A fal alján van egy rács, ehhez csatlakozik a sonoflex cső, a falban megy kb. másfél métert, ezután kanyarodik ki a fal másik oldalán. Ez gipszkarton fal, így könnyen adta magát ez a megoldás.
Te probalsz olyan gondolatokat nekem tulajdonitani, amirol szo sincs!
Mint emlitettem, egyenlore csak elmelkedem es ehhez kertem segitseget otleteket!
Tudom, hogy vannak nagyon jo szakemberek es sajnos annal tobb kokler is... Probalok alapismereteket osszegyujteni, vegiggondolni megoldasokat, hogy majdanaban ne tudjanak atverni tulsagosan!
Azt pl nagyon megkoszontem volna, ha az (alaptalan) ekezesem helyett pl megosztod velem, hogy mik azok a megoldasok (varazslatok) ahogy a levego atmegy, hang bentakad!
(Amugy az jott le idaig, hogy egy megoldast/gepet eroltetek???)
A szendioxid milyen intenziven tud kiegyenlitodni? (Lasd tegyuk fel, hogy szobankenti szelloztetes van, 30m3/h leghozammal mert csak egyedul vagyok. Gondolom ha minden szobaba megy levego egysegesen, akkor szobankent 7.5m3/h jut. Ilyen esetben a CO2 kiegyenliti magat a helyisegek kozotti atvezeteseken? Ha nem erted a kerdesem inkabb kerdezz vissza legy szives...)
"Amennyiben megveszem, teljes felujitas, a fofalakon kivul minden kuka, szoval lennenek legtomor/hangszigetelt ajtok!"
Az egyes helyiségek közötti légtömörségnek semmi értelme, ha nem vegyi/biológiai laborról (vagy űrhajóról/tengeralattjáróról) van szó, akkor tiszta pénzkidobás. Ha ehhez hozzávesszük a háromszorosára ugró szellőzési költségeket is, akkor még nagyobb butaság.
"Hangszigeteles nalam prioritas,"
Sok emberrel az a baj, hogy okosabbnak hiszik magukat a szakembereknél :) te pl most úgy gondolod, hogy a tudomány állása szerint olyan nem létezhet, hogy a levegő átmegy a szomszéd helyiségbe, a hang viszont nem egy át. Padig van ilyen varázslat, nem is egy. Meg kell tanulni kicsit megbízni a tudósokban / szakemberekben, belenyugodni, hogy létezik sok olyan dolog is a világban, amit te nem ismersz, a hozzáértőknek viszont a napi rutin része :)
Ha most kezdesz felújítani, akkor ne a saját (korlátozott) ismereteid alapján te általad kigondolt megoldásokat próbáld mindenáron megcsináltatni a szakemberekkel, hanem keress egy VALÓBAN komoly tudású (nem csak rutinmunkákra képes) szakembert és nyugodtan kérj tőle (szerinted) lehetetlent. És meg fogsz lepődni, amikor arcizma sem rándul és a következő pillanatban akár több olyan megoldásból is választhatsz, amelyekről nem is gondoltad volna, hogy egyáltalán létezik ilyen a világon :)
"Azota egy korabbi hozzaszolasodban megtalaltam hogyan lehet a levego hoszallitasat kalkulalni es igen, leghidegebb telre keves, de egy atlagos idojarasra hiheto (ha jol sikerul a szigeteles),"
Sok mindent ki lehet fűteni viszonylag kevés levegővel, ha nem tartod be az ajánlásokat. Pl a porbeégés-szag miatt nem szabadna 50 fok fölé melegíteni a levegőt, de ez nem fizikai korlát, csak ajánlás. Ha kibírja a csőrendszered, akkor lehet az a szellőző levegő akár 100 fokos is.
"Minimum szellozogep kapacitas 120 azt ugy ertem, ha egyedul vagyok akkor is kell mind a 4 helyiseget szelloztetni,"
A friss levegő nem a helyiségnek kell, hanem kizárólag az embernek (többnyire). Egy emberek 30 m3/h kell, nem több. A széndioxid megpróbál egyenletesen eloszlani a helyiségek között (ha nem akadályozod ebben), tehát a szellőztetésnek nem kell "követnie téged" ahogy jársz szobáról-szobára.
