Keresés

Részletes keresés

istvan07 Creative Commons License 2008.01.12 0 0 2728
Kedves Galagadio!Nem hallottam még a paoni zászlóaljról sosem,ha szépen kérlek,irsz róluk?Gondolom kicsit vérengzőek voltak.Köszi-István
Előzmény: Galgadio (2725)
annie99 Creative Commons License 2008.01.12 0 0 2727

Köszi a Washakit!

A paunikról is szívesen olvasnék, nyomjad csak :)

 

 

Előzmény: Galgadio (2725)
annie99 Creative Commons License 2008.01.12 0 0 2726

Kedvea Galgadio Úr!

 

Nyereményéért nem kell átfáradnia az óceánon, következő rendelésével együtt postán küldjük el, külön postaköltség felszámítása nélkül. Amennyiben már rendelkezik bébihordozóval, figyelmébe ajánljuk alternatív termékeinket:

 

Gyönggyel hímzett szarvasfej

 

 

 Gyönggyel hímzett tornacipő Teri Greeves kajova művész munkája (eszmei értékkel kalkulálunk)

 

 

Nativa American gyalogkakukk kitűző

 

Rendelését köszönjük.

 

Előzmény: Galgadio (2724)
Galgadio Creative Commons License 2008.01.11 0 0 2725

A múltkor Kansas kapcsán szóba kerületek a Pawnee (pauni) indiánok.

Az ún. pauni zászlóaljról vagy más néven pauni különítményről már hallottatok?

 

Nj-ről gondolom, hogy igen, de a többieknek talán még új ez a téma.

Galgadio Creative Commons License 2008.01.09 0 0 2724

Köszönöm a jól megérdemelt  tárgyjutalmat:-)

Hol vehetem át?:-)

 

Egyébként Washakie életéről itt olvashatsz egy rövidebb angló nyelvű összefoglalót:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Washakie

 

 

Előzmény: annie99 (2720)
Galgadio Creative Commons License 2008.01.09 0 0 2723

Washaki főnökről korábban már írtam itt a topikon.

Vagy csak akartam?

 

A lényeg, hogy a keleti sosónik meghatározó egyénisége volt egy olyan korban, amikor a népének radikálisan életformát kellett váltania.

Ő is az indián vezetők azon vonulatához tartozik, amely a reménytelen fegyveres ellenállás helyett az amerikaiakkal való együttműködést választotta.

Előzmény: annie99 (2720)
annie99 Creative Commons License 2008.01.09 0 0 2722

Köszönöm. Drága gyermekeimet próbálom csak megközelíteni.

Motun válaszát (2711) írtam éppen, amikor kisebbfajta fiaim, S és R odajöttek.

 

R:   - Anya, megnézhetjük, mit csinálsz?

Én: - Hát persze (Naiche rajzát szúrtam épp be.)

S:   - Jaj, úgy tetszik nekem ez a kis béna rajz!

Én: - Mi tetszik rajta?

S:   - Hogy nem annyira modern.

R:   - Mik ezek?

S:   - Indiánok

R:   - És mit csinálnak?

S:   - Hát élik az életüket. Ezt egy indián rajzolta?

Én: - Igen. Megmutassam, hogy melyik?

S:   - Igen.

Keresgélek, mutatok egy képet rövid hajjal, egyenruhában.

S:   - Hogy néz ez ki? Olyan, mint egy német. Fúj.

Én: - Várj, keresek indiánosabbat.

Régies kép, hosszú haj, apacs módra körbetekert fejpánt, a ruha fölött egy csíkos takaró.

S:   - Ez nem is fénykép.

Én: - Jó, keresünk másikat.

Ahogy pergetem a képeket, rámszól, hogy elhagytam egyet, és tényleg.

Én: - Honnan ismerted fel?

S:   - Hát a duci arcáról, a török sapkájáról és a csíkos rab-izéről.

Én: - A csíkos takaróról?

S:   - Ja?... ??... Én azt hittem, pizsama.

 

   

Előzmény: istvan07 (2716)
Galgadio Creative Commons License 2008.01.08 0 0 2721

Szia Motun!

 

A sziú (lakota) bölénybőr sátrakban, a tipikben ugyanúgy megvolt mindennek a maga helye, mint a belső-ázsiai jurtákban.

