Belengették a felújítás (gondolom, főleg energiamegtakarító) támogatást, kíváncsi leszek. Persze ha ész nélküli lesz, akkor megint úgy elszállnak az árak, hogy pont semmit nem ér (lásd oft).
Többször hivatkoztatok egy rendeletre, miszerint már évi 12000 kWh-ig nem kell számlázni és adómentes. Több keresőszóval is kerestem, oldalakat olvastam át, de nem találom. Ez az agymentes EON meg továbbra is számlát követel tőlem. Ha valaki megmutatná a jogszabályt, megköszönném.
Okoskatörp... Oda van írva direkt a képre zölddel, hogy: kb. hány km volt belőle a pályatempó. Aminek a zöme az M5 (2x70=140) oda-vissza és még az M0 keleti szektora.
Amúgy nem tudom, mi a tapasztalatod hosszútávú autózásban, de normál autópálya-tempónál 100 feletti átlagot elég nehéz kihozni. Nekem sógoroktól hazafelé 580km, ha egy seggel nyomom 140-el, akkor lesz 115-ös átlag. Ha megállok 1-2x, kevesebb, 105 km/h környéke.
óra adatai: 50km/h átlaggal mész 5 órát = 250km.. na ez nem autópálya tempó.
ha 130-al mentél 200km-t=1,53h=1h32p.. marad még 3,5 órád az 50km-re.. =14,2 km/h = budapest reggel, balesetes csordogáló dugóban, ha a pride közé keveredtél és nem engedtek ki. vagy elkaptál egy nyugateurópai husvéti autópályadugót.
olyan képet mutass, amin az átlagtempó 120-130km/h körül van
Mivel én nem elektromos autózom (nem is szándékozom), a számszerű adatokat, ismereteket az itt hozzászólkóktól - főleg aki sorba állhatott a töltőnél útközben, hogy tovább juthasson - veszem, meg most, hogy utánanéztem a különféle ADAC, WLTP teszteknek (bár azok vegyes használatban 30-50 km/h átlaggal mérnek) . Így lett alap a 4,5 km = 1 kWh, óra vagy reciproka a 22 kWh = 100 km. Ahogy én láttam a cikkekben, nem a 60 kWh -s akkucsomag az általános nálunk, inkább a kisebb, a 60 a középkategória felső határa, komoly hosszútávú, vagy sportos kocsik, inkább 80 és afölött kezdődnek. Mondjuk legyen standard: 50 (ahogy ezen cikk írójának is az van: https://villanyautosok.hu/2021/01/03/ezert-mennek-lassan-a-villanyautosok-az-autopalyan/). A másik "baki" a sebesség teljesítmény összefüggés. Szinte sehol nem találni ilyen mérési görbét, de azt tudjuk, hogy akámilyen jó cv érték esetén is négyzetesen nő a légellenállás és így a leküzdéshez szükséges energia mennyisége is. A tesztelők szerint 110-130 km/h fölött akár 50-100% is lehet a többlet. Na most, ha valaki azt a "135-140 és 115-120 km/h célba érési átlag sebesség" -et tartani akarja, ahhoz +20, +30 km, -es csúcsok is kellenek, mive lesz (-) -os szakasza is bőven (és akkor a klímáról, fűtésől még nem is beszéltünk). Tehát biztos, hogy a példa átszámolt 22 kW -os teljesítménye fölött lesz az igény. És innen borul a további okfejtés.
Utánfutós sebességhatár: nálunk ugyan 80 km/h, de külföldön van ahol több, pl láttam már turistabuszt csomag utánfutóval 100 -as matricával (120-al menni). A II. Világháború idején angliában faszenes utánfutóban fejlesztettek gázt, amit gumicsövön vezettek a motorba, mert benzinhiány volt. Na, ott azután indulás előtt egy órával be kellett gyújtani, hogy jöjjön a nafta.
Végül egy adalék, ez is megoldás (mégha én sem vonatatnék szívesen semmit sem):
2023 szeptemberében indulva, Lexie Alford egy Ford Explorer elektromos autóval kerülte meg a Földet. A teljes utazás: hat hónap >> 30 ezer kilométer >> 27 országon keresztül.
