Keresés

Részletes keresés

annie99 Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1958

Ha teológiai vagy tudományos definíciókkal vizsgáljuk, akkor persze. De  köznyelvi értelemben annyira nem hülyeség, szerintem. Egy idézet:

 

"A Nagy Szellem egy titokzatos élő hatalom, Aki a természet minden erőit, minden alakját és az ember öntudatos életének minden állapotát magában foglalja. Minden dolgok kútforrása. A Nagy Szellem egy láthatatlan Élet és Hatalom, Aki mindenhová, minden dolgokba elér. A Nagy Szellem lényében az emberek, állatok, a föld, az ég, a madarak, a füvek, a virágok, a fák és minden természeti tünemény nem csupán életrekeltek, de ezek összesen, a legnagyobb ellentétekre való tekintet nélkül, egymással rokonok. Ezt a Titokzatos Életet a különböző nemzetek és törzsek különféle nevekkel fejezték ki...A dakota és omada indiánok "Wakonda"-nak nevezték. A leni-lenapek "Manitou"-nak. Mindkettő jelentése: "Láthatatlan Hatalom".

(Fehér Szarvas)

 

Ha valaki ezt egyistenhitnek gondolja, én nem kövezem meg érte...

Előzmény: Don Quixote (1954)
annie99 Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1957

Nem lehetne, mert ott a pisztoly :)

Előzmény: Don Quixote (1953)
Hetési Holló Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1956
Mondtam, hogy jellemző:)
Előzmény: Don Quixote (1953)
Don Quixote Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1955
A csajenn szebb.
Előzmény: Galgadio (1951)
Don Quixote Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1954
Szerintem elég messze vannak attól, amit monoteizmusnak lehet nevezni.
Előzmény: annie99 (1952)
Don Quixote Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1953
A középső baba egész csinos, meg lehetne ...ni:-)))
Előzmény: annie99 (1948)
annie99 Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1952

Lehagytam a saját mondatom elejét, amiben a lényeg volt:(

Azt akartam írni, hogy az egyistenhit szigorú értelemben egy _személyes_ Istenbe vetett hiten kívül a bálványimádás tiltását is tartalmazza.

Egyébként ha a személyesség nem feltétel (bár pl. a hopik szerint a Nagy Szellem kezdetben úgy beszélt az emberekkel, mint ember) és a Nagy Szellem - Földanya elkülönülése, valamint kövek és hasonlók vallásos tisztelete nem kizáró ok, akkor esetleg, nem klasszikus értelemben... Ennyiben árnyalom a véleményem. De mi a jelentősége, hogy egyistenhitnek nevezzük, vagy sem? (Ezt nem magamtól akartam kérdezni :)

Előzmény: annie99 (1947)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1951

 

Lakota női viselet.

Annie-nak köszönjétek, tőle kaptam e-mailen.

Előzmény: Hetési Holló (1941)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1950

A klasszikus politeizmus, amely az antik görög-római világra, az ősi keltákra, szlávokra, germánokra stb. nagyon jellemző volt, az én meglátásom szerint borzasztó távol áll az é-amerikai indián vallásosságtól.

Bár a monoteizmus is erős túlzás, de a Természet személytelen őserejének tiszteletével Holló szerintem közelebb jár az igazsághoz, mint te.

Előzmény: Don Quixote (1946)
tibb Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1949

A legtöbb Frank McCarthy, de James Bamától is van fent néhány varjú indiános kép. Lesz még Robert Griffing, Russell, stb.

Nem csak a háborúk érdekelnek (bár a hadtörténelem a kedvencem), hanem minden ami az észak-amerikai indiánokkal kapcsolatos, úgyhogy ha van a peyotizmussal kapcsolatos anyagod, amit szívesen megosztanál a nyájas közönséggel, küldd el az eamindianok@mail.com vagy eamindianok@altavizsla.hu címre, s felrakom a honlapra. Természetesen a népviseletes képeket is örömmel venném! Húsvét után lesz egy nagyobb frissítés, akkor sok minden felkerül majd.

Előzmény: annie99 (1932)
annie99 Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1948

Épp ma néztem ezt a képet, és eszembe is jutott az idézett 3P szabály:) A képen az általam mostanság súrún emlegetett Quanah P. látható, rá jellemző módon egy jól megkomponált képes üzenet főhőseként. Aki erre a képre néz, bármelyik kultúrából származik, tudhatja, hogy "nem akárkivel" van dolga. A házának (azért nem biztos, hogy ez már az a ház) egyébként 22 szobája volt, külön felhívom a figyelmet az ágy szélén lógó P-re. Extrának számítanak a falon függő hatalmi jelvények: palást, peyote-legyező, Krisztus-kép. Szóval: bizonyos értelemben tényleg jellemző:)

 

Mielőtt valaki leszólja a rangidős feleséget, egy szép romantikus történet volt az övék, szöktetéssel, mindennel :)

 

QP

Előzmény: Hetési Holló (1943)
annie99 Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1947

Nem. Az egyistenhit a bálványimádás tiltását is tartalmazza. Erről a sámánizmus és a totem-vallások esetében nyilvánvalóan nem lehet beszélni. ("Ördögökről" és "levegőbeli hatalmasságokról", "jövendőmondás lelkéről" egyébként a zsidóság és a kereszténység is tud, csak nem akar közösségben lenni velük.)

