A "játékvasúton" november 17-18-án rendezzük a következő pályafenntartási napokat. Aljcserék, vágányszabályozás, áteresztisztítás, illesztések javítása lesz terítéken. Esőben is van fedettpályás tennivaló. Jelentkezni publikus mailcímemen lehet!
Jól összefoglaltad. A ma üzemelő, a Feketevölgy- Hamuház szakasznál csak kicsit kevésbé elmosott pályát végig, teljesen egyesületi erőforrásból de főleg saját fizikai munkával állítottuk helyre. A hidak közül 3-at mi építettünk meg, kettőt az Ipoly Erdő Zrt. majd egyiket Ők újból megépítették. A pályatestet azonban mindre mi fektettük le.
A most tervezett felújítás állami beruházás, ebbe nincs beleszólásunk de az állami vagyont kezelő Ipoly Erdő Zrt. korrekt partnerként kikérte véleményünket a tervezés kapcsán. Ettől kezdve viszont mi is csak várni tudjuk a megvalósulást mint az aki nem dolgozik nálunk.
Szerinted a tetteket mik előzik meg egy fejlesztés esetén?
Lehet lőrincezni, még akár jogosan is, de mikor milyen kisvasúti megszüntetések/felújítások/építések voltak? Vedd számba, nyugodtan leírhatod ide is évszámokkal! Kezdd a '60-as évekkel! (Csak zárójelben: az 1968-as koncepció nem egy "terv" volt?)
Kemence, konkrétan: rendkívüli tisztelettel viseltetem az ott munkálkodók iránt, különösen azután, hogy pár napja volt lehetőségem belepillantani munkájuk egy kis szegletébe. De mindennek van egy jogi státusza. Tehát: egy budapesti utcánál van egy tulajdonos (Bp. Főváros), egy közútkezelő (BKK) és egy üzemeltető (BKK Közút). Ha van pl. egy útkorszerűsítés, akkor a fővárosé a pénz, és a kezelőn keresztül finanszírozza a beruházást, az üzemeltető szakmailag tud beleszólni (időszaktól függő mértékben). Tehát itt sem a BKK Közút (régen FKFV) kapja a pénzt, hanem a BKK. Kemencére fordítva: tulajdonos a Magyar Állam, vagyonkezelő az Ipolyerdő Zrt., üzemeltető a KBK. Tehát a KBK nem kaphat pénzt, mert neki nincs joga állami tulajdonok fölött tulajdonosi jogokat gyakorolni, mint amilyen az építés is.
A munkájukat sajnos időnként elmossa az eső, sőt el is fogja, mert amikor megépítették ezt a kisvasutat kb. 100 éve, a rövidre tervezett élettartam miatt a völgy aljában építkeztek, nem a hegyoldalban. aztán az élet úgy hozta, hogy a kisvasút továbbra is megmaradt, de a pálya maradt a völgyben. (Sajnos a globális felmelegedés következményeképp még sűrűbben kell számolni a pályát érintő árvizekkel.)
Ön egy egyesületet, egy közösséget rágalmaz! Nem ártottunk magának. Nem tehetünk arról sem, hogy Kecskemét bezárt. 18 éve tevékenykedünk egy vasúton, ami eljutott arra a szintre, ahol most van. Ez az út rendkívűl nehéz és rögös volt, van és lesz. Mi sem tudunk mindent megmenteni. Ez az egy vasút bőven felemészti az energiánkat. Szerencsére vannak önkéntes tagtársak Nagybörzsönyben, Gödöllőn és Békéscsabán is.
Nem terv, tett kell! Főként nem prolitikussok-lőrincbarát, hanem a kisvasút barátok kezébe kell adni a pénzt, akik eddig is rengeteget tettek a kemencei kisvasútért, és pár éve munkájukat elmosta az eső...
Nyíregyházára nem néhány százmilliót, hanem úgy 30-60 milliárdot rá kellene költeni, hogy abból vasút legyen (60-80 km/h, biztber, új járművek, praktikusan villamosítás). Ha ez megvan, akkor lesz versenyképes a közúttal. Utas akkor se nagyon lesz, fizetőképes pláne nem, mert arra se dolgozni vágyó, se munkahely nincs.
Néhány éve még a börzsönyi összekötésről is azt mondták, hogy esélytelen, mert nagyon sok millió kell hozzá, amire nekik sosem lesz, máshonnan meg ugyan miért kapnának. Aztán egyszer csak lőn' csak lett rá 800 millió és meg is épült, és mivel nem ott van, ahol senki egy büdös szót sem szólt érte, nem volt tiltakozás, nem nézegetik az utaslistákat nagyítóval rendszeresen, hogy lehessen róla lejárató cikket írni ,hogy hát már megint láttam, hogy nem volt tele a kisvonat, felesleges pénzkidobás.
Reális esélye annak van, amerre éppen megnyitják a pénzcsapot. Akár a legorbitálisabb f@szságnak is ilyen módon, ha éppen valaki arra "érdemesnek" a pátriájáról van szó. Ez teljesen független az utasforgalomtól vagy bármi szakmai megfontolástól. Nem baj, a világ rendje már csak olyan, hogy amit ma biztosra veszünk azt pár évtized múlva könnyen a "régi kor árnya" fedheti el. Majd eszembe fog jutni az intelmed akkor is.
