Én azt gondoltam, hogy azért lett a vájnekszpört Villány felelőse, mert közelebb áll hozzájuk, mintegy újranyitásként a borvidék felé. Erre megjelenik egy teszt összesen három termelővel, ami kevesebb, mint eddig valaha. Csillagozás nincsen, csak a szerintem közhelyes piktogrammok. A leírásokban meg véletlenül sincs semmi kritika vagy értékelés, olyan mintha jól megírt hátcimkéket olvasnék: minden tökéletes és szép. Ez így nekem teljesen semmitmondó.
igazad van, és jogos a félelmed, sajnos van erre példa...
én magam emlékei alapján azt tudom mondani, hogy olyan csodálatos emberekkel (is) találkoztam a Mátrában, hogy a saját elképzelni sme tudtam volna, hogy ne az általam gondolt "igazságot" írom róluk!ha jó, ha rossz!
és ez nyílván hozza magával, hogy mindenki másról is a "valót" próbálod írni!
Debreczeni Pál mondta még egyszer egy Borbarátos interjúba: senki sem mondhat rosszabbat a borainkról, mint mi...
na én ezt pont így gondolom, ha érted mire gondolok...:-)
Én eddig is mindenkivel együtt működtem aki erre igényt tartott és ezt korrektül jelezte.
Szakmai és üzleti értelemben igyekszem egészséges távolságot tartani a sajtóval mint intézménnyel, mert nem szeretném ha az a vád érne, hogy puncsolok egy kis ingyenreklámért. Tudom, hogy vannak akik motiválnak újságírókat azért, hogy írjanak róluk. Én ezt nagyon cikinek és megalázónak érzem ezért én még a halvány látszatát is el akarom ennek kerülni.
Abban igazad van, hogy igazán jó borszakírást csak úgy lehet csinálni, ha a termelő és az újságíró között működő munkakapcsolat van. De ez szerintem az emberi kapcsolattal kell, hogy kezdődjön.
a dolog hátulütője egyértelmű, aki nem akar együttműködni az újsággal annak nem is tud bekerülni a bora... ez előfordulhat hogy jelentős hiányokat okoz a tesztben...ugyankkor ez a szintű elmélyülés nem képzelhető el a borász közreműködése nélkül!
Erről a rendszerről valóban nem tudtam. Van abban ráció, hogy nem egy-egy tételre koncentrálnak a tesztelők, akár okosság is lehet ez. Mondjuk ennek meglehet az a hátulütője, hogy azon a termelők borai akik nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a tesztelők gyakran eljussanak a pincébe és gyakran kóstolják a borokat azok akarva akaratlan jobban előtérbe kerülnek. Ez nálam már a szervezett marketing része, ami nem az ördögtől való, csak erre is idő meg ember kell. Nálunk meg nem ez a prioritás. Elsősorban azért mert nincs szükség rá.
Mondjuk, ha már szóba került, szerintem jobb lett volna ha a mi régiónkért felelős ember megkeres engem és elmondja, hogy pontosan mi is a rendszer.
Zoli, a Borbarát tezstelési rendszere különbözik egy átlagos bor-médiumtól...
a tesztelők, azaz az edott régió felelősei a születése pillanatától ismerik a borokat, sokszor, akár tucatszor is kóstolják őket ameddig a tesztre jutnak...(ez általános, nyílván nem minden bor esetében, szomorú negatív példa a tiétek) az értéksorrend nyílvánvalóan megvan a fejükben... Clive Coates sem egyetlen vakkostoló keretében mond véleményt a borokról -nyílván a hasonlat szándékoltan eltúlzott, habár Laci és Tokaj esetében megkérdőjelezhetetlen, hogy Ő a borvidék legnagyobb formátumú gondolkodója -néhány borásszal egyetemben...
Nem tudom. Az biztos, hogy a interaktív közösségi média évről évre egyre nagyobb jelentőséggel bír és ez a szektor jellemzően a konkrét piacot szondázza. Nyilván ez a fajta sajtó is hoz magával új problémákat.
Ha nem a borbarát határozza meg a tesztelt borok körét akkor ki?
Én mindig is nagyon szerettem a Borbarát magazint, szívesen olvasom még a régi számokat is. Kellően felszínesen szoktam olvasni és igyekszem nem foglalkozni a magyar borpolitikai vetületekkel... ha érted.
