A mi elektroxluxunk konkrétan 4kW-tal fűti a dobot. Nyilván nem folyamatosan, mert elégne a ruha, de azért meg tudja tekerni az órát a 1,5-2 óra szárítás alatt.
Nyilván helyiségmérettől, hőkapacitástól is függ hogy az a 2kW fűtés megemeli-e nagyon a hőfokot ott. Opció még a hőszivattyús cucc, az kevesebbet fogyaszt (7-800W), csak bazi drága még.
A kondenczációs szárítógépnek pont hogy kell a helyiség szellőztetése, mert ha nem húzod le a helyiség hőmérsékletét, a kondenzáló elem is átmelegszik, és nem fog kondenzálni. Lesz egy qrvdarága, a szükségesnél több energiát zabáló nagy hajszárítód, ami fújja a ruhát. Vagy kinyitod az ablakot, vagy a ház többi része felé engeded a meleget, ez utóbbi az előnyösebb.
Írtam a cégnek. Felhívott egy ifjú versenyző. Nem elég, hogy nem sokat tud azokról az eszközökről, amit el akar adni, még a fizikai mértékegységeket sem ismeri. Szélkerék: függőleges, másfél m magas, 30 cm átmérőjű. Aztán már csak 1,20 magas. Elkezd 8-9 kW-ról beszélni. Kérdem, nem 8-9 wattot akart mondani. Hőszivattyú: 6-8 kilowatt óránként. Hamar belezavarodott a dologba, keressem fel őket személyesen. Na neee!
Sajna a felét sem értettem. :-( (bugyuta vagyok no)
Nem tudom, hogy ezek a ketyerék mennyire lennének nekem jók. Hőmérsékletet nem akarok mérni. Gázórát semmiképp, hisz nem használok gázt. A villanyórát nem optikai villogóval akarom olvasni.
A vill.óra modbus kimenettel rendelkezik. Amit kézileg, gombokat nyomogatva is látok a pofáján, azokat ki tudja adni magából. Így külön látnám a hőszipka pillanatnyi teljesítményfelvételét W-ban. Külön látnám a HMKE pillanatnyi termelését minusz előjelű -W-ban. A maradék "fázison" meg a ház általános fogyasztását. Természetesen ezek összegzett fogyasztását is import-export kWh gyanánt. Magyarázat: 1 fázisom van, de az óra 3 fázisú. Azonban átállítható, hogy 3db 1 fázisú óraként működjön. Pont ezt használom ki. (villogó LED-el ez nem megy)
Tehát ezeket elérem a pofáján gombokkal, de ugyanezeket láthatnám logolva is visszamenőleg.
van neki egy spéci rádiós interfésze, amin a spéci vezetéknélküli szenzoraitól tud jelet fogadni
emonTX=fogyasztás és hőmérő, akár 3F, akár napelem konfigban is;
emonTH=hő és pára mérő, ha DHT szenzorral kéred. De mellé lehet kérni DS18B20 szenzorral is, ami meg csak hőt mér, cserébe 1m hosszú ábelen van, vízálló, tehát bármire (pl. kazán csőve) rá lehet rakni. 1 EmonTH elvileg bármennyi hőmérőt elbír, de olyankor már azok fogyasztásával is kell kalkulálni. Alapverzió 1évet bír 2 AA elemről.
Az emonTH-ra és az emonTX-re is lehet kötni optikai szenzort, ami a villogós órákra rárakható, és akkor azt is méri. Kint vannak olyan gázórák, amik ilyenek. Nálunk meg nincsenek :). Viszont erre a helyre nemcsak optikai szenzor, hanem mágneses szenzor is rakható, és többen váltig állítják, hogy a gázórák utolsó számjegyének "0" karaktere működteti azokat... egy próbát megérne...
Ami viszont fontosabb: az emonBase-zel együtt jön egy emonCMS nevű szoftver.
Vagy ha van már otthon valamilyen saját hardevered, akkor arra csak maga a sw. is felrakható, mert ingyenes (raspberry, bármilyen Linux, esetleg windows, vagy a nördök akár egy NAS-ra, vagy egy jobb wifi routerre is fel tudják rakni).
