Keresés

Részletes keresés

Vik63 Creative Commons License 2001.03.30 0 0 157
Tényleg nem akarok vitába szállni, de mi az hogy 4.-es Waldorfos nem tud olvasni?
Ez egyszerüen nem igaz, mármint az, hogy a Waldorfban nem tanítják olvasni öket. Mende-monda, ez terjedt el, és szájról szájra száll, mint a mese.
Az elsösök nálunk már tudnak olvasni, most március végén.
Az lehet, hogy azért jár az adott gyerek Waldorfba, mert egyéb problémái vannak (dislexia) és egyébként sem tudna olvasni. Az tény, hogy Waldorf iskolába több problémás gyerek jár, így terjedhetett el a fenti rossz hír.
Ennek az oka meg egyszerüen az, hogy a problémás gyereketől szeretnének az "állami" iskolák megszabadulni, mert nyüg nekik, ezért javasolják a Waldorfot, mert csak annyit tudnak róla hogy toleránsabb. Lásd az év közben átjött gyerekeket, mind valamilyen viselkedési/mozgás/értelmi problémás.
Vik.
Előzmény: haliho (156)
haliho Creative Commons License 2001.03.30 0 0 156
Sziasztok!

Bevallom, hogy nekem nincs közvetlen tapasztalatom a Waldorf iskolákról, soha nem jártunk oda sem én, sem a gyerekeim. Ugyanakkor különböző gyermekeim osztálytársai átmentek, van, aki azóta már érettségi környékén jár. Másrészt gyerekeim rendszeresen együtt vannak pl. zeneórákon Waldorfos gyerekekkel. Velük és szüleikkel beszélgetve számomra vegyes a kép. Nemrég az egyik anyuka kb. így fogalmazott érettségi környékén levő lányáról (együtt kezdtek a fiammal, egy osztályban, valahol 2-3. általános körül ment át Waldorfba úgy emlékszem): ...oda talán még így a Waldorf után is felveszik... Ugyanis nekem ténynek tűnik az összes általam hallott visszajelzés alapján, hogy kevesebbet tudnak (NEM hozzák be később), mint a hagyományos iskolarendszerbe járók.
Még egy adalék: fatornyos kis falunk helyi lapjában pár éve panaszkodott egy Waldorfos szülő, hogy mekkora stressz a 10 éves negyedikes fiának, hogy még nem tud olvasni, mert mindenütt hülyének nézik.
Én abban nem tudok, nem szeretnék állást foglalni, hogy kell-e egy gyereknek negyedikre olvasni tudni. Azt se, hogy kell-e mindazt tudni, amit a hagyományos iskola megtanít. Ugyanakkor nagyon nehéz terhet ró azt hiszem valakire, pláne egy gyerekre, ha a társadalmi átlagtól jelentősen eltérő ruhát adnak rá.

haliho

Vik63 Creative Commons License 2001.03.30 0 0 155
Most folyik a "felvételiztetés" nálunk.
A feleségem beszélget a szülőkkel.
Eddig 12 jelentkező van, még várunk 5-öt.
Még mielőtt döntenétek:
- már egy éve görcsölünk hogy hová megyünk tovább szeptemberben, mert kinöttük az iskolát (a Tanácsháza nem ad)
- lesz-e időd takarítani, parkettát csiszolni, festeni, falazni, sütit sütni, nyulat ragasztani üveget festeni, énekkart alapítani, Waldorf Szalonba járni s ne soroljam
- minden szülőnek KI KELL vennie a részét az iskolával kapcsolatos munkákból, mert itt együtt kell élni az iskolával, ettől szép ez
- ha ezeket vállalod, és azt, hogy csak délig van iskola és nincs mellé napközi, tehát nem dolgozol, de azért nem terhes havi 10eFt tandíj, akkor a lehető legjobban választassz.
Vik.
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.29 0 0 154
S ami még fontos: a tanító és a szülők között. Ez a kapcsolat nem egyszerű szülői értekezlet. Közös elemzése az elmúlt időszak történéseinek és a következő időszak előkészítése is egyben.
Előzmény: dcsh (153)
dcsh Creative Commons License 2001.03.29 0 0 153
Egyáltalán nem törvényszerű, hogy egy normál iskolában idegroncs lesz egy gyerekből, ezt senki nem állíthatja így.
Viszont az egészen bizonyos, hogy tetszik, nem tetszik a gyerekekre egyre inkább a gyerekközösség fog hatni az évek előrehaladtával, és az értékrendjük kialakulásában már nem csak a szülő vesz részt, amint iskolába kerül. A nap nagy részét ott tölti, más felnőttek is hatnak rájuk, minősítik a teljesítményüket, hozzátesznek a saját magukról kialakuló képükhöz, nem is keveset. Ha valaki w. iskolába adja a gyereket, az talán ezt a környezetet is választja, nem csak a módszert. Egy jó w. iskolában odafigyelnek a gyerekre, személyes kapcsolat van a tanítók és gyerekek között.
Előzmény: Mámi (152)
Mámi Creative Commons License 2001.03.29 0 0 152
Az újak kedvéért egy kicsit a körülményeimről, iskolaválasztás előtt vagyok gyerekemmel, 3 helyere felvételiztem vele, de erről kicsit később.

