Keresés

Részletes keresés

abraxas Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1538

Azt nem tom, mit molyol, de felhívnám a figyelmet, hogy mindezen kézműveskedést egy afrikai folyó deltájában nyomatja!

Engem a frász kerülgetne feszt. Még jó, hogy agárd környékén csak fröccsöntött krokik úszkálnak. Persze lehet, hogy arrafelé sincs sok kroki, mert félnek a cápáktól :o)

A másik túrát meg a Fok-tól számított első öbölben nyomatja. Cepel is magával akkora horgonyt, mint a Titanic :o)

Előzmény: Bazsa69 (1535)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1537

"...alba nélkül nem igazán ajánlott vitorlázni. Hajója, erők geometriája, nagysága adja meg a határt. Feledékeny kormányosnak pedig nem árt, ha nagy az alba áttétele, mert akkor esetleg még lehet korrigálni, anélkül, hogy irányt változtatnánk."

 

Nem nagyon értem.  

Kifejtenéd konkrétabban?

Előzmény: edesviz (1533)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1536

Úgy csináltam, csak nem egyértelműen fogalmaztam...  ;O)

 

Azért köszi!   :O)

Előzmény: DonQuijote (1530)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1535

Végül is mit molyol az öreg a kötéllel?

Először azt hittem, hogy csak a foksott csúszott ki a gyűrűből (vagy csigából), mert nem volt a végén csomó, de aztán erős makramézásba mélyedt...

Előzmény: abraxas (1525)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1534

Köszönöm a sok hasznos tippet és tanácsot!

Igen, a leírtak valóban működőképesebbnek tűnnek, mint amit én a négy fal között kiagyaltam. Erre szokták mondani, hogy a melegvizet már nem kell feltalálni.

Egy egyszerűnek tűnő takkváltás eleinte még a Laser-en sem ment zökkenő-mentesen, de aztán pár óra vitorlázás után már szinte oda sem kellett figyelnem.

Persze azért néha akadtak gondok: amikor halzoltam, és közben a bumot nem húztam be középre, hanem a szélre bíztam, a hátsó lekötés miatt a lógó sottkötél beakadt a hajótest hátsó sarka alá. Na onnantól a hajót is fordította...

Mindig megúsztam szárazon, de azért volt egy kis adrenalin-löket, főleg, amikor ezt kikötéskor, a mólótól pár méterre csinálta...

Azután már halzolásnál is behúztam a sottot középre, biztos-ami-biztos alapon.

Tuti, hogy én csinálok valamit rosszul, mert a versenyzők nem sokat lacafacáznak a sottal.

 

A Senorita bumja az egyik halzolásnál (fix sottal) olyan erővel vágódott át a másik oldalra, hogy nyomtam egy 360-as piruettet (persze a kormánykezelésem sem volt túl magabiztos).

Mondjuk nem volt az a tipikus tanuló-szél: lehetett olyan 4-es vagy 5-ös, kemény pöffökkel.

Akkor megfogadtam, hogy erős szélben inkább szél felé fordulok 300°-ot, mint hátszéllel 60-at.

 

 

Ti ezt hogyan oldjátok meg?

(mármint a halzolást erős szélben)

A hátszelezésre kiengedett vitorlát behúzzátok középre, vagy Ti is szél felé fordultok, vagy...???

 

Előzmény: forelle6 (1523)
edesviz Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1533

Egy pár szó az albáról.

 

Gyenge szélben hiány sokat nem jelent.

De erős szélben más a helyzet. Éles kreuzban szintén nincs rá szükség, de már akkor célszerű pontosan beállítani. Abban a pillanatban, amikor kezdünk leejteni, és a schott kiengedésre kerül az erők nagysága miatt, alba nélkül nem igazán ajánlott vitorlázni. Hajója, erők geometriája, nagysága adja meg a határt. Feledékeny kormányosnak pedig nem árt, ha nagy az alba áttétele, mert akkor esetleg még lehet korrigálni, anélkül, hogy irányt változtatnánk.

