Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21264
Igen, szerintem is. Megy egy rakott levél a freemail-edre.
Előzmény: m61019andras (21263)
m61019andras Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21263

Szép kezdeményezés és nem is drága ennyiért.

Előzmény: Bárdos Imre (21262)
Bárdos Imre Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21262
Sejtettem, csak kötekedtem. :)) Egyébként tényleg van rajta néhány felvétel abból az időből is, így nem csak a Bandit ismerőknek érdekes az anyag, hanem azoknak is akik kíváncsiak az egykori Északi GF.-re.

Én még a temetésen vettem egyet Banditól.
Előzmény: m61019andras (21261)
m61019andras Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21261

A régi időket arra értettem, hogy amikor még a Füsti valós fűtőház volt, legalábbis Bandi ezt mondta.

 

Én is kértem egyet.

Előzmény: Bárdos Imre (21260)
Bárdos Imre Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21260
Ehhez még annyit szeretnék hozzá tenni, hogy Novák Bandival közös terveink szerint (erről már beszéltünk is az illetékessel) az "Öreg"-ről megjelenik majd egy kb. két oldalas megemlékezés pontosabban az életét bemutató írás pár fotóval az Indóház hasábjain.

A DVD egyébként szerintem igen jól sikerült, bár "a régi időkből" (Bandi emlékeim szerint 1965-ben kezdte a szakmát a békéscsabai fűtőházban) azért nem tartalmaz felvételeket. :))
Előzmény: m61019andras (21258)
Elősiető Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21259
Köszönöm a válaszokat!!
Előzmény: rezgaras (21257)
m61019andras Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21258

Egy kis felhívást szeretnék intézni a topic olvasóihoz.

 

Gondolom innen többen ismerték Gazda Bandit, aki gözősvezér volt, de sajnos nemrég elhunyt.

Novák Bandi barátom megkért, hogy tegyem itt közzé jótékony kezdeményezését.

Készített emlékére egy dvd-t, mely tizenöt jelenetet tartalmaz, amelyeken Ő volt a vezér még a régi időkből is és Füstis időszakból is.

Ezt a dvd-t kétezer forintért árulja, melynek teljes haszonbevételét szeretné eljuttatni még karácsony előtt a családnak.

Engem kért meg, hogy gyűjtsem össze innen a topicról, hogy ki szeretne egy ilyen dvd-t vásárolni és legkésőbb keddig ezt jelezzem Neki.

Szerdán találkozom Vele és elhozom a kért dvd-ket, amelyeket közös egyeztetés után nálam lehet átvenni.

Előre is köszönöm szépen segítségeteket.

rezgaras Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21257
Elősiető írta:

> mi az előnye annak a hajtásnak?

Egy amerikai könyvben volt, amit annak idején a Shay-ról mondtak:

"Egy Shay bármilyen pályán bármit elhúz - sajnos csak max. 10 mérföldes sebességgel."

A Shay erdôkitermelô mozdony volt, ideiglenesen lerakott meredek pályákon használták. Amikor a favágóknál is elterjedtek a traktorok és a terepjáró teherautók, a Shay-knek is lejárt az ideje.
Előzmény: Elősiető (21253)
etwg Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21256

A Shay mozdonyok valoban Amerikában, meg Ázsia, Ausztrália ill. Uj Zélandon tudtak elterjedni.

 

Europába egyetlen darab jutott el a az SKLGB-hez Salzburgba, de ott sem került igazán forgalomba, majd innen az elsö vh valahova Erdélybe, Kárpátaljára sodorta. Ott valamennyi hir megszakad, igy ma is sokan keresik a nyomtalanul eltünt mozdonyt (Lehet, hogy a KGB emberei a mai napig tanulmányozzák  :-) ).

 

A Shay mozdonyok hatalmas elönye a merevkeretes mozdonyokhoz viszonyitva az igen flexibilis alváz volt, valamint valamennyi kerék meghajtása.

 

 

Itt van egy hosszabb irás róluk: WEBZINE

 

A 2-3 kis gözgép az oldalon egy gyorsan forgó fötengelyt hajt meg, amiröl a mozdony jobb oldalán futó meghajtás valamennyi tengelyet meghajt (beleértve a szerkocsi alvázát is).

Miután a gözgép és elemei elég kicsik, igy azok nagyon könnyüek, igy kezelésük nem igényel nagyobb eröt, azaz egy kis karral pillanatok alatt menetirányt lehet váltani, amivel a mozdony nagyon mozgékonnyá vált, igy sok helyen a nagyvasuton is használták pályaudavari szolgálatban.

