Szentesi Bátyus rajnai 2008: fa, fa, fa. Nagyon. Agyon. Atipikus rizling illat, agyonbarrikolt chardonnay is lehetne, vagy bármi. Szájban rizlingesebb, már a savait illetően, kis maradékcukorral, csak azok a tölgyfagerendák ne meredeznének benne... 5-6 pont
A Királyudvar-Huet-kóstolóban én is benne lennék! :) Feltéve persze, hogy időm és pénztárcám engedi. Nem sok Királyudvar bort ittam eddig, de egyikben sem kellett csalódnom.
Tegnap volt egy bemutató Gyöngyösön, hát, Karner Gábor 09-es sillerére és kékfrankosaira meg Szecskő Tamás 09-es Ottoneljére érdemes lesz odafigyelni, ez utóbbi megint egy "fajtárólalkotottképátírós" bor lesz szerintem.
Jandl - CF '05 Kraftner-dűlő: Semmi évjáratgond, csak érettség és karakter! Van mindenből és semmi nem túlzó. A tannin finom, nem húz, de ott van a helyén, a lecsengés középhosszú. 6p
Bott - "Teleki" Tokaji Furmint '07: Szép anyag. Kissé hűvös, távolságtartó, aztán lassan nyílik, de oda kell rá figyelni, hogy a finom réslzeteket is észrevegyük. Van benne egy kis meszesség, ami nekem tetszett. Ez is 6p
Nyílt még egy '08-as Hilla is, de azt már dícsértem eleget:))
További mostanság kóstolt borok:
Árvay - "Hétfürtös" Tokaji Hárslevelű '07: Amilyen jó volt a '06-os Furmintjuk, olyan gyenge, vagy ha úgytetszik jellegtelen lett ez a boruk. 4p mert nincs hibája, de...
Laposa - Badacsonyi Olasz Rizling (így van a hátcimkén) '08: Megmondom őszintén, csak most néztem meg a cimkét aLaposabban:) és eddig abban a tudatban voltam, hogy a "friss"-t ittam:DDD mert tényleg friss, üde savai voltak:D
És Laposa is, tehát hozza a bazaltos, ásványos iskolát, de itt véget is ér a dolog. stabil 5p
Szabó Pince - Pécsi Rajnai Rizling '07: Szimpatikus bor, de olaszrizlinges kesernye van benne és korábban is jelentkezik, mint várná az ember, emiatt 4p
Radó Pince - Chardonnay '07: Bár - ha jól emlékszem - koracél tartályban erjedt a cimke szerint, a klasszikusnál teltebb érett jegyek jellemzik. Kicsit a régi Scheller-borok ugrottak be ahogy kortyolgattam. 5p
Németh Attila, Cserepes 2005, Ch-Hárs, aranysárga szín, illataban barack és fű, magas extract, bombasztikus bor, barackos, birsalmás, fűszeres, hosszú, 9 pont
csinálhatunk egyet. Huet 08 Sec valóban nincs (még) árlistán a Terroir Clubban. De Nekem van Haut Lieu Sec 08-om. Szóval csak a borkívánságlistát állítsátok össze és uccu neki :)
A Tc-s Királyudvar-Huet valami fantasztikus volt így feltétlen javaslom másoknak is az élményt. Úgy emlékszem a Clos du bourg Moelleux 1ere trie 06 volt még ami totál kivágta nálam a biztosítékot, sajnos nem túl olcsó, de kapható a Tc-ban!
OFF Hát igen, durva hogy nekünk is azon kell gondolkodnunk, hogy hová járassuk majd a kisfiunkat óvodába, iskolába, mert a mi falunkban ezekben az intézményekben már lehetetlen körülmények vannak ezekben az intézményekben: lopnak a gyerekektől, megverik, zsarolják, fenyegetik őket "egyesek". Így azok, akiknek adójából ezek az intézmények fönn vannak tartva, vihetik át gyerekeiket nap mint nap más településekre, vagy majd alapíthatunk magánóvodákat, iskolákat.
ON
DrBarta,
Nagyon örülök ennek a kóstolási jegyzetnek, igazolja nekem, , hogy nem csak az elfogultság mondatta velem, hogy a legkomolyabb magyar száraz(közeli) borral találkoztam a Szentesi Józsi rajnaijában.