Donna: az, hogy egy gyerek hogy érzi magát egy iskolában nagyon sok mindentől függ. Ha te pont a párhuzamos osztályok egyikébe jársz, lehet, hogy nagyon jó közösségre lelsz, és ragyogóan érzed magad, túltengő önbizalommal, balerinás gerinc-tartással együtt. Nem hiszem, hogy ez kimondottan iskola (isk-rendszer) függő lenne.

TITIKE: „-számítógépünk is van, használhatják is. De minek? Hogy lövöldözzenek, mint az eszementek? Szerintem még ráérnek vele akkor, amikor már értelmes dolgokra (világ megismerése, stb) tudják használni”

Csak megjegyezném, hogy nem csak lövöldözős, eszement-féle játékok vannak gyerekeknek számítógépileg, vannak, mesések, sőt ismeretterjesztő-félék is. Pl, ahol hangszereket kell felismernie a hangjuk alapján. Valóban: sokkal életszerűbb, igazibb, ha valóságban látja, hallja, neadjisten ki is próbálhatja a hangszereket, de lehet, hogy nincs minden családban, sőt W iskolában 30-40 féle hangszer. (Manó muzsika) Vagy állatokat, stb… A repülő kastély című játékot is érdemes megnézni.

Nikoszka írja: „És az a rossz, hogy hiába küzdünk mi kézzel lábbal a tévézés ellen (és nem is tiltással, hanem alternatíva felajánlásával, pl. társas, meseolvasás stb., amit el is fogad, és már nem is igényli a TV-t) ha a nap nagy részét olyan gyerekek közt tölti, akik másról sem tudnak beszélni, és az egész csoport Pokémonokkal és szörnyekkel játszik.... „

Ez az egyik olyan dolog, ami miatt nem igazán szimpatizálok a W-fal. Ez szól arról, hogy mégiscsak üvegbúra alatt nevelkednek a gyerekek (talán Vekerdy hasonlat), lefordítva: ha kikerülnek a nagybetűsbe, lehet, hogy nagyon rosszul fogják érezni magukat, hogy mégse minden olyan rózsaszín.

Szóval az én véleményem az, hogy mindaz, amiről itt beszélünk, az leginkább egy szülő feladata, hogy pl a gyerekkel szerettesse meg a könyveket, hogy tisztelje és vigyázzon rájuk. Itt nem feltétlen az olvasás szeretetére, és a könyvek falására gondolok, hiszen egy 0-6 éves gyerek is kell tudjon a könyvvekkel bánni, tudja hogy kell használni, már abban a korban is, mikor még nem is tud olvasni. Eyg szülőnek kell kialakítani azt, hogy a gyerek vágyjon a tudásra. Ambícionálni kell a gyereket, és mindez nem kimondottan az iskola feladata. Azért nem, mert egy gyerek ne akkor kezdje érezni, hogy bizony jó dolog a tudás, tanulás, mikor beül az isk.padba. A szülő dolga, hogy a mások tiszteletét, egymás segítését a gyerek leginkább autómatizmusnak érezze.
Én azt gondolom egy gyereknek úgy kell iskolába mennie, hogy midezzel tisztában legyen, és hogy ha kiegyensúlyozott, szerető, nyugodt családi háttérrel bír, akkor abszolút nem törvényszerű, hogy egy nem W iskolában „idegroncs” lesz, pillanatok alatt, vagy egyáltalán.

GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.29 0 0 151
Kedves Donna!
A válaszom: igen.
Most nem eresztettem bőllére.
Előzmény: donna (144)
Vajk Creative Commons License 2001.03.29 0 0 150
Eloszor nem tudtan, hogy sirjak-e vagy nevessek. Aztan megis ugy dontottem reagalok a leveledre. Mar ha egyaltalan felerek hozzad, oh Istenno."Puff."
Mibol gondolod, hogy nem mentem el nyilt napra? Vegul is tokmindegy, te ezt gondolod es mar velemenyt is alkottal ezaltal rolam. Pedig ha lenne egy csopp eszed, nem tenned. Mint ahogy azt sem, hogy sztarolod magad, mert ez nem az a topic. Tudod, aki fennen hangoztatja sajat tokeletessget, szeduletes IQ-jat, az mindig gyanus(a Camebridgei helyesen irva camebridge-i!).
Foleg ha azt sem tudja, hogy az IQ nem mutat mast, mint hogy milyen hatekonyan tudtal IQ tesztet kitolteni.Semmi egyebet.
Nem vagy te egy kicsit ontelt? Hozzaszolasod tobb, mint haromnegyede azzal telt el, hogy milyen remekszep es remekszoke(ezt gondoltam egybol a hozzaszolasod elolvasasa utan) es remekokos vagy.
De aki valoban az, az nem hangoztatja.....es tud helyesen irni is.(ha mar olyan sokat olvasott, hogy kinos volt neki az irodalomora:))
Meg aztan ha egy icipicit konyitanal a genetikahoz(gimis anyag) akkor azt is tudnad, hogy ket kimagaslo kepessegu szulonek azon a teren igen nagy valoszinusegel a mertani kozepet megkozelito kepessegu utodai szuletnek.(es nem osszeadodik a kepesseg) Vegul is ennek a nem tudasa sem lenne problema, ha nem vernel kenterbe mindenkit. "Puff"

