Szeretnék látni egy helyes tervezésű, foghatást és mágnes-vasmag vonzást kiküszöbölő vasmagos generátort(kerékagygenerátort), amely terhelés nélkül, felpörgetve annyi ideig pörög, mint egy kerékpár első kereke.
Ami kimaradt: "Akkor ez (sok réz + mágnes) lehet az oka annak, hogy a nekem elképesztően soknak tűnő 6000 dolláros áron kínálgatja a Honeywell?" > Elsősorban igen. ...
Elsősorban igen. A Honeywell amúgy sem egy olcsójános. Az áramátalakító rendszere semmivel sem bonyolultabb, mint bármely más generátoré. Nem újdonság.
Akkor ez (sok réz + mágnes) lehet az oka annak, hogy a nekem elképesztően soknak tűnő 6000 dolláros áron kínálgatja a Honeywell? Vagy mert a sok tekercs miatt bonyolult az áramátalakító rendszere? Vagy csak az újdonság miatt?
Sajátom nincsen, de többen korábban tettek fel képeket, beszámoltak a szerelési tapasztalataikról és kiókumláltuk a működési módját. Valahol a 4000-es hozzászólások táján.
A vasmagos/nem vasmagos dolog egy elég durva tévhit Ami a sufniépítésű vasmagos generátoroknak a rákfenéje, és ami miatt ragadnak az az un. cogging. Ennek az oka a hibás tervezés és kivitelezés. A generátorban a mágneses fluxusváltozás ami a feszültséget termeli. Ennek a változásnak a sebessége visszamérhető a tengelyen nyomaték formájában. Ha egy tárcsagenerátornál a vasmag felülete nem sík, akkor csökken a cogging hatása. Ugyanígy csökkenthető a mágnesek egyenetlen elhelyezésével (nem azonos pólusszámú rotor és forgórész alkalmazásával), variálható légréssel, stb. Egy jól megtervezett generátornak, üresjárásban, minimális nyomaték kell a tengelyének a forgatásához.
Ez egy sokpólusú generátor. A tekercsek a forgórész körüli gyűrűben vannak elhelyezve, a mágnesek a rotor külső felületére vannak ragasztva. Mint ilyennek, az áttétel hiánya (mechanikai veszteségek kiküszöbölése), és alacsony elindulási és üzemi sebesség az előnye. A hátránya, hogy fajlagosan nagy a tömege, nagy a réz és mágnesigénye. Otthoni kivitelezése macerás, mert sokat kell tekercselni és mágnest ragasztani, plusz a tekercsek vasát is problémás legyártani. Legegyszerűbb sufnikókányolós kivitelezése a biciklikerék körbepakolva mágnesekkel.
semmiféle extra igénybevételnek nem teszi ki az oszlopot és a pányvázást, mint a farokkal rendelkező hawt.
Azért az oszlop mögötti turbulens áramlásba kerülő lapátok minden fordulatnál meg vannak rángatva. Esélyes a fáradásos törés, hacsak nincsen erősen túlméretezve.
Nem tudom, jó-e ez, azonkívül garantáltan hangosabb, mintha elöl vannak a lapátok (pont infrahang-tartományban).
A szeles haverom tegnap járt nálam, kicsit beszélgettünk. Azt mondja, az eddigi legjobban bevált konstrukciója a teljesen farok nélküli, azaz az oszlop mögött járó vízszintes tengelyű gép. A szelet folyamatosan követi, tehát mindig a max. energiát szedi ki belőle, semmiféle extra igénybevételnek nem teszi ki az oszlopot és a pányvázást, mint a farokkal rendelkező hawt. Igaz mechanikus viharvédelmet elég körülményes kialakítani, de asszem ő azt is megoldotta.
Nem tudom, volt-e már szó erről a szélkerék-típusról:
Ennek számos előnyét látom (nyilván vannak hátrányai is), főként a rendkívül egyszerű mechanikát (a kerék az egyetlen mozgó alkatrész). Viszont az elektromossághoz kevéssé értek, ezért arra lennék kíváncsi, hogy szerintetek milyen megoldással termeli az áramot? Amennyire ki tudom venni és el tudom képzelni, a rotor külső peremén mágnesek vannak, és ezek mozognak nagy sebességgel valamiféle tekercsekben vagy tekercsek előtt. Na ezeknek a tekercseknek a kialakítására lennék kíváncsi.