Van olyan elmélet, ami szerint eredetileg az embereknek "helyes" istenképük volt, csak aztán - különbözőképp - torzult, ezért van a sok hasonló elem a vallásokban. A másik az, ami szerint a zsidóság jutott el a valódi monoteizmusra először. Világnézet és nézőpont kérdése ez, de szerintem nem megyek bele jobban, mert itt off lenne.

Előzmény: Hetési Holló (1944)
Don Quixote Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1946

Szerintem hülyeség.

Pogányok voltak, és mint ilyenek, sok istenben, szellemekben és démonokban hittek.

Az összehasonlító vallástudomány szerint vallásuk sok vonását tekintve hasonlított az ősi európai vallásokra, de azoknál primitívebb, kezdetlegesebb volt.

Az őseurópaiak pl. már vagy hat-hétezer éve elértek a mesterséges templomdombok szintjére, míg az indiók ha jól tudom, csak Krisztus születése környékén kezdtek ilyeneket emelni.

Javaslom olvasni a román Mircea Eliade műveit is (összehasonlító vallástan).

A mooteizmus a zsidóknál jelent meg először nagyjából Kr.e. 1.000 körül, plusz-mínusz háromszáz év.

 

Előzmény: Hetési Holló (1944)
Don Quixote Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1945
Mire gondolsz?:)
Előzmény: Hetési Holló (1943)
Hetési Holló Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1944

Az igaz, hogy az északi indián népek lényegében véve egyistenhívők voltak?

Igaz, hogy nem a zsidó-keresztény fogalomrendszer keretein belül, hanem inkább a Természetet tekintették elvonatkoztatva egyfajta legfőbb létezőnek.

Hetési Holló Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1943
Jellemző:)
Előzmény: Don Quixote (1907)
Hetési Holló Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1942
Szőnyegek és más népművészeti tárgyak is jöhetnek, ha van kéznél.
Hetési Holló Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1941

Sziasztok!

Az indián népviseletek engem is nagyon érdekelnének, légy szíves tegyetek föl még képeket, ha lehetséges.

Köszi.

Előzmény: Galgadio (1934)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1940
Végső soron, átvitt értelemben New Mexico nevének második része is indián (nahuatl) eredetű.
Előzmény: Galgadio (1939)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1939

Kimaradt:

 

Wyoming

Előzmény: Galgadio (1938)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1938

Azt tudtátok, hogy az USA-ban a tagállamok mintegy háromnegyedének indián eredetű neve van?

 

Most nincs nálam, de otthon van egy kimutatásom, hogy melyik állam neve eredetileg mit jelentett.

 

Indián eredetűek az alábbi államok nevei:

 

Connecticut

Massachusetts

Ohio

Illinois

Michigan

Wisconsin

Kentucky

Tennessee

Alabama

Mississippi

Missouri

Arkansas

Iowa

Minnesota

É-Dakota

D-Dakota

Nebraska

Kansas

Oklahoma

Texas

Idaho

Utah

 

Bizonytalan (talán indián) eredetű:

 

California

Arizona

Oregon

Törölt nick Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1937

Néztem,nálam a western kötelező műfaj. Ez a film még a klasszikus korszak terméke,itt az indiánok tényleg csak puskavégre való mellékszereplők. Egyszer mondta John Ford,hogy több indiánt mészárolt le a filmjeiben,mint Custer tábornok a valóságban. De legalább a navajo statisztái kerestek egy kis pénzt ezzel a filmmel is.

 

Előzmény: Galgadio (1935)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1936
Nagyon szépek voltak a dalok is, köszi:-)
Előzmény: annie99 (1933)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1935

Szombat este volt az m1-esen egy 1950-es John Ford film John Wayne-nel a főszerepben. Rio Grande volt a címe.

Ebben az apacsok még csak lelőni való gazemberek voltak, igaz, hogy a film végén a lovasság szolgálatában álló egyik navahó felderítő kitüntetést kapott...

Egyébként mai szemmel már nevetségesen hat, ahogy a lovaskatonák és az apacsok vágtáját mesterségesen fölgyorsították:-)

Nézte valaki?

Galgadio Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1934

 

 

Ez a gyönyörű ruha tényleg egy alapos fricska azoknak, akik szerint az é-am. őslakók csupán állatbőrökbe öltözött, kegyetlen barbárok.

 

Egyébként engem is érdekel az é-am. indián népművészet, főleg a navahó szőnyegeket találom nagyon szépnek.

 

Időnként átküldhetnél néhány képet, csak légy tekintettel a postaládám méretére:-)

 

Köszi: Galgadio

Előzmény: annie99 (1933)
annie99 Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1933

Örülök, hogy tetszik a kép, nyugodtan tegyétek fel mindenhova.

A lakota-tasina címen nem is csodálkozom, azok a könyvek nagyon szépek, igazán baráti lélekkel írta őket.