"Talán utánanéznél, és akkor ismerős monentumok köszönnének rád a Waldorf módszerből. "
Fent reszletezett okok miatt nem biztos, hogy te vagy az, aki kioktathatna engem.(De talan meg a gyerkocomet sem)"Puff"

" Mert érettek voltak rá. Nem rendkívüli? "
Egyaltalan nem. Legfeljebb annak, aki masfajta kozegbol jott..."Puff"

"Kezdd el talán előlről az alapos olvasást! "
Erdemeben nem szoltal hozza, csak magadat dicserted.
Aruld el nekem, aki mindenkinel jobban tudtal mindent (sajat elmondasbol), hogy melyik hozzaszolasban volt a valasz arra, hogy mikent foglalkozik a tanar a lemaradt gyerekekkel? Ezt meg normalis iskolaban sem tudom, de ott nem is hirdetik magukrol...

(most piszkalodas jon:))
Elolvasva vegig a betuidet, egy hullo jutott rolad eszembe.
Egy szep, szoke, okos, IQ +150, peckes tartasu puffogo vipera.
Ugye milyen mulatsagos kepet festettel magadrol?
"Puff"

Előzmény: donna (144)
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.29 0 0 149
A rajz és az ének nem hátrány. Ott lesz ideje kifejlesztenie saját tehetségét.
Más: Beszéltem ma a leendő elsős osztálytanítóval.Elmeséltem, hogy itt néhányan válaszra várnak azzal kapcsoaltban, hogy milyen szempontok alapján dönt. Ő egy kis türelmet kér, merthogy most zajlik a felvételi jelentkezés és maga a felvételi. Kb. két héten belül leül az ISKOLAI számítógéphez és elmeséli.
Más: A leendő elsős szülők azámára tartott előadássorozat keretében ma tartottunk egy családi koncertet, ahol a hangszeres zenét tanuló gyerekek és velük együtt a szülők mutatták be, mit tudnak. Természetesen siker volt.
Előzmény: nikoszka (146)
Gabeszka Creative Commons License 2001.03.29 0 0 148
Köszönöm, megnézem!

G.

Előzmény: GA úr X-ben (140)
Vik63 Creative Commons License 2001.03.29 0 0 147
Nem.
A Waldorfba bekerülés nema gyereken, hanem a szülőn múlik.
Vik.
Előzmény: nikoszka (146)
nikoszka Creative Commons License 2001.03.29 0 0 146
Köszi a válaszokat, G.A., és dcsh,
még egy aggodalmas kérdés. Pont azért (is) esett a választásom erre a sulira, mert kicsi fiam kézügyessége hagy némi kivánnivalót maga után. Köszönhető ez az örökletes géneknek (én is hót béna vagyok) meg talán annak is, hogy az oviban 20 fiúra jut 4 lány, ezért sajna a rajz és az ének eléggé háttérbe szorult. Lehet ez hátrány a bekerülésnél???
Niki
Vik63 Creative Commons License 2001.03.29 0 0 145
Még 1 Waldorf szülő jelentkezik

Mi ovitól kezdtük a Waldorf-ot.
Megváltozott az életünk.
Jártam 1 darabig a Magyar Waldorf Szövettségbe is.
Most már W iskolába járunk - az egész család.
Ez nem csak egy iskola - ez az ÉLET a Tiéd is, aki úgy döntessz mint Mi.
A feleségem W tanár.
Lassan megalapítjuk a Waldorf sérült tanárok és szülők egyesületét.
De a gyerekeknek JÓ, de nagyon!
Hát nem ez a lényeg?
Vik.

donna Creative Commons License 2001.03.29 0 0 144
Kedves Hédi!
Örülök, hogy itt vagy. Én azért jöttem ebbe a topicba, mert ugye mi is komolyan elgondolkodtunk az iskolaválasztás okán. Hogy hova, mint, és az én gyerekeimnek éppen melyik lenne jó...
A Waldorfot én az ismert és itt már alaposan taglalt általános téveszmék okán helyből kizártam. Aztán a férjem felfedezte a topicot, végigolvastuk alaposan, és ezért elmentem ide a budaörsi W. iskolába. EZT VAJKNAK IS JAVASLOM! Akkor lesz miről értelmesen vitatkozni, addig a beleszólásai mindegy milyen szándékkal születnek, CSAK ÜRES KÖTÖZKÖDÉSNEK hatnak.
Szóval köszönöm mindenkinek, aki értelmes felvilágosítást nyújt, vagy értelmes kérdéseket tesz fel, ami nekem nem biztos, hogy eszembe jutna. EZÉRT érdemes itt olvasgatni.

