Én csak a mi utcánkról tudok beszámolni. (Heltai köz)
1972-ben költöztünk ide a rákosligeti III. utcából. (Arról a házról is tudnék mesélni, ahol életem első 14 évét töltöttem.) Mindkettős földes út volt, mint a kerület legtöbb utcája.
Igen, ez a Heltai köz is ilyen két házból álló utcácska. Kb. 10 család lakott itt akkor.
Köztük volt 3 kamionos is. Ezek a monstrumok elvileg csak kijelölt (előre tervezett és engedélyezett) útvonalon közlekedhettek volna, de ők hazajöttek a járművel.
Elsőként itt rakodtak ki és csak azután mentek be a telepre. Természetes a súlyos járművek nem tettek jót az útnak.
Már nem is tudom, mikor volt a csatornázás. Sok pénzt elkértek tőlünk, s a házon belül is sok szerelni-átépíteni való volt. A kettőt együtt csak kölcsön felvételével tudtuk kifizetni.
A munkálatokat kontárok végezték. Pl. fordítva rakták le a csöveket, úgy hogy az összeillesztésnél elakad a tartalom. Többször nekifutottak, mire sikerült.
A gödrök visszatemetése csak annyiból állt, hogy visszalapátolták a földet. A tömörítést teljesen kimaradt. Gondolhatjátok, mi volt itt esőben. A teherautó kerekek még mélyebb gödröket ástak.
Aztán lassan elmaradtak ezek az autók. A sár azonban maradt, egészen sokáig.
Ezt az utcát és a Heltai tér túloldalán lévő Teréz utcát nem aszfaltozták volna. Küzdenünk kellett érte.
Miért?
A pletyka szerint azért, mert az önkormányzati képviselőnk Fideszes. A szomszéd utcában lakó alpolgármester meg MSZPés. Ő húzta le a listáról ezt a két utcát, bosszúból.
Nem látok benne semmi logikát. Talán nem is igaz. Minden esetre ezt beszélik errefelé.
Ennél régebbi adalék a 98-as járatról,valamikor csak rákoshegy Bocskai utcáig járt.Még ma is látható a valamikori buszforduló.Létezett az L járat ami az Ujhegyi utig/Evig kulturház/járt.A Baross utca meg nem tőrt meg a reptér kerités elött hanem folytatodott a mai Igló utcán át Szemere telepig.Ja és a reptér még nem is volt bekeritve,gyalog is át lehetett járni.
A minap nyilatkozott az MTV-ben (körzeti hírek) a jóságos polgármester úr, miszerint idén és jövőre is 100-100 millió Ft-ot költenek a kerületben aszfaltozásra. Elmondta a csúcsszuper martaszfalt technológia részleteit is, és közölte, hogy ezek az utak 8-10 évig bírják majd a terhelést.
Tavaly márciusban raktam be ide képeket a rákoshelyi Bél Mátyás utcából: fél év alatt tönkrement a kis forgalmú utca martaszfalt burkolata. A képeket leközölte a Budapesti Nap is, majd pár hónappal később kijavították a hibákat, szinte újraburkolták az utcát.
És akkor jöjjön a mostani állapot:
Tehát másfél év múlva (még előttünk a 2. tél!), kétszeres aszfaltozás után, minimális autóforgalom mellett ilyen az utca. Azt hiszem ehhez semmilyen kommentár nem kell. Most küldjem el megint a képeket néhány újságnak?
Ugyanakkor érdemes megnézni Csabát, az Akadémiatelepet: rendes aszfaltozás, szegélykövezés(!) a "két házból álló" utcákban is. Félreértés ne essék: nem tőlük sajnálom, de a rákoshegyiek ezt miért nem érdemlik meg? Itt másodosztályú, kevesebb adót fizető emberek élnek? Lehet, hogy azokon a részeken pár év múlva márványjárda lesz, és itt még mindig egyik kátyúból a másikba zuhanunk?
Legalább egyetlen egy utcát csináltak volna meg olyanra, mint az említett helyeken, de egyet sem sikerült...
Nagyszüleim a háború után költöztek a nagybácsi régi nyaralójába a Zsuzsanna-telepen.