Téma: Félszáraz, 2008-as évjáratú , koncentrált, üde, friss(nem túlérett) primer gyümölcsösségben és vitális savakban gazdag borok összehasonlítása, úgy hogy mindegyik tétel különböző fajta legyen, különböző termelőktől, különböző borvidékekről származzon és legyen köztük külföldi is
Tokaj Nobilis Barakonyi furmint 2008
A Nobilis ill. Bárdos Sarolta borai Tokajból feltétlen a kedvenceim közé tartozik. Ezt a bort a várban kóstoltam a Tokaji Bormívelők standjánál, és ott 8-10 tétel közül azonnal a kedvencem lett. Tartalmasság, játékosság, elegancia, a nehézkesség legcsekélyebb jele nélkül. Gyümölcsössége leginkább körtére és citrusokra hasonlít, hűsítő karakterüket fokozza a borász által is gyakran említett és valóban fellelhető mentás díszítés, ásványossága a korty elejétől végéig meghatározó, de mégse teszi a bort komollyá, vagy szikárrá, a gyümölcsösség mellett inkább izgalmas fűszerezést ad a bornak, illetve felfedi származását. A gazdag gyümölcsös és ásványos karakternek kellő magasságot és hosszúságot adnak intenzív, de érett savai, a maradékcukor szinte egyáltalán nem érződik, de meggyőződésem , hogy sokban hozzájárul , ahhoz , hogy a sok sav mellett mégis kerek és nagyon fogyasztásra ösztökélő bor. Gyakorlatilag semmi lyen fronton nem tudok belekötni, gazdag, finom, harmonikus, abszolút az ízvilágom, megtestesíti azt a tokaji stílust, amelyet leginkább kedvelek, nálam erős hét pont, közel a nyolchoz.
Szentesi József Nadapi Rajnai Rizling 2008
Korábbi évjáratát is nagyon szerettem, a várban a Kézműves borok standjánál hordómintaként kaptam belőle kóstolót, és megállapítottam, hogy talán az előző évinél is nagyobb lesz. Az előző borhoz képest melegebb karakterű gyümölcsösséggel indul, a fajtára jellemző citrusok mellett , inkább ananászos-barackos vonalé a szerep, a maradékcukor kicsit erőteljesebben érződik, mint az előző tétel esetén, a korty első felének frissességét a minimálisan jelenlevő szénsavasság biztosítja. A korty második felében megtapasztalhatjuk a legnagyobb borokra jellemző leggyönyörűbb savgerincet, több rétegben jelentkezve emeli a kortyot hihetetlen magasra, bizsergetve-símagatva-nagyon dinamikus, az előző boré se volt éles, de ez valami mesteri. A sok gyümölcs mellett háttérben fűszerezve fellehető bizonyos meszesnek ható ásványi karakter, de még nem ismerek elég bort erről a területről, sőt még a pincétől se ahhoz, hogy konkrétan mely jegyet tudjam ehhez kötni. A bor mindenesetre az egyik legszebb hazai bor nem-édes kategóriában , amit valaha kóstoltam. Stabil 8 pont.
Domaine Huet Haut Lieu Sec 2008
Chenin blanc-t még nagyon keveset kóstoltam, de az eddigiek teljességgel meggyőztek arról, hogy a legizgalmasabb fajták között a helye. A birtok borai közül egy szebb merítést volt alkalmam végigkóstolni a tulajdonos Anthony Hwang konferálásában a tavaly novemberi Terroir Club-os eseményen, és teljességgel lenyűgőztek. Számomra mindenképp mélyebb élményt jelentettek akkor, mint a párhuzamosan kóstolt testvérbirtok a Királyudvar egyébként szintén nagyszerű borai. Ez a bor illatában inkább émelyítőbb , mint az előzőek, aszaltfügés jegyeket kínál. Szájban egyszerűen szenzációs, a korty elejétől végéig, minden pillanatban vibrálnak a zamatok, egész gyümölcskosár citrusokkal, fügével, datolyával gördül végig karöltve határozott meszes ásványossággal, érzékeinket nagyon érett, áradó savak veszik hátukra, magukkal ragadják és indul a hullámvasút. Éppúgy bele is lehet szédülni. Számomra életem egyik legnagyszerűbb bora! 9 pont
Megjegyzések
-Csodálatos sor volt! De sokszor jártam korábban úgy, hogy a „nagyágyúk” egymással összehasonlítva, megfelelő felvezetés nélkül képesek kioltani egymás értékeit, és kisebb élményeket okoznak , mint külön külön. Itt és most ez nem így alakult hálistennek. Akármilyen sorrendben újra és újra visszakóstolva megállapíthattam, hogy szenzációs mindhárom, egyéniségek, amelyet nem tudott elnyomni semelyik másik tétel. Máskor sokszor van, hogy a sor számomra legnagyobb élményt okozó bora után már nem jó ötlet a többi viszakóstolása, itt viszont a számomra legnagyobb hatást kiváltó Huet után is rendkívül jólesett a Nobilis visszakóstolása , újra élvezhettem erényeit.