Kedves Vajk!
Mire eljutottam az olvasásban -- a topic legelején kezdtem természetesen -- a te konkrétan felsorolt kérdéseidig, addigra számomra már világosnak tetszettek a válaszok a többi hozzászólásból. Kezdd el talán előlről az alapos olvasást!
Ó igen, és a versenyistállós hasonlathoz idomulva hadd mondjam el, mint egy olyan paripa, aki iskolás életében mindig az élen futott, hogy magamról tudom, milyen keveset jelent az az egész.
Elmondhatom magamról, hogy engem HÍVTAK néhány gimibe,a szüleim azonban a megye legjobb gimijébe küldtek. Ahol kifogtam több évtized legrosszabb tanári leosztását. Puff. Mert lehet, hogy az osztályfőnököt meg lehet választani, de a tanári kart nem, és a legjobb helyen is megvan a legrosszabb leosztás.
Képzelj el egy csinos kis balerinát, aki megtanult egyenes gerinccel járni. Mit mondjak? Első blikkre kiszúrt a helyi városból odakerült kis klikk, és három másodperccel azután,hogy beléptem az osztályterembe, teljesen ismeretlenül úgy döntöttek, én leszek az, akit majd nem szeretnek. Mert én úgy járok ahogy /és ami egy balerinánál természtes tartás/.
Ja, és amikor rájöttek, hogy ez a kis szőke ráadásul észügyileg kenterbe veri őket, a helyzet nem jobb lett. Sőt!
Én annak a négy évnek nem sok boldog percére emlékezem. De ez egy hosszú történet. Hmm... Viszont rengeteg lelki difit okoz a dolog, és ha később nem történik valami rendkívüli, ezek a difik hosszú távra szólnak.
Szóval a versenyparipa itt hamar az élre tört, mert kisujjból ment szinte minden tantárgy, és egy kisujjból kirázott érettségi után az egyetemen mégis rájött, hogy itt már tanulni is kéne... És ott kellett megtanulnia használni a tanulás képességét. Nem volt egyszerű. Egy okos nőnek is lehetnek kudarcai :O). Csak arra sem készített fel senki, hogy lesznek, és fel kell valahogy dolgozni őket. Főleg, hogy négy év alatt egy gyilkos kis kamaszközösség kicsinálta az ember önbizalmát.
Mázli volt, barátok lettek, tanulni megtanulni ott sem késő, de azért lehetett volna máshogy is.
Figyelem, nem dicsekvés jön, csak felvilágosítás Vajknak!!!
Nálunk apuka IQ 150, anyukáé állítólag magasabb, kölykök genetikailag erre kódoltak... ÉS ÉN NEM AGGÓDOM AMIATT HOGY A VÁLASZTOTT ISKOLÁBAN CSAK BUTULNI FOGNAK!!! Nagyon mozgékonyak, nagyon kreatívak, és én azt várom el az iskolától hogy:

1. tanítsa meg őket gondolkodni, tanulni, és legfőképpen arra a nagyon fontos dologra, hogy a tanulás érdekes, a tudás öröm.

/Én a sok OKTV eredményemmel semmire sem mentem. Úgy, magában. Puff./
Tudod, a memória, a tanulási képesség pontosan a kreatív, alkotó képességek, illetve bizonyos mozgástevékenységek által hatékonyan fejleszthető. Az agy egy bonyolult szerkezet, működését még csak kutatják, de az intelligencia fejlesztésének már van szakirodalma! Talán utánanéznél, és akkor ismerős monentumok köszönnének rád a Waldorf módszerből.

2. Még véletlenül se legyen olyan a gyerekközösség, hogy kiutálja azt, aki magától is az első pont szellemében él és cselekszik /lásd stréber vagy "tanárkedvence" rögeszmék/.

Ja, és nekem volt olyan tanárom, akinél gimiben már többet tudtam -- mondjuk matematikusként az irodalomtanárnőmnél -- és ezért nekem voltak negyvenötperces feleléseim, csak hogy bebizonyítsa, ő a "Jani". Ciki, hogy én valószínűleg addigra már többet olvastam, mint ő egész életében, igaz? Fúj, de utáltam az irodalomórákat miatta! És annak a versenyre kihegyezett rendszernek a rákfenéje, hogy a győzelem nem boldogít. Tudod miért? Mert a versenyeknek egy győztese van csak, a többi vesztes. És mivel őket győzöd le, nem fognak szívből tapsolni neked. SENKI!

3. A könyvek világának csodáit felfedeztetni velük. Olvasni jó. Kell. Az általános műveltség alapja. Mert nemám a tananyag tudása a tudás forrása..., no és fejleszti egyebek között a képzelőerőt /ellentétben a filmekkel, ahol minden kész, a látvány is/.

A mieinken már most látszik, hogy imádni fogják ezt a dolgot, és szerintem csodajó, ha iskolailag és kollektíven könyvtárba járnak. Itt már harmadikban elmentek könyvtárba a gyerekek. Mert érettek voltak rá. Nem rendkívüli?

4. Hogy higgyenek önmagukban.

Én tudom, milyen nehéz az, ha elveszíted az önbizalmadat. Megjátszani nem nehéz. Hanemhogy visszaszerezni...! Szóval nem jobb egy megfelelő közösségben szeretetben, megbecsülésben felkészülni arra a valóságra, amit tizennyolc évesen éretten és telve önbizalommal lényegesen egyszerűbb kezelni, mint mondjuk hétévesen?
És életem egyik legfontosabb konzekvenciái közé sorolom azt a felismerést - elnézést, ha közhelyszerűen hangzik -, hogy ha valamiről ELHISZED, képes vagy megtenni, elérni, megszerezni /mármint ésszerű emberi keretek között/ akkor képes is leszel. Ez a KITARTÁS művészete. Csak éppen kell hozzá az a nagyon fontos dolog, az önbizalom. Mert azzal ugrod át az akadályokat.