 

abraxas Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1532

Még egy érv GPS hátsó sottlekötése mellett :o)

Nekem folyton az a bajom, hogy a hosszabbítóval meg kell kerülnöm a köteleket hátulról, miközben előttük surranok át a másik oldalra. Még nincs meg az üdvözítő megoldás, de érdekes próbálkozások már voltak ;o)

Előzmény: DonQuijote (1530)
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1531

 

Figyú, van egy ötletem: a valamirevaló cégek rendkívüli módon értékelik azt, ha az öreg gyártmányaikat valakik felújítják-restaurálják.

 

Ez a márka iránti megbecsülés jele - nekik ez remek marketing is.

 

PÉLDA: Egyszer, egy ismerős ürge írt a svájci Doxának, hogy lenne egy ilyen és egy ilyen, kb. 80 éves Doxa-órája,  (nagyapai hagyatékból) ezzel a gyári-számmal - és hogy azt ő szeretné felújítani - csak nem tudja hol kaphatna alkatrészt egy ilyen öreg órához? Ehhez kér tanácsot a márkától.

 

Tudod mi történt erre? Kb. egy hét múlva csengetett a postás - egy kis csomaggal és egy nagy borítékkal.

A csomagban az óra összes kopó-alkatrésze volt, új üveggel és hátlappal ("bis" megjelölésű, de azonos sorszámmal, mint a 80 évvel azelőtti), új tekerőgomb, hajszálrugó és balanszkerék - vagyis minden, ami az óra teljes felújításához kell.

 

Természetesen: GRÁTISZ.

 

De ez nem elég. A nagy borítékban egy díszes diploma-szerüség volt, amiben a Doxa-gyár igazolta, hogy az XY birtokában lévő, ilyen-olyan sorszámú órát, kizárólag a gyár eredeti alkatrészeivel újították fel.

Ez pl. egy aukció esetén aranyat ér. Vagy eurót.

 

Jaa és ne feledjem a gyár köszönőlevelét is - amit a márka megbecsüléséért mondtak és azért, hogy mekkora büszkeség az nekik, hogy segíthettek.

 

Na kérlek: mi lenne, ha nem ilyen telefonos képeket csinálnátok a műveletekről - hanem valódi fényképezőgéppel, (mondjuk állványról) készítenétek egy fasza sorozatot - lépésről-lépésre?

 

Ha meg van, majd szóljatok :-)))

.

DonQuijote Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1530

"2. végrehajtom a fordulást vagy halzolást: egyik kézben a sott, másikban a kormány (átüléskor kezet is kell cserélni!)"

 

Azért is jó a kormányhosszabbító, mert egy kézben lehet a kormány és a sott. Meg mert nem kell átüléskor kezet cserélni, azt ráérsz akkor, ha már fordultál és kiülted a hajót.

Előzmény: Bazsa69 (1522)
forelle6 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1529

Annyi ív van benne......nem is ,csak ívek vannak,nincs egy egyenes az egész jolléban:D. Atlantáék jól kitalálták anno. Nem is az építés a baj,hanem a sok gányolt gyanta levágása,stb. Mindegy,ha jól alakul,akkor vasárnap már egy elég szuper képgalériával jelentkezünk:D

Előzmény: forelle6 (1528)
forelle6 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1528

Ehez nem cérna kell,ha nem kötél......kötél idegek:DDDD,de szép lesz meglátod!

Előzmény: GPS (1527)
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1527

 

Na, ehhez a melóhoz kell jó sok cérna :-)))

Előzmény: forelle6 (1526)
forelle6 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1526

Közben gőzerővel építjük Sanya barátom jolléját ,hisz mindjárt itt a tavasz!

 

Tegnap éjjel 1 ig csináltuk,ma készül a másik oldal,és a orr merevítése,ha minden ok lesz vasárnap már a rétegelt deck megy fel a helyére. 

abraxas Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1525

Hehe, nekem a legtöbb bajom a kutya madzagokkal van. Volt már, hogy a elsőre nem a megfelelő kötél végét cibáltam :o)

Egy (2) példa a hjóosztályomból. Sokat törtem a fejem, hogy megy az ürge alig reffelve egyedül ilyen szelekben, merthogy ez a típus elvileg nem erre van kitalálva. Aztán észrevettem a helyes kis pótülőkéket, amin szépen kiüli a hajót. Jaaaa....!