-Négyen kóstoltunk, és az általános végeredmény nem esik egybe az enyémmel: Ketten a Szentesit találták a legszebbnek, úgy hogy talán nüansznyi szubjektum emelte náluk a Nobilis elé, és egyértelműen jobban tetszett nekik, mint az Huet, egyvalaki a Szentesi és Huet között gondolkozott , és nem tudott dönteni, az én véleményem pedig lsd.fenn!
off Nem kell a polidilibe menni. A moderálási gyakorlatuk a Kádár rezsim sajtócenzúrájára emlékeztet. Amiről tilos beszélni, arra még a legenyhébb célzást se szabad tenni a szólásszabadság dicsőségére.. Ugyanez volt a 80-as években is, a sajtóban ment a "PC" duma, az emberek meg egymás között kiegészítették a valósággal. Az a rendszer is megbukott, ez is meg fog. on
A meglepetés a fotót látva ért, ugye nem csak én ismertem föl a sértett lány anyukájában Nikit, Ráspi feleségét? Eddig azt hittem az országnak az a része legalább nyugodt, biztonságos hely.
Tény, hogy Parker és az ő nagy hatású magazinja, könyvei nem a direkt finanszírozott reklámmechanizmus alapján megy. Szóval, az hogy XY küld neki egy palack bort és hozzá csatolva párszázezer dollárt az nem eredményezi azt, hogy másnap 99 pontra kóstolja Parker azt a bort.
Ezzel együtt megvannak az ő érdekeltségi körei is és lehet őt is motiválni...és akkor még finoman fogalmaztam :)
Amúgy a naivitás vádját vállalom, de én akkor is azt vallom, hogy a borsajtónak és a borkritikusoknak, borbíráknak a fogyasztót kell a szemük előtt tartani és azt a bort kell tesztelni amit a fogyasztó is kap. Az a bor amit a termelő küld be az garantáltan jó pincében, jó körülmények között pihent, ameddig a fogyasztó egy olyan palackot vesz le a polcról ami elszenvedte a szállítás, raktározás, polcon tartás nehézségeit. Ezen utóbbiak mind részei a bornak és amikor belekóstolsz egy pohár borba akkor ezen tényezők hatását is kóstolod. Szóval semmi értelme mást kóstolni mint a fogyasztó.
Ez persze nehéz, drága, macerás, kényelmetlen... de az igazi dolgok mind azok :) Aki ezeket nem vállalja az írja rá a teszteredményre, hogy elnézését kérjük a kedves fogyasztónak, de nincs időnk, pénzünk rendes tesztet csinálni, ezért itt van valami ami megtévesztésig hasonlít arra amit tesztnek illik hívni, de nem az. Hkhm... csak nekem van olyan érzésem, hogy néha a borokkal kapcsolatban is pont ugyanez a helyzet? Sűrítményezünk, savpótlunk, aromázunk ... azzal a felkiáltással, hogy hát az igazi dolog az túl drága meg időigényes, ezért inkább pancsolunk, bár az nem lesz bor, de az íze talán hasonlítani fog rá.
Independence: For me only, it is imperative to pay my own way. Even more important is to refuse all advertising – from any source. This guarantees total independence. The Wine Advocate and eRobertParker.com are 100% subscriber funded and supported. We do not permit any advertising. With respect to gratuitous hospitality in the form of airline tickets, hotel rooms, guest houses, etc., I have never accepted these either abroad or in this country. And what about wine samples? I purchase more than 60% of the wines I taste, and though I do receive unsolicited samples at no cost, I do not feel it is unethical to accept samples that I did not request. Irrefutably, the target audience is the wine consumer, not the wine trade. While it is important to maintain a professional relationship with the trade, I believe the independent stance required of a consumer advocate often, not surprisingly, results in an adversarial relationship with the wine trade. It can be no other way. In order to pursue this independence effectively, it is imperative that I keep a distance from the trade. While this may be misinterpreted as aloofness, such independence guarantees hard‑hitting, candid, and uninfluenced commentary.