És ami itt már többször is előjött. A tempó. Hogy mittomén mikorra tanulnak meg olvasni, meg számolni, meg egyebek. Szerintem az a fontos, hogy MEGTANULNAK. És biztos lehetsz abban, hogy a te gyerekedre is odafigyeltek, hogy akár okosabb, akár butább, akár figyelmes, akár álmodozó, megtanulja az alapokat. Olyan ez, mint a piramis. Minél szélesebb alapokon áll, annál magasabbra lehet építeni. Csak arra kell hú de nagyon figyelni, hogy menet közben egy követ se hagyjunk ki belőle, mert akkor leomlik az egész.

Na igen. Szóval, kedves Vajk, én azt mondom, habár szülői vagy tanári szemmel sikeres voltam, az iskola nagy dicsősége a tanulmányiverseny-eszetlenségeken, mégiscsak okos vagyok, diplomám van, egzisztenciám meg minden, de volt tizenkét év az életemben, amit boldogabban töltöttem volna egy Waldorf iskolában.
Akkor is lenne diplomám, ugyanilyen művelt lennék, ha nem műveltebb, megteremtettük volna a jólétünket, lenne egy fészekalja imádnivaló porontyunk, ÉS talán kedvem lenni elmenni az érettségi találkozókra is...

Szóval, aki nem kötekedni ját ide, és elsőkézből ismeri a rendszert: megkapják a gyerekeim ettől az iskolától, amit én szeretnék?

Bocs a hosszú léért, de ennyi kikívánkozott.
Donna

dcsh Creative Commons License 2001.03.29 0 0 143
Én felsőben tanítok, de azt hiszem az általános felvételi alapelvekről valamit talán tudok mondani.
Szóval a gyereket megnézik, hogy iskolaérett-e. Gyakorlatilag egy mesébe próbálják bevonni, amit le kell rajzolni, kell közben játékosan valamilyen feladatot megoldani pl labdával (segíteni a kismanónak mittudoménmitcsinálni alapon). Gyakorlatilag egy alapos gyerekmegfigyelést végeznek ezzel, úgymint testi fejlettség, eyensúly, mozgás, testsémák, tájékozódás a térben, nyilván kapcsolatteremtő képesség, a rajzolásból lehet a kézügyességre, egy csomó érzelmi életet érintő kérdésre következtetni.
Közben a szülőkkel is elbeszélgetnek egy másik teremben arról, hogy miért akarják ide hozni a gyereket, mi az elképzelésük a waldorfról, mit várnak tőle, mit tudnak róla.
Namost ha nincs nagy túljelentkezés, akkor nyilván csak azt nem veszik fel, akivel az osztálytanító úgy érzi, hogy abszolut nem tudna dolgozni. Ez lehet a gyerek, de lehet a szülő is. Ez hülyén hangzik, de pont azért fontos, mert sokan viszik azért oda a gyereküket, mert mondjuk nem szeretnék a fizetésüket pokémonmatricára költeni (többek között), már ami a Barbikészlet megvásárlása után még megmaradt. Szóval nem árt, ha a szülői ház valamennyire hasonló nézeteket képvisel, nem kell bigottnak lenni! (Elsős most a nagyobbik lányom, és van neki is egy Barbija, egy baba a többi között, sőt játszott már számítógépen is...) Egyébként látszik is a gyerekeken, hogy ki hozta komolyan, és ki mondjuk azért, mert ez fizetős, és azt olyan menőnek gondolta.
Egy normális gyereket általában felvesznek, hacsak nincs túl nagy túljelentkezés. Pest környékén ez előfordulhat, úgyhogy nem tudom, milyen szempontok alapján válogatnak akkor.
Van lehetőség sérült gyerekek integrálására is, de ez tényleg az osztálytanító kompetenciája és szabadsága. Neki kell akkor megoldania a gyerek megfelelő fejlesztését gyógypedagógus segítségével, stb.
Egyébként ma voltunk a nyolcadikasokkal a Megyei Könyvtárban, és irodalmaztak. Ez azt jelenti, hogy az éves munkájukhoz kerestek bibliográfiát. Katalógus alapján, elég ügyesen. Elég hamar megértették, hogyan kell használni a szakkatalógust, a tárgyszavakat meglehetősen jól választoták meg. Én ettől teljesen padlót fogtam. Nyolcadikosok, 14 évesek, nem válogatott gyerekek. Vagy ez normális? Lehet, hogy nekem meg el kellene menni egy normál iskolába...

Ahogy telnek majd az évek először 19-en, majd 20-an fognak hülyének tartani... A kitartás akkor kell majd igazán!
Jópofa tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban. Semmit nem tanulnak a w-ban a gyerekek, mondják, aztán elkezdenek arról panaszkodni, hogy az ugyanannyi idős gyerekük utál iskolába menni, meg hogy milyen baromság a matek feladatlapban ez meg az a feladat, múltkor sem tudták megoldani, stb.