A női nevekhez annyit tudnék hozzátenni, hogy a "Topszanna" ejtésű név valóban komancs és "Préri Virága" jelentéssel bír, mint valamelyik Winnetouban volt hallható.

Quanah Parker kishúgát hívták így, aki néhány éves korában halt meg influenzában. Édesanyja utána is halt hamarosan.

 

"Winona Uinonah formában szerepel"

Jé. Tényleg.

Előzmény: Galgadio (1931)
annie99 Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1932

A képpel kapcsolatban: 99%, hogy igazad van. De bízom az egy százalékomban :) Ha megtudom, hogy ki ő, te leszel az első, akinek bevallom.

Hozzám képest mindenképpen "apacs szakértő" vagy. Én csak Fort Sillben "futottam össze" velük, mikor White Parker után nyomoztam. (Quanah fia, metodista prédikátor volt, a komancsok közt működött.) Aztán velük (is) maradtam, mert olyan megrázó és mély emberi drámák nyíladoznak a szemem előtt, hogy nem tudok nem figyelni rájuk. De amúgy általános apacs műveltségem nem valami fényes.

 

A honlapodon nagyon szépek a festmények. Egy-két  Howard Terpninget (?) ismerek, de a többit sose láttam még. Ki festette őket?

Gondolkodtam, hogy mit tudnék felajánlani, de gondolom a peyotizmus és a protestantizmus összecsapásai nem annyira hoznak lázba. Ha viszont Galgadio képe tetszik, az egy sorozat része. Már nem tudom, honnan szedtem, a többi ruha is szép, bár ez a legszebb. Vannak még egyéb gyöngyfűzések, kosarak, fazekak. A forrásukat nem tudom már, csak úgy gyönyörködni gyűjtögetem őket, népek szerint csoportosítva.

Előzmény: tibb (1930)
Galgadio Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1931

Szia Ani!

 

Hiánytalanul átjött minden anyag, köszi szépen.

 

A csejenn lány esküvői ruhája egyszerűen varázslatosan szép, nem tudok rá mást mondani.

(Na jó, a magyar női népviseletek sem kutyaütők:-))

Arra gondoltam, hogyha beleegyezel, hogy föltenném ide a topikba, meg Tibb honlapjára is.

 

Mellesleg a Tasina név szerintem nem csejenn, hanem lakota, és azt jelenti, hogy barátnő.

Az a német nő, aki a Nagy Medve fiai c. regényt írta, Liselotte Welskopf-Heinrich a lakotáktól állítólag megkapta a kitüntető lakota-tasina (a sziúk barátja) címet

Lakota eredetű a Winona is, amelynek jelentése "elsőszülött leány".

Ez a név újabban a fehér amerikaiak között is terjed keresztnévként.

Bár nem tudom, hogy az eredeti jelentésével hányan vannak tisztában.

Liselotte Welskopf-Heinrich regényeiben a Winona Uinonah formában szerepel, de ez csak átírásbeli különbség.

 

Akkor föltehetem a topikra a képet?

Előzmény: annie99 (1929)
tibb Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1930

Kedves Annie99!

 

Esküszöm, meg sem fordult a fejemben, hogy ironizálnál vagy gúnyolódnál! 99,9%-ban biztos vagyok benne, hogy a képen nem Taza látható, mert

 

1. A képen látható férfinak rövid a haja. Ezzel kapcsolatosan ugyan sajna nincs forrásom, de valamennyi általam ismert fényképen hosszú hajuk van az apacs harcosoknak, csak vereségük, fogságuk, megkeresztelkedésük után nyiratkoztak meg. Tuti, hogy Taza apacs főnökként nem tett látogatást a borbélynál, még keleti parti utazása alkalmából sem.

2. A képen látható férfi egy idősebb ember, Taza pedig fiatalon halt meg.

 

A felsorolt művek sajnos nincsenek meg nekem, igazából "apacs szakértő" sem vagyok, mindössze három angol nyelvű könyvem van, ami kifejezetten az apacsokkal foglalkozik:

 

David Roberts: Once They Moved Like the Wind: Cochise, Geronimo and the Apache Wars

 

Edwin R. Sweeney: Cochise: Chiricahua Apache Chief

 

Jason Hook: The Apaches

 

Mindenestre remélem, hogy előbb-utóbb sikerül megfejteni a titokzatos fotó rejtélyét!

 

Én is elkezdtem összedobni egy honlapot (www.freeweb.hu/tibb), ahol igyekszem összegyűjteni az észak-ameriaki indiánokkal kapcsolatos ismereteket. Egyelőre folyamatos fejlesztés alatt áll, de Galgadiónak köszönhetően már olvasható rajta néhány hosszabb anyag is.

 

 

Előzmény: annie99 (1928)
annie99 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1929

Na tessék, az egyiket bedupláztam. Helyette ez akart lenni:

 

 Stockel, H. Henrietta. On the Bloody Road to Jesus: Christianity and the Chirciahua Apaches. University of New Mexico Press, 2004. Dust jacket. $29.95

Előzmény: annie99 (1928)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!