Jó példa erre a Nagyszentjános-Győrszentiván közötti vágányzári menetrend (ami ugye meg van variálva a Délibe érkezéssel illetve indulással de ez egy külön történet)! Lényege a vágányzári menetrendnek hogy az IC vonatok páratlan irányban elméletileg Győr állomásról 1 perccel elöbb indulnak illetve páros irányban 2 perccel elöbb érkeznek,ez a máv-startot ismerve "biztos" hogy így is lessz! :)
Ezt nálunk fel sem tudják fogni, ehelyett megy a sokszor felesleges munka a pár percekkel, csak mert nem merjük bevállalni, hogy késik a vonat 5 percet...
A ZSR-nél meg még táblázat sem kell, parasztnyelven leírják, hogy ez meg ez a vonat (emiatt) x perc késéssel közlekedik, terelve/pótlóbusz jár, ez meg ez a vonat vár csatlakozásra és ennyi. Főleg az utolsó a lényeges, ugyanis ott még ismerik a CSATLAKOZÁS fogalmát, nem úgy, mint idehaza.
Pár perces íróasztalnál történő vonalzózással meg nem is foglalkoznak....
A kalapácsok és keresztek ezerszer érthetőbb voltak, mint a manapság divatos 91,92,93,94,95... A,B,C,D,E,F... 1,2,3,4,5.... és ezeknek a tetszőlegesen összekevert verziója.
Pedig! A 80-as/90-es években, amikor még más is volt a nyomdában, mint az UTF8, kis kalapácsok, meg egymásra fektetett kalapácsok voltak az időadatok mellett. Néha karika volt körülöttük, néha négyzet. Volt a lap alján magyarázat is hozzá, de az emberek pontosan tudták, hogy ott lent az apróbetűs részben igazándiból csak az van, hogy az adott vonat/busz éppen akkor miért nem megy, amikor utazni szeretnénk.
Ebből azután előbb-utóbb mindenki levonta a szükséges következtetést: csak arra a járatra van garancia, amelyik előtt nincsenek kalapácsok. És ez is ivódott be a köztudatba.
Persze a vasutat sem kellett félteni azért, az ekkor-akkor közlekedő vonatokat sikerült "kimaxolni" a "külön rendeletre" jelzésűekkel. Na ezek voltak azok a menetrendben, amikről pontosan lehetett tudni, hogy csak dísznek vannak, mert hát ki a fene tudta, hogy mikor rendelkeznek külön és hogy miért.
... aztán az emberek autóba szálltak, mert igaz, hogy az drágább volt, de a B kategóriás jogosítványhoz egyszerűbbnek tűnt a vizsga, mint a kalapácsok, keresztek, karikák és négyzetek kiértékeléséhez. :)
Attól függ! Ha például az ember a 80-as évekbeli menetrendeken szocializálódott, akkor egyiket sem igazán. Neki valahogy érthetőbb erre a "munkanapok és munkaszüneti napok kivételével naponta" kifejezés.
Mivel a hirdetmény március 27-től április 13-ig érvényes, azt is kiírhatták volna:
"Közlekedik: [6] , IV. 9. és 10."
De lehet, hogy egyszerűbb lett volna.
"Közlekedik: IV. 1., 8., 9., 10."
Aki utazni szeretne, és olyan kitartó, hogy vágányzári menetrendből tájékozódik, igenis legyen rejtvényfejtő (vagy legalább ne funkcionális analfabéta...) Szerintem szétbonthatták volna az időszakot: III. 27-31., IV.1., IV.2-7., IV. 8-10., IV. 11-13. Igen, 5 hirdetmény, a rendszeres utazásoknak nem feltétlenül jó. De az sem, hogy a hirdetményen nem szereplő vonatok változatlan menetrendje nincs beleszerkesztve a hirdetménybe.
Az a helyzet igazad is van meg nem is, a kérdés a Nagyszentjános-Győrszentiván vágányzárral kapcsolatban volt, ami 03.27-04.13 között van valóban nem egy hanem négy nap ebben igazad van! Annyi erővel ide lehetne venni a Szombathely-Csorna vágányzárat is amelynél nem elég hogy vonatpotló busz fog közlekedni 10.-én ráadásul a vonatok a Délibe fognak közlekedni!
Semmi köze a Nagyszentjános-Győrszentiváni vágányzárnak a Keleti átépitésének, csak az egyszerüség kedvéért van így!Igazából egy nap lessz így (04.01) hogy a Délibe mennek az IC vonatok!
Jó kérdés,az első az a hivatalos megfogalmazású, a második meg az érthetöbb a gyengébbek kedvéért! :) Igazából az elsövel sincs ám semmi gond csak értelmezni kell a szöveget ami magyarul azt jelenti hogy csak elsején és nyolcadikán közlekedik!
Tudásod előtt leborulok. :) Köszönöm! ha lekgözelebb hazajön egy történész lógó orral Moszkvából, mert nem nem mengedték be a Ljubljanka utcai irattárba, majd hozzád irányítom. "Kérdezd Hmsoftot. Ő tudja."