Most fejből nem tudom, hogy melyik volt a családfő oldala, meg ilyesmi, de megpróbálok utánanézni.

Előzmény: Motun (2718)
annie99 Creative Commons License 2008.01.09 0 0 2720

Legalábbis félárnyékban :)

Bezzeg, ha valahol olvastad volna, hogy a komancs cradle V-alakú vázon nyugodott éppúgy, mint a kajova, akkor máris az egyetlen helyes tipphez jutottál volna :)

Szóval sosón tényleg.

Washakie a neve. (Ne búsulj, én is csak onnan tudom, hogy oda volt írva.)

 

 

A szobadíszként és pelenkatárolásra egyaránt kiválóan alkalmas omaha szatyrot egyetlen kis híján helyes megfejtőnk, Galgadio közt sorsoltuk ki. Tapsoljuk meg Fortuna e heti kegyeltjét! Köszönöm.

Reméljük, hogy kislánya is kedvelni fogja ezt a természetes anyagokból kézimunkával elkészített kedves tárgyat, mely funkcionálisan is követi a természet eredeti megoldásait, egyben a gyerekszoba simogatnivaló dísze. A pelenka-korszakból kinőve a szoba kis úrnője titokban kedvence szájába dobálhatja a le nem nyelt gyógyszereket, a puha szőrme miatt biztosan nem fog úgy zörögni, mint a babák fejében.

Gratulálunk!

Előzmény: Galgadio (2717)
annie99 Creative Commons License 2008.01.09 0 0 2719

Szia!

 

Cochise mondott is ilyet Grangernek:

 

" Nyíltan kell szólanod hozzánk, hogy szavad úgy hatoljon a szívünkbe, mint a Nap fénye. … Beszéljetek amerikaiak, szóljatok mexikóiak, semmit sem akarok takargatni előttetek, ti se takargassatok semmit előlem. Nem szólok hazug nyelvvel, a ti szavatok se legyen hazug."

 

Cochise tekintélyes ember volt, aki tudta irányítani a népét és hajlandó lett volna együttműködni egy olyan életforma kialakításában, ami mindhárom félnek megfelel. Nem volt igény erre, ahogy te is látod.

Róla még nem maradt fenn fénykép, de vannak festmények, rajzok és szobrok, gondolom a visszaemlékezések alapján. Ez a kedvencem. Sajnos a készítőjének a nevét nem tudom.

 

Előzmény: istvan07 (2715)
Motun Creative Commons License 2008.01.08 0 0 2718

Esetleg tudna valaki mondani pár szót az indiánokról abban a tekintetben hogy a sátrukban volt vagy nem férfi-női oldal, családfő helye a tüznél, vendég helye, a csa-

ládi javaknak volt kötelező oldala vagy oda rakták ahol épp volt hely???

 

Galgadio Creative Commons License 2008.01.08 0 0 2717

Keleti sosóni? Vagy netán komancs?

Sötétben tapogatózok:-)

Előzmény: annie99 (2714)
istvan07 Creative Commons License 2008.01.06 0 0 2716
Folytatása az előző levélnek,kicsit más megközelitésből:ez a PR szöveg,szenzációs.Remek humorod van.Nagyon tetszik a szöveg,az ute családos gondolatmenet aranyos.
Előzmény: annie99 (2714)
istvan07 Creative Commons License 2008.01.06 0 0 2715
Kedves annie99! Klasszikustól csak pontosan:Pál II.levele a korinthusiakhoz:11.12.13.247.oldal: "szánk megnyilt,szivünk kitárult előttetek,korinthusiak,nem a mi szivünkben van kevés hely számotokra,hanem a ti szivetekben van kevés hely számunkra.Viszonzásul pedig mint gyermekeimhez szólok:tárjátok ki ti is sziveteket." Ezt mondhatta volna Geronimo is,csak nem nagyon voltak kiváncsiak a véleményére a fehér emberek. Szinte mindegy,milyen vallásu valaki,ha a jóindulat vezérli,akkor a cselekedetei is ezt tükrözik,és összességében korrektül jár el.Ez csupán hozzáállás kérdése.A válaszodra pedig szivesen várok.
Előzmény: annie99 (2712)
annie99 Creative Commons License 2008.01.05 0 0 2714

Kedves Megrendelőnk!

