Keresés

Részletes keresés

flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 99
ebben nem lett nagyobb, mert az odaút (képkombinálásból eredő dinamikanövekedés) és a visszaút (tonemapping, lokálisan adaptív alacsony dinamika) egybe lett fogalmazva. A folyamat közepén van nagyobb dinamika, amikor még nem interpolálunk, csak összevetjük, hogy melyik kép melyik területen tartalmaz olyan részletet, ami a másik kép tartományából kiesett.
Előzmény: Tejminátor (93)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 98

 

Vagy visszafelé...

Van egy normál kép. Csinálunk belőle egy 32 biteset vmi szuper szkennerrel.

Ténylegesen 32 bitnyi információ. (Jó sok "felesleges" árnyalattal.) 

Hiába. Nem HDR.

flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 97
a dinamika a legkisebb lehetséges ábrázolt eltérés és a legnagyob lehetséges ábrázolt eltérés arányát jelenti. Képen ez kb a sötét részletek láthatósága és a világos részletek láthatóságának a korlátja.
Előzmény: Százbolha (94)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 96
A 25-ös, és a többi kép tone mapping eredmény. Nem HDR, csak egy abból kapott LDR kép.

Itt egy HDR nézegető : http://www.debevec.org/FiatLux/hdrview/HDRView.zip
Itt egy HDR kép: http://www.debevec.org/Research/HDR/memorial.hdr

Egy félreértéssel kevesebb :)
Előzmény: morzsol (95)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 95

 

Vegyünk egy szokásos outputot: papírkép.

Ez az értékkészlet. Levilágítva az árnyalatszám is rögzített.

Ha ezt nem használják ki, akkor a kép "nem néz ki jól".

 

Na de az értékkészlet (papírkép) alapján definiálni a dinamikát... félek, ez nem fog menni.

Hogy milyen tág az értelmezési tartomány, amit leképezünk. Ez az érdekes.

A valóságból mekkora megvilágítási terjedelmet nyomunk át. Trükkökkel.

Hogy jól nézzen ki.

 

Itt egyetlen HDR fordul elő szvsz, a 25-ös.

A többiről inkább nem nyilatkozom. Max. vázlatok.

 

Előzmény: flugi (89)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.18 0 0 94

"flugi:  Szerintem tisztázni kéne hogy Te mit értesz dinamika átfogáson."

 

Bocs!

Megint csak ezt tudom mondani.

 

Előzmény: Százbolha (61)
Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 93
Itt valami nagyon nagy félreértés van. Benned a bitszámok nyilvánulnak meg a HDR-ben. Igen ez a reklám, hogy 32 bites. De ez hogy jön ki ha a képérzékelőkről leadott információ csak 12 bites???
.
Itt azért alapvetően arról van szó, hogy szükségünk van két olyan képre, amely között legább van 3 FÉ, mivel ekkor a dinamika karakterisztika két szélén is mozgunk. Ezt ábrázoljuk és a kvantalási lépcsők eredő zajt ( amely a széleken jelentkezik, interpoláljuk ). Kapunk egy számszakilag nagyobb képet, amely nem tartalmaz több információt mint az eredeti kép, azonban az interpolációs eljárásból adódóan a nagyon sötét és nagyon világos részeket kisimitjuk és természetesen kell hozzá egy zajszűrés. Mivel a szélső értékek közöt mozgunk így ezt úgy ábrázoljuk, hogy kiemeljük a legsötétebb és legvilágosabb árnyalatokat ( de ezt természetesen csak valaminek a rovására tehetjük meg, ez pedig a középső tónusok ) és így jelenítjük meg.
.
Itt mitől lett nagyobb a dinamika???
Előzmény: flugi (91)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 92
utánaszámolva egyébként ez aránylag természetes, ugyanis ha tényleg 7FE terjedelem van (tehát a legkisebb még ábrázolandó fénykülönbségmennyiség 7FE-vel kisebb, mint a legmagasabb - magyarul a sötét és a világos részek összes részlete (árnyalata) is fontos és a sötét és a világos között kb 7 FE a távolság), akkor mivel a FE ugyanolyan kettes alapú logaritmikus mennyiség, mint a bit, kb 7 bit elegendő.
Előzmény: morzsol (83)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 91
hogyne lenne. A hangoknál a dinamika a leghalkabb, de még ábrázolható dolog és a leghangosabb még ábrázolható dolog közötti arány. Mármost a hangnál ez úgy van, hogy a hanghullámnak van egy maximuma és egy minimuma, de ennek a kettőnek a távolsága (esetünkben a legvilágosabb és legsötétebb színek) csak az aktuális hangfal aktuális erősítőjének aktuális hangerőbeállításától lesz értelmezhető. A dinamika a leghalkabb, tehát a lehető legkisebb különbségeket használó hang és a leghangosabb, tehát a lehető legnagyobbat használónak az aránya. Természetesen a "leghalkabb" úgy értendő, hogy tetszőleges háttér mellett, tehát nem a csendben kicsi hang, hanem akár a nagy hang mellett a kis másik. Pont mint az árnyalatok.

