Hát érdekes lesz a busz a síneken. Szerintem egy minimum tömegnek kéne lenni a vasútnál. Bár ezt nem tudom.
Ti biztosan tudjátok: az Mdmot miért számít motorvonatnak, amikor akárhogyan is nézem, ez bizony egy egyszerű diesel. Utast se vihet, miért más kategória?
Az M42 dízelmotorja nem egészen úgy sikeredett ahogy gondolták. Sajnos, az M41-es motorjával is sok gond van, főleg, amióta beindították a felújítás-számítógépesítes folyamatot (a számítógéppel ellátott példányokat "okoská"-nak becézik a vezérek) .
V63 002-ért igazán kár, 160km/h-s áttételei voltak, egy olyan időben, amikor még nem volt az országab 160-es pálya! Igaz, a forgóvázai tovább élnek V63 006 alatt (ex. 106), de azt mondták már nem mehet 160-al. Valakit tudja mi ennek az oka?
Az érdekes, hogy azért nem engedélyeznek egy járművet, mert nem tölti ki az űrszelvényt. Gondolom, más lehetett ott a gáz, de nem tartom valószínűnek, hogy azt az Ikarus felépítményűt valaha is közforgalomra szánták volna.
És ha már érdekességeknél tartunk, egyet én is leírnék. Tesztelés alatt voltak motorvonatok, melyeket amúgy a maláj vasutaknak szállított a Hunslet, na egy ilyen állt Vámosgyörk állomáson, a dot-mátrixos kijelzőjén pedig a felirat, hogy Kuala Lumpur. Egy pillanatra elgondolkodtam, hogy ez aztán döfi, ha Vámosgyörkből közvetlen járat megy Kuala Lumpurba ;)
Erről az Ikarus-Ganz termékről volt egy kis képem. Ha minden igaz, ennek is B_mot volt a neve, és azért nem engedélyezték, mert nem töltötte ki az űrszelvényt. Egyébként nagyjából úgy nézett ki, mintha két csuklós busz hosszabb felét kapcsolták volna össze, tehát mindkét felén volt vezetőállás.
Végül is, a lényeg ugyanaz, kudarcba fulladt a kísérlet.
Más: volt olyan, hogy a németektől hoztak két emeletes kocsit (egy vezérlőt és egy simát) és menetrend szerinti vonatokkal közlekedtették őket egy kísérlet gyanánt. (Bp. Józsefváros-Nagykáta viszonylatban, ha minden igaz)
Érdekes volt a szili mögött a két nagy kocsi :-)
Nem hiszem, hogy szélesebb lenne, már csak azért sem, mert vígyn lehet Ikarusokat vasúton szállítani. De amúgy is, nem jellemző, hogy a vasúti űrszelvény keskenyebb lenne a közútinál.
Busz karosszéria gyengébb, de kisebb tömegek és kisebb sebességek is jellemzők, mint a vasúton. Bár egy mellékvonalon...akár biciklik