 

Köszönjük érdeklődését. Kezdőknek ezt a házilag is elkészíthető osage hordozót tudnánk ajánlani. Ha van otthon használaton kívüli vasalódeszka, maradék karácsonyi csengő és egy népi iparművész, elkészítése nem ütközik különösebb nehézségbe. Felhívom kedves megrendelőnk figyelmét arra, hogy ezt a típust nem szokás az asszony hátára kötni. A rendeltetésszerű használattól való ilyen irányú eltérés a házasságon belüli konfliktus kockázatát hordozza, melyért cégünk nem vállal felelősséget.

 

Ha a hozzávalók közül valami hiányzik, vagy a leggazdaságosabb megoldást keresi, válassza ezt a yokut stílusban készült gyermekápolási kelléket. Kempingezéshez is ideális.

 

Amennyiben kedvet kapott gyűjtemény létrehozására, többféle méretben és komfortfokozatban készült kajova bébihordozóval állunk rendelkezésére, melyekben az utódok szakszerűen tárolhatók és szállítás közben nem mászkálnak szanaszét.

 

Új reklámarcunk látható ezen a képen, mely sokáig "Ute család" megtévesztő címmel keringett az ismeretlenségben, míg egy rendkívül tehetséges szakember fel nem fedezte. (Nem én voltam, egy másik:) E heti rejtvényünk a képen szereplő úr neve és törzsi hovatartozása. A helyes megfejtők közt egy különleges kiképzésű omaha táskát sorsolunk ki.

 

Cégünk mindig az Ön rendelkezésére áll. :)

Előzmény: Galgadio (2713)
Galgadio Creative Commons License 2008.01.05 0 0 2713

"Azt viszont nehezebben tudom elfogadni, ha valaki nem lelkesedik kellő mértékben a navahó pelenkázási szokások iránt, úgyhogy inkább vegyük úgy, hogy el sem olvastam :)"

 

Szia Annie!

 

Amióta nálunk otthon megvan a kis prüntyőke, azóta érdekelnek a bölcsők és a pelenkázási szokások is.

Úgyhogy nyomjad csak nyugodtan:-))

Előzmény: annie99 (2698)
annie99 Creative Commons License 2008.01.05 0 0 2712

Szia István!

 

Kérlek, ne hozz zavarba, mintha Valaki lennék, mert kénytelen leszek magamat pocskondiázni :)

Szégyenkezve vallom be, hogy nem láttam a filmet. Valami halvány emlékem van csak arról, hogy valaki szerint - (talán itt a fórumon írta?) - valóban létezett ilyesmi, de sajnos a részletekre nem emlékszem, és pontosan nem is tudom, hogy miről van szó. Biztos, hogy van a fiúk (vagy lányok) közt, aki tud válaszolni. Engem is érdekelne.

A biztatást köszönöm. Ha van valami, amit el szeretnék érni, akkor leginkább megtanulni Jézustól azt, ahogyan ő látta az emberi sorsokat, aki "teljes volt kegyelemmel és igazsággal." Nem tagadni le a negatívumokat, de mégis szeretni és "kegyelmezni". Azt tapasztalom, hogy majdnem lehetetlen, és biztosan itt is sok nyoma van annak, amikor nem sikerült. A részrehajlás sem jó dolog, de az sem, amit az egyszeri rabbi csinált, aki mindkét vitás félnek igazat adott, és annak is, aki ennek az ítéletnek a képtelenségére figyelmeztette.

Megragadott az apacs nép sorsa, és legfőképpen Naiche élete, aki - bár menekült a reflektorfényből, és a szereplést szívesen Geronimóra hagyta - nyitott lélekkel fordult a világ felé, és megengedte, hogy belelássanak. Érdekes, hogy mégis csak egy gyilkost - jobb esetben egy hős ellenállót - lát benne a nagyvilág. Pedig élete második fele szerintem sokkal izgalmasabb, mert kommunikálni kezdett a két világ között.

