Hát én is nagyon köszönök mindekinek mindet, nem is gondoltam volna, hogy ennyi új indormációt fogok megtudni, tényleg nagyon hálás vagyok:)
Egyébként szerintetek a szentendrei BKV múzeumnak nincsenek ezekről a vágányokról archív képeik, vagy amik a bontás előtt készültek volna??
Ha esetleg még ebbnen is tudnátok segíteni vagy mondani valami érdekeset, akkor érdeklne még a Filatorigát rendezőpályaudvarról is néhány dolog.Ez merre volt pontosan és meddig ment el??
Idézem a kép szövegét:
"Továbbhaladva a Duna partján folytatjuk utunkat. Balra kitekintve egy hosszan elnyúló falat láthatunk. A hétköznapi szemlélő számára nem sokat mond, pedig ha a fal mesélni tudna... Elmondaná, hogy itt korábban a hatalmas Filatorigát rendezőpályaudvar volt. Mára mindössze egy keskeny töltés maradt, amit Kaszásdűlő megállóhelyen tekinthetünk meg."
Továbbá még a Budakalász Szent István telep és Budakalász-Lenfonó között található iparvágány is érdekelne.
"Budakalász-Lenfonógyár megállóhelyet elhagyva a megálló névadójának maradékát lelhetjük fel. Néhány megmaradt felsővezeték-tartó oszlop...."
A Google Earthben ha az órát ábrázoló ikonra kattintasz, kiválaszthatod, mikori felvételt akarsz látni.
A NORC ( http://www.norc.hu/street-view/ ) 2009-es felvételein az is látszik, hogy a felsővezetéktartó oszlopok még állnak, sőt egy darabon maga a vezeték is megvan.
Szia. Szentendre teher a személy pu. mögött volt. Nagyjából bejelöltem a képen. A jobb felső sarokban megjelölt épület lehet a volt állomásépület, ha még megvan. 2000-2001 körül még kijártak gyakorolni a motorvezetői tanfolyamok, (az általad betett kép is egy ilyen alkalomból készült), aztán elbontották. Az oda vezető vágány a Rózsa utcai átjáró után ágazik el balra, és a Szabadkai utca mentén egy jobbos ívvel jutott el a teherpályaudvarra. Illetve egy deltavágány is összekötötte a kocsiszínnel.
A papírgyári iparvágány kiágazás hivatalos neve Szentendre elágazás volt. 2001-ig még megvoltak a fény fedezőjelzői is (sötéten, érvénytelenítve). Az iparvágánnyal ellentétes (északi) oldalon volt egy épület is. Egyébként teljes értékű vágánykapcsolatokkal rendelkezett (tehát mind a bal, mind a jobb vágányra, mindkét irányba ki/be/át lehetett járni valamikor).
Én nem bántok senkit sem, főleg úgy hogy nem tudom hogy kik loptak a pályából. Én hálát adok az égnek amiatt hogy 2002. óta egyszer sem botlottam bele vonal gyaloglás közben a síntolvajokba, pedig az esélyem sokszor meg volt rá. Lehet hogy már nem élnék ha megláttak volna hogy nézem őket, esetleg fotózom. Azért a félelem emiatt bennem volt néhányszor.
Egyébként az első lopások 2002-ben Pusztaszentmihályfa környékén voltak.
Hát igen...! Először ki kellett takarítani a pályát ahhoz hogy hozzáférjenek a csavarokhoz, stb. Meg hát kézi erővel amúgy sem volt gyors a sok síncsavar kitekergetése, később hoztak aggregátort és akkor már géppel is csinálták. Ami a lopásokat illeti, minden évben kétszer megjártam a szakaszt és fotóztam és jegyzeteltem az újabb sínhiányos részeket magamnak. Mindezt 2002-től kezdve!
Ami a túrát illeti ne kapkodj vele, lehet még eső a környékünkön. Csapadékos vidék a miénk... A túrához pedig sok sikert és sok szerencsét kívánok!
Ha esetleg lenne kérdésed valamivel kapcsolatosan kérdezz nyugodtan!
Köszönöm a választ. Jó hosszú ideig eltartott akkor a felszedés, nem csodálom, akkora gazban megtalálni a felépítményt... Gábor Marcell honlapján is néztem, hogy rengeteg lopás történt 2007-ig.
Nos, a mára tervezett túrám egy héttel arrébb tolódik, mert ilyen időben nem volt értelme nekimenni az amúgyis gallyas, bozótos Mezőhídvég-Fürged szakasznak. Jövő hétvégére azt hiszem sokkal jobb időt mondanak. :)
Annak ellenére hogy a Mezőhídvég - Enying szakasz felét már szétlopták ( szó szerint! ), jó egy hónapba tellett mire felszedték a megmaradt részeken a felépítményt.
Információm szerint 2007. október 12-én írták alá a bontási szerződést.
A bontást 2007. október 17-én kezdték Enying - Kabókapuszta között.
Az utolsó infóm a bontás utolsó napjáról 2007. november 24. De ezidő után még szedték a talpfákat és a betonaljakat. Szerintem december elejére mindenképpen végeztek mindennel. :(
Végignéztem a fotókat. Csak sejtem, hol lehetett Vértesboglár épülete, de attól ez a kút + épület kb. 400 méterre van Vértesacsa felé (persze a gazos miatt nem tudom pontosan meghatározni).