Az alvázak nagyon kis tengelytávolságuak és minden irányban billennek, igy optimális járgány lett a hevenyészett erdei vasutakon ahova végül is több ezer darab került legyártásra és sok közülük a mai napig müködik és már messziröl hallani a kávédarálóra emlékeztetö hangjukat.

A konstrukció szinte szabad nyomtávválasztás igér, és sok mozdony az élete során át is ment egy néhány ilyen változáson, ahol csak a kerekeket kellett, hála a LIMA konstruktöreinek egy picit megbuherázni.

 

Itt találhatsz egy komplett listát szinte valamennyi mozdonyról és a felhasznált technikárol.

 

GEARED
Előzmény: Elősiető (21253)
etwg Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21255

Ime a szállitási állapotban a 6 hengeres Kitson mozdony:

 

kj

Előzmény: etwg (21251)
kis59 Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21254

Szia!

Hát igen, ez amerikai szabadalom.

Ott is az túlnyomórészt az iparvasúti mozdonyok hajtása volt

Viszont megfigyelhető, hogy náluk az ipari, erdei stb. kisvasutakon primitívebb mozdonyok közlekedtek, mint Európában, s mint nálunk ("minimálmozdonyok", pl. "cigánykerekes mozd.")

BOCS, a többit később, most vizsgára készülök, míg nincs itthon a család...

Előzmény: Elősiető (21253)
Elősiető Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21253
Hello!

Nézegettem Youtube-s videokat és ott szembesültem a Shay hajtásrendszerrel először. Ha jól sejtem, akkro nálunk ez nem nagyon volt elterjedve Európában, inkább ámerikai technológia.
Utánaolvastam neten, de azért megkérdem tőletek is, hogy mi az előnye annak a hajtásnak?
Én olyanra gondoltam, hogy a kúpos kerék meghajtás miatt esetleg kisebb az esély a megcsúszásra és ez hegyi pályán jól jön.
Meg olyanra, hogy a hengerek számának köszönhetősen valamelyest csökken a rángatás, ami igénybe veszi a gépezetet.
Nagyvasúton gondolom a sebessége miatt nem terjedt el, hanem inkább hegyi pályán voltak jelen...

kép
Elősiető Creative Commons License 2006.12.17 0 0 21252
Hello!

Igen, én egy könyv borítóján szembesültem egy ilyen képpel, bár ott már nyílt pályán állt a vonat.

A könyv: Magyar vasúti rekordok (Adatok és tények), 2002, MÁV. Én spec a suli könyvtárában találtam, nagyon sok jó adat van benne, meg érdekesség:-)

Köszi a képet!
Előzmény: gumidani (21250)
etwg Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21251

Miután nincs nagy tolakodás (valoszinü a forralt bor jobb ilyenkor) ime a megfejtés.

A képen egy Kitson-Meyer mozdony van, aminek 2 forgováza van (C meg D) elrendezéssel valamint egy fogaskerekü meghajtása.

Ez utobbinak valamikor önällo gözgépe volt, azaz összesen immár 6, de mind késöbb bebizonyosodott, a kazánnak nem volt elég ereje mind a 6 gözgépet gözzel ellátni, igy 2-t leszereltek, a fogaskerekeket a meghajtott tengelyre szerelték és igy vitték a vonatokat az Andokon át Chiléböl Argentinába 1979-ig.

Előzmény: etwg (21247)
gumidani Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21250
Előzmény: Elősiető (21249)
Elősiető Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21249
Hi!

A Füstiben lévő 301-es mozdony (amin ugye 424 gépezet van) a saját lábánt ment a helyére, itt van előttem egy kép, amint egy Szöcske viszi a park felé felrakott csatlásokkal Nagykanizsánál.

Nyáron törtem a fejem, hogy hol eshetett meg ez a kis trükközés, de már akkor kiderült...
gumidani Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21248

Rézgaras!

 

A személykocsik topikban kérdezted, hogy "Urak, tudja valaki, hogy 1945 elôtt volt a MÁV-nak saját háló- és étkezôkocsija? Vagy a Wagons Lits üzemelt saját kocsikkal? Vagy egyáltalán nem is volt ilyen belföldi szolgáltatás?"

Úgy látom, hogy ott nincs érdeklődés járműtörténeti témák iránt. Ezért inkább itt válaszolok.

Hálókocsi és étkezőkocsi nem volt, fekvőhelyes kocsinak az alábbi két/öt típust minősíthetjük. Arra, hogy ezek hol, meddig  és milyen szerepet játszottak, nem tudok válaszolni.