A CD minőség azért 48/96 dB, mert a leghalkabb ábrázolható hang a 16 bites hanghullámban 65536-oda a maximálisnak, és log10(65536)=4.8, és ugye a dB-ben a d az deci, tehát 48. Ugyanez duplázva is előfordulhat, ez csak attól függ, hogy amplitúdóról vagy energiáról van éppen szó. Tulajdonképpen mindegy is most nekünk.
Előzmény: Tejminátor (87)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 90
vagy te még mindig HDR nevet használsz a tonemapping eredményére? Ebből egy kicsit ez jön le.

Egyébként a 16 millió szín természetesen nem HDR, az a kutyaközönséges 8 bit / színcsatorna. (tudniillik 256 féle árnyalat csatornánként, tehát 256*256*256 szín) A HDR 16 bit felett kezdődik, de főleg ha az is kevés.
Előzmény: morzsol (83)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 89
ez egy elvi kérdés. Én azt gondolom, hogy amíg nem csak egyetlen leképezési mód van a valóságról a digitális adatállományba, addig nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani a reprezentált adatoknak. Másképpen fogalmazva nem csak a lineáris leképezés létezik, nem véletlen az a rengeteg curve, amivel delejezik a DSLR-ek képeit. A digitális formában tárolt képről lényegében egyetlen dolog biztos, és ez az értékkészlet.

Javaslom, hogy különítsük el a dinamika fogalmát a lehetséges és az aktuális értelemben. Egy-egy kép az adott beállítások mellett egy valóságos helyzet leképezése, ahol értelmezhető egy dinamika az analóg fotótechnikával (ahol lényegében rögzítve volt a kapcsolat a valóság és a kép között, adott film mellett), és a lehetséges dinamikát, ami a fotó elkészítésének körülményeitől függetlenül tárgyalható.
Előzmény: morzsol (86)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 88

Az is nyilvánvaló, hogy a dinamika fogalomnak az analóg világban is működnie kell...

Ott viszont - folytonos függvények világa - az árnyalatok száma végtelen - így értelmetlen értelmezéshez jutunk.

Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 87
Pont erre akarok rávilágítani, hogy semmi köze sincs a megjeleníthető árnyalatokhoz! Régebben az analóg hangfrekvenciás dolgoknál legalább volt egy olyan fogalom -3dB, és közte volt valami, de itt semmi ilyesmi nincs!
Előzmény: morzsol (83)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 86

 

A felvételkészítés egy leképzési folyamat.

A valóság (egy részhalmazást) egy átviteli függvény segítségével leképezzük egy értékkészletre. Ami feketétől fehérig tejed.

 

Bajban leszünk a dinamika fogalmunkal, ha megfogalmazásakor csak az értékkészlet tulajdonságait gondoljuk létezőnek, az értelmezési tartományról meg úgy teszünk, mintha nem is létezne.

 

Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 85
Ez log egy kicsit megfogott. Ha egy hangyfasznyival jobban megvilágítanád ennek lényegét, akkor biztos érteném is! ( Ezt csak azért kérdezem, mivel nem tudom, hogy mi köze van a dinamikához!?)
Előzmény: flugi (84)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 84
log2(100) illetve log2(10) bitnyi. Nem a minimum és a maximum aránya számít, hanem a legkisebb lehetséges különbség és a legnagyobb lehetséges különbség aránya. Az első esetben a legkisebb különbség 1, a másikban 10. 100/1=100 vs 100/10=10.
Előzmény: Tejminátor (82)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 83

Lassan elő kellene venni a fotolexikont! :)

 

Egy HDR-kivonatban semmivel sincs több árnyalat, mint egy közönséges 8 bites képen. Mégsem kevené össze őket senki.