Ez eleg lenne rendes mindenre rendes csovezessel, bypass itt is kell pluszban, valamint tul nagy a legkissebb teljesitmenye is ha nincs senki otthon...
Én egy lakást akkor is szellőztetnék , ha nem vagyok otthon.
Én is így teszem.
Lesz majd hozzászólás, amely ezt ellenzi, de hidd el , így ok.
Ez a verzio is kepben van... Mivel nagyon kicsi alapteruletrol beszelunk a csovezes nem hatalmas koltseg egyik verzional sem...
Entalpias gepeket nezegetek, szoval legszarazsag elvileg nem problema, villany es hokidobas mas teszta, de elvileg nem beszelunk tul nagy szamokrol...
Elso korben 3 gep ragadta meg a figyelmem:
Zehnder Comfoair 70 ~400e Ft.
Leg hi-tech-ebb cucc, ellenaramu/entalpia/ec motor/bypass/...
Legszallitasa 15-60m3, szoval tokeletes amikor nem vagyok otthon, valamint ha 2 ember van csak ott max (esetek 95%-a), ha meg vendegek vannak akkor meg ablaknyitas...
Ennel gondolkoztam azon a verzion, hogy furdoben felszerel, a bejovo ag egy vizszintes csovel be fo halloszobaba, onnan Sonoflexxel atvezetes nappaliba, nappalibol sonoflexel furdobe. A kis hallo pedig sonoflexxel egy ki es bemeneti cso nappaliba, sajat ventillatorral (esetek 95%-aban raktarnak hasznalva, szoval nem kell allando szellozes)
Konnyen felszerelheto, konnyen szervizelheto, neves marka...
VUE 100P MINI ~100e Ft.
Gazdasagos megoldas, keresztaramu/entalpia
57-106m3
Ehhez rendesen kiepitett, meretezett csovezes mar nem art, kiepiteni bypasst,... Szoval occso de dolgozni kell vele + nem hallottam meg a markarol, nem tudom mennyire megbizhato.
VUE2 250 P EC ~300e Ft.
2 keresztaramu/entalpia/ec motor
90-260m3
Ez eleg lenne rendes mindenre rendes csovezessel, bypass itt is kell pluszban, valamint tul nagy a legkissebb teljesitmenye is ha nincs senki otthon...
Át tudod vezetni a levegőt a hálókból a nappaliba, onnan meg a fürdőbe, konyhába hangszigetelt módon is, nálam is így van megoldva.
Kevesebb lesz a szükséges szellőzőlevegő mennyisége, télen kevésbé lesz probléma a száraz levegő, kisebb szellőztetőgép kell, kisebb áramfogyasztással, kevesebb lesz a hőveszteség.
Mint emlitettem egyenlore elmelkedem, lasd. most vasarnap megyek meg csak megnezni a hazat... 😎
Amennyiben megveszem, teljes felujitas, a fofalakon kivul minden kuka, szoval lennenek legtomor/hangszigetelt ajtok! (Hangszigeteles nalam prioritas, szoval arra esszeru(tlen) keretek kozott koltenek!)
Mivel csak hallofulkek lennenek, ezert ott 2 fonel tobb nem lesz egyszerre, ha meg mindenki a nappaliban van, akkor pedig nem kell halloszoba ajtokat csukva tartani... (szinten nem eletszeru egyszerre 4 ember a furdoben...)
Igy nezve 60m3/h/helyiseg max realis?😉
Azota egy korabbi hozzaszolasodban megtalaltam hogyan lehet a levego hoszallitasat kalkulalni es igen, leghidegebb telre keves, de egy atlagos idojarasra hiheto (ha jol sikerul a szigeteles), a nagyon hideg esetekre meg tartalekolok majd egy plusz olajradiatort!😊
Minimum szellozogep kapacitas 120 azt ugy ertem, ha egyedul vagyok akkor is kell mind a 4 helyiseget szelloztetni, nem csak amiben vagyok (lasd ha magamra csukom az ajtot...)
Igy nezve akkor hatareset?