Előzmény: nikoszka (128)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 142
És még valami a teával kapcsolatban:
a W. nem Eperízesítésű Lipton tea,

hanem VALÓDI FINOM CSIPKEBOGYÓ HIBISZKUSSZAL!

Előzmény: Vajk (139)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 141
Nos akkor:
felzárkóztatás -nemcsak a W-ben, mindenütt van lassabb gyerek és olyan is, aki már Gullivert olvas elsőben. A pedagógiai program olyan, hogy beérik a lassabb is, de nem unatkozik a jobb képességű sem. Valahogy rátapintanak a tanárok, melyik gyereket mivel lehet húzni fölfelé. Mivel nem követelmény, hogy az elsős októberre olvasson, ezért a gyengébb képességűnek is van esélye behozni lemaradását. A nagyon problémás gyerekekkel nálunk pl. gyógypedagógus foglalkozik. Hány állami iskola mondhatja ezt el magáról?
A Fazekast nem ismerem, de itt nem a versenyszellem uralkodik, hanem a segítőszellem. (Ha már szellem :-)) Nem hallottam még hogy csúfolnák egymást, mert az egyik lassabb, szétszórtabb, kövér, stb. DE A TANÁR SEM ALÁZZA MEG A GYERERKEKET! Nincs pellengérre állítás.
És igenis a w. gyerekek kreatívabbak. A F-ben bizonyára irtózatos lexikális tudást birtokolnak, de ez (korábbi magyar kutatások bizonyították)nem garancia a világban való helytállásra.
Ajánlat: Csíkszentmihályi Mihály: Flow - avagy mottó:mindegy mit csinálsz, de azt tedd maximális odaadással!
Ígértem egy konkrét példát.
(Azért nem bocsátkoztam eddig ilyen bizonygatásokba, mert tudtam, hogy hogy ilyen hosszú lesz. Hát nesze!)
Egy három gyerekét w-be járató anyuka, -súlyosabb eset, mert tanít is, -meséli, hogy nyolcadikos lánya brahiból jelentkezett egy elit gimibe (tán épp Fazekas?) Magyarból a kb 100 indulóból a 6. lett, irodalomból kimagasló eredményt ért el olyan témából, amit ők még ráadásul nem is tanultak (József Attila). Mikor megkérdezték melyik iskolából jött, és megmondta, szánakozva néztek rá, mire közölte, hogy csak meg szerette volna tapasztalni az esélyeit, de köszi szépen jól érzi magát a W-ben.
Tényleg nem mérhető össze, egyszerűen más, de nem rosszabb, viszont nagyon emberi, semmiféle szektásság és vallás nincs mögötte (tudtommal egyébként az antropozófia nem vallás, hanem filozófia).
Az ovodáról: olyan, mint a régi időkben a családi tűzhely: konyha, ahol jó illatú dolgok sülnek, a gyerekek sertepertéltek a mama szoknyája körül, aki addig dalolt és mesélt nekik, vagy együtt készítettek csuhébabát, meg készültek az ünnepre gyertyaöntéssel. Nem, itt sincs iskolaelőkészítő dresszúr, meg angol meg balett, viszont imádnivaló óvónénik, akikkel kertészkedni lehet. Miért nem kérdezel meg egy ottani gyereket?

PS: Nálunk van egy valódi, élő apuka, aki Hollandiából jött és túlélte a W-t, amúgy építészmérnök és jófej.

Előzmény: Vajk (139)
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.28 0 0 140
Kedves Gabeszka!
E link segítségével eljuthatsz az óvodákig is:
http://garfield.chem.elte.hu/Waldorf/Waldorfh.html
Amúgy a Waldorf óvoda is jó. Mint alant írtam, mi azt is végigjártuk.
Előzmény: Gabeszka (137)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 139
bar nem vagyok olyan nagysag, hogy magamat idezzem, de megteszem, mert latom nemigazan akarozik visszafele olvasni a konkret kerdesek utan:
„hogyan oldjak meg a W iskolakban a gyengebb tanulok felzarkoztatasat? Hogyan tud a tanito kulon foglalkozni a gyerekkel?”
„Hogyan tiporna el egyik gyerek a masikat Fazekasban? Es ha megis, miert ne tehetnee ezt a W-ban? Mitol versenyistallo az, ha magas a kovetelmeny? Ha nem a himihumi, megfoghatatlan, nem merheto ertekeket helyezi eloterbe, mint pl a kreativitas(a w gyerekek kreativabbak, mint pl a Fazekasbeliek?) Hogy mered ezt le? Hogy lehet ezt kijelenteni?”
„Ha nem merheto ossze mas rendszerekkel, hogy lehet jobbnak vagy rosszabbnak titulalni?”
„mikor tanulja meg a gyerkoc azt, hogy neki teljesitenie KELL, ha nem a suliban?”

most csak ennyit. Azoknak feltett kerdeseimet, akik igy vagy ugy vitaba szalltak velem, nem idezem ide ismet, mert ha nem akartak megvalaszolni, az o dolguk. Ez is mutat valamit.

