Nem is egészen erre gondoltam, persze itt vannak a rossz útjaink meg a magunk bajai. Viszont azt hiszem hogy pl. nem sikerült annyira tönkretennünk a Dunát mint a bécsieknek. Csórók vagyunk, de mégis építettünk és építünk szép hidakat, megfúrtuk a rakpart négysávosítását, amit Bécsben megcsináltak hat-nyolc sávval a csatorna partján, és még sok olyan dolog van amiben szerencsénk volt. Szerencsénk, mert abban a korban amikor mindenki az iparosításban, és a fejlődésban hitt, mi éppen nagyon csórók voltunk és nem tudtuk annyira tönkretenni a környezetünket mint mások, nálunk gazdagabbak.
Ez egy másik kor, ahol erősebb a civil kontroll, és fontosabb a környezettudatosság. Szerencsénk van hogy most van több pénzünk fejleszteni.
Teljesen egyetértek veled, a bécsiek a nyolcavanas-kilencvenes évekeben átlendültek a ló túlsó oldalára, most pedig próbálják rendbetenni azt amit akkor elrontottak. A városi igények helyett már akkor is az elkerülőútban kellett volna gondolkodniuk. Persze akkor még nem negyon volt forgalom kelet felé, zárva voltak a határok, gondolom emiatt döntöttek a városi autópálya mellett, és emiatt lett egy hatalmas undorító ipartelep a városnak ez a Pest felé eső fele.
Úgy látszik hogy az is csinál hülyeséget akinak nagyon sok pénze van, és néha kifejezetten jó ha nekünk nincs, mert ha lett volna szerintem mi is megépítjük a magunk városi sztrádáit.
Egyébként valószínűleg pont ugyanígy fognak járni a magasházakkal és a Dunaparttal is, tíz év mulva majd elkezdenek azon gondolkodni hogy lehetne rendbetenni a magasháznegyedet, meg az iparosított, erőművesített, műdunapartot.
Szóval szerintem ne a bécsiektől akarjunk tanulni...
Valahogy egész végig az volt az érzésem hogy a bécsiek biztos nagyon irigykednek a Pestiekre, mert a bécsi Dunapart, a hidak, meg a magasházak...
ez az irigykedés csak addig tart, amíg turistaként nézelődik az ember...
ha napmintnap a dugóban ácsorgás, vagy a sima haladás a tét, akkor már nem is olyan irigylésre méltó...
kicsit olyan ez, mint a csendes jólevegőjű vidéki élet utáni sóvárgás...
elméletben télleg nagyon romantikus, a gyakorlatban viszont már nem annyira:
minden drága, ha egyáltalán lehet kapni, messze van az állomás, busz csak naponta 2-3x van (tehát autó KELL), az utak iszonyú rosszak, soxor nincs is leaszfaltozva, lehet dagonyázni a sárban...
Még annyit, hogy én teljesen megértem a köröshegyieket, az Ő helyükben én sem járultam volna hozzá ahoz hogy a falujukon keresztülvágtasson az autópálya. Ismerek néhány törökbálintit, nekik is megvan a véleményük arról aki annak idején nem volt képes másfél kilóméterrel nyugatabbra húzni az M7 nyomvonalát. Dolgoztam másfél évet Törökbálinton. Eleinte ez normálisnak tünt, de ahogy elbeszélgettem időseb szakikkal és elmesélték milyen volt a falu az M7 előtt, azért elgondolkodtam rajta hogy ez a falu mennyivel szebb lenne, ha annak idején ezt a másfél kilómétert még hozzátették volna a pályához. Gondolom az érdieknek is hasonló lehet a véleményük, sőt szerintem a bécsiek közül is annak aki a városi autópáyák környékén él. Szóval azt gondolom hogy a kérdés úgy nem merülhet fel hogy tegyünk tönkre egy falut néhány milliárdért. Ez a kérdés néhány év távlatából még talán magyarázható lehet, de nem lehetünk olyan zsugoriak magunkhoz hogy tönkreteszünk életképes településeket néhány milliárdért. Úgyan kit fog érdekelni húsz év mulva hogy ez a pálya hetven milliárd volt vagy harminc?
(innen délkeletre valóban látszik valami hőerőmű féleség - talán gázos)
Biztos hogy kellene néhány jó gyorsforgalmi út Budapestre, de jó lenne elkerülni a Bécsiek rossz példáját.
van benne valami, de ők most nagyon átlendültek a ló túloldalára...
ami nekem nagyon zavaró, ha bécs úthálózatára ránézek, az az, hogy nincs elkerülő útja, ad absurdum, gyűrűje... (mármint az A21-et és a nemrég átadott S1-et leszámítva...)
viszont 2 full ap. átszeli a várost...
ha ugyanolyan (vagy nagyobb) hangsúlyt fektetnek a gyűrű kiépítésére, mint a belvárosi pályákra, akkor elkerülhették volna ezt a helyzetet...