Ugyanolyan rossz megoldás a rövid kar kis lapáttal! De amit mondtál,hogy csak akkor álljon szélbe ha termelni is tud,az jó ötlet:) Megfigyeltem már én is,hogy a "jó szél" általában mindig ugyanabból az irányból jön. P
Az egész lapátot az a 4-es lemez tartotta??? Nekem a 190 cm átmérőjű kerekemen a belső lemez 12 mm vastag,és kívül még egy 3mm.es lemez van ugyanúgy felszerelve :D Ha ráállok,sem görbül 1 milit sem :)
Nem a kérdéseid stílusa miatt nem válaszoltam. Egyszerűen elfelejtettem. Ne haragudj. Most viszont megteszem.
A lemez 4mm vastag volt. 120 mm hosszan volt alátámasztva a lapát. 4 db M8-as kapupántcsavarral volt rögzítve. A probléma a 4mm vastag lemez volt. Erősebb kellett volna.
Gyakorlatilag a korábban már permanentes forrásból tárgyalt kínai generátor nagyobbik testvére. Az 24 V/500W, ez 48 V/1000W. Kialakítás majdnem egyforma, valószinűleg a belseje is hasonló, árban meg illik az elődjéhez. Egyetlen eltérés az oldalon található csapnivaló fordítás-ferdítés. Bence egykor komoly adatlapot mellékelt hozzá.
Ezzel kicsit vitatkoznék. Ugyanis ha hosszú a kar és nagy a lapát, a legkisebb szélirány változásra is elkezd tekeregni a gép, ami erősebb szélben magasabb fordulaton komoly gondokat okozhat. A pörgettyűhatásnak köszönhetően nagy erőhatásnak teszi ki a vízszintes csapágyazást, emellett ha csőtorony van, abban is veszélyes lengéseket kelthet. Tehát szerintem érdemes akkora farkat csinálni neki, hogy megbízhatóan álljon szélbe, de a szél tekergéseit jól ki tudja kompenzálni védve ezzel a mechanikát. Az a jó méretezés, ha akkora szélben áll megbízhatóan irányba, amelynek van olyan energiatartalma, ahol már képes termelni vagy legalábbis nem sokkal van alatta. Csak azért irányba állítani, hogy hadd pörögjön "1W-os" szélben is, mert jól néz ki, felesleges mechanikai elhasználódást eredményez. Amúgy a szeles haverom szerint a jó gép farka csak arra való, hogy irányba állítsa a gépet amíg felpörög, utána már elvileg farok nélkül is tartania kell az irányt, amíg elegendő szél fúj.
Ha nem lesz teljes kudarc a mostani szerkentyű, tehát ha sikeres lesz a teszt, akkor jövőre építenék egy, a mostaninál egyszerűbb, kisebb ellenállású szélgépet.
Abba meg tutira az általad ajánlott generátort tenném egy kis ellenállású gyorsítóművel....
(GBWG10.48)Áramfejlesztő generátor, 48V/1000W
Áramfejlesztő berendezés, 1000W leadott teljesítménnyel 210 fordulat/perc esetén.
Ez az áramfejlesztő egy - tipikusan levegővel meghajtott - generátor fejlett, bronzkefe nélküli felépítésű, kis tömegű-és ellenállású szélturbinaagy.
Ára: 74,100.00 HUF +áfa
Tudom nem a lgolcsóbb , de az otthonilag legyártott generátorok nagyon sok munkával járnak és a sok leírásból kiderül hogy teljesítményben nem sokat tudnak.
Nembeszélve a mágnesekre 50-100 ezret kell költeni és még ott van a többi anyag.
A belinkelt generátorról viszont jó lenne tudni valóban tudja-e a megadott paramétereket.
Én sajna jövőre tudom csak elkezdeni megépíteni a szélgépemet, de addig is gyüjtöm a hozád hasonló lelkes építők tapasztalatait.