Nekem két alkalommal volt szakmai kapcsolatom a Borbarát magazinnal. Egyszer szerepelt a pinceépületünk azt hiszem a föld alatti mennyország rovatában egy másik régi somlói pincével. A másik alkalommal a magazin somló felelőse (vagy az egész régióé) felhívott, hogy küldjek neki hordómintákat és majd ő jól megkóstolja egy nagyobb teszt keretében és jól megírja. Na ezen ledobtam a láncot. Mondtam neki, hogy nem, semmiképpen nem küldök csak úgy hordómintát, mert nem ellenőrizhető, hogy mikor kóstolja meg és milyen állapotban és egyébként is talán először foglalkozzunk a palackozott tételekkel meg jöjjön el a pincéhez amikor ott vagyok és beszélgessünk, meg nézzük meg az ültetvényt. Elgondolkoztam, hogy mások, hogy csinálják ezt? Aztán lehet, megsértődött az úr, mert azóta egyetlen fesztiválon, egyetlen közönségtalálkozón nem találkoztam vele. Pedig biztos jó szakíró és kedves ember, csak esetleg mások elkapatták :)
Ezzel természetesen tisztában vagyok! Nyilván a Borbarát megítélése a termelők részéről. Balaton-felvidéki teszt valóban nagy számú, akárcsak a tokaji. Viszont nekem úgy tűnik, hogy elsősorban a termelőnkénti tételszám emelkedett meg az utóbbi években, ugyanakkor több - korábban szereplő termelő nem küld már be mintát, holott - véleményem szerint - helyük lenne ott.
Nem, az expert kifejezés bennem pont nem váltott ki ellenérzést, mert nem tudom, hogy milyen szakmai háttere, felkészültsége van a hölgynek. Feltételezem, hogy tényleg expert, ha egyszer azt mondja magáról. Ellenérzést bennem a luxus, fine living, fényűzés témák keltenek amik észrevehetően túl nagy hangsúlyt kapnak a weboldalán.
Szerintem is más a célközönsége, mint te. Ez a szóhasználatából is kiderül. Amikor én néztem a weboldalát (hónapokkal ezelőtt) nekem nem tűnt fel, mert munkámból eredően megszoktam az ilyen típusú szövegeket. Ő tanácsadással foglalkozik és ott a best practice az bevett kifejezés. Ugyanakkor nálunk pl. tiltott az "expert" használata a hivatalos anyagokban, mert ellenérzéseket kelthet az ügyfelekben. Ahogy nálad is történt.
Változatlanul igaz, hogy személyesen nem ismerem, csak néhány médiamegjelenését láttam. Amikor a tv-ben láttam, nekem nem volt meggyőző, sőt. De ezt korábban is írtam. Írásaiban jobb volt. Szerintem emiatt is néztem meg a weboldalát.
Ehhez a Herczeg Ágnes/Borbarát kérdéskörhöz én is hozzá szeretnék szólni.
Nekem az volt kissé furcsa a lap legfrissebb számában megtalálható villányi borteszt (Herczeg Ágnes tolmácsolásában) kapcsán, hogy ha jól emlékszem (nincs most előttem a kiadvány) összesen három termelő képviselteti a borvidéket: Sauska, Bock és Kiss Gábor. Azért ez érdekes, ill. szomorú... Persze gondolom ez nem elsősorban Herczeg Á. személyével áll összefüggésben. Úgy vettem észre, hogy a Borbarátban egyre több borteszt egyre szűkebb termelői körből kerül ki újabban. Sajnos.
Sajnos aránylag kevés befolyásom van a Zwack Rt. operatív költségeinek a féken tartására így az általam megszabott termelői ár ellenére valóban magas a fogyasztói ára a Zwack borkereskedésnél a borainknak. A Juhfark és a Hilla tételeken kívül pont ezért nyitottam (minden korábbi szándékommal ellentétben) néhány olyan új csatornát ahol kimondottan alacsony árréssel dolgoznak. így mérsékeltebb áron kaphatók a boraink Pincekulcs.hu és Pinceáron.hu borboltokban. Az 1000-1400 forintos termelői árat nagyon nem érzem luxuskategóriának. Ráadásul úgy, hogy adhatnám akár kétszer ennyiért is a borainkat akkor is kisöpörnék a kereskedők a pincét.
Szóval nyugodt lelkiismerettel biztosíthatlak, hogy én pontosan azt csinálom és úgy dolgozom ahogy azt mondom. Azt pedig soha, sehol nem állítottam, hogy a koncentrált, somlói borokat én a hétköznapok borának tartanám.
Herczeg Ágnes pedig minden bizonnyal jó fej, értelmes és nyitott hölgy. Ha visszaolvasol akkor láthatod, hogy ezt egy pillanatig nem kérdőjeleztem meg. Ugyanakkor a weboldalán található tartalom nekem gyomorforgató és taszító. Nyilván nem is én vagyok a célközönsége.
Általában csak olvasni szoktam benneteket, de most muszáj hozzászólnom.