Aztán eladták a telek 2/3-át, így lett ház a gyermekeknek, még külön egy-két métert a szomszédnak, amiből szoba lett.
A kút, amit annak idején a régiek a telek közepére fúrtak, most a kerítés mellett áll.
De boldogan éltek, tiszteségben öregedtek meg, és mindig kitalálták, mit kell tenni.
A lakótelep mindig szükségmegoldás. Nem oda kellett volna rakni, hanem beljebb, a semmibe, a mostani Tesco vidékére. De akkor mások voltak a szempontok.
A mauzóleumot sem kellett volna tönkretenni.
Jót röhögtem, amikor azt olvastam, a kastély munkálatai késnek, mert egy nagy főnyomócsövet találtak a kertben. Hehe. A terület állami tulajdonban volt éppen, nem kellett engedélyt kérni senkitől. Szerintem azért a nem kerületi rajzokon rajta van az a cső, csak azokat is ki kellett volna kérni. Aki Pesten éptkezik nagyban, az ilyenekkel tisztában lehetne.
Aki arra jár, menjen be a szoci szolgalmi útján, és nézze meg, mi van a kastély előtt. Ha szerencséje van, éppen kirajzanak a főváros által ide deportált nyomorék hajléktalanok guberálni. Aztán képzelje el, hogy a felújított kastély szikrázó lámpafényei alatt szabadtéri koncertet ad a zeneiskola nagyzenekara.
Valahogy ez a kerület mindig is pitiáner marad, nem mer nagyban gondolkodni.
Én '69-ben születtem, már az Újakadémián, de anyai nagyszüleim ott laktak (a Pesti úton, a tótfaluban).
A lelki világom, belső "berendezkedésem" olyan, hogy erősen kötődöm a gyökereimhez.
'78-ban jött a dózer.
Én azóta is, hetente többször, gondolatban ott járok.
Nekem is fáj.
Képzeld hát el azokat, akiknek a nagyszülei is azok közt a falak közt születtek, ők, maguk is ott öregedtek meg, és öreg korukra jöttek valami idegenek, papírokat lobogtattak, és azt mondták:
"Nektek innen most el kell mennetek."
Nem akarom a dolgot túllihegni sem, de ha csak azt mondom: "rossz volt", akkor az eufémizmus.
Csak kicsi empátia kell mindenkinek, hogy elképzelje, mit érezetk az ott lakók.
Azért süllyed meg a fedlap, mert a kivitelező nem tartja be a technológiai rendelkezést, mert az többe kerül neki. Hiába van beköltségelve a szerződésbe, hiába írta alá, hogy minden vonatkozó rendelkezéssel tisztában van és első osztályú munkát fog végezni, nem végzi el megfelelően a tömörítést. (A földmunka a legdrágább munka, itt lehet sok pénzt megtakarítani, pontosabban elcsalni.) A beruházás műszaki ellenőre pedig nem végzi a feladatát, esetleg le is van fizetve.
A Lőrinczi úton kb. a Sóska utcánál az utójavítások végeztével is maradt egy olyan fedlap, hogy elharapod a nyelvedet, ha időben nem kerülöd ki. Már pedig csak az veszi észre, aki egyszer ráhajtott.
A kapkodásnak, a rosszul időzített -szervezett- munkának ez az eredménye. Pedig akkor még nem is szóltunk arról, hogy az ilyen út mennyire balesetveszélyes.
Tősgyökeres kerületi vagyok, bár fiatal, én az eldózerolt tót házak helyén emelt tízemeletesben kezdtem gyermekéveim, bár családfámat és kerületi "tős-gyökeres"-ségemet a Zsófiai-telepi időkig tudom visszavezetni (hogy csatéakozzak néhány mostani hozzászóláshoz).
Tovább reflektálnék:
FFeri írta:
"A fekvőrendőrök kapcsán elgondolkoztam: utakat építünk, hogy kényelmesebben, gyorsabban tudjunk közlekedni, majd azokat teleszórjuk fekvőrendőrrel, hogy ne tudjunk kényelmesen és gyorsan közlekedni. Nem lenne egyszerűbb le sem aszfaltozni az utcákat?"
