Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
kék: víz - kikötővárosok - Skandinávia (NSB, VR, SJ) és Hollandia (NS)
sárga: napfény - dél - Olaszország (FS)/Spanyolország(RENFE)/Görögország(OSE-CH)/Schweiz(SBB-CFF-FFS) és Délfranciaország(SNCF)
vörös - kommunismus - DDR/Lengyelország (PKP)/Csehszlovákia (ČSD)/ Szovjetunió (SD) (speciális kocsik a szélesnyomtávhoz)
zöld: Irország (IR)/ Egyesült Királyság (BR) (kis profil, más fékrendszer) Észak-franciaország(SNCF)/Hollandia (NS)/Belgium (SNCB)
barna: rozsda - acélgyártás - talán még a Ruhr-vidék is
szürke: só - a Káli-région Közép-németországban
"Die Zuordnung bestimmter Regionen zu den Farben hat für den Betriebablauf keine unmittelbare Bedeutung, führt aber im Idealfall zu Zügen, die einen bestimmten Charakter aufweisen, wie z.B. leere Kohlenwagen, die immer in Richtung 'Schwarz' verschwinden und gefüllt von dort wiederkommen."
Ebben a szövegben írja, hogy az ilyen színnel megjelölt kocsik üresen, mindig a színükkel ellátott tárolóra térnek vissza. A szövegben pont a fekete színnel ellátott szeneskocsik térnek vissza üresen a fekete színnel megjelölt tárolóállomásra.
Amikor ez a felsorolás készült, akkor még nem számoltak velünk, de a magyar kocsik is a vörös régióba tartoznak értelem szerűen.
A lentebb javasolt pályaszám átírás szerintem azért sem jó, mert 7 jegyű pályaszámok is voltak régen... Ilyesmi csak úgy lehetne, ha jobbra vagy balra rendezve lenne írva az eredeti szám, előtte/mögötte nullákkal kitöltve, ha kevesebb jegyű. Ez esetben esetleg az ellenőrző szám jelenthetné a korszakot, ha muszáj, de nagyon nyakatekert megoldás... :- ... és főleg nem mutatja a kocsi jellegét! Teljes, sorozat szerinti átfordítással meg eléggé más szám lesz a végeredmény... Ráadásul mindjárt két száma lenne a kocsinak...
Én inkább abban látnám a megoldást, ha külön közlekednének a két korszak-csoport járművei. Azaz lenne egy időszak, amikor csak az Ep. III-as (és esetleg régebbi) járművek közlekedhetnek, feltéve, ha van rá nagyobb igény, és elegendő vontató illetve vontatott jármű ennek a megvalósításához. A nap további részében pedig csak és kizárólag a preferáltabb Ep. IV-V-ös járművek közlekednének. Így nem is lenne keveredés a kocsik között, ami a történeti hűséget ássa alá (persze ettől még mehet nosztalgia vonat, akár teher is, de az meg úgyis zárt). Célszerűen ez az időszak a nap elején vagy végén lehetne, hogy ne kelljen többszörösen pakolni.
Az alábbi képen látható megoldás mondjuk nem rossz, bár modellben a két szám nehezítheti az azonosítást (nem egyedi kocsi esetén), főleg, hogy a modern rejtetten van felírva. Viszont ez a megoldás csak mostanság és csak a nosztalgia járművekre jellemző, nem szívesen pingálnék minden kocsikra plusz számot, főleg, hogy modellben ebben a korszakban ezek zárt vonatban közlekednek (ha jól gondolom).
Viszont ha már felvetődött az átfordítás! Nincs valami olyan táblázat, ami a régi és az új betűs jellemzők átfordításában segít? [size7]Sajnos a '67-es MÁV-os jellegrajz albumom most nincsen kéznél, mert kölcsön adtam (úgy emlékszem, hogy abban volt ilyen).[/size] A régi betűjelekben egységesek voltak a vasutak, avagy pl. a német és a magyar betűk többé-kevésbé eltértek?
Konkrétan pl. egy Ep. III-as Thrs kocsi az most mi lenne? I...? Vagy pl. Gwhu mi lenne most?