Előzmény: TITIKE (136)
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.28 0 0 138
Kedves Nikoszka!
A tévénézést megtiltani valóban nagyon nehéz. Talán ott a legegyszerűbb, ahol a családban egyáltalán nincs. De ott meg az az igazi probléma, hogy a nagyszülőknél, rokonoknál már nem lehet tiltani. Ezért inkább arra kell törekedni, ha lehet, hogy ellenőrzés nélkül, szabadon ne nézhessék, és ne álló nap.
Azt, hogy mi az oka, hogy a gyereket nem veszik fel, nem tudom. De megpróbálom a leendő elsős osztálytanítót rávenni arra, hogy jöjjen el ebbe a topikba és mesélje el, milyen elv szerint választott.
Azt, hogy tízből kilencen lehülyéznek, azt ma ebben az országban bármilyen más témában megkaphatod. Így szerintem ebből ne csinálj magadnak problémát.
Előzmény: nikoszka (128)
Gabeszka Creative Commons License 2001.03.28 0 0 137
Én újra feltenném a nagyon konkrét kérdésemet:
Tud valaki Waldorf óvodát ajánlani? Az is jó? Vagy iskola jobb? É-Budán hol van ilyen?
(Bár tudom W- isk-k a topic címe, de most nem nyitnék a kérdésemmel egy W. ovis topicot is)

Köszönöm,
Gabeszka

TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 136
Nos, örülök, hogy legalább erre reagáltál. Annak is nagyon örülök, hogy ha te nem azonosulsz ezzel a cikkel, ámde nézd meg az utánad hozzászólókat. Én csak erre gondoltam, hogy másokat megzavarsz.
Egyébként engem csakis az emberi butaság tud kihozni a sodromból, még az amúgy élénk és kreatív gyermekeim se! Úgyhogy nem emiatt járnak a W-be, mint ahogy nem divatból, sem nem sznobságból.
Sőt. Legtöbb szülő igenis megküzd pont ezzel a megcsontosodott előítélettel, mint amilyen a tied, a legrosszabb, amikor ez a vita a családon belül zajlik.
Nekem gyermekeim apját kellett meggyőznöm, aki némi rábeszélés után másfél év után beült egy nyílt napra (amit többször javasoltam neked is!)
Büszkeségét legyőzve másnap felhívott és beismerte, hogy ilyen fantasztikus órát még életében nem látott! (szakmabeli lévén...)

A többi megjegyzésedhez:
-nem dobtam ki a tévénket és megszűrve, és limitálva nézhetik is (elektronikus babysitter).
-számítógépünk is van, használhatják is. De minek? Hogy lövöldözzenek, mint az eszementek? Szerintem még ráérnek vele akkor, amikor már értelmes dolgokra (világ megismerése, stb) tudják használni.
Mi volt még?
A teahasonlat igen jó, de te leragadtál a fekete teánál, pedig isteni a zöld is, meg a csipke, sőt lehet keverni is!
Konkrét kérdésre pedig lehet konkrétan válaszolni.
Állunk elébe!

Előzmény: Vajk (135)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 135
A masik, hogy mibol gondolod, hogy keszpenznek veszem a cikket?
Hiszekenyseg:
Eppen azert kerdezgetek(amikre nem kapok valaszt), mert nem hiszem el masokkal ellentetben a Waldorf rendszer hatasossagat.

Konkretumokat pedig en varok mar miota, de ugylatom hiaba: az ervek elfogytaval tipikus kisember viselkedes a hangero felemelese, a vadaskodas.
A kerdeseim nem provokaciok, legfeljebb az tartja annak, aki a lelke melyen maga sem tudja rajuk a valaszt, de mar elkotelezte magat egy vilagkep fele es ilyenkor baromira kellemetlen maganak beismernie, hogy talan nem alaposan.

A kerdeseim azert vannak, hogy megismerjem a w modszert, nem azert, hogy fikazzak.
De felfoghatod oket az advocatus diaboli szerepnek is.Tokmindegy mit hiszel, hiszen te a divatnak elsz: pszeudo entellektuel korokben divat fikazni a tevet, divat a media agymoso szerepevel lekicsinyelni masokat, divat a new age-s iranyzatokat elfogadni.
Pedig ha jozan esszel elnel, nem tiltanad a gyerekedet a tv-tol, max megvalogatnad a musorokat, amit nezhet. Csakhat ez konnyebb megoldas, mint az odafigyeles, amit masoktol, vadidegen tanaroktol varsz el maximalisan. PC-kozelebe is lehet engedni a gyerkocot, mert nekik ezek az eszkozok a tanulas, a vilag megismeresenek eszkozei. Ha nincsenek szurve az innen erkezo infok, akkor lesznek ezek karos hatasuak, addig nem.
Tudod, mint a tea a teafuvel...a keseru teafuvet kiszurod, de a teat utana elvezheted. Milyen szar azoknak, akk amiatt, hogy lustak leszurni a teafuvet, egyaltalan nem isznak teat ! Rengeteget vesztenek, es meg csak eszre sem veszik.
De hat hiaba magyarazom, mert egyszerubb atvenni egy eszmet, egy vilagnezetet , mint sajatot kialakitani.

Előzmény: TITIKE (133)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 134
HA nem vetted volna eszre a nagy turelmed altal elvakitott szemeddel, ezt eppen a waldorf mellett hoztam fel, miutan valaki a topicban a waldorf es az egyhaz kapcsolatat feszegette.