Rákoshegyen kb. 2 éve csinálták a csatornát a vasúttól a Melczer utcáig.
reménykedtem, hogy nem fognak aszfaltozni, mert akkor azok, akik gyorsabbnak vélték, hogy egyik sorompótól átmennek a másikig, amíg mindkettő zárva van, egy másodpercet sem gondolkodnának, megtegyék-e.
Szerencsére nem aszfaltoztak. Így továbbra is lehetett sétálni gyerekekkel az utcákban.
Tommy Dest Roy: az Erdős Renée ház nem káptalan. El kellene dönteni ugyi, hogy kerületi kiállítótermet vagy helytörténeti műzeumot raknak bele...
Csatornafedelek:
Sajnos természetes, hogy megsüllyednek, mert a földet nem lehet rendesen tömöriteni. Pláne akkor nem, ha, mint a lőrincin is csinálni kellet, nagyon mély nyomvonalat kell fektetni, ezért először a főgyűjtő készül el, aztán ismét túrva a bekötések.
A lőrinci úti csatornának nem ez a szégyene, hanem az, hogy a kerület az átemelőt nem adta a csatornázási műnek, hanem keresni akartatott valakinek rajta, így vállalkozásnak akarta kiadni, aki persze szintén a csatműnek adja tovább a szart, ki másnak.
A csatmű meg nem vette így át... Ez dobott a projekten pár évet.
Úgy látszik ezeket az útépítőket a horvát autópályaépítésről irányították át ide, mert egy nap alatt végeztek :) Csatornafedelek kiszintezve, a mellékutcák bejáratai is leaszfaltozva.. negyed hétkor még az Almásháza utca bejárata volt hátra, meg az elválasztóvonal felfestése.
Tegnap írtam a Naplás úti aszfaltozásról. De nem tudtam arra menni, hogy megnézzem mit is csinálnak. Viszont valami nagyobb munka lehet, mert még reggel is el voltak terelve a buszok.
Nem tud valaki erről bővebben valamit? Sehol nem találtam infót.
Viszont minden hátsó rosszindulat nélkül az jutott eszembe legelőszőr, hogy a polgármesterünk is a Naplás úton lakik. És van a kerületben sokkal rosszabb állapotban lévő, és mégis forgalmasabb út bőven. Azokat mikor csinálják meg?
Hosszú éveken át törtem a fejemet, hogy középiskolás koromban -'75-ben- hová is vittek minket szüretelni. Arra emlékeztem mindössze, hogy az Örsről indultunk busszal.
Vagy két éve rájöttem, hogy a piros 76-os volt az és Rákosligetre mentünk. Azóta voltam is ott, mert egy ismerősöm ott lakik a szőlő-ültetvény mellett. Érdekes volt felismerni a környéket, a rozsdás kaput, amin bárki bemehet...
Más. Rászántam magamat, hogy újfent halasztást kérek a önkorminál a házam szinezésével kapcsolatban. Csak az bosszantott, hogy 10 ezerbe kerül, mert tavaly ennyi volt. De kellemes meglepetés ért. Levitték 2 ezerre. De vajon meddig? Hiszen "ezek" éppen most készülnek emelni az illetéket.
Biztosan nem könnyen. Többnyire idős tót bácsikák és nénikék laktak itt. Ha jól tudom egy részük a gyerekekhez költöztek, többeket benyomták valami "hiper-szuper" lakótelepi lakásba.
Egyébként kíváncsi lennék, hogy hogyan élték meg az itt élő emberek, amikor végig kellett nézniük, ahogy elpusztítják az addigi életüket, eldózerolják a házaikat, feltúrják a kertjeiket. Sokaknak nyilván az egész életük munkáját tették itt tönkre.
Van erről valakinek története ismerőstől, vagy saját élmény alapján?
Egy pár hete volt a tévében egy régi magyar film az ötvenes évekből, és abban volt egy jelenet, amikor a 67-es buszról szálltak le a szereplők a Keleti Pu Kerepesi úti oldalán. Gondolom, ez még akkor készülhetett, amikor az Örs Vezér Tere még csak egy uncsi útkereszteződés lehetett.