Sokat gondolkodtam egy történeten, amit olvastam. A meszkalero rezervátumon az apacsok általában hitelre vásároltak, és "fizetésnapon" rendezték. Egy ilyen alkalommal Naiche is kifizette a tartozását, majd - talán kevesellte - rákérdezett, hogy akkor rendezett-e mindent. A kereskedő megnyugtatta, de később talált egy könyveletlen cetlit, amit a következő alkalommal Naiche elé tett azzal, hogy emlékszik-e erre a vásárlásra. Ő emlékezett, de az volt a véleménye, hogy miután a kereskedő az előző alkalommal azt mondta, hogy nincs tartozása, most nem kérhet tőle pénzt. A kereskedő beismerte, hogy hibázott az elszámolásnál, és rábízta, hogy döntse el, kifizeti-e. Naiche dühösen otthagyta és sokáig nem jelentkezett. Aztán váratlanul betoppant, hogy átgondolta a dolgot, és kifizeti. És úgy is tett.

Naiche becsületes volt, de itt két különböző becsület-felfogás ütközött. Becsületes az, aki mindenképp kifizeti, amit vesz, vagy becsületes az, aki tartja magát a szavához? Végül Naiche engedett, bár biztos, hogy őt érintette érzékenyebben az összeg, de ha nem engedett volna, többé nem tartották volna becsületesnek. Vajon kinek volt igaza? Apacs szemszögből biztos, hogy neki. A misszionárius, aki leírta a történetet, csak annak örült, hogy a főnök fizetett, tehát becsületes. Pedig olvashatta volna a 15. Zsoltárt:

"Uram, kicsoda  tartózkodhatik sátorodban, kicsoda lakozhatik szent hegyeden?

A ki tökéletességben jár, igazságot cselekszik, és igazat szól az ő szívében.

... a ki kárára esküszik, és meg nem változtatja. ... A ki ezeket cselekszi, nem rendül meg soha örökké."

Azt hiszem, ebben a történetben nem Naiche becsületét kellett volna firtatni, hanem a kereskedőét, legalábbis egy biblikus alapon álló egyház képviselőjének. Apacs szemlélet szerint említeni se kellett volna a tartozást, és furcsa módon az apacs vélemény tűnik biblikusnak... Ezt a szemléletváltást nekem is úgy kell tanulni, mert a mi kultúránkban egyáltalán nem magától értetődő. Csak attól félek, ha sok ilyet írok, még átmozgatnak a vallás-filozófia topikok közé, amit érthető okokból sosem bocsátanátok meg :)

 

Idén még tényleg nem beszélgettünk, egy kicsit elsodortak az események.

Ez a hónap szakmailag nagyon keményen indult számomra. De örülök a kérdéseidnek, csak nem biztos, hogy tudok válaszolni. 

Előzmény: istvan07 (2701)
nj Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2711

A lakota, cheyenne, arapaho, crow, blackfeet stb. indiánok inkább az ellenséges törzsek ellen harcoltak, főleg lovakat és fegyvereket - esetleg téli élelmiszerkészleteket - zsákmányoltak (egy másik, hasonlóan "szegény" nomád néptől mást nem is igen lehetett), de a lovakat is divat volt elajándékozni, tehát anyagilag nagy előrelépést nem hozott egy hadjárat.

 

Ám a harcban mutatott bátorság és a nagylelkűség (ajándékozás!) erényének gyakorlása mégis egyfajta társadalmi megbecsüléssel, elismeréssel járt, és nekik ez számított.

 

Az apacs, komancs, kiowa (ritkábban a déli cheyenne és arapaho) törzsek viszont gyakran ütöttek rajta az amerikaiakon és a mexikóiakon, akik a európai felfogás szerint gazdagabbak voltak, tehát volt mit elrabolni tőlük. Úgy gondolom, ezek inkább voltak rablóhadjáratok, mint az északi prériken indított vállalkozások.

És ezekre inkább igaz volt a baranta-párhuzam is.  

Előzmény: Motun (2699)
nj Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2710

Vegyük úgy! :-)

Előzmény: annie99 (2698)
Motun Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2709

Nem tudom hogy az indiánok és itt legfőképp a síksági préri indiánokra gondolok

lakota sajen stb.. sátrában,tipijében,wigwamjában ( nemtom mi a helyes) a keleti "jurtás" népek elosztásához hasonlító felosztás szerepelt-e.

Gondolok itt a férfi-nő oldalra,"jobb és bal" a hárigazda helyére vendéggel vagy anélkül, a család javainak kötelező helye valamelyik oldalon stb...