Üdv! A nagyvasúttal ellentétben nálunk a terepasztalon a vasútüzemi, lakó, pft stb kocsik zárt vonatokban közlekednek a kiinduló állomástól a célállomásik, mivel nem ezekkel javítjuk a pályát, stb... Sajnos ha nincs egyedi pályaszáma akkor csak zárt vonatban közlekedhet, hasonlóan a daru szerelvényhez. Sajnos a modellezésben sok komprommisszum van, ez is egy ilyen. Elvileg az Epoche I-III kocsik is részt tudnak venni egyedi pályaszámmal és bárcávala forgalomban. Ez a program és az adatbázis se optimális a III és annál régebbi kocsik kezelésére, a való életben se véletlenül tértek át a 12 számjegyű pályaszámra, ahogy egyre jobban nemzetközivév vált a teherszállítás.
Keveredhetnek, mert a bárcán mindegyiknek más az egyedi azonosítója(pályaszáma) csak nem azonos formátumú. Modellüzemben elmegy, ez a szervezőre van bízva hogy foglalkozik e vele vagy nem.
Én részemről biztos kitíltanám az összes I.-III. korszakos kocsit!!!!!! (Huh, most minimum 3-an fognak nekem esni.) :-) Üdv!
Pld: DRG kocsinál az országkód legyen a mainak megfelelő 80-as, 43 80 703 006x-x (majd még az "x" értékében kéne megeggyezni-I.korszak 1;-II. korszak 2;-3. korszak 3) és akkor 43 80 703 0062-2 ?
A vasútüzemi kocsik esetén hogyan alakul a közlekedtethetőség?
Egyrészt mi a helyzet az áruszállítást nem végző vagokkal (pl. pft-s lakóvagonok, raktárkocsik, stb.)? Mert ezek ugye nem vesznek részt az áruforgalomban, viszont célszerűen mozgathatók a tolatós teherrel. A daru meg a daruvédő kocsi nem kérdés, azok úgyis direktbe mennek minden esetben.
Másrészt mi a helyzet a szállításra alkalmas vasúti üzemi kocsikkal (pőre, sínszállító, stb.)?
Illetve még az a kérdésem, hogy az Ep. I-III-as kocsik mennyire tudnak részt venni a forgalomban? Láttam, hogy elég sok van regisztrálva már... Gondolom nem kevered(het)nek az Ep. IV-V-ös kocsikkal szerelvényben.
MDmot3001 kolléga nyomtat ilyen fuvarleveleket, erről neked nem kell gondoskodnod...Te viszont nyomtasd a garfikus menetrendet, meg az állomási helyszínrajzokat. Marcinál megvannak...
Végleges menetren mikor lesz, mert Sanyi akar csinálni induló/érkező vonatok falihirdetményt?
van én nekem kiadós doksim, azt bújtam éjszakákon át...;) az meg azt mondja, hogy belföldi, VAGY nemzetközi, meghatározott szerződéses feltételek mellett (vagy valami hasonló duma:D:D:D) szal jó lesz az;)
csak tájékoztatásul, vettem ilyen tasakokat, ha kell valakinek, természetesen beszerzési áron adok szívesen (100 db nekem kicsit sok - egyenlőre;) ) 4900 Ft-ért sikerül hozzájutni (remélem csütörtökig át tudom venni...:S).
Valamint a fuvarlevéllel (azaz rakodtan közlekedő kocsi bárcája. A felső rovatból tudja a pellérdi forgalmista, hogy ezt a kocsit neki a tolatósteherből ki kell majd sorozni a lefejtőhöz.
Érkeztek észrevételek az adatbázissal kapcsolatban. Voltak köztük jó ötletek is, de a legtöbb javaslat azért nem teljesen jó, mert valószínüleg magának az adatbázisnak a létrejötte nem teljesen egyértelmű mindenki számára. Akkor most ezt részlegesen pótolnám.
