Köszi! Igen, ez már gyanús... (Bakker, a Drehscheibén sem voltam hónapok óta. Azelőtt meg ugyanez, kb. félévente bekukkantok. Tavaly ősz óta kéne válaszolni egy kérdésre.)
Nem tudom ezekből mennyi a fantázia,illetve mennyire futhattak így együtt,de nekem tetszenek. A személyvonatok terén igyekszem nagyon hiteles vonat-összeállításokat létrehozni,teherbe viszont kb. minden belefér. :)
Kicsit megkésve, de mostanában ritkán jutok el ide!
Örülök, hogy tetszett az ORWO-s kocsi! A brawa nem spórol a különleges festésű kocsikkal :)
Látom bevásároltál, ezek szerint te is függő lettél! :)
Bár a kocsik nagyrésze fantázia festés, szerintem pár kocsi simán elfér a szerelvényekbe!
Természetesen bővítettem a sort én is:
Nagyon szép és részletgazdag modell, a "TSZ"-es szerelvényemben fog helyet kapni gabonás önürítős, fedett és platós kocsik mellett!
"LACUFA" kocsik. A tartálykocsit pár éve vettem, csak az elriwa modellboltnál lehetett kapni limitált darabszámban!
Nagy sikere volt, hamar elfogyott, szerencsém volt!
A fedett kocsi az év elején jött ki. Még mindig kapható. A megjelenése több mint egy évig tolódott, és nem is vitték túlzásba a kidolgozást!
A közúti járműparkkal kapcsolatban mondhatnátok, hogy kicsit túllőttem a célon, de az asztalom fő témája egy hatalmas kénsavgyár és annak lesz egy festékgyár részlege, nos ide kerülnek a járművek!
A mekust meg nem tudtam kihagyni. Készül hozzá egy nyerges liaz versenykamion amin a kocsi lesz és a gyárudvaron fog parkolni!
És egy kicsit más téma, nemrég szereztem be!
Semmi különlegesség, nekem mégis egy kis gyöngyszem!
"VEB LEUNA WERKE" a fleischmanntól!
Bár inkább III. korszak, azt hiszem el tudom viselni :)
Köszi! A kétkötetes Transpress kiadásban csak annyi van, hogy D1...D10e für D-Zugwagen, E1...E10 für Eilzugwagen...stb.
Az étkezőt nem tudom. Az említett fotó benne van ennek a 2. kötetében is (vagy legalábbis a 10252-ről van fotó, Werkfoto MITROPA-Reparaturwerk Gotha), de nem a típusismertetésben, hanem a fejezet előtti összefoglalónál. Viszont egyrészt ennek valami Görlitz forgóváza van (ezeket nem tudom megkülönböztetni), az itt betett fotón meg mintha hattyúnyakas lenne. Másrészt mintha az ablaksoron áttetsző túlsó oldalon ugyanannyi ablak lenne, mint ezen az oldalon, nem olyan ritkásan. Ezen a MITROPA logó fent van az ablakok között a felirat fölött, a lentin a felirat előtt/mögött egy-egy logó, de ez lehet későbbi változás is. De az tény, hogy a lentinek is van ISG-s fílingje.
Nem kellett olyan messzire menni. A DR csoportbeosztás benne van az Alba kiadású Reisezug Archiv 2-ben is. Íme:
D 1 Schürzen 1938-39 D 2 Geschweißt 1935-36 D 3 Genietet 1928-29 D 4 Hecht 1923-26 D 5 Länder (Pr, Meck) D 6 Länder (Sa, Bay, Bad, Old) D 7 Leichte D-Zugw. (-üp) kötény D 8 Leichte D-Zugw. köténytelen D 9 Eilzugw. harmonika átjáróval D 10 Idegen eredetű gyorsvonati
E 1 Heidenau-Altenberg E 2 Einheits Eilzugw. 1930-33 E 3 Einheits Eil. C4i-33, BC4i-34 E 4 Eilzugw. englischer Bauart
P 1 4 t. Abteilw. Pr 1904> P 2 4 t. Abteilw. Pr <1904 P 3 4 t. Abteilw. (Sa, Bay, Old) P 4 4 t. Abteilw. fremder Bauart P 6 fremde D und E im Berufsverkehr P 7a 4 t. Durchgangsw. (Pr) P 7b 4 t. Durchgangsw. (Sa) P 8 4 t. Durchgangsw. (ex privát)
P 9-től két- és háromtengelyesek.
