Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
A fejrovatos forgalmi napló-----hogy éppen hol.s őriznek-e még ?
igen a 80asok végétől Mezőkeresztes-Mezőnyárád volt képben. De Mezőkövesd sem tudja letagadni,mert éjszakai menetirányváltások bőven voltak--ezt nekik is naplózni kellett.
Valóban realisztikusabb a kép a SZU-22M4-est alapul véve mint sztenderdként rendszeresített repülőgépet és a Mezőkövesd-Kunmadaras távolságot.
Fejrovatos forgalmi naplót kell keresnem először abonyban azután pedig Miskolcon(úgy érzem).A kövesdi forgalmista szerint már rég leselejtezték őket másfelől Klementínát keresztes szolgálta ki.
Ha ez sem vezet eredményre Záhonyt felhívom vasúti vonalas telefonon.
Le töltöttem 1 TU22M2 fotót és elvittem Hamza hadnagy úrhoz aki korábban mondta,hogy egy Szuhoj leszáálási engedélyt kért hajtómű hiba miatt és másnap -már volt hajtómű Klementínán-neki át kellett menni a szentistváni úti laktanyából és be daruzni azt.A hajtómű elfért egy GAZ ,ZIL,CSepel platóján.Nem tudja honnan hozták.
Azt mondja,hogy egy kb. 4méter hosszú és 1.5m átmérőjű hajtóművet képzeljek el.TU22M2modification NK22 hajtómű hossza 5m ,átmérője 1.5m.
Mi az elképzelésed ,használták ezt a hajtóművet több géptípusnál?
Nem semmi az ami hirtelen itt mostanában megy Klementínával kapcsolatban.
Mindenkinek köszönöm bármit írt is ,az ilyen volt hadititkokat pedig fényképes illusztrációval.....Amikor elmegyek egy-egy HT-hez v. rokonához kerül elő nagy nehezen 1-2 kép a laktanyából,reptérről.
A 70-es években a Fekete tengeri flotta feladata lett volna a Földközi tengeren állomásozó 6. amerikai flottával való megütközés.
Az első (atom) csapást a Fekete tengeri szovjet flotta két a Krím félszigeten állomásozó haditengerészeti rakétahordozó ezredével tervezték, a Balkánt és Olaszországot is átrepülve.
Ez a terv 1979-ben a SALT-II tárgyalásokon léket kapott, mivel ott megállapodtak a flotta Tu-22M gépeinek utántölthetőségének megszüntetéséről.
Emiatt a Krím félszigetről a 80-as években a Földközi tenger nyugati medencéje immár elérhetetlenné vállt.
Így került a képbe Klementína, mint előretolt bázis, ahol a Tu-22M2 gépeket bevetésük előtt utántölthették, nagy balhé esetén.
Ezt a 80-as években rendszeresen gyakorolták, és időről időre leszálltak a hatalmas fehér gépek Klementínán.
Garai Ferenc 1985-ben (titokban helikopterből) készült fotója, Vándor Karesz könyvéből (ahol sokkal több Klementínán készült Tu-22M2 kép található)
Ha valamelyiketeknek emléke, fotója, stb van ebben a témában, ne tartsa magában.
Olvasd el: Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a jelzett időszakból a MÁV-START Zrt.-nek sajnálatosan nincsenek a birtokában adatok a közlekedtetett - a leírtak alapján vélelmezhetően részben katonai célú -tehervonatokról, így kérésének eleget tenni nem áll módunkban.
Kimegyek a nagyállomásra és megkérdezem a forgalmistát ,hogy hova rögzítették az állomáson történő teherkocsi mozgásokat és iparvágánykiszolgálásokat 46évvel ezelőtt.
Ma kaptam egy megbízást, hogy Tiszabábolnára kell mennem a közeljövőben munkát végezni. Nem lenne nagy kerülő, ha a pályán Mezőkövesdig mennék, majd Szentistván felé, de akár a visszaút is jó így. Váltatnánk egy pár szót Kövesden, vagy esetleg a Klementínán! Mivel címed nem publikus, nem tudtam levelet küldeni. Írjál erre a címre: illesj.dodi@gmail.com .
