lehetne rá technológia, hogy mint a klímáknál, itt is megforduljon a folyamat pár percre és leolvassza magát, mert ha nem a mostani pár centi, hanem komolyabb hó esett volna, akkor aligha indul meg a termelés, hogy magától melegedni kezdjen...
nekem sajnos nem öntisztult, mondjuk nagyon nem zavar, a köd mellé némi hóesés is van még itt, szóval nem nagy veszteség, hogy ma nem jön le a decemberben megszokott napi 0,3kWh :S
Nálunk kb 3 cm hó esett. 11 órakor meguntam, hogy az inverter még nem tudott bekapcsolni, pedig kitartóan próbálkozott. Meg kíváncsi is voltam, miről maradnék le, ezért egy teleszkópos nyelű szerszámmal lesöpörtem a panelokat. Azonnal 3-400 W jövögetett, felment 600-ig is kicsit később, közben finom porhó kezdett hullani. De így, hogy megváltozott a felület színe, le is olvadt.
itt egy táblázat a fűtés méretezéshez, ha a pincédben mindig van minimum 5 fok, és 20 fokos víz elég, akkor a 100 liter vízbe 150W fűtés kellene.
Persze érdemes lehet kicsit túlméretezni, hiszen neked lesz hőelvétel is. Ugyanakkor, ha leszigeteled a hordót, akkor jóval kisebb lesz a hőveszteség a falakon...
1. ha úgysem cirkuláltatod a meleg vizet, amikor csak 1 pohár víz kell, ne a hideg, hanem a meleg csapot nyisd meg. Ha nem használta senki előzőleg a meleg vizet, akkor vszínű nem lesz túl meleg, de ha mégis, akkor engedsz hozzá kicsit a fogcsikorgató hidegből.
2. a pincébe, ahol épp van hely, tegyél le egy 120 literes műanyag "cefrés" hordót (ha nincs, 5000 Ft-ért kapsz, újat), töltsd tele vízzel, a tetőre fúrj két furatot.
vegyél bele egy szabályozható akvárium fűtést, tetszőleges teljesítménnyel 10-500W kapható, bár a komolyabbak nem túl olcsók már. állítsd be a kívánt hőfokra (20-25 fok?)
köss be a bejövő csőbe tetszőleges hosszúságú flexibilis csövet, akár a korábban említett padlófűtés csövet, és ezt felcsavarva helyezd a hordóba.
ha nem akarod a pincét fűteni vele, akkor a hordót állítsd egy 10 centis nikecell lapra, kívülről meg csavard körbe üveggyapottal, amit rögzíts akár egyszerűen kötöződróttal.
inkább egy hanyagul kampóraakasztott tekercs slag látványában gondolkozz. van cső mindenféle színekben. a páralecsapódás lesz az igazi gond. tulképp ha központilag akarod megoldani, akkor tényleg mindenképpen a fűtéssel kellene összekombinálni.
Nehéz úgy, 1.44 m2 a wc,. a csésze hátulján van a tartály, felette ablak, ami északra néz. Az egyik oldalt szekrény, a másik oldalon van a "közműoszlop" és riasztó távfelügyelet. Azaz ott mennek fel le a csövek vezetékek kábelek a fszt-ről a tetőtérbe és a pincéból jönnek, ami le van burkolva gipszkartonnal.
A wc-ben csak annyi hely van, hogy elvégzed, felhúzod a gatyád és kijössz :-(.
Eddig még mindig valami kis elektromos tárolót látok a legjobb megoldásnak, a pincében az elfér. Minden máshoz hatalmas bontás, átalakítás kell. A másik a cirkulációs ág felhasználása egy kis mikrovezérlős funteligenciával, mert ráadásul a cirkulációs ág ott megy fel, ahol bejöna víz. de ezt is alaposan át kellene gondolni.
"de a kényelemnek ára van."
A 8-10 fokos víz már tényleg elég gázos tud lenni.