Node sebaj

Ha ilyen ingerult vagy, akkor valoban kell a gyerekeidnek a waldorf egy kis kompenzalasnak...

Előzmény: TITIKE (133)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 133
Nézd, nem tudom mi ez az "Ethos" újság, de ha te minden marhaságot ennyire készpénznek veszel, akkor ne nézz sokat tévét, mert palira vesznek! Bár, most, ahogy belegondolok, tulajdonképpen ideális alanya és terméke vagy modern médiatársadalmunknak.
De nem értem, mi a fenét akarsz itt, csak provokálsz, vagy bosszantani akarsz bennünket? Azt hiszem, aki komoly érdeklődő, azt rosszindulatú fröcsögéseddel eléggé megkavarod.

Érzésem szerint néha átbeszélünk egymás feje fölött, mert képernyőtök furcsa szűrője csak a negatív kisugárzású véleményeket engedi át. A többi nem látszik?
Ha konkrétumot tudsz, azzal gyere, légyszi.
Kösz.

Előzmény: Vajk (125)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 132
Dinomanusz,

hogy valaki legalabb valaszoljon a neki feltett kerdesekre: a kivancsisag hajt erre.

Előzmény: Dinomanusz (131)
Dinomanusz Creative Commons License 2001.03.28 0 0 131
Dear Vajk..

(figyuzod, milyen jó az waldorf? tanulok angolul egy rakás éve, és már ilyet is ok mondani...)

Mit akarsz te itt tulajdonképpen?
Nekem is vannak tippeim, de tőled erre most csak egy kb 5-10 szavas mondatot szeretnék válaszul...

Kösz

Dino

Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 130
Ez igy is van:))
Csakhogy ez nem az Egyebek topic, hanem a Waldorfos:))
Előzmény: tyutyus (129)
tyutyus Creative Commons License 2001.03.28 0 0 129
„Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy saját ítélőerejét, a saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. … A mi vélekedéseink és meggyőződéseink csak a mi számunkra érvényesek. … Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk.”
/Rudolf Steiner/

És mi is van mostanság az államiakban?
A gengszterváltás után volt ugye a NAT (az minden választás után újraszülődött, mire három éve szegényke agyoncsonkítva napvilágot láthatott… Aztán a mostani kerettanterv az olyan, mint a 78-as, csak a cucilista embertípus helyett istenhazacsaláddal van megtőtve… Nemtom mi lenne, ha eccer végre nem a politika döntené el…

És ím az igazi eklektika, lássátok szümtükkel! (6+6-os ált. + gimit tessenek lekiszemek elé vetültetni)
Naszóval jövőre úgy kéne [a 6almasok szerént], hogy a második-harmadik-negyedikesek és a nyolcadik-kilencedik-tizedikesek mennek tovább a NAT alapvetéseivel. Az elsősök, ötödikesek (és kilencedikesek a négyosztályos gimiben) a kerettantervet kapják, a hatodik-hetedik-tizenegy-tizenkettedikesek még a régit élvezik :-))) De nálunk az eccerűség kedvéér a nem gimis hetedik-nyolcadikosok a kicsinyt átdolgozott múltrendszerit nyűvik, a gimisek viszont NATosok :-) Értitek, ugye? :-) És hozzája a minőségbiztosítás ’áldásaként’ zúduló mindennapos adminisztrációt el ne felejtsem! :-)

<a waldorfos – ha jól tudom – reggel azon meditál, kihez hogyan szóljon, este meg azon, nem volt-e figyelmetlen, sietős valakivel…>

Csupa jót tanultam tőlük. Biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki elégedetlen azzal, ami van :-)

Vajk mester, ha kivetnéd kritikai hálódat az egyebekre is, biztosan találnál ezt-azt :-)

Előzmény: Vajk (125)
nikoszka Creative Commons License 2001.03.28 0 0 128
G.A.
Igen, folytathatod....
Szóval a probl. gyerekeket az osztálytanító említette, nem tudom pontosan milyen problémában szenvedtek. Persze, ha úgy veszem, minden gyereknek van valami "problémája"...:-))))
TV stb. témában, nem is elsősorban rólunk van szó, én is a gépen dolgozom egész nap, inkább a gyerekek 6-7-8-9 éves koráról.... És az a rossz, hogy hiába küzdünk mi kézzel lábbal a tévézés ellen (és nem is tiltással, hanem alternatíva felajánlásával, pl. társas, meseolvasás stb., amit el is fogad, és már nem is igényli a TV-t) ha a nap nagy részét olyan gyerekek közt tölti, akik másról sem tudnak beszélni, és az egész csoport Pokémonokkal és szörnyekkel játszik....
Köv. kérdés. Mi lehet az esetleges oka annak, hogy nem veszik fel a gyereket??? Mennyi erre az esély?

És írj még bármit, amit fontosnak tartasz!!!!! Én tényleg nagyon jónak tartom ezt a fajta iskolát, de baromi nehéz, mikor 20-ból 18an lehülyéznek érte.... Persze többnyire minden mögöttes tudás nélkül, csak mert ez Más...:-)))De azért kitartok!!!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!