Azt olvastam a hsz-ekben hogy az indiánok hitvilágát vallását elég jól kitárgyalták

Ha már volt erről szó akkor bocsi .. utánna keresek...

 

Galgadio Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2708

Szia Tym0!

 

Ma tudtam elküldeni a kért térképeket, bocs a késésért!

 

Ami a Wichita népet illeti, az első amerikai telepesek érkezésekor már a mai Wichita városától jóval délebbre éltek, leginkább a mai Oklahoma középső részén.

 

Kansast illetően megemlítendők még a paunik (Pawnee-k), akiknek a nagy része ugyan Nebraska területén élt, de a déli falvaik a mai Kansas északi részére estek.

A paunik életmódja átmeneti volt a földművelő falulakó népek és a nomád bölényvadászok között.

Rendkívül kemény és félelmetes harcosok voltak, szinte majd minden szomszédukkal ellenséges viszonyban álltak, de különösen a lakotákkal és a csejennekkel.

 

Kansas keleti peremén, a Missouri iszapos árterületén pedig a falulakó Kansa (más néven Kaw) nép élt, akikről Kansas állam a nevét kapta.

 

Előzmény: Tym0 (2681)
Galgadio Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2707

"(900 után népességrobbanás történt Észak Amerika Mississipi völgyében, ami alapján egyesek 10-20 milliós populációt becsülnek a mai USA és Kanada területére 1492 re)."

 

Kedves jamaica!

 

A másik topikban már vitatkoztunk ezen:-)

Most némileg revideálom korábbi álláspontomat.

 

Tegnap ugyanis fölcsaptam Az ősi Amerika atlasza c. könyvet az Észak-Amerika fejezetnél.

Azt írja, hogy a himlő és más európai járványok egyes területeken akár 95 %-os népességcsökkenést okoztak.

 

Elképzelhető tehát, hogy É-Amerika népessége nagyobb volt, mint az a 2-5 millió, amit a kutatók a későbbi népességadatokból visszaszámolták.

Előzmény: jamaica2 (2702)
jamaica2 Creative Commons License 2008.01.04 0 0 2706

Napraforgó=Helianthus annuus - L.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Helianthus+annuus

Nem ez az ehető rézgyom=Ambrosia Trifida L. ehttp://www.pfaf.org/database/plants.php?Ambrosia+trifida

Libatop féle=Chemopodium simplex

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Chenopodium+simplex

Tévedésem be kell jelenteni az ehető rézgyom a következő=Iva annua

Allergizál ez a növény is egyesekben érintése szintén ekcémát okoz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iva_annua

A barcklevelű keserűfű=Poligonum erectum

http://hol.sagepub.com/cgi/content/abstract/13/4/557

Amerikai kanáriköles=Phalaris arundinacea - L ????? (ebben nem vagyok biztos)

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Phalaris+arundinacea

Vad rízs Amerikában is él talán ez lesz=Oryzopsis asperifolia - Michx.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Oryzopsis+asperifolia

 

Kis árpára nem találtam semmit semit sem.

 

A tökre meg a sok cucurbita közül melyik lehet nem tudom.

 

 

 
Előzmény: jamaica2 (2704)
annie99 Creative Commons License 2008.01.05 0 0 2705

Te is érdekes dolgokat írsz, és engem egyáltalán nem zavar, ha kitekintünk más népek irányába is, sőt. De ebben a kérdésben állást foglalni nem vagyok kompetens.

 

A háborúzás esztétikai kérdésein jól elgondolkodtattál. Igazából nem is tudom, hogy mi a jó válasz, talán ebből a szempontból újra át kéne olvasnom egy csomó szöveget. Az biztos, hogy az apacs hadviselés praktikus volt, de hogy mikor láttak benne szépséget, azt nem tudom megmondani. Talán azért, mert abban az időszakban, amivel foglalkozom, már iszonyúan bele voltak fáradva az egészbe. Ahogy Cochise mondta: "kószálnak hegyen át, és arra gondolnak, bár a súlyos égbolt szakadna le rájuk."

Leírok pár dolgot, amiből talán tudsz következtetni és összehasonlítani.

Valahol olvastam, hogy mire szocializálták a csirikava kisfiúkat:

"Egyszer majd egy csomó éhező ember lesz veled, és neked kell enni adnod nekik."