 

Előzmény: GPS (1524)
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1524

 

Heheheee, hogy mennyire nem fogsz te ezen agyalni - már pár óra vitorlázás után sem - az új hajóddal.

 

Grószs-sott rögzítés nélkül valóban nyögvenyelős az egykezes fordulás, fokvitorlával  - de hát milyen hajó az, amelyiken nincs egy klemmes-csiga a grósz-sotton?

 

Engem konkrétan Bacus-kolléga tanított meg fokkal forgolódni - és tőle tudom, hogy a fok-áthúzást nem kell annyira elkapkodni - hanem meg kell szépen várni, amig a fok elkezd beggelni ....és csak azután kell iparkodni az áthúzással.

 

A be-beggelt fok jócskán segít a fordulásban... csak picit figyelni kell, hogy ne vigye túlzásba az ember, mert túlfordít.

Tény-ami tény... a fok-áthúzást valóban gyorsan kell eszközölni - amit félkézzel nem árt gyakorolni egy picit, hogy olajozottan menjen.

 

Jaaa - és a kötélrendre figyelni ám - mert nincs annál szarabb, mint amikor rántaná az ember - de a kötél vége a bokája köré van tekeredve :-))))

 

A kormány elengedése meg valóban a legutolsó dolog - amit barátnak tanácsolnék.

Ellenségnek, az más, annak lehet... nade barátnak ilyet nem tanácsolunk :-))))

.

Előzmény: Bazsa69 (1522)
forelle6 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1523

Szia! Egyedüli vitorlázás témához.  Simán,rengeteget mentem -megyek a Syrossal egyedül.Na most normál szélben pl1-3ig ,simán a grósz le van klemmelve,fordulsz a bumm ugye teszi a dolgát, a fokkal megy úgy is beggelsz,hogy segítsd a minnél gyorssabb fordulást,majd áthúzod a foksottot és beállítod klemmeled és kész. Sokszor imádok egyedül menni,nincs vele semmi gond. Ha pedig erős szél  van-lesz,akkor úgy is behúzod a fokot,vagy ha viharos akkor a grószt és fokkal mész.

 

Menni fog az hidd el.

Előzmény: Bazsa69 (1522)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1522

... no meg a fokvitorlával szerelt jollék kétszemélyesre vannak tervezve: a kormányos csak a grósszal foglalkozik.

 

Az, hogy egyedül is lehet 2 vitorlát + a kormányt kezelni, nyilvánvalóan nehezíti a képletet.

 

Én még nem vitorláztam egyedül két vászonnal, de már töprengtem a dolgon:

1. fokot kiveszem

2. végrehajtom a fordulást vagy halzolást: egyik kézben a sott, másikban a kormány (átüléskor kezet is kell cserélni!)

3. fokot behúzom a másik oldalon

 

Csak annyival bonyolultabb, mint egy Laser-nél, hogy a grósz sottját fixálnom kell, amíg a fokot behúzom és annak kötelét rögzítem.

(a Lasernél a sott mindig a kezemben volt, pedig azon is van klemm...)

 

Ha meg valami gebasz van, mindkét vitorlát belobogtatom, a kormány meg forogjon, amerre akar.  ;O)

 

Működőképes ez az elgondolásom?

Előzmény: DonQuijote (1504)
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1521

 

Nézd, mit tapasztaltam én:

 

Félszélben, raumban általában soha nem okozott gondot, hogy mennyire van lehúzva a bumm.

 

Persze, erről a versenyzőknek biztos más a véleménye - de sima túrázásnál komolyan nem éreztem hiányát egy kis plusz-lefeszítésnek.

 

Ahol viszont tényleg ajánlatos feszesen tartani a dolgokat - az az éles-menet - amiben azért elég sokszor van részünk,  pláne ha "olcsón" akarunk krajcolni :-)))

 

Ez utóbbit viszont nekem elég tisztességesen megoldja a hátsó-lekötésem - ugyanis ilyenkor minél jobban húzom a sottot - a hátsó-lekötés annál jobban húzza lefelé a bumm végét is.

 

Meg merem kockáztatni, hogy azon az erőkaron (a bumm teljes hosszára ható) erővel -  sokkal hatékonyabb a bumm lefeszítése - mint az árboc-közelben ható albájé.