Rájöttem mi vezetett meg. A három képből csak kettő készült azonos álláspontból. Ez valószínűleg az "OTP ház" előtt ott ált épület tetejéről készült. Vendéglő volt benne.
Ha jól emlékszem akkor bontották le, amikor a régi picot is.
Az első kép viszont nem az elágozásnál készült, hanem a ??? templom tetejéről. (Az amelyik Pest felé az első megálló közelében van.)
Most, hogy mondod a 98-as fordulóját, eszembe jutott hogy tényleg így volt, csak később lett a körforgalom.
Viszont volt nem tudom milyen járatszámmal olyan busz, amelyik a csabai vasútállomáshoz ment. A Micsurin (Naplás) út végén sem volt lezárva a vasúti átjáró.
Sterintem nem a memóriád hagy ki, csak próbálj meg 180°-ot fordulni.
A régi OTP ház tetejéről készült a kép (szvsz). Ennek az épületnek a fsz.-jén volt az OTP, a felette lévő részben lakások voltak (vannak?). A képen szemben látható sátortetős ház a kocsma (és a régi posta) épülete, mely a Ferihegyi út azon sarkán áll, ahol most az új OTP van.
Eleinta a 98-as csak a régi Rákosligeti temetőig járt, majd ott megfordulva ment vissza kereszturra, onnan tovább a Szarvas csárdáig.
Később leaszfaltozták az Ananász utcát, a régi Micsurin utat (ma Naplás ut), később pedig a Diadal utat. Ezzel kialakult az első körforgalom. Ekkor egy rövid ideig 98/A, és 98/B buszok voltak. A 98/A az Ananász ut felé ment körbe, a 98/B a XVIII. utca - Diadal ut felé ment körbe. Rákoskereszturról abban az időbe a 62-es busszal Kőbányára, a 67-es busszal a Kerepesin egészen a Baross térig lehetett menni.
Aztán elkészült a METRO, és az Örs vezér tere, előtte pedig már megcsinálták a Bökényföldi utat, ami akkor még főleg a kamionok közlekedésére irányult elképzelés volt. Aztán elkészült a Cinkotai buszgarázs, ezzel egyidőbe megindult a fekete 76-os busz is.
Ekkor megszünt a 98/A, és 98/B, és lett 198, mely a XVIII. utcába bekanyarodva ment végig a Diadalon, Micsurinon, Ananászon, vissza Kereszturra.
Közben elindult a megváltozott igények miatt a piros 76-os is.
Aztán a fekete 76-os megszünt, a piros 76-os pedig több helyen állt meg. Pontosabban a régi orosz laktanyától kifelé már mindenhol.
Erről jut eszembe! Aszfaltozzák a Naplás utat, az Ananász ut és a Diadal ut között le van zárva, a buszok el vannak terelve. A 76-os, 176-os most lejön a Bártfai utcán, a 198-as visszajön a Diadal úton, fel a Bártfai utcán az Ananászig.
Talán még a hatvanas éveben hallottam egy bácsitól: ez a 98-as k***** jó járat. Kocsmától kocsmáig megy.
És tényleg! Akkor még a 98-as és 198-as egy vonal volt csak. Rákosligeten a X. utca sarkán (a nagy körben is volt azt hiszem kocsma, de ezekre nem emlékszem.), a ligeti vasútállomásnál, az elágazásnál, a rákoshegyi állomásnál, a Baross utcában vagy 3, végállomás a Szarvas csárda.
Lehet, hogy nekem hagy ki a memóriám, de a mai (a 198-as/192-es végállomásánál álló) épületben volt az OTP. A képen látható épület sátortetős. Hogy ebben mi volt, nem tudom?
Szvsz ez a kép még akkor készülhetett, mikor felépült a régi "OTP ház", és annak a tetejéről lett csinálva. A sarkon látható épület pedig a régi kocsma, amelyiknek a helyén most az új OTP van. Abban az épületben volt régen egy ideig a posta is (a saroktól kicsit jobbra), de a sarki bejárat a kocsmáé volt.