 

Ha egy 7 FÉ megvilágítás-terjedelmű jelenetet 16 színnel, 256 színnel, vagy 16 millió színnel jelenítek meg, senki nem mondja az utóbbira, hogy az egy micsoda HDR.

Csak egy közönséges fotó.

 

Egy 16-bites képen is sokkal több árnyalat van, mint amit a hardver meg tud mutatni. Mégsem HDR.

Előzmény: flugi (80)
Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 82

Látom, hogy hülyeséget írtam, azonban a hozzászólás második felében.

.

Ha neked van egy számhalmazod, amely 1-100-ig változik. Ezekre az értékekre minden egész számot meg tudsz jeleníteni, majd pedig veszel egy olyan szerkezetet, amely csak minden tizediket, azonban szintén 1-100-ig. Akkor mekkora az a tartomány, amely mindkét esetben átfogunk? 

Előzmény: flugi (80)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 81
a HDR egy rengeteg árnyalatot tartalmazó standard fotó. Miért lenne több?
Előzmény: morzsol (78)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 80
a dinamika nem a szélsőértékek különbsége. Tessék arra gondolni, hogy vesz az ember egy egybites fekete-fehér képet, tehát a pixel vagy fekete, vagy fehér. Óriási a különbség a szélső értékek között (fekete vs fehér), a dinamika viszont csak egybites. A dinamika pont azért az árnyalatok száma, mert ez mutatja az ábrázolás (reprezentáció) lehetőségeit.

A HDR-ben tehát nem sötétebb vagy világosabb színek vannak, mint a hagyományosban, hanem sokkal több árnyalat, amik között nem tud különbséget tenni a hardver.
Előzmény: Tejminátor (79)
Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 79
Nem! A dinamika mindig a két szélső érték közötti különbség, amit még meg tudunk jelniteni. Ennek semmi köze sincs az árnyalatok számához. Az árnyalatknak legfeljebb az érzékenységhez, vagy felbontáshoz.
.
A HDR pedig azért HDR, mivel ennek segítségével nagyobb dinamika tartomány vagyunk képesek megjeleníteni, mint amekkorát a hardverünk ( a fényképezőnk ) képes lenne.
Előzmény: flugi (77)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 78

<<A megkülönböztethető (nem csak szemre, hanem bárhogy) árnyalatok száma adja a dinamikát.>>

 

Nekem ezzel itt van egy kicsit bajom.

 

Ha van egy szuper-hardvered és képes vagy a 7 FÉ-t 32-biten is leképezni akár... akkor az egy HDR kép lesz?

Mert szerintem nem.

Csak egy rengeteg árnyalatot tartalmazó "standard fotó".

?

Előzmény: flugi (77)
flugi Creative Commons License 2007.05.16 0 0 77
a 7FE egy a képet a valósággal összekötő fogalom, amit én figyelmen kívűl hagyok, bármilyen FE különbség lehet bárhány biten. A megkülönböztethető (nem csak szemre, hanem bárhogy) árnyalatok száma adja a dinamikát. A 12 bites kép 16 biten ábrázolva is csak 12 bitnyi információt fog tárolni. Más a kérdés persze, ha effektezni kezd az ember, akkor a mellékhatás-változások a kerekítéseknél jobb minőséget adhatnak, de most nem erről van szó.
Előzmény: Százbolha (61)
jasperjo Creative Commons License 2007.05.15 0 0 76
Sziasztok!
Talán tudok segíteni, íme a link:

http://www.hdrsoft.com/download.html
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.15 0 0 75
Rendben. Örülök, ha valami újat tudtam mondani.
Előzmény: Százbolha (74)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.15 0 0 74
Igen.
Előzmény: Törölt nick (73)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.15 0 0 73
Kipróbáltad? Ok?
Előzmény: Százbolha (72)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.15 0 0 72
Van CRW támogatás és ingyen upgrédelhető a régi...
Előzmény: Törölt nick (67)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.15 0 0 69
Köszönöm!
Előzmény: Törölt nick (66)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.15 0 0 68
Viszont akit érdekel a RAW-konverziók lelkivilága, illetve szeret RAW-ban fotózgatni, annak ajánlom ezt az oldalt, ahol rengeteg képkezelő program /free, shareware és egyéb ( NEM WAREZ!!)/ programot találhat és tölthet le kipróbálásra, segítségül, hogy megtalálja a számára megfelelőt:



ERRŐL VAN SZÓ.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!