 

 

IV k, i, l és m  jelleg

Az MKV-tól, a Délkeleti Államvasúttól, illetve a StEG/ÁVT-től átvett kocsik

Asz xxx                           Pflug (Berlin) 1870-től

7,43 m szekrényhossz, 4,425-4,74 m tengelytáv, 3+6+6+3=18 üh, a félfülkék fekvőhelyessé alakíthatóak

 

 

 

V uI jelleg

ABah 100516 – 100520              Ganz 1900

18.21 m ütközők között, 17 m szekrényhossz, 12 m forgócsaptáv, 2.5 m tengelytáv a forgóvázban, laternatetős, fülkénként 2 ablak, 3A+3A+6A+6B+6B+6B+6B+6B üh. (1. osztályon moquette, a 2. osztályon sötétzöld „bakbőr” üléshuzattal), az ülések fekvőhellyé alakíthatóak, akkor 8A, 20B fekvőhely,(szerkezetileg megegyezik a IV q és az V sI jelleggel)

1925 után dongatetősre átalakították

 

 

 

 

 

 

 

etwg Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21247

Bocs elfelejtkeztem, de majd ma megoldjuk....

 

Amugy a nagy gözigény miatt változtatták ilyenné a mocit....

Előzmény: róbertke (21243)
etwg Creative Commons License 2006.12.16 0 0 21246
A keretben....
Előzmény: seTTebello (21245)
seTTebello Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21245
Nézegetem a dolgot, talán még eredménye is lesz. A gőzvezeték hol van?
Előzmény: etwg (21240)
k.novotny Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21244

Szívesen hiszek neked, nagy fehér fônök, de a CIWL fórumon emlegettek olyan kocsit is, ami szerintük a Ganz-nál készült, de nincs a listádban. Lehet, hogy a lista csak egy bizonyos idôpont utáni gyártásokat tartalmazza?

 

Kedves Törzsfönök barátom. Nem kell hinni nekem semennyit sem, valóban kevés adattal szolgáltam, hiszen nem csináltam semmi mást, csak a betett kép alapján kiválogattam azokat a pályaszámokat, amelyek e tipusból készültek, pontosabban még azt is amelyek későbbiek folyamán, de nem voltam biztos abban, hogy milyen tipusúak voltak. Mentségemre szolgáljon az, hogy a betett egy képre nem a teljes magyar gyártoknak a listáját írtam be, főleg azokét amelyek nem ilyen tipusból készültek. Amint a német forumot is elolvastam, lassan teljes CIWL listád lesz, de pedig csak téged ez az egy kocsi érdekelt valójában.

Előzmény: rezgaras (21241)
róbertke Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21243
Már egy hete várom türelmesen,hogy megmond mi lenne a jó válasz.
Előzmény: etwg (21240)
Cheew Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21242

 

Szia!

 

Nem figyeltem eléggé, nem is vettem észre, hogy megválaszoltad a kérdést.

 

Üdv.

Előzmény: Paragulis (21236)
rezgaras Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21241
k.novotny írta:

> Szerintem várjál vele!

Késô, már betettem. Majd a szakértôk elrágódnak a hibákon :-)))

> és nem Magyarországon

Ezt nem értem, ez miért kritérium? Ha jól értem, az országban fellelhetô CIWL kocsik közûl a legtöbbet nem nálunk gyártották. Ringhoffer a CIWL-nek nagy beszállítója volt.

> Az általam korábban betett lista pedig három különböző adat eggyeztetése alapján, (ami pedig egybevágó volt), lett beírva.

Szívesen hiszek neked, nagy fehér fônök, de a CIWL fórumon emlegettek olyan kocsit is, ami szerintük a Ganz-nál készült, de nincs a listádban. Lehet, hogy a lista csak egy bizonyos idôpont utáni gyártásokat tartalmazza?
Előzmény: k.novotny (21233)
etwg Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21240

Mintha már lett volna, de mégegyszer:

 

Mi hiányzik erröl a mociról? Milyen tipus?

 

 

hg
hkv Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21239
Ha már a CIWL kocsikról volt szó ime két CIWL menetjegy, amelyet a Császári és Királyi Szabadalmaztatott déli vasút adta ki.
Előzmény: rezgaras (21232)
exmv Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21238
etwg Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21237

àtmeneti födijként ime egy apro kép:

 

 

fg
Előzmény: BlackStar (21228)
Paragulis Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21236


Én talán nem ezt irtam?
Előzmény: Cheew (21219)
k.novotny Creative Commons License 2006.12.15 0 0 21235
Potosabban fogalmazva a 2471-2476 közötti adatot, akkor legalábbis feltételezhető az, hogy a 2472 helyett a Gumidani által betett listán 2172 lett elírva 2472 helyett
Előzmény: k.novotny (21233)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!