Lehet,hogy nincs kivágva a nádas csak mióta ott jártak a munkagépek nem tudott regenerálódni a természet, csak nyáron benő gazzal a terület s télen eltűnik, a nád pedig marad, már ahol nem törték ki.
A föld is szépen felvette a traktor gumijának formáját , szóval ha nem is bonatni, de valami miatt járt ott valaki szerintem nem olyan régen, max 1-2 éve.(talán nem vitték el az összes sín szálat és azokat jöttek elvinni valakik a mélybe?)
Na, de mindegy lényegtelen.Én szivesen megnézném a Te fotóidat is, amiket ott készítettél ha esetleg betudnád ide tenni.
Láttam már én is azt a sínt az aszfaltban, gondoltam is, hogy az iparvágány része lehetett valamikor...A képen be is jelöltem a további helyet, mennyivel ment itt tovább a sín, vagyis a gyár területén még mennyit ment befelé??
Egyébként ezeket a nem használt síneket a BKV szokta felszedni vagy a tolvajok?Ha a BKV akkor miért?Hogy ne lopják el vagy csak mert feleslegesnek gondolják?
Ha nem probléma még lenne 1-2 kérdésem.
A szentendrei teher pu. merre volt ha nem az iparvágány végén?
Az iparvágány mikor épült és körülbelül mikor szedhették fel?
Egyenőre ennyi jutott eszembe remélem nem fárasztok senkit sem a kérdéseimmel.
Pár dolog nem egészen úgy van, ahogy írod. A vágányt elég régen felszedték, hogy most miért vágták ki ott a nádast, azt nem tudom. Fotóim sajnos nekem is csak abból az időből vannak, mikor a papírgyári iparvágány már fel volt szedve. Google Maps-en egész jól követhető a nyomvonala, de így akkor be is lehetne járni. Ha mész befelé a Szentenendrei úton - illetve a belterületen már Dózsa György út - még megtalálod az aszfaltban a maradványokat. Valóban a papírgyárba, illetve a Duna partra vezetett a vágány, nem a teherpályaudvarra, amit az utolsó fotón látunk. A helszínrajz nagyjából stimmel, de én úgy emlékszem, hogy Szentendre felé is volt vágánykapcsolat. Sőt, biztos, hogy volt, annak a néhai védőcsonkának a földkúpjáról egész jókat lehet fotózni. :-) A keresztgerendás felsővezetéktartó-oszlopokat mostanában cserélték ki a külső szakaszon megszokott, pályatengelyben elhelyezett oszlopokra.
Vasállponthun nézegettem a helyét. A nyomvonalon haladva nem leltem meg, bár igaz, most még nem zöldek a fák. A kút és a földbe ágyazott épületmaradvány viszont annyira az erdő közepén van, hogy nem gondolom, hogy ott volt a megálló...
... szóval továbbra is érdekelne, mik ezek, illetve mik voltak...
Most regisztráltam az oldalra, tehát elég új vagyok.Olvasgattam már korábban is a fórumot, bár olyan sok írás van, hogy nem volt időm mindet végig olvasni.
Engem a BKV vonalai érdkelnek leginkább azon belül HÉV és még azon belül szentendrei HÉV és egykori iparvágányai.
Több iparvágány is volt, én most a Pannónia telep és Pomáz megálló hely között lévő kiágazásról szeretnék érdeklődni, hogy nincs e valakinek róla fotója vagy tud e valamit, esetleg térképen bejelölni hogy hova vezetett a sín.
Jártam a töltésen ahol valaha a sín futott , nem olyan régen szedhették fel, ugyan is a traktor nyomok még most is látszanak.
Néhány fotót csináltam bár már eléggé sötétedett.
HÉV Szentendre felé
A kiágazás
A töltésen készült kép,egykor itt futott a sín a papírgyár(?) felé.
A felsővezetéket tartó oszlop csonk.
Kicsit rajzolgattam, így nézett ki nagyjából az iparvágány azon része amelyet pontosan tudom, hogy merre tartott.(Persze ez csak körübleül, és a maradványokból ítélve)
A képen látható a sín mikor még megvolt.(Nem saját kép)
Ennyi maradt a sínből.(Az ütközőbakot jelöltem a rajzomon -nem saját kép.)
A talpfák szévannak dobálva a töltés mellett, és még egy sínszál is ott maradt.
Végük pedig egy kép ahova a sín vezetett.
Már régóta érdekel ez a kiágazás, anno 4-5 éves koromban láttam a HÉV ablakán kitekintve , meleg nyári nap volt és a sín hatalmas gazzal volt benőve és látszólag a semmibe vezetett, már akkor is érdekelt, de 4-5 évesen nem igen tudtam utána nézni.
Aki esetleleg tud valami a sínnel kapcsoaltban, tényleg bármit (mikor épíették,mikor szedték fel, stb..) az legyen szíves írjon.
Kb 3 km vágányt fognak felszedni. Azt ígéri az irat, más nyomvonalon tervezik újjáépíteni, de biztos vagyok abban, hogy nem építik meg. A forgalom még 1998 körül megszűnt rajta.
Egyébként a Fürged - Tamási túrát majd én is meg szeretném ismételni, mivel kicsit szegényes képanyagot sikerült készítenem 3 évvel ezelőtt, úgyhogy mindenképpen szólj majd.