.

Előzmény: Bazsa69 (1518)
edesviz Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1520

Ez egy trimarán.

Előzmény: GPS (1517)
szőrmók Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1519

Egy ilyen karizmá(ju) kormányos mellett ,nem kell venni pótmotort !

Előzmény: edesviz (1516)
Bazsa69 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1518

Akkor kitartok az eredeti tervem mellett, miszerint: az első szezon alatt eldől, hogy kell-e alba vagy sem. Nekem amúgy nem hiányzik: minnél egyszerűbb egy hajó, nekem annál kedvesebb...   :O)

 

A hajótípus kiválasztásakor kerültem a travelleres hajókat: egyrészt az osztottabb cockpit miatt, másrészt mert azok a hajók mind sportosabbak (feltehetően kisebb stabilitásúak) és talán jobban "kihajtott", terhelt hajók lehetnek.

Egy "papás" vitorlás lélekvesztőt nem szaggatnak annyira meg trapézolással, viharos vágtákkal.

Legalábbis általában...    :O)

Előzmény: forelle6 (1496)
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1517

 

Mekkora egy állat egy kormány az ott a csaj kezében. Ilyet se láttam még :-)))

.

Előzmény: edesviz (1516)
edesviz Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1516
GPS Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1515

 

Amit hozzám hoztak (az egyiknek) konkrétan a középső ringlije volt csúnyán kiszakadva a helyéről.

 

(emiatt rohadt-nehéz volt a javítás - ezt hívom én "kétemberes varrásnak", mert a gép bölcsője alá betekert, hatalmas anyagmennyiséget lehetetlen egykezesen varrni és mozgatni is).

 

Ugyanakkor azt is észrevettem, hogy a szakadást kosnstrukciós hiba okozta.

 

Ugyanis a tehermentesítő erősítést nem a megfelelő öltés-fajtával dolgozták rá a vitorla anyagára és az okozta az alap elvágódását a terhelés alatt.

 

Merem állítani, hogy jól megválasztott öltés-képlettel - szinte lehetetlen kiszakítani a ringlit a helyéről.

.

Előzmény: abraxas (1514)
abraxas Creative Commons License 2011.11.25 0 0 1514

Igaz, de akinek a baumba van fűzve a vitorla, az kénytelen hozzákötni ahhoz is.

A fő terhelés nyilván nem ott van (pont ez volt az egyik elméleti kérdésem a vizsgán! ;o) de valami feszülés ott is kell jelentkezzen. Ez idővel nyilván nem tesz jót a ringliknek.

Az én vityimnek viszont szabad az alja, így a baum mellett is felköthető. Úgy okoskodok, hogy a húzó erő ott nem tud mihez kapaszkodni, ezért a közbülső ringlik nem kapnak akkora terhelést.

Előzmény: DonQuijote (1513)
DonQuijote Creative Commons License 2011.11.24 0 0 1513

Így van, középső ringliket nem szabad terhelni, ha vannak is, csak azért, hogy a vitorla lelógó hasát fel lehessen kötni.

Előzmény: abraxas (1512)
abraxas Creative Commons License 2011.11.24 0 0 1512

Most jöttem rá, nem vagyok túl közérthető :o(

Szóval az első és hátsú élben vannak ringlik jól aláerősítve, de középen nincs. Úgy tógott a vitorla alja, mint egy vietnámi csüngőhasó cocának. Mivel nekem nincs a baumhoz fűzve az alsóél, így nincs túl nagy terhelés a középső elemeken, csak összefognák a beszedett részt.

Előzmény: abraxas (1510)
GPS Creative Commons License 2011.11.24 0 0 1511

 

Mi egy sima omegát fogunk popszegecselni a bummra - és arról megy majd a sottolás.

.

Előzmény: abraxas (1510)
abraxas Creative Commons License 2011.11.24 0 0 1510

Asszem én inkább rakatok egy ringlit középre :o/

Előzmény: GPS (1506)
abraxas Creative Commons License 2011.11.24 0 0 1509

Azért én örömmel megnéznék egy fotót, vagy ilyesmit erről a szerkezetről. A stoppolás hosszabbítóval is műx?

Előzmény: GPS (1507)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!