Sajnos az FRR óta már meg is van az esedékes issue.... Az utaskabinnál valami szigetelési gondot találtak, veszti a légnyomást, a tolerálható mértéknél 3-4x jobban... :(
Nem ismerem,hogy az SRB-nak lenne külső hőszigetelése.Sose hallottam ilyesmiről, ami persze nem zárja ki.Végül is hatalmas szerkezet,imbolyogva esik vissza,bár szép a súlya üresen is, de jelentősen lefékeződik esés közben.Azt meg végképp nem hallottam, hogy az égetéses eljárást visszahozták, úgy tudom, hogy a jelenlegi FRF az egy szimulált procedura.Lehet hogy üresen felpörgetik a motorokat,nem olvastam erről.
Szerintem, nincs különösebb jelentősége, hogy az állványon beindították pár másodpercre a hajtóműveket. Az SRB-knek elég jó a hőszigetelése, hiszen a légkörbe való visszatérést is képesek elviselni. Maga az indítási állvány pedig vízágyúkkal hűtött. A hajtóművek megjáratásával ugyanakkor sok információt lehet összegyűjteni a rendszer állapotáról.(Turbószivattyúk működése, a fúvókák hőeloszlása, keverés szabályozó működése) Mivel az SST folyékony oxigént használ oxidálószernek, kümönösebben nem kell aggódni a rendszerben viddzamaradó mennyiség miatt, mert az egyszerűen kieszellőztethető. Ami viszont elgondolkodtató, hogy vajon miért hozták vissza ezt az ellenőrzést? Pár video link: http://www.youtube.com/watch?v=3PUM_pMSVc0 http://www.youtube.com/watch?v=HUg3Otaae2M
Megtartották az űrsiklón a FRR-t,vagyis a Flight Readiness Review-t.Már ha jól írtam.Ezt csak azért jelzem, mert az öregebbek még emlékezhetnek rá,hogy régen ez FRF volt, vagyis az utolsó betű a Firing-ot jelentette.Vagyis egy kissé feltöltött állapotban pár másodpercre begyújtották mindhárom hajtóművet és ez volt az ellenőrzés.És mindezt a két teli SRB-tól pár méterre.Azért ez is elég nagy marhaság volt annak idején szerintem.Ti hogy látjátok?
Kicsit utánaolvastam a moyave-sivatagi balesetnek és pár dolgot le lehet szűrni a cikkekből. Feltehetően a nitrogén-dioxidot tartalmazó tartály robbanása okozhatta a balesetet. A baleset előtt az oxidálószer adagolását és befecskendezését ellátó rendszert vizsgálták. Ennél 10000 lb.-nyi (kb. 5 tonna) oxidálószert pumpálnak át 15 másodperc alatt a rendszeren.
A nitrogén-dioxid az oxidálószerek közül az egyik legveszélytelenebb, szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú, tisztán nagy nyomáson és alacsony hőmérsékleten cseppfolyósítható. Levegőn gyorsan elillan. Mint minden oxidálószer a vele érintkező anyagokat folyamatosan oxidálja, öregíti.
Az első jelentések alapján a robbanás nagyságát kb. 500 lb. súlyú robbanóanyagéval teszik egyenértékűvé, viszont a szemtanúk beszámolója alapján nem láttak fűstöt felszállni ami arra utal, hogy nem volt égés. (A látható füstöt az égés következtében levegőbe kerülő szilárd részecskék és vízgőz adja.) A robbanás helyszínéről készített fotókon nem látható kráter ami arra utal, hogy a robbanás a talaj felszíne felett következhetett be pár méterrel, és az ereje nem lehetett jelentős.(Összehasonlításképp: A hasonló tömegű , 2004 májusában történt, romániai műtrágya-robbanásnál 8 méter mély és 20 méter átmérőjű kráter keletkezett.)
A kórházba szállított sérülteket, égési sérülésekkel és fém és kevlár repeszdarabok okozta szérülésekkel lettek beszállítva. Ez megint csak a tartály meghibásodására utal, mert a hajtóműben ez az egyetlen alkatrész ami kompozit anyagból készült. Az égési sérüléseket okozhatta kiömlő oxidálószer. Az egyik cikk megemlíti, hogy a sérülteket vegyszer-mentesíteni kellett mielőtt ellátták.