Mint emlitettem egyenlore csak elmelkedem a lehetosegeken, tobbek kozott az altalag emlegetett csak sima szellozteto rendszer is elbiralas alatt van...
"minden helyiseg kulon szellozokoron lenne hangszigeteles miatt"
Ez pénzkidobás, mert a jenlegi beltéri ajtóid valószínűleg nem légtömörebbek és nem is hangszigeteltebbek az átlagnál.
Raáadásul ha helyiségenként külön kör van, akkor vagy a légmenyiségnek vagy automatikusan "követnie kell" az ott tartózkodó emberek számát, vagy minden helyiségben mindig kell 120 m3-t cseréni, hiszen bármikor bármelyik helyiségben együtt lehet mind a 4 ember.
"szoval a minimum szellozogep kapacitasom ~120m3/h kell hogy legyen?"
Hocserelos szellozorendszer kiepitesen elmelkedek, ahhoz szeretnek nehany velemenyt kerni.
A kero egy 15cm szigetelessel, 3 retegu muanyagablakkal ellatott nyaralo/telelo, 35m2, 2 hallofulke, nappali, furdo. A nyaralot 1-4 ember hasznalna, minden helyiseg kulon szellozokoron lenne hangszigeteles miatt.
Olvasmanyaim alapjan 30m3/h/fo a szukseges, jol kalkulalok, hogy ezt minden helyisegre szamolom egyidoben, szoval a minimum szellozogep kapacitasom ~120m3/h kell hogy legyen?
Amennyiben 2 fo van jelen es kulon szobaban alszanak akkor maradhat ugyanez a beallitas, egyszobaban alvasnal ~240m3/h teljesitmeny, hogy meglegyen a szobankent 60m3/h?
Helyes a gondolatmenetem, vagy ez nem igy mukodik?
Szerintetek hasrauteses alapon ekkora/ilyen szigetelt hazat kilehet futeni legfutessel? (Mondjuk a max 240m3/h legbevitellel szamolva)
Tudom, hogy egy rendszer tervezesehez sokkal tobb info kell es termeszetesen amikor aktualis lesz a tema szakemberre bizom az egeszet, most csak arra volnek kivancsi, hogy elvileg helyes e az elkepzeles/mukodhet e?
Végül két méter Sonoflex D125 lett használva, így fért el fordított U alakban. Nagyon nagyon lehalkult! Ami hang mégis megmaradt, valószínűleg az anemosztátból származó szélzaj és teljesen elfogadható.
A Zehnder Luna S125 anemosztáthoz ilyen grafikont adott meg a gyártó:
Persze a nagyon nagy felületen elosztló levegő miatt lehet, hogy már annyira lassan fog áramlani a levegő, amit az olcsó műszer már nem képes pontosan megmérni.
Ez ellen két módon védekezhetünk:
- ne alkalmazzunk túlságosan nagy átmérőjű vödröt (épphogy légmentesen körülvegye a falon az anemosztátot)
- a műszer vásárlásakor figyeljünk oda a "mérhető legkisebb légsebesség" adatra
"Van légsebesség mérőm, csak szerinte erre a feladatra kicsi a propeller átmérője (kb.3-4cm) Ha ebből csinálnék ilyen tölcséres cuccot az mennyire volna hiteles?"
Jó látod a problémát, a pl 10 centis szellőzőcsőhöz képest egy 3 centisre leszűkülő mérőtölcsér már durván hamisítaná a mérést. Nem véletlenül van a profi műszereknek olyan szép nagy átmérőjük :)
Mai találmányom: a légmérő-vödör
- végy egy nagyobb átmérőjű műanyag edényt, pl nápolyis vödör a teszkóból (csoki parány, keserű csokoládéval, csak ez a jó)
- vedd ki belőle a csokit és óvatosan tedd át egy papír dobozba, a dobozd add fel postán a címemre
- a vödör alját vágd ki, tehát lesz egy nagy átmérőjű (marhavasatag) csöved
- a vödör felét töltsd ki egymás mellé ragasztott vékony falú villanyszerelő csövekkel, a kis csövek átmérő/hosszúság aránya ne legyen kisebb 1:10-nél
Ha ezt rászorítod a falon levő lukra, akkor a likból kijövő levegő először egy üregbe kerül, ahonnan csak soksok párhuzamosan futó csövön keresztül tud távozni, ezáltal a falból örvényesen kijövő áramlás laminárissá (párhuzamossá) alakul.