1997-ben még több kocsival jártak a nyírvidékin és voltak utasok is, akkor még 40 km/h volt a sebesség több helyen. Állítólag olyan település is volt, ahol kisírták ,hogy a falun belül végig legyen 10-es lassújel, mert balesetveszélyes az utcán menő sín és még Pista bácsi beszédül elé mikor a kocsmából megy hazafelé, meg különben is hangos és megijed tőle az aranyhal a nappaliban. Aztán meg csodálkoztak ha fogynak az utasok. Mert 40 km/h az még versenyképes a földúton pattogó Zsigulival szemben 10 már nem, akkor már nemhogy biciklivel, de futva is leelőzöd. Később is volt több település pl. Kótaj, ahol nagyon harcolnak a vasút ellen, mondván minek az oda, azért pláne, mert a gázvezeték építésnél a vasút miatt dupla védőcső kellett. Azóta meg jól beszopták, mert a sín ugyanúgy ottvan, csak már vonat nem jár rajta, így utazni se lehet vele, de mivel szünetelő vonal csak, így minden szempontból olyan, mintha aktív lenne semmit nem nyertek a vonal kinyírásával.
Csiszta felé volt forgalom mindig is a fürdő generálta, csak hát miután megszüntették már nem volt mivel utazni. Közút a fürdő fel ése a legjobb, de mivel nincs más mással nem tudnak oda menni.
Hivatásforgalomra gondoltam. A potenciális utazóközönségről írtakkal egyetértek.
Időnként volt zárt peronos jegyellenőrzés, a jegy nélküli utasokat visszazavarták a pénztárba. Mindnek volt valami jogon 90% kedvezménye, azt a jegyet se akarták megvenni, úgy vonyítottak, mintha élve nyúzták volna őket. A járművek leendő állapotát illetően elég volt látni a 71-es vonal Hernyóit.
Több helyen a település főutcáján megy végig. Álljon meg 3-4 helyen, érdekes, tőlünk nyugatabbra meg tudták csinálni, kvázi pénzbe sem kerül.
A "rendes" utasok persze, hogy leszoktak róla. Évi 1-2 alkalom teljes vonalbeutazás jó móka volt (Kecskeméten is, az egyik volt kemencei pályamester mindig hozott valami "csemegét"), de ha naponta kéne munkába járásra órákat zötykölődni rajta, én is utálnám.
Sóstón kívül mi van arra? Egy nagy lapály... Milyen utazási cél és fizetőképes kereslet van ott? A hivatásforgalmat inkább el tudnám képzelni magasabb sebességgel, bár a sok barna félő, hogy nem nagyon vigyázna az új járművekre. (A pálya talán nem esne a fémgyűjtők áldozatává - ahogy korábban sem.) Ugyanakkor nem egy sűrűn lakott területről van szó. Szóval vannak kétségeim.
Félreértés ne essék, nagyon sajnálom a vonalat, de az elmúlt 10 évben leszoktak róla az emberek, így nem látom esélyét az újra indításnak. Annakidején kellett volna a bezárás helyett felújítani/korszerűsíteni.
Többször is beutaztam, sokat fotóztam. Nagyon jó lehetőség LENNE, valódi utazási céllal, fizetőképes és fizetni akaró utazóközönséggel. Ha ez megvan, jöhet az infra, majd a járművek, menetrend. A vonalvezetése piszok jó, bár szerintük "visszaveti a települések fejlődését".
Kemencén a hétvégén átlépjük az 27000-es éves utasszámot. Ez közadat. Mindez annak a 30-40 embernek köszönhető, akik évről évre feljárnak hétvégenként -legyen ez személyzet, pft vagy gépeszet.
Visszakérdezek: szerinted minek van reális esélye?
Nyírvidéknek mennyi? Milyen látnivalók vannak arrafelé, milyen esély van arra, hogy oda ezért emberek elmenjenek (fővárostól 200+ km-re)?
Kecskemétnek mennyi? A gulyásturizmusnak vége, tschikóschért, gulaschért a németek nem jönnek, más vonzó tényező nincs arrafelé, az Alföldet kedvelő, Petőfi-féle emberek kevesen vannak.
Csisztán miért fogytak el az utasok? Ráadásul a Balaton 9 hónapig kihalt. Milyen esélyei vannak? (Somogyszentpálnak nagyon örülök, hogy megy, de valami ritka szerencsének is tartom. Meg annak, hogy a közúti közlekedése nem a legszerencsésebb.)
Felsőpetényen mikor volt kiránduló forgalom? Szegény egy gazdasági vasút volt, a bányát bezárták. Milyen esélyei vannak?
Mahócát tudomásom szerint rendbe akarják hozni.
Hamuházig állítólag meg akarják hosszabbítani a jelenlegi szakaszt.
Így már talán érthető, hogy oda akartam kilyukadni, miszerint nem az esélyteleneken kéne keseregni...
Nevezheted játékvasútnak, ettől még a tények makacs dolgok, akármilyen is a politikai széljárás az országban. Avagy az általad "játékvasútnak" nevezett vonalon egy erősebb hétvégén több utas van, mint a kedvenc vicinálisodon egész évben volt.
Csak egy vonat az elmúlt hosszú hétvégéről, "unalmas.jpg".