Az nem biztos hogy elég, mert a levegő-víz hőátadó képesség / "hőcserélő"lassabb lesz mint a víz-víz, így az utóbbiból abból jóval kevesebb (térfogat) kell ráadásul több hőenergiát lehet tárolni adott térfogatban a vízben mint a levegőben. De végülis csak csőhossz függvénye :-), annyi kell, hogy az a pár liter kijöjjön, ahhoz nem is kell olyan nagyon sok cső..... Kezdem elképzelni milyen hülyén nézne ki a rengeteg csővel körbetekert wc csészénk ;-).
ne tárolót, annak kicsi a külső felülete. csak simán egy tekercs padlófűtéscsövet felakasztani egy sarokba, és bekötni sorba. persze kellene alá csepptálca.
Először is köszönöm a számítást, visszaigazolást, én is utánanézve a tömegáramnak hasonló teljesítményre jutottam.
Az általad felvetett ötlet az első között volt, viszont nálunk sajnos nem lehet kivitelezni, vagy drasztikusan át kellene alakítani a rendszert. A kazán, kazánház, gépészeti helyiség az a pincében (szuterénben) van ami nincs fűtve, télen a hőmérséklet nagyobb hidegben 12 fok környéke szokott lenni, tartós 0 fok környékén 13C magassága.. Kb azzal lehet számolni, hogy jó esetben ennyire tud felmelegedni. Persze ez is már valami.
Egy esélyt láttam ilyen téren, magába a gépészeti helyiségbe betenni a tárolót, mert ott pár fokkal melegebb van. Ott viszont 0 a hely, és akkor átalakítást igényelne, hogy azt nem kívánnám magamnak. Ráadásul mi fűtünk gázzal is meg fával is, és ez a két hőforrás egymásnak nem szomszédai, két külön helyiség...... Első körben arra jutottam, hogy nem tudom úgy megoldani, hogy ehhez ne verjem szét a rendszert. Ráadásul a hideg víz leágazások nem a kazánházban vannak a fogyasztók felé, hanem ahol bejön pinceszinten a falon, vízszűrő, majd utána megy többfelé, tehát ide lenne érdeme bekötni, hogy mindenhová jusson. Az viszont egy hidegebb része a pincének, nagyon át kellene alakítanom az egész csövezést struktúrát.
Volt egy olyan gondolat is, hogy kémény mellé tenni, füstcső mellé, ezek jelentősen melegednek, de nem látok rá esélyt, pedig szinte a hulladékhő lenen hasznosítva :-(.
Illetve egy kicsit talán tartanék a 100 liternyi hideg víztől egy tartályban (legionella), ami meg tud jelenni könnyen. Volt hogy elutaztunk két hétre, napkoli nem ment, aztán fűthettük fel a tartályt meg engedhettünk ki mindent. de ez egy huszadlagos dolog.
Sajnos úgy tűnik ez a fajta "passzív" hasznosítás nálunk nem járható csak sokkal komplikáltabb módon., ezért nem vetettem fel.
Amit még néztem zárt rendszerre tartályban, az a Hajdu za 10 típus, csak meg kell hekkelni, mert fix rajta a vízhőmérséklet=termosztát kapcsolása. Ami egyedül nem tetszik, hogy fél colos a bekötése....
Illetve van egy stiebel eltron is, ami jó lehetne, de ott meg a gyári termosztát alsó kapcsolási hőmérséklete 35 fok, ami nekem kevés. Viszont van réztartályos kivitelben is, ami tartósabb - és jóval drágább :-(.
HA két 2kW-os mosogatógép fűtőpatront sorba kötök, akkor annak 1kW lesz a felvett teljesítménye és duplázom a hőleadó felületet.. Ez teljesítményre jó lenne, csak ki kell számolnom, mennyit emel a víz hőfokán adott átfolyásnál. Hasra elsőre szerintem kevés lenne teljesítményben.
Ha viszont kevesebbet teljesítmény áll csak rendelkezésre, akkor kénytelen vagyok pufferben (bojlerben) gondolkodni, ahol van idő felmelegíteni a vizet.