Biztos visszaveti. Ki kell vizsgálni, hogy mi okozta a bajt. Ha valamelyik alkatrész volt hibás, nehéz lesz megtalálni, hisz a balesetben vagy megsemmisült, vagy nagyon megsérült. Hónapok.
Aztán meg gondolom voltak kulcsemberek a három halott és a két válságos sérült között. Esetleg nehéz lesz pótolni őket. Ez is hónapok:(
Meg az is furi, hogyaszongya "According to Rutan, the blast occurred during a test involving nitrous oxide flowing through fuel injectors."
Márpedig a dinitrogénoxid nem gyúlékony, ergo nem lenne szabad önmagában akkorát robbannia, ahogy a fotókon látható. Anyway, ezzel együtt is bizok Burt Rutan zsenijében.
Egy robbanás, baleset, tűz sajnos szinte kötelező kelléke minden új fejlesztésnek. Remélem, Rutanék mostantól túlvannak ezen... Egy ilyen sosem jön jókor, de az SST-programnak már nem kéne tovább halasztódni. :((
Én nem is Rutanra gondoltam, nem is az ő szemszögéből néztem a dolgot, hanem a Grummanéból.
Rutan szerintem is tökéletesen csinálta, ha tényleg az a szándéka, hogy élete két fő műve után (GlobalFlyer, SS1) lassít a tempón, megpihen - és pár dollármilliócska is segíti ezt a pihenést -. Nem irigylem tőle sem a pihenést, sem a dollárokat, nagyon megérdemli őket:))
Az eredeti hír úgy szólt, hogy a NG az eddigi 40%-ról 100%-ra emeli a részesedését a SC-ban. Azaz eddig is benne volt (a 40% pedig jó nagy pakettnek számít), azaz eddig is adhatott volna át technológiát, nyomhatott volna be tőkét stb.
Azaz ha most egy projekt miatt tőkét akart volna belepumpálni, akkor megemelte volna a tőkét és esetleg átbillent volna a javára a többség. Ehelyett kivásárolta Rutant (értsd: Rutan belevauzási lehetőségét is megvette, az öreg zseninek ezután shut up).
Szóval ez a mód nagyon azt mutatja, hogy a NG-nak önálló tervei vannak a céggel, akár Rutan nélkül is, ami nekem sajnos nem azt mondja, hogy egy jó kis szakmai műhelyt karol fel éppen egy szakmai befektető.
Kicsit azért sajnálom, hogy a SC megszűnik önálló cégnek lenni (bár eddig is biztos volt már benne ilyen-olyan pénz). Jópofa volt látni, ahogy a nagyok orrát fricskázza. :)
Ám, ha most jobban bele tudnak lendülni, az mégiscsak jobb lesz.
1. az elég komoly és nagy nevű cég nagy fantáziát lát a SC-ben,
2. remélem, hogy a SC lendülete nem fog megtörni emiatt (a N-G irányítása renélhetőleg nem tesz keresztbe az újsterű törekvéseiknek, fejlesztéseiknek).
Sőt talán
3. tőkeerősebbé vállhat a SC, így nagyobb projectekbe is belekezdhet, nagyobb volumenben.
Ilyen az, amikor nem vakbélgyulladásos komolysággal akarja valaki elmagyarázni, hogy egzaktul patikamérlegen mérve milyen egy másik földrész. Helyette némi lazaságot és könnyed rácsodálkozást kapunk a világra. Mikor utazom én is azt szeretem, ha rácsodálkozhatok a világra.
... "The successful activation and operation of this new system during its test run is an important step toward establishing a truly international space station," said Mike Suffredini, manager of the space station program. "With this system's oxygen-generating capacity, we can expand the station's crew ("However, it can provide as much as 20 pounds of oxygen per day, enough for as many as 11 people."), providing more opportunities for our partner countries and unlocking more possibilities for research that will open new pathways for future exploration."