Ez az emonCMS nemcsak a saját szenzoroktól, de gyakorlatilag bármitől képes adatot fogadni (hő/pára/áram/fesz/teljesítmény/vízszint, vagy amit csak el tudsz képzelni és van hozzá mérő eszköz). Az adatot eltárolja az emonCMS, aztán lehet (akár real-time) transzformálni, különböző jeleket összeadni-kivonni (pl. Pbe-Pki) és tetszőlegesen tudja mindezt ábrázolni. Persze exportálni is tud, ha valaki valamiért ragaszkodna az excelhez.
A kolléga által említett ESP8266 is konfigolható úgy, hogy ennek az emonCMS-nek küldje az infót, és akkor minden a falaid közt marad.
Azt sem tudom, mi a kórság az a "thingspeak.com". (hiperhülye vagyok ehhez) Azonban úgy gondolom, hogy ne máshová küldözgesse az én dolgaimat, hanem nekem! Vagyis: Ki lenne a falra szögelve 1 tabletféle ökörség, mely logolna (pl. wifi kapcsolattal). Ha megsimítom a pofáját, akkor kiviláglik és mutatja nekem a dolgokat.
A saját honlapjukon is "Engineered in Germany" van, ami elég kétértelmű ahhoz, hogy akár úgy is lehessen érteni, hogy ott is gyártják. https://www.q-cells.com/
A 200W-os Hanhwa monót bruttó 44 ezerért kapom, az 250W-ra 55 ezer, szóval nagyjából ugyanott vagyok.
Olyan helyet meg még nem láttam, ahol a Fronius inverter ne lett volna legalább bruttó 70-80 ezerrel drágább, mint a Growatt.
Mint látható, ehhez borzasztó suta vagyok! :-( Még ezt a pár betűt is képes voltam elírni.
Ha lehet, akkor valamennyi segítséget kérnék majd tőled.
A szándékom:
Az órát úgy kötöttem be, hogy külön méri a lakás normál fogyasztóit, hőszipkát, HMKE-t. Valami olyasmi lenne jó, ha 1 buzitelefon, vagy kisebbfajta tablet-baromság logolgatná.
Nyilván ez a wifi bigyó tökéletes lenne hozzá, de a bugyuta búrám úgy gondolja, hogy ez még csak a madzag helyettesítő. Valamiféle szoftver lesz itt a nehéz dió. :-(
Amennyiben jól látom a tipusszámot (3155), akkor nem m-bus port, hanem sima modbus port (rs485) van rajta. Ezer cucc van hozzá, amivel ki lehet olvasni. Mit szeretnél pontosan? Ha lenne wifid, akkor küldenék egy esp8266-ot, ami 15 másodpercenként kiolvassa a regisztereket és feltölti a thingspeak.com-ra.
57600.- bruttóért többféle hangzatos nevű kínai 250 W-os monokristályos napelem kapható hasonló ömlengős garanciákkal (30 év - 82%). Nálam is ilyen üzemel 2 éve. Ha követted a hozzászólásaimat, az előző évben különösen jól teljesített. Pedig a rossznyelvek szerint évente ~0.5%-ot romlik a teljesítménye.
Én nem mondtam, hogy kevésbé kínai, azt mondtam, hogy kínaihoz képest baromi drága. Tudom, hogy nyert valami díjat meg van bele gravírozva Q betű is (http://nvsolar.hu/miert-valassza-a-q-cells-napelemet/), sőt, a többi napelem 25 év/83%-os teljesítménygaranciájával szemben erre 25 év/83%-ot adnak. :) De még ha 1-2%-kal többet termel is, nem ér 30% felárat.
Szervíroztam 1 ad-vesz órát. Ezért "sajna" hamarost át kell alakítanom a lakáselosztómat (vésés), hogy betehessem az újraszereltet az órával. Az óra 3 fázisú, de átállítottam 1 fázis-4 vezeték funkcióba. Így külön mér 3 ponton. 1 a lakás normál fogyasztói. 2 a hőszipka fogyasztása. 3 a HMKE termelése. A képen a fogyasztott 0,0kWh, de próbaképp tápláltam vele 0,4kWh-t.