Igazából most hirtelen nem tudom mennyi az átfolyásom l/perc szinten, mert ebből számolható, hogy mekkora teljesítmény kell ahhoz, hogy adott vízmennyiséget ideális hőátadás esetén azonnal felemeljen 4-10 fokkal. Ha ez 1-2kW körül van, akkor nyerő lehet az átfolyós melegítő megoldás, ha nem akkor tárolós pufferes megoldás kell akár olyan fűtőpatronnal amit beraktál.
Még ami felmerült az hogy a nagy hmv pufferből a cirkulációs ágon keresztül melegítem fel kicsit ez a bejövő hideg ágat akár egy keverőszeleppel rákeverve. Csak akkor kell keverőszelep, kiépíteni egy mellék csővezetéket és rombolással is jár, de lehet még ez bizonyos szempontból a legjobb. Vagy esetleg a kis 5-10 literes puffer/bojler tartály vizét keverem fel a gravitációs ággal, az melegítené fel, hiszen egy 50 fokos pufferből alíg kell egy litert belenyomnom a bejövő 5-10 liter hideg vízhez. A keverőszelepes esetben az a baj, hogy van késleltetése, mire bekeveredne a cirkulációs ág vizea bejövővel, már el is zátama csapot.....
Mondjuk elektromos megoldás jobban tetszene, nincs kedvem bontani hegeszteni a meglévő rendszert ilyen szinten.
Figyelj, hat elobb azt irtad, hogy kicsi az a teljesitmeny a delimanon. Most meg azt, hogy 8kW-os meg sok. A ket mosogatogep patron sem lesz kisebb teljesitmeny mint az atfolyos csaptelep.
Igen ez felmerült, jellemzően 1800-200W-osak. Triakos nem jó, mert az áramcsúcsot nem fogod meg...... Láttam már kissebbet is 1500W környékén, csak az kérdés átfolyás esetén mennyit emel, nem biztos hogy elég. Az már határeset lehet, vagy 2 db 2kW-osat sorba kötve az negyedelné az eredeti teljesítményt, össz 1 kW lenne, viszont növeli a felületet.... Lehetne játszani vele. Persze kell egy átfolyásérzékelő is, ami indítaná.
A 8kw-ot nem szívesen vállalnám, majdnem annyi az össze betápom. És ha az asszony bekapcsolja a porszívót, sütőt, akármit miközben ez forral? :-).
Szóval ennyi teljesítmény nálam necces, 3x16A-m van és el van osztva, minden fázison van valami nagyfogyasztó.. Amiben gondolkodhatok, az a kb 1 kW-os fűtőizé valami valami kis tartályban, azaz mitn a bojler, csak nagy átfolyással. Már én is gondoltam hogy átalakítok egy meglévő 10 literes bojlert, hogy nagyobb csonkokkal felruházom, és akkor kész is a megfelelő átfolyás, úgyis csak 4-10 fokot kellene emelnem max a víz hőmérsékletén.
Még ami felmerült, a mosogatógépek fűtőpatronja, ott akár kettő párhuzamosan berakva nagy átfolyást eredményez, nem nagy költség, csak a hőmérsékletet kell figyelni. Viszont az egy kis álló tartályban meg nem jó, csak a csőre, kérdés, elég-e.
Már annyi barkácsolni/taknyolnivalóm van itthon, és mindez csak nő az idő előrehaladtával, nem érem utol magam, így lehetőleg egy kész megoldást keresek.
Alapvetően úgy működik a rendszer, hogy nem megy állandóan a cirkulációs ág (nem akarnám a puffert állandóan ezzel kihűteni.. Van egy távirányító és ha melegvizet akarok használni, akkor megnyomjuk, megy 5 percig, és utána van melegviz.
De én türelmetlen vagyok és nem akarok adott esetben várni ;-). Szóval amikor hirtelen kellene kevés hideg víz, de ne legyen vacogtató.