A tartalék reptér az azt jelenti ,hogy második vonalas,minden mást tekintve egyenlő harcértékű az első vonalassal?Illetve azt,hogy ezekre a repterekre nem települtek ezredek az elejétől fogva?
Kövesd,Klementína és a Szentistváni úti laktanya építészetileg,infrastruktúrálisan és a létszámot tekintve is nagyon egyszerűnek látszik.
Katonatársam hívójele: HA9PL volt. Ligeti Mihály nevű. Ózdon lakott. Civilben ö is rádió-tv műszerész volt. Sok év után próbáltam megkeresni nem sikerült. Mellesleg Klementinát csak tartalék reptérnek használták harci gépek. Én is láttam - a vonatból TU154 gépeket állomány csere esetén. 1965-67 idejéről írok. Kb. 1966-ban Kecskemétről áttelepültek a gépek az ottani kifutópályák építése, vagy javítása miatt. Erre emlékszem.
Barátomat Papp Istvánnak hívták, és HA9SA volt a rádióamatőr hívójele. Mezőkövesdi születésü volt, és ott is laktak, a Budai Nagy Antal utca 43.szám alatt, az édesanyjánál. A GELKA-nál dolgozott (amig a cég funkcionált), majd pár évet Ausztriában (műholdvevőket javított).
Mikor hazajött, a TIGÁZ-nál helyezkedett el.
Nem a repülőtéren volt katona, hanem Bp.-n (kb. '72-73 körül) de azt már nem tudom melyikben, csak azt valahol a város szélén, a 10-s főút közelében.
A korabeli képet visszaadja amit írtál.Megmaradnak többünk fejében a repülőtér és a szovjet katonák barátkozása a civilekkel képek.A ..Pisti nevű rádiósról tudsz esetleg többet?Vezetéknév,bevonulás éve,Juhász József hadnagy úr lehetett a századparancsnoka?Kövesdi ha jól értem.Hol lakott pontosan?
Mi a ’70-s évek elején az akkori Jókai téri autóbusz pályaudvar közvetlen közelében laktunk, a Dózsa György utcán (Nyíregyházán).
Egy hétvégén egy „kiskatona” csengetett, majd bemutatkozott. … István, és Ő a HA9.. , Mezőkövesdről. Most épp sorkatona …-n, és a barátnőjéhez megy Nagykállóba autóbusszal, és látta az antennákat, amiből arra következtetett, hogy itt is egy amatőr rádiós lakozik. Nem tévedett.
Nagy beszélgetés következett, melyből barátság szövődött.
Sokat járt a továbbiakban is erre, majd a leszerelés, és házasságkötés után mi is többször voltunk náluk Mezőkövesden.
Mikor már „kinyíltunk” egymásnak, sokat mesélt arról, milyen jó barátság (nem a hivatalos) van a CA és a „matyók” között.
Ment a seft. Színes TV, benzin, és egyéb csere-bere. Egy alkalommal én is tankoltam a „kék” benzinből. Qrva jól ment tőle az autó!
Akkoriban jártam Pestre iskolába. A vonat (Tokaj,-Lillafüred express Miskolc fele járt, és érdekes képpen a menetidő akkor mindössze 2 óra, 50 perc volt, ami néha még 10 perccel rövidebb is volt. Na ezt nem tudják ma!
A vonatból is lehetett látni a le és felszálló gépeket olykor, valamint, a Mezőkeresztes felé lévő NDB távoli adót, és a bevezető fényeket (este). AZ üa. telep kiágazása is igen fényes volt.
Pisti barátom egy alkalommal elvitt Szentistvánra, és később Mezőkeresztes felé is. Mind a két alkalommal kereszteztük a pályát. Este csodálatos volt a bevezető fény kilométernyi hossza.