Persze akad még feladat bőven, mert az óra MBus kimenettel tud logoló b@szást hajtani, ahol szépen "fázisonként" tudom lesni a külön fogyasztókat. Ehhez már suta vagyok sajna. :-(
Nem ártana körülnézned még az inverter piacon! A Fronius semmivel se drágább, mint a Growatt (csak néhol :-( ). A Fronius előnye az USB pendrive helye, ami csak akkor működik, ha süt a nap, minimális a fogyasztása. Sötétedés után a logot PC-re bemásolva tetszőleges "blikkfangos" statisztikát lehet belőle készíteni. Bármilyen plusz költség, manőverek és fogyasztás nélkül. :-)
A Fr... egyetlen hátránya a zaj, amit kiválóan művel időnként, emiatt lakótérbe nem ajánlott. A Growatt csupán néha kattog.
Lánggal szerintem sem ég, maximum olvadozik valameddig. A padlástérben lévő cellulóz jobban ég, azt próbáltuk meggyújtani és égésgátló ide vagy oda, egész jól égett. :)
A házat építő munkások között három szabadnapos tűzoltó is volt. Fél évig folyton azt hallgattam, hogy de jól fog ez az EPS égni, meg miért nem vas tetőszerkezetet csinálok. Visszamaradt némi paranoia. :)
"A szárítógép nagy királyság, de nincs nála nagyobb áramzabáló gép. Én is miatta nem férek bele a korábbi, túltervezett keretembe, két panelt még fel kellene tenni. :)"
Egyszer belebonyolodtam abba hogy hogyan is néz ki ez az energiatakarékosság elméletben és valóságban, energiamegmaradás törvénye oldalról. Mert az működik biza.
Izzó kontra fénycső:
- az izzó amivel többet fogyaszt, azt el is fűti. Télen ez hasznos, nyáron veszteség.
Persze árammal egy Joule 3x annyiba kerül mint gázzal vagy hőszivattyúval!
Hűtőgép:
- a rosszabb hatásfokú hűtőgép több hővel fűti a konyhát. Szitu ua. mint előbb.
Keringető szivattyú:
- egyrészt több hőt fejleszt (ami a kazánházban, vagy fürdőszobában landol)
- másrészt ha több vizet kerget mint kellene (nem szabályozottak) akkor a megnövekedett folyadéksúrlódás hővé alakul.
És a szárítógép, téli üzemben:
A, kiteregeted a ruhát:
- ezzel növeled a páratartalmat, ahol ez szükséges (ez a ritkább) ott jól jön.
- a párolgással hőt vonsz el a szobából, amit valahol be kell tenned. Elvonsz a szobából Mondjuk 1MJ-t a példa kedvéért.
- ahol nagy a páratartalom ott párátlanítót üzemeltetsz, lekondenzálod a párát, energia kell hozzá, pontosan 1MJ + a hűtő vesztesége, mondjuk 1.2MJ összesen.
- vagy szellőztetsz, ezzel sok hőt kiengedsz feleslegesen hogy kimenjen a meleg levegővel együtt a pára is, legalább 1-2MJ lesz az is, azaz az egyenleg már legalább 2-3x annyi energiát toltál ki mint amennyi a párolgáshő volt.
B, kondenzációs vagy hőszivattyús szárítógéppel szárítasz:
- Ami hőt beviszel azzal elpárologtatsz azt lekondenzálod a hátulján a párolgáshő/kondenzáció egyenlege 0.
- a gép egyéb veszteségei is hőként jelentkeznek,
- az összes energia amit beleteszel (2-3kWh/szárítás) az a helyiségben landol
- nem lesz nagyobb a páratartalom
- szellőztetni sem kell.
A legnagyobb baj, hogy 3x annyiért fűtötted fel a szobát.
Szóval ahol gond a pára (és nagyon sok helyen gond) ott a legésszerűbb a szárítógép energiahatékonyság szempontjából is. Sajnos. Pedig zabál a rohadék.
Talán jobb. :) Kevesebb éghető anyag van ott. Az EPS ha égni kezd, körbe leolvad az egész házról. De majd kigondolom.
Azt mondták egyébként nekem is, hogy a tűzvédelmi kapcsoló senkit se érdekel, a tűzoltó nem ér rá utánakeresni, hogy amikor a napelemet telepítették, már kötelező volt-e, ezért alapból mindig habbal indít.