.... És a szükséges összegekhez képest a COTS pénzt keveslem.
Ismét egyetértek veled, "magas üzleti kockázatot vállalatak be", sőt szerintem túl magasat, technikailag is, meg fognak bukni ezzel. De ne legyen igazam, 2010 körül, a 10000. fórumos hozzászólás magasságában majd térjünk erre vissza! :)
A cég még a COTS előtt saját erőforrásokból meg tudta teremteni két hordozórakéta építésének pénzügyi és infrastuktúrális alapjait. Ez rajtuk kívül senkinek sem sikerült. A Spacex-bebizonyította hogy képes fizikailag előállítani egy rakétát. Az meg hogy az első pár prototípus megpukkad az a rakétaiparban szokványos.
Működő próbapadokat, készülő rakétákat látok a fotókon(még olvasni sem kellett volna tudnom hozzá), üzemcsarnokokat létszámbővítést, azaz egy normális ipari fejlesztési folyamatot. Mindezt úgy, hogy eddig megfelelt a NASA elvárásoknak, amiben benne van az is hogy az utolsó fillérrel is el tudott számolni(olyan könyezetben ahol a kerékkötő/konstuktőr arány garantáltan magas).
A cég láthatóan megteremtette a Falcon-9 építésének az alapjait területben, emberben, tudásban, hajtóműben. A fejlesztés pénzügyi alapon jelenleg biztosított. Ami hiányzik az a tapasztalat. Ezt viszont semmittevéssel biztosan nem lehet megszereni.
Ezeket a tényeket sem kellene figyelmen kívül hagyni.
Ettől még nyilvánvaló hogy magas üzleti kockázatot vállalatak be, amit apró nüanszokon is be lehet bukni. De ha nem ők akkor pár év múlva valaki más.
Nem mondtál újat, láttam már jópárszor. Ami pl érdekes benne, hogy a mostmár "Q1 2008"-ra tervezett harmadik fellövésnek eltűnt a szponzora, és csak simán Flight3 a megnevezése.
Lehet, hogy a munkám következménye, de én már csak a tényeknek hiszek, honlapos szövegelés nem győz meg. A tény pedig: eddig 2 nyűgösem összejött fellövési próbából 0 siker. A harmadik próbát megértem, hogy nem siettetik, mert ha ezt is bukják, akkor 3:0, és ezzel már bajban lesznek.
Vagy szerinted konkrétan melyik részét kellene tanulmányozni a honlapjuknak? :)