Megállni nem lehetett, mert lehetetlennél, lehetetlenebb helyeken járőrök voltak minden fele.
Sajnos, Pisti barátom nagyon fiatalon meghalt, és így nem jártam ezután arra, viszont munkahelyem egyik állomása a közelben volt, így innen is vannak emlékeim.
Az emődi MH állomás legfelső szintjéről, jó időben lehetett látni a Klementínát.
Itt, olyan havi rendszerességgel fordultam meg. Én „kis” gépeket, már mint vadászokat sohasem láttam. Viszont annál nagyobb volt a nagygépes forgalom, főleg TU 134,-154-s gépekkel. Voltak AN szállító gépek is amit anno láttam.
Aztán valamikor a 190-s évek végén jártam arra ismét, de szívfacsaró látvány volt a pusztulás (pusztítás).
A többi repülőtér felé nem jártam, nem tudok rá mit mondani.
A "falu" igy nem emlékezetes -de sok cirill betűs feliratú volt , felétettük műanyag irattartóban a mi
"bárcáinkat" ezt az utólsó állomáson a Mávos kollégák levették ---hogy eredeti felirattal érkezzen!
Azok a faládák bármik lehettek! méretre még harckocsi -PSZH stb is beleférhetett--volt amelyiket 2db daruval emelték. S olyan is ami vékony hosszú --tehát ágyú csövek, rakéták akármik?
Meg olyan kicsi is mint 4db lőszeres láda.Ezeket katonák kézzel, rakták.
Állandó Szovjet létszám volt --néha még bányászok is ?--egyikuk beszélt magyarul az emlitette, hogy a földalatt tárnát készitenek. Akkoriban földdel rakott kocsikat is vittünk onnan.
Az egész rapszodikus volt , mikor melyik ,hülye tiszt volt szolgálatban.Egy őrnagy kedvence volt , nem mehettünk be a mozdonnyal sem az üzemanyag tárolóhoz, hanem az orosz katonák kézzel tologatták a kocsikat---némelyik azért 50 tonna is volt !!
Pár magyar őrkatonát , kiszolgálót láttunk ---meg xxx annyi oroszt.
A katonai részéhez nem tudok hozzászólni.(ki mit kezelhetett )
Orosz vadász repülőket sem láttam .De a magyar MIG 21 és 23 ra emlékszem ,álltak a beton szélén.A szállitó gépeket is csak a levegőben láttuk le--felszállni.
Ami érdekes volt 5 vágány +2 átmenő volt az állomáson --s néha magyar teher szerelvényt kellett beállitani ,ne lássák mi van a mögöttes vágányokon?
(Orosz teher vagonokból -tehervonat.)
Bár éjszakánként volt 2--2 db átállitós tehervonat , ami elvitte a rakott /üres kocsikat.
Viszont voltak környező falubeliek akik "napszámosként "valamit dolgoztak ,ott.
Az a baj, hogy oly rég volt ......meg annyira nem érdekelt .
A Klementína-Záhony-Szovjetúnió mintájára esetleg lehetett ugyanilyen Kunmadarason,Debrecenben sőt a tartalékreptereken mint Csákvár?Mind saját fedőnéven.A "Falu" elnevezéssel találkoztál bármelyik szállítólevélen a teherkocsi oldalán felcímkézve?
Ez a faládás "sztori"már a második eset,hogy felbukkan.Sorkatonai elbeszélések alapján tettek említést arról magyar katonák akiknek volt merszük,hogy felfedezzék az egész területet és bemenjenek Klementínára.A második vasúti híd Kövesd és Keresztes között.Innen terült el egy viszonylag nagy fás rész(nevezhetjük erdőnek) az iparvágányig.Ez is lehet színhelye annak amit leírtak:a repülőtéren az orosz részen az erdő közepén volt drótkerítéssel körbe véve az oroszok területe,ahol teherautókról faládákat pakoltak le amikben mint ha rakéták lettek volna.A cikk író megjegyzi:mintha!És hozzáteszi végül azt ha valahol akkor Klementínán van valami.