A FREMO renszerű üzemnél fontos a teherkocsik megkülönböztetése, mert azon kívül, hogy "összehegesztett" vonatok is közlekednek menetrendszerint, ezt kiegészítik un. tolatós tehervonatok, melyek képzést az egyes szolgálati helyek maguk végzik. Ahhoz hogy egy ilyen vonatnál az állomáskezelő(forgalmista) tudja hogy melyik kocsi szól az ő állomására, a kocsikat egyedileg, mint a nagyvasutón különbőző jelekkel és egyedi pályaszámmal kell ellátni. A kocsit pedig kiséri egy kocsikártya(Wagenkarte), amit mi csak egyszerűen "Bárcának" hívunk. Ez tartalmazza azt a dokumentumot(fuvarlevelet), amiből az állomáskezelő tudja, melyik kocsit kell a vonatból kisoroznia. A kocsibárcák közt olyan fuvarlevéllel ellátottat talál, ami az ő állomására szól, akkor megnézi a bárca fejlécében található pályaszámot és a vonatban azt a kocsit keresi. Ezért is megengedhetetlen, hogy több azonos pályaszámú kocsi lehessen egyszerre a modulon, mert akkor nem tudná melyik kocsit vegye ki a vonatból, ha azok egy vonatba keverednének az üzem során.
A kocsiadatbázis ezt a folyamatot támogatólag jött létre, hogy akik ilyen üzemmel szeretnék többé tenni a modellezést, mint hobbit, könnyebben kiigazodjanak, hogy ha egy kocsit át akarnak pályaszámozni, akkor egy olyat tudjanak választani ami még nem létezik, így már a folyamat elején könnyebben ki tudjuk szűrni a duplikációt. Ezért is a fő szempontok nem esnek mindig egybe, egy otthoni használatra szánt bélyeggyűjtemény szerű adathalmazzal. Itt csak a számunkra fontos tulajdonságok vannak kiemelve, a többit úgy is meg lehet találni a csatolt bárcán. Nekünk nem fontos hogy melyik vasúttársaságé a kocsi csak a jellege ami lényeges, valamint hogy kié a kocsi, hogyha egy játék, sszejövetel alkalmával igényt tartanánk rá, akkor tudjuk kit keressünk meg, hogy a kocsijával együtt részt vegyen a közös játékban. Természetesen ez a személyvonatokat és a zárt irányvonatokat nem érinti, mert azok közlekedése más logika alapján történik.
Ez igaz, de jelenleg erre a megoldásra nem kínál semmit ez a program, ugyanis elég macerés felsorolni a kocsi tulajdonságai mezőben a bárcán az összes vasutat, amit a táblázat tartalmaz, főleg ha ez a modellről hiányzik. A RO-LA kocsik egyébbként is csak zárt vonatban közlekedhetnek a találkozókón. Ez ugyanolyan komprommiszum ezen a területen, mint a hossztorzítás a valós állomások megépítésénél 1:87-es méretarányban.
Amúgy az ilyen problémák megoldása mindenki elött nyitva áll. De amikor 2 év kellett egy adatbázis megszületéséhez, véleményem szerint ez másodlagos dolog. De ha valaki szabadidejét ilyen dolgokkal szeretné tölteni, szívesen fogadjuk a tökéletesített bárcakészítő programot, de addig is csak ez van; Made in Germany! Üdv!
Nem teljesen így van, mert egyes feltételek teljesítése esetén részt vehet nemzetközi forgalomban is. Azt pedig, hogy mely vasutakon engedik a közlekedést, külön táblázat van felfestve a kocsik oldalára. ÖBB Ro-La kocsik pályaszáma hogyan kezdődik?
Üdv! A 83-as csererendszerű kocsik nem alkalmasak nemzetközi forgalomra. A megfogalmazásuk, így szól: Áruszállító, csak belföldi forgalmú, 4 tg-es, magánkocsi. Ott semmit nem kell beixelni, hanem a kocsin meg kell keresni a tulajdonost és azt a bárcakészítő program megfelelő helyén fel kell tüntetni. Ha külföldi a kocsi, akkor nem olyan nagy a mozgástér, mivel csak olyan nemzetközi kiállításon alkalmazható, ahol a besoroló ország moduljai is jelen vannak, tehát másnak készítünk így bárcás kocsit. Üdv!
évek óta nem jártam errefelé (már topikon). Hát igen. szépen bővül az adatbázis. És majd még jobban fog, ha beindulnak az átszámozások...
egy általános körkérdés: az olyan kocsik, ahol nincs feltüntetve RIV jelzés, de egyértelműen nemzetközi forgalomra vannak (83-as forgalmi csererendszer kód), ott mi a fene van? EUROP? vagy megint valami más?