Na most jön a kis szélmérő műszered: a soksok lyuk előtt TÖBB HELYEN megméred a légsebességet (széleken is és középen is), és ebből súlyozva megállapítod, hogy a vödör teljes felületén kb mennyi lehet az ÁTLAGOS légsebesség. Ebből lehet már légmennyiséget számolni.
A dolog működésének lényege:
- kis átmérőjű műszerrel a teljes légáramnak csak egy "szeletét" tudjuk megmérni, az éppen mért szeletke adatai nem mindig jellemző a teljes légáramra (vagy inkább szinte soha nem jellemző :)
- egy lamináris (párhuzamos) áramlás nem ugyanolyan gyors a keresztmetszet minden pontján, tehát pl ha egy cső közepén mész, akkor becsapod magad, mert a csőfal közelében akár sokkal lassabb is lehet (csőfal fékező hatása).
- örvénylő (NEM lamináris) áramlásban soha nem tudhatod, hogy mit mérsz éppen, ez nem mérés, csak durva saccolás, vagy még az sem (lásd pl egy örvényesen kifújó anemosztát elé tartott picike szélmérő: hahaha)
- ha egy légáram már legalább 1:10 átmérő:hossz arnyú ÉS egyenes csőben áramlott, onnantól azt már lehet laminárisnak (örvénylés-mentesnek) tekinteni. tehát ott már lehet méréssel próbálkozni kis méretű műszerrel is.
"A tölcséres sebbeségmérést hogyan tudom átszámítani m3-re?"
A légáram kiszámolásához a keresztmeszet és a légsebesség szükséges, akár tölcsér szája, akár csövezés bármely pontja.
Arra kell még odafigyelni, hogy maga a mérő-tölcsér is növeli a mérendő rendszer fojtását, tehát a tölcsér használata kisebb-nagyobb mértékben meghamisítja a mérést. Minél kisebb magának a rendszernek a saját fojtása és minél nagyobb a mérőtölcsér saját fojtása, annál nagyobb lesz a mérési hiba. Tehát pl hiába van nekünk olyan szuper tölcsérünk, ami maga csak 2 psscal fojtású, ha a mérendő szellőző cső saját fojtása is csak 20 pascal-os, akkor maga a mérőtölcsér 10%-os hibával torzítja a mérést. Persze lehet, hogy a száz ezer forintos szuper anemométerben be lehet kapcsolni valamilyen tölcsér-kompenzáló számítást, ezt ne tudom, de olcsó műszereknél a gazdinak kell ezt is figyelembe vennie.
Van légsebesség mérőm, csak szerinte erre a feladatra kicsi a propeller átmérője (kb.3-4cm)
Ha ebből csinálnék ilyen tölcséres cuccot az mennyire volna hiteles?
Úgy érzem, hogy a kicsi átmérő miatt ha rátenném az egyik légszelepre ott megnőne az ellenállás és inkább a többi szelep felé menne a levegő. Meg ezt lehet nem is a szelepeknél ha nem a kidobó beszívó pontokon kellene mérni. Lehet veszek egy tölcsér azt kipróbálom, hogy mit mutat.
A külvilágból befújó és a belvilágból kifújó csőrendszer légellenállásai között jelentős eltérés lehet, nem ritka, hogy a hosszú befújó csőhálózatnak három-négyszer akkora a fojtása (pasal), mint a rövid elszívónak. Tehát attól, hogy a két ventilátor azonos fordulaton jár, attól még eltérő légmenyiséget szállíthatnak (nézd meg a ventilátoraid nyomás/légszállítás jelleggörbéjét).
Ráadásul ha jól emlékszem, akkor nálad nem is radiális (mókuskerekes), hanem axiális lapátú ventilátorok vannak, azok még érzékenyebbek arra, hogy hány pascallal kell megküzdeni.
Tehát azon se lepődj meg, ha esetleg az derül ki a végén, hogy a két (azonos fordulatú!) ventilátorod között tényleges légszállításban háromszoros különbség van.