Amit mondanak a magyar HT-k róluk-az oroszokról-amikor a technikát kellett kezelni sose hagyták a magyaroknak,hogy csinálják,nekik sokkal jobb pl .lokátorjaik voltak és amikor szovjet állomány volt "Klemón " oda senki nem mehetett be.
Szerinted állományváltáskor voltak ott a szovjetek csak vagy állandó jelenlét volt?
UI:személy szerint egy magyar katonát se láttam ott, mindig a világosbarna gyakorló,csizma,CA rangjelzés és orosz beszéd.Kivéve a kanászt az magyar volt.
1976 től dolgoztam a MÁVnál. S a vasúti kiszolgálás miatt láttam kivülről.
Akkor még voltak Klementina ---Záhony -Szovjetunió vonatok is .1-2 Orosz személykocsi , A többi marhavagon,,+lapos pörekocsikkal Ezeken faládák volt .de a szovjet katonák rakodták.
Ilyenból voltak a Dunántúlra menő vonatok is.
A Szovjet katonákat nem engedték ki a reepülőtérről. Aki kiszökött --helyben itélő birőság , már csak fémkoporsóban utazott.
A nyári felújitások alkalmával láttunk magyar repülősöket itt.Taszár Pápa,Kecskemét stb áttelepültek ide pár hétre.
Igy Mezőkövesd en néha elég sok katonát lehetett látni.
A reptér forgalomról nem sokat tudok , ha vmelyik vonatból épp láttam valamit.
A Szovjet állomány váltáskor , volt rendes légi forgalom. Meg ide irányuló vasúti is.
Köszönöm!Nagyon sokat segítettél,legalább annyit mint a fedőszámokkal múltkor egy fórumtárs.
Ezer kilencszáz hányat írunk amikor te mindezeket láttad és hallottad?
Általában 1960-tól mesélnek a volt katonák történeteket én pedig 80-tól emlékszek dolgokra.Egy akkor új repülőtér légiforgalma mennyire volt sűrű? Az objektumokon belül és kívül- mint a városban-mennyire volt érezhető a Honvédség jelenléte.
Úgy tűnik ez már nem olyan izgalmas mint amilyen eredetiben volt.2 éve hiába könyörgök az Önkormányzatnál egy belépőért akár a laktanyába ,tavaly nyáron pedig a K telepre.Aztán egy éve- majdnem napra pontosan- meguntam :bemásztam a kerítés alatt és lefényképeztem mindent az üzemanyag telepen.Ők szépen megtisztították a gaztól az egészet ,én meg végigjártam a terület 3/4-ét.A laktanyába pedig két ukrán 16 év körüli srác engedett be a hátsó kapun.
Hanem abban az esetben ha a reptérrel kapcsolatban mindent meg akarunk érteni:ki kell menni oda figyelni az épületeket és gondolkodni mi hogy lehet ott pontosan.Meg bemenni a fák közé,mindent benőtt a gaz és a lényeg nem a kifutópályán meg a gurulőn van.
Másrészt ,az építésig vissza kell mennünk valahogy.1 1959 es dátum a betonba vésve tanuskodik egy bizonyos BUVről.Megkerestem a Büntetés Végrehalytási Intézetet ahol arról tájékoztattak,hogy nincs a birtokukban az építők(rabok)névsora.
Tanúsítom én is! Én két, igen eleven unokát vittem el élvezkedni, így inkább őket kellett pásztorolnom, nem tudtam a saját ,,menetrendemet" követni. Közben azért lestem, hátha látok ismerősöket, de nem volt szerencsém. Volt tüzér barátunkkal tudtam csak beszélgetni egy keveset csak, mert igen nagy érdeklődés volt a fegyverei iránt.