A múlt hétvégén épp erre jártam. Kiugrottunk Bécsbe, megnéztük az új magasházakat, meg a Dunapartot. Egy kempingben szálltunk meg, kitűnő helyen, az egyik oldalról a belvárost elkerülő régi körgyűrű Duna hídjának a túlpati csomópontja határolta a kempinget, a másik oldalról a vasút, meg az a nekem erőműnek tűnő objektum amiről a Laci korábban írt. Aztán másnap felmentünk Wachauig a Duna parti autópályán.
Valahogy egész végig az volt az érzésem hogy a bécsiek biztos nagyon irigykednek a Pestiekre, mert a bécsi Dunapart, a hidak, meg a magasházak...
A másik amit egész végig éreztem hogy valamikor a nyolcvanas években a bécsieket nagyon elkapta a közútfejlesztési láz, és orba-szájba építettek autópályákat Bécsben oda is ahová teljesen megfelene egy városi út is. Emiatt a város egyes részei eléggé elszigetelődtek egymástól. Valószínűleg ezeknek az ésszerűtlen fejlesztések ellenhatására a civil szervezetek elérték azt, hogy autópályát ma már csak úgy lehet építeni Ausztriában ha annak kb a harmada alagútban megy. Úgy néz ki Bécsnek ez a része minta a város nem az emberekért lenne, hanem az autókért. Itt aztán tényleg felüljáró felüljáró hátán. Nem meglepő ha erre az a válasz hogy ma már minden új út fedett, ha lakott terület közelébe ér. A Brünni és a Linz-Ceske Budejovicei tervezett autópálya is, de akár az S1 új szakasza is tele van "fedett utakkal", épített alagutakkal. Én nem mondom hogy ez rossz, biztos hogy nem olcsó, de valószínű jobb egy fedett út mellett lakni mint abban a kempingben ahol megszálltunk.
Biztos hogy kellene néhány jó gyorsforgalmi út Budapestre, de jó lenne elkerülni a Bécsiek rossz példáját. Néha úgy éreztem magam Bécsben mintha egy Japán városban járnék (pl Gürtel északi végén kiépített csomópont, ahol kb négy szinten özönlik a forgalom egy olyan jellegű helyen mint mondjuk a Baross tér). Ezek után nem lep meg hogy ma minden új út tele van alagutakkal a síkvidékeken is...
itt van egy frankó térkép a tervezett S1-ről (bécs északi elkerülő) + A5-ről (brünn felé vezető ap.)
érdekes, hogy bécs is elég hadilábon áll az elkerülőkkel:
- csak az A21 van meg régebbóta (A1-A2 között)
- a schwechati S1 szakaszt nemrég adták át (a térképen még in bau - múlt héten leteszteltem: egész frankó lett...),
de ez még mindig csak félkör...
juteszembe:
az A21 kb. olyan terepen megy át, mint a tervezett M0nyugat, és ráadásul védett területen (naturpark föhrenberge), nálunk viszont csak minimálisan van érintve a BTK...
az ábrán szereplő költség viszont elég durva:
3,1mrd euro / 113km... ez kb. 7mrd Huf/km !!!
az ábrából nem derül ki, hogy milyen jelentősebb műtárgyak lesznek, de az ár alapján igen sok alagút és viadukt lesz...
emberek, valakinek néhány lappal/nappal ezelőtt volt egy hozzászólása (remélem, itt láttam), hogy csúszik a 37-es főút építése is. aki ügyesebben használja a keresőt, mint én, kérem, segítsen.
Csupán az autópályák karbantartása 75 milliárd dollárba kerülne évente, de csak hatvanmilliárd jut rá - azaz az úthálózat minősége és biztonsága évről évre romlik, írja az AP.
ez kicsit azért durva.
(bár ott nincs olyan horribilis adóterhelés az üzemanyagon, mint itt európában, így az ebből származó bevételek sem olyan óriásiak, de azért ez elég meredeken hangzik...)
bírom az ilyen bagatell összegekkel szarakodást: ez a 15mrd usd kb. fél napi gdp...
vedd figyelembe, hogy a dorogi iparvidék-tatabánya közúti kapcsolat csak tatán keresztül lehetséges. ( a bajna-tarján-t.bánya, ill. a süttő-tarján-t.bánya közutak csak kirándulási célokra alkalmasak' de arra nagyon szépek.)
annyit tudok róla, hogy a helyiek körében is nagy a vita, hogy kell-e, ill. mikor épüljön?
az ellenzők szerint nem kell, mert az M0 ellátja ezek feladatát, tehát az M0-t kell mielőbb építeni...
a támogatók szerint meg az M0 mellett is szükség van rájuk, de csak az M0 építése után (vagy azzal egyidejűleg) érdemes építeni, nehogy az M0 előtt elkészülő elkerülők miatt tovább halasztódjon az M0 építése...