Ugyanúgy lehet >> 400-300 km egy tankolás, normál autópálya tempóban 300-250 km
Úgy 60-100 km-enként találsz gyorstöltőket a főbb utak mentén. Amik mentén ugye MESSZIRE autózol.
(lassan tülteni pedig kb. mindehol lehet és ha baj támad akkor hamarabb találsz egy alkalmas konnektort, mint egy benzinkutat)
---- Avagy, egyre inkább bugyutaság a töltés miatti aggódás az EU főbb útjain. Az (50)-60-70 kWh körüli akkukkal és a (44/55)-75-100-150-(250) kW töltökkel. ----
Ami némi hátrány az a kicsit nagyobb töltési/pihenő idő a hosszabb utakon. Egy mondjuk 600 km-es >> 6 órás út általában 30-40 perc körüli megállással/pihenővel teljesül. (ha nem sietős-rohanós, akkor még többel is, simán összejün 1 óra is pláne családi/gyermekes utazáskor)
A töltésre ezzel szemben normál esetben is elmehet akár 50-60 perc is.
****
Node, számít-e érdemben egy 600 km-en úton plusz negyed-félóra ? Az átlagos célba érési időben nem jelent nagy változást. kb. mindegy, hogy 6,5 vagy 7 óra alatt érkezel meg...
Stuttgartot nem kellett volna említenem a két másik várossal . Arra az átlag 100km óránkénti megtett út érvényes az indulástól érkezésig eltelt időt figyelembe véve . :-)
Neked bejött az EV , nekem meg nem kellene hossző utakra , maradok a sima benzínesnél . Nagyvárosban élnék , akkor egy helyes EV kisautót azért beszereznék . Mivel már nyugdíjas vagyok , így hosszú utakra már nem járok autóval , ha meg nyaralni megyek akkor repülővel . Majd az idő múlásával megkapjuk a választ , hogy mi a fenntarthatóbb és " zöldebb ".
Gondolom a biztonság érzés miatt, hogy nem marad ott az út szélén. Sajnos az elektromosok nehézkes és főleg bizonytalan tankolás tervezése épp azt a szabdság érzést veszik el az autózástól amit Ford adott meg a T-modellel. Amikor majd úgy lehet tankolni áramot, mint folyékony üzemanyagot, akkor jön el az egál.
Hát nem tudom, azért Stuttgartba biztos nem értél oda 5-6 óra alatt egy polo-val. Nekem A8-am volt mindig is mint a nick-em is mutatja. Azzal kb 600km-t tudtam menni egy tankolással, meg is tettem sokszor megállás nélkül ha egyedül mentem, de nem normális. 300km-enként nem árt kicsit megállni, és egy normális EV max 30-35perc alatt megint 90%-on van amivel megint tudsz menni 300km-t.
Aztán az EV gyors is, sokkal gyorsabb ha nem messzire mész, de még ha messze, pl plaid-del óvatosan adagolva a gázt 170-180-as tempóval el tudok menni 300km-t egy töltéssel, utána fél óra pihi. Y LR-el meg Hamburgból hazajöttem összesen 3 töltéssel úgy hogy ott 100% akkuval indultam. Összesen 3x55percet töltöttem mindig 100-ra és végig alapvetően 140-nel jöttem. 1240km volt a táv. Szerintem nem rossz. Odafelé meg 5x töltöttem rövideket 15-20perceket, inkább 20.
Nekem nem kéne már ICE. Nem olyan nagy kompromisszum ez a megállás 300km-enként. Cserébe sokkal simábban fut az autó, szinte nulla szervizköltség, akár 100e km -t is elmész úgy hogy egyetlen egyszer is szervizbe kéne menni. Párszáz km-es körzetben autózva közel a nullához az üzemanyagköltség, és ha távolra mész akkor is kevesebb mint egy ICE, főleg benzines. Jóval erősebbek az EV-k általában, pl M Y LR 514Le MS Plaid 1020Le és hát úgy is mennek, nem mint a csiga. Alig kell nyomni a gázt és nagyon könnyedén rezgésmentesen gyorsul, ez minden pénzt megér. Nekem nagyon bevált az EV közlekedés. 200e km-nél járok EV-vel 2018 óta.