Ami bekerült újként vagy nagyobb tételként: Budapest villamos- és trolibusz járműprojekt II. ütemBKK Zrt. 12,50 milliárd (támogatási intenzitás: 100%) Budapest Keleti ÉS Nyugati pályaudvar épület-felújítás előkészítése 2-2 millárd forint
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése KTI 10,0 helyett 10,0+8,0 mrd forint
Eger Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása NIF Zrt. 6,00 mrd forint Pécs város közösségi közlekedés fejlesztése 1,7 mrd forint
Nyíregyháza megyei jogú város közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében 47 db új autóbusz (41 db CNG és 6 db elektromos meghajtású) beszerzése, töltőállomás létesítése és autóbusztelephely kialakítása 5 mrd helyett 7 mrd
GYSEV motorvonat beszerzés 18,5 helyett 21,7 mrd
Ami kikerült vagy jelentősen csökkent:
MÁV 300-600 férőhelyes motorvonatok beszerzéseMÁV-START Zrt.82,2 helyett 60,55 mrd (támogatási intenzitás 100%)
Debrecen - Apafa vonalkorszerűsítés
Vámosgyörk-Mezőkeresztes-Mezőnyárád szűk keresztmetszet kiváltás (állomások)
Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba- Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
Azt az egy motorvonat sorozatot viszont azért vettem be, mert anno azok, a Hamanasu-val ellentétben, közlekedtek éjszakai Blue Train gyorsvonatként még úgy is, hogy nem annyira kékek.
Amúgy igen, maradt a két Sunrise, a hálóhelyeket ugyan nem tartalmazó, de néhanapján az éjféli és a hajnali órák közt felbukkanó Moonlight járatok (Moonlight Shinshu, Nagara, Echigo stb.) meg a három, kevésbé pénztárcabarát kirándulóvonat.
Számomra az volt a kicsit zavaró, hogy a cikk egy-két pontján mégis bele-belekeveredtek a motorvonatos és éjszakai gyorsvonatos dolgok, pl. a Hamanasu...
Akkor most már csak a Seto EMU-k járnak éjszaka Japánban? Szomorúúú....
Igyekeztem kettéválasztani az éjszakai gyors- (寝台特急, shindai tokkyū) és a sebesvonatokat (寝台急行, shindai kyūkō) és az előbbiek szolgáltatásainál maradni, így nem akartam az egyedi, ám sebesvonati dolgokat (pl. a kifogásolt nobi-nobi a Hamanasu-ban) is belevenni az írásba, hiszen laikus számára már ebben a szűkített témakörben sem lehet minden egyértelmű. Ebből kifolyólag sebesvonatokat (pl. Ginga, Nichinan stb.) az idővonalon és a kocsiösszeállítások között sem tűntettem fel.
Hétvégén úgy láttam, hogy vasúttörténeti deltában fel vannak szedne a vágányok. A MÁV-nál nem találtam még róla semmi információt, a menetrendben sincs semmi különös megjegyzés.
Sajnos nálam a viszonylat nem nagyon akar le- és betöltődni. Igen alapos munka, bár a "nobi nobi" osztályú kocsik említés szintjén sem jelentek meg a cikkben, pedig... a maguk nemében különlegesek! :)
Ezúttal az egykori "Blue Train", japán éjszakai vonatokról alkottam egy rövid bemutatót, mely kézműves útvonaltérképpel, korabeli kocsiösszeállításokkal és fotókkal tarkítva mutatja be az egykor kiemelt fontosságú közlekedési eszközökök múltját, főleg a JR 1987-es megalakulásától számítva.
Néhány kapcsolódó és egy kevésbé releváns illusztráció alant:
1. Az írásban összeválogattam a legfontosabb "Blue Train" vonatok korabeli (1987-es) kocsiösszeállításait, melyek tartalmazzák a járatok viszonylatait, indulási/érkezési idejüket, a kocsik típusait és azokat fenntartó telephelyek megjelöléseit.
2. A napjainkban évente legfeljebb egy tucat alkalommal közlekedő három áramrendszerű (1500V DC, 20kV @ 50-60Hz) JR East 583-as sorozat korábban Tokyo és Kelet-Japán egyes részei között biztosított összeköttetést a Joban- és Tohoku-fővonalakon át Ueno és Aomori, Ueno és Sendai valamint később a bővülő Tohoku shinkansen állomásai, így 1982-től Morioka és Aomori, 2002-től pedig Hachinohe és Aomori között. A járműszéria az éjszakai vonatok számának csökkenésével és a korszerűbb gördülőállomány megjelenésével fokozatosan kikopott a menetrendből, az utolsó fennmaradt 583-as sorozatú EMU utolsó útjait idén áprilisban készül megtenni Akita és Hirosaki között, melyet követően a jármű jó eséllyel ételhordóként fog újjászületni. A képen Utsunomiya határában láthatjuk az Akita felé osonó járművet.
3. A "Blue Train" éjszakai járatok ugyan már korábban is élvezték a helyi vasútbarát közösség kiemelt figyelmét, az efféle vonatok utolsó útjai előtt azonban már szinte szokásossá vált az állomásokon vagy a pálya mentén kamerákkal, fényképezőkkel felvonuló tömeg. Itt éppen a "Hokutosei" ueno-i indulása előtt gyülekezik a nép sámlival, álvánnyal, szelfibottal, az állomási személyzet legnagyobb örömére.
4. -5. A "Hokutosei" B fekvőhelyes, részlegenként 2-2 ágyat tartalmazó kocsija. A legolcsóbb helyjegyért cserébe utunk teljes időtartamára kapunk egy helyi, nem elvihető fürdőköpenyt (yukata), papucsot, fogast, teljes ágyneműt.
6. Ez már megint egy tajvani kép, melyen ezúttal a TRA egy igencsak ritkaságszámba menő "Fu-xing", kb. gyorsított személyvonatát láthatjuk. A kékséges, 40SP20000-es sorozatú, a hazai Tang Eng Iron Works Co. által 1980 és 1981 között gyártott, 20m hosszú, 2,9m széles és 3,8m magas személykocsikból alkotott szerelvény élén egy GE E42C típusú, TRA E400-as sorozatú villamos jószág figyelhető meg.
Az startos flörtök milyen mértékben vannak konnektorosítva? Ugye a zöldek erősen, meg ebből gondolom, hogy 061-től a kékek is, de nem ugrok be konkrét emlék a témában.
Az online felület szerint már postára van adva. :)
félON
Szó nélkül viszont nem szabad elmenni a mellett a jelenség mellett, hogy az embereknek egyre nagyobb igényük van feszültségstabilizált konnektorra a fedélzeten.