Más.
A 3. kötetben két db. ISG hálókocsit említ, amelyekből az elvtársak étkezőt barkácsoltak. Az ajtó formája és a tető vége alapján az itteni vagon lehetne a 10252 számú kocsi. De a kép épp a másik oldalt mutatja. Nem teszek rá tétet.
Az elmúlt heteket azzal töltöttem,hogy az elejétől elolvassam a topicot, így talán nem kérdezek olyanokat,amiket már többen is megkérdeztek előttem. (Persze, pár éve már kérdeztem,de majd igyekszem odafigyelni eztán! :) )
Na szóval,most értem el a te bejegyzésedhez, ami felhívás volt a keringőre. Nemrég jutottam hozzá ezekhez a gyönyörű vagonokhoz,amik közül az IFA-s tűnik jelenleg a legértékesebbnek.
Nekem csak a régi NDK-s kiadás van meg, az csak két kötetes, és ezt az átépített MITROPÁt nem találtam benne. Igaz most épp hogy csak belelapoztam.
Majd megpróbálok szkennelni, de nem merem teljesen kihajtani, mert félek hogy szétesik. A sorok eleje ill. vége (2 oldal) valószínűleg lemarad. Amiről szó van benne, mindegyik egy-egy kocsi:
Salonwagen für den Regierungszug (Maschinen-/Gepäckwagen)
Salonwagen für den Führungszug der NVA (Nachrichtenwagen)
Messwagen (für die Entwicklung und Erprobung der Automatischen Mittelpuffer-Kupplung)
Na, mi most jól bekerítettük egymást. Mindketten írjuk a "szinte" ugyanazt. Adalékul a vagonok eredetéhez berakok egy táblázatot. [Nem fogadta a rendszer, de kitoltam vele. Képernyőfotónak meg(v)ette.]
Mellesleg: a Gummiwulst az a szokásos gumihurkás átjárás-biztosítás.
D1 = Schürzenwagen + hegesztett (1935-).
A MITROPA kocsiról a Reisezug Archiv 3. kötetben lehet valami.
A különcélúakról szóló részt átküldenéd? Léci-léci!
OFF
Eltűnt a "Softrain". Mit tudsz róla? És Attila tudja-e?
Na, kicsit beleolvastam az említett kiadványba (Eisenbahn-Kurier Special 82: Umbau- und Reko-Wagen von DB und DR - benne van a Modernisierungswagen is).
Az utóbbihoz azt írja, hogy az első etapban régi kocsikat építettek át: a kocsikat lecsupaszították az alvázig, és onnan újra építették. A cél az egységes megjelenés volt. A forgóvázat (Görlitz III leicht 3- vagy 4-szeres rugózással) megtartották, csak gördülőcsapágyra cserélték, ha nem az volt benne. Leírja, hogy miket építettek be (nem sorolom fel), és "UIC-Gummiwulst-Übergang"-gal látták el. (Most nem ugrik be, mi a pontos neve. :D)
A donor kocsikat kódolva adja meg (a Reisezugwagen-Archiv 1 úgyszintén), csak mint D1, D2, D3, D8, D9, D10a, b, c, d típus emlegetik. Ebből ami kiderül:
D1 - Schürzenwagen
D2 - Bauart-28 (csak fotó alapján beazonosítva)
D10a - polnische Stahlbauart
a többit nem tudom. Eleinte a D1 és D2 típusokat vonták be, később jött a többi. A kocsik hossza, szélessége és forgócsap távolsága a donortól függően kis mértékben eltértek. Hogy a fülke méret egységes maradjon, ezért hosszban az előtér és a WC méretével, széltében a folyosó szélességével játszottak.
Az első szériában a Schürzenwagen-ből és a súlyosan sérült E5 típusból átépített kocsiknál megmaradt középen a szoknya, a későbbi kocsiknál ez már elmaradt.
A második etapban már új építésű kocsik jöttek Görltz V forgóvázzal.