"Az ellenséget meg kell ölnöd, mielőtt átjön a hegyen, meg kell ölnöd, hogy nehogy ő öljön meg téged. Ezzel dicsőséget szerzel magadnak és rólad fognak beszélni."

"Senkire nem számíthatsz, csak a karodra és a lábadra."

A gyerekeket és a fiatalokat nagyon keményen képezték ki. Biztos vagyok benne, hogy tényleg jól lőttek, mert pl. a parittyadobó gyakorlatok ügyetlenjeinek büntetése csonttörés is lehetett. Egy jó harcos végül mesterének remekműve lett, akire büszke volt. Az egyéni képességeket nagyra értékelték, és tökélyre csiszolták. Ilyen értelemben tényleg szakemberek voltak. A bátorságot is tisztelték. Az is igaz, hogy nagyon nehéz volt fegyelmezni a harcosokat, volt olyan, hogy a főnökök békésen megállapodtak, hogy szét kell válniuk, mert az embereik közt olyan konfliktusok mérgesedtek el, amiket már nem tudnak kezelni, és meg fogják ölni egymást. Egy másik alkalommal Geronimo teljes kétségbeesésben rohangált a táborban, mert egy győztes portya után mindenki annyira berúgott, hogy ha megtalálták volna őket, egy szálig ott maradtak volna. De azért ez sem volt mindennapos állapot.

Nagyon szegények voltak. Geronimo elmesélte élete legnagyobb zsákmányát, egy mexikói falu kifosztását, amikor a teljes lakosság elmenekült előlük, és végigjárva a házakat annyi mindent gyűjtöttek, hogy egy évig éltek belőle. A legtöbb dologról, amit a házakban találtak, nem is tudták, hogy mire való.

Ami engem legjobban meglepett, az az erős gondoskodási elem ebben a rendszerben. A zsákmányoló eszmei célja a rábízottak ellátása. Persze ez sem ilyen vegytisztán romantikus formában működött :)

De valahogy mégis... Újra és újra beleütköztem. Amikor Geronimo feleségét és gyermekeit elvesztette, úgy érezte, élete minden célját elvesztette. Amikor Chatto családja rabszolgaságba került, szinte belebetegedett.

Amikor '86 szeptemberében az ellenállók utoljára megadták magukat, az vezette őket, hogy újra láthassák a családjukat, és - egy szemtanú mondja el - kitörő örömmel fogadták, amikor ezt megígérték nekik. Úgy tűnik, nem akartak hősi halált halni valami elvont cél vagy dicsőség érdekében. Geronimo talán igen, de ő azért különleges személy volt. A többiek már nem látták értelmét a harcnak. Egyszerűen haza akartak menni. Természetesen ebben is becsapták őket, ha jól emlékszem, csak áprilisban történt meg a családok egyesítése.

 

Ez a kép részlet egy rajzról, ami Naiche egyik festményéről készült, és egy apacs szertartás nézőit ábrázolja. A satírozás minősége elég sokat elárul a másoló pontosságáról és igényességéről, az eredeti valószínűleg szebb és kidolgozottabb. De még így is kivehető a többieknek háttal szoptató asszony, a gyerekek a sátor tetején és a fa alatt, a közös takarók. Egy gyilkoló szakember rajza ez, emberi és esendő, és szeretettel teli. A könyv írója szerint emlékképeket, valós személyeket ábrázol. A zsákmány elfogyasztói vannak rajta.
Előzmény: Motun (2699)
jamaica2 Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2704
Az érdekes az, hogy ezeket a növényeket teljesen önállóan domesztikálták minden Mexikói vagy óvilági hatástól függetlenül ie. 2500 és ie. 1500 között.
Előzmény: jamaica2 (2702)
jamaica2 Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2703
De a többségét ezeknek a növényeknek hogyan fogyasztották azt nem tudom.
Előzmény: jamaica2 (2702)
jamaica2 Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2702

Az ehető rézgyom a Sziklás hegységtől keletre található Floridától Quebeck-ig Manitoba magasságáig (germinációjához fagy szükséges hasonlóan a búzához vagy a rozshoz ), régészek szerint az Észak Amerikai viszonyokhoz adaptálódott kukorica termesztése előtt ez volt az egyik táplálék növény (függetlenül domesztikálták a Mexikói domesztikálási központtól). Észak Amerikában az egyik fő allergizáló pollenű növény, egyeseknél ekcémát okoz a növény megfogása.