Lehetne bennetek annyi lovagiasság, hogy nem basztatjátok tovább Herczeg Ágnest, főleg olyan alapon, hogy ki a férje. Nem gondoltam, hogy itt is előjön a "kikúrjaeztanőt" kérdéskör.
Ágit ha futólag is de ismerem, jó fej, értelmes, nyitott csaj, ért a borhoz, nem egy hülye picsa, akit a férje nyom.
Zoli baszki lehet, hogy te idegenkedsz a luxustól, de jobb ha tudod, hogy a boraidat 3 eFt felett adják a Zwackék, ami sztem ma itthon luxuskategória. (ettől függetlenül nem rosszak a boraid, megérik az árukat, de azért nekem nincs annyi pénzem, hogy hétköznap este kibontsak egy több ezer forintos palackot, és ezzel nem vagyok egyedül)
Szilveszter 2009
n Alzinger Gruner Velt.Smaragd Steinertal 2007
n Nagy várakozás előzte meg, első gondolatom, hogy talán többet képzeltem koncentrációban, és kicsit talán túlontúl üde és fiatalos, második gondolatom pedig az, hogy a karcsúnak ható test mellett mennyire részletgazdag.Ízeiben szokatlan zöldes vegetális jegyek keverednek trópusi gyümölcsösségggel. Jónéhány lehengerlőbb bor futott be az este, de ezt fogyasztottam a legszívesebben a maga üde, vibráló, gömbölyűségével, rafinériájával. 7p
n Champagne Mailly Grand Cru L’intemporelle Brut
n Pezsgőben addig soha nem tapasztalt gazdag ízvilág, jobban megnézve elöregedettség jeleit is mintha viselné, mégis élmény így is fogyasztani
n Veuve Clicquot Ponsardin Brut NV
n Kicsit számomra túl erőteljes szénsavasság, első nekifutásra kevésbé gazdag és karakteres, mint az előző, ugyanakkor finoman, részletgazdagon eldolgozott, gazdagságát nem modifikálja elöregedettség
n Istvándy Szemelt Kéknyelű 2006
n Előzőek után lehengerlő gazdagság fogad, közepes édesség, gyümölcsös, ásványos, robbanó savak, zseniális bor, a gazdagságához képest könnyed is(bár az este eddig fogyasztott boraihoz képest mégis kicsit durvábbnak tűnik, gazdagságban összehasonlíthatatlanul eddig a legtöbb) 7-8p
n Tokaj Nobilis Amicus 2008
n Mindenféle classicusan „tokajis” ízvilágoktól mentes, üde érett gyümölcsösség, robbanó savak, a karácsonyi Bott-rytis-hez hasonló világú, savai dinamikusabbak, kellően magas ívet írnak le, mégse olyan szépen eldolgozottak és selymesek, kissé élesek 6.5-7p
n Hungária Extra Dry
n A sok édes után üdítő frisseség, nem túl bonyolult tartalom, mégis jól esett, áráért jó pezsgő
n Perez Pascuas Vina Pedrosa Reserva 2001
n Klasszikus nagyágyú vörös, mediterrán gazdagság, nagy test, émelyítő mélység, rengeteg érett és bársonyos tannin, hosszú savérzet, gazdag feketebogyós gyümölcsösség, dohányos-édes fűszeres-kissé animális díszítések 7p
n Royal Tokaji Aszú 5 putt. 2003
n Klasszikus stílusú aszú, erőteljes bottrytises karakter, aszalt kajszi, édes, de nem adnak a savak esélyt-gazdagsága kétségtelen, de manapság jobban szeretem rafináltabb komplexitást, és magasabb szinten megvalósuló csiszoltságot, kevésbé éles felszíneket 6-7p
Nekem még van egy-két kartonnal talán. Ígérem, hogy az utolsó palackot együtt fogjuk kibontani :) Emlékszem én nagyon bizonytalan voltam a 06-os juhfarkkal és sokat segített az, hogy te láttál benne fantáziát.
Én már édesapám frankó szilvapálinkájával melegítek. Érdekes, hogy a jó pálesznek azért tud kilométeres utóíze.
Én egy szekszárdi barátomnál töltöm az estét és csülköt fogok sütni :) Gondolom a srác faterjának a kékfrankosát fogjuk szűrni minden kisujjeltartás nélkül.
Azt nem tudom. De a fényképeken jól néz ki. Volt szerencsém egyszer egy tévéműsorban látni nyilatkozatát az aktuál borkérdésekről: szerintem én vagyok már túlképzett (?) és emiatt volt semmitmondó. De ott is jól nézett ki. :) Az újságban nyújtott teljesítményét a szerkesztőn kérd számon: ő engedte át.