Van egy rövid leírás az átépítésről, az "Einsatz"-ról, majd ismerteti a 2., az 1., 1/2.-osztályú, a büfé, a poggyász/posta és a különcélú kocsikat.
Ezen felül említi az 1951-ben épült hálókocsikat, az emeletes szerelvényeket, egy olasz kocsiból épült poggyászkocsit, az 1960-ben idegen eredetű favázas kocsikból épült 5 étkezőt (ilyen van a fotón?) és a 29 fekvőhelyes kocsit.
És persze hasonló szinten ismerteti a DB-s 3- ill. 4-tengelyes Umbauwagen-eket, a két MCi-ből összeépített MPw4i poggyász és autószállító kocsikat valamint a DR-es 2- és 3-tengelyes, illetve a 4-tengelyes Rekowagen-eket. A DB-nél sokkal precízebb, konkrét pályaszámok is vannak, a DR-nél ilyen részletektől megkímélnek minket. És persze fotók, jellegrajzok, táblázatok.
1944-45-ben a DRB nyugatra telepítette a járműállománya nagyobbik részét. Így a DRw-hez kerültek a puskagolyótól sérült mozdonyok és vagonok; a DRo-hoz a bombatalálatosak. Ehhez jött még az életkori különbség is. Erre konkrét példa:
C4 Pr 04 Hük.: 18 700 körül. Ebből lett a Reko-Wagen.
C4 Pr 12 Hük.: 19 400 körül. Ebből lett az Umbau család.
1949-50-ben az új DB rendelt 14 db prototípus kocsit, és 1951-től sorozatban gyártotta a 26,4 m-es járműveket. 1960-ra ezek ezres nagyságrendben álltak rendelkezésre. E mellett könnyű volt a régi építésűeket (1923-39) szinten tartani.
1952-ben és 1956-ban a DR összesen 23+/-2 db. "új" gyorsvonati kocsit építtetett (a maradék "Schürzen" alvázakra.)
Az emeletes szerelvényeket és a LOWA-kat is kénytelenek voltak (belföldi) gyorsba sorolni. Mi maradt külföldre?
Bakker, írtam vagy tíz sort, de sikerült egy mozdulattal kitörölni, most nem írom le még egyszer. A lényeg, hogy a Mod.wagen első csoportjára nem emlékeztem.
Az "ezekből lehetett RIC kocsit barkácsolni" azért gyanús, mert ezek máshol (DB, ÖBB) még az UIC-kód korszakában is nemzetköziek voltak mindenféle átépítés nélkül. A törölt részben említett kiadvány egységes külső megjelenést említ, de most csak futólag néztem át, több oldal lenne.
Teljesen jól írta, csak azt nem, hogy melyik háború előttit. :-)
A Reko-/Modernisierungswagen (DR) és Umbauwagen (DB) programok az 1920 előtti kocsikat (4-tengelyesből leginkább Abteilwagenek) érintette, a későbbi, már acélvázas Einheitswagenek (pl. 2-teng: Donnerbüchse, 4-teng Hecht, Baurart-28, 36, Eilzugwagen, Schürzenwagen) mindkét vasútnál (na meg ahova még elkerültek, pl. ÖBB) megérték az Epoche 4-et, azokat tök fölösleges lett volna átépíteni.
Itt a fotón a 2. szerintem egy Bauart-28, a 3.-4. talán Bauart-36? Viszont így első blikkre érdekes a Mitropa kocsi, furcsállom az ablakkiosztását, de most nem szedek elő semmi irodalmat hozzá.
Korábban azt olvastam a szaGirodalomban, hogy a DR 1960-64 között fölzabálta a háború előtti gyorsvonati kocsijait. Elsőnek ezeket használták föl a "Modernisierung" programban. Íme itt a bizonyíték, hogy maradtak túlélők is (2., 3., 4. vagon).
Így igaz. A Reisezugwagen-Archiv azt írja, hogy az eredetileg 3. osztályúként gyártott kocsitípus elsősorban elővárosi- és hivatásforgalomra szánták (nyilván a sűrűn megálló elővárosi vonatok gyorsabb utascseréjét volt hivatott a középső ajtó elősegíteni), de gyorsvonati forgalomra is alkalmas volt.