Az Észak Amerikai domesztikációs területen ie. 2500 és ie. 1500 között a következő növényeket domesztikálták az előbb említett ehető rézgyomot, a libatopot, az egy ma már világgazdasági jelentőségű növényt a napraforgót és ehető magokat adó helyi tökfélét. Még kisebb területen domesztikáltak Észak Amerika Sziklás hegységtől keletre lévő részein 3 további növényt: a barcklevelű keserűfüvet, az amerikai kanári kölest és a az amerikai kis árpát (ezek magjai kb 1/10-e a búza magjának).

A kukorica Észak Amerika déli részén i. sz. 100 után jelent meg Mexikóból, de a mutációt követő szelekcióval csak 900 körül tenyészett ki a Észak Amerika éghajlatán jól tenyésző kukorica. A Mexikóból érkező bab csak 1100 körülért ide. (900 után népességrobbanás történt Észak Amerika Mississipi völgyében, ami alapján egyesek 10-20 milliós populációt becsülnek a mai USA és Kanada területére 1492 re).

 

 

Előzmény: jamaica2 (2696)
istvan07 Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2701
Szia,kedves annie 99!Ebben az évben még nem is leveleztünk.Olvastam hozzászólásaidat,jók.A szobor megkapó,az irásod -szokásodhoz hiven-alapos. Én személy szerint nagyon szeretem ,hogy mindig visszatérsz Istenhez,meg a békéhez.Ne tartóztasd meg magad,nagyon jó,hogy a hited szerint cselekszel.-szerintem-Az pedig,hogy irhatok e fórumon Neked,külön öröm. Szabad Tőled kérdezni? Ha a válasz igen,akkor légyszi világosits fel,hogy a Dustin Hoffmannos kis nagy emberben szereplő mindent forditva csináló indiánok léteztek-e,és ha igen,miért?
Előzmény: annie99 (2686)
istvan07 Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2700
Borwn Dee könyvét azt hiszem olvastam,nem mostanában volt.Picit nem értem az utalást a mongolok,ill.az indiánok kapcsán,de ez nem baj,lehetek akár őszinte is,érdekelnek a mongolok is.Szerintem minden ijjász társulat érdekel,hasonlóan a szamurájkardos emberekhez.Bün ez?Nagyon sok minden foglalkoztat,ez a fórum kimondottan jót tesz nekem,mert nálam sokkal okosabb és müveltebb emberek szenzációs értekezéseket irnak,komolyan.Vannak ugyan számomra érthetetlen kifejezések,és nagyon elvont gondolatmenetek,de ez csak engem minősit.-ezzel együtt nagyon jó olvasni Titeket.
Előzmény: Motun (2695)
Motun Creative Commons License 2008.01.03 0 0 2699
Nagyon jó amiket írsz...érdeklődve olvasom...

Sokszor beszélgetünk harcokról a társaimmal mivel ezt "műveljük". És abban mind egyetértünk hogy pl. a sikvidéki indiánra (lakota,sajen) talán lehet azt a szót alkalmazni hogy harcos "úriember" addig az apacsokra a "gyilkoló szakember" a jó szó..
Tehát lehet mondani ha harcba tusába ereszkedtek elhanyagolható félreteendő szempontnak tartották a szépséget, és csak az eredménnyel törődtek?

És még egy érdekes dolog. Ahogy olvasom eredményesnek az volt mondható aki megtért a táborba zsákmánnyal. Tehát a végeredmény volt a fő.
Egy hasonlóság a keleti harci szemlélettel. Az volt az elismert győztes aki a zsákmányt hazavitte. Lehetett egy csomó győztes csatája ha nem volt zsákmány az uluszok népe
kétkedve fogadta a híreket. Az eredmény nem volt látható kézzel fogható nem igazi eredmény.
Pl. a perzsáknál ilyenkor visszavetette a nagykirály a nyilvesszőket, hogy megállapit-
hassák ez a semmi mennyi emberbe került. Ha volt felmutatható zsákmámy nem volt fontos az emberveszteség.
Már megint egy csomó mindent összeírok pedig ez indián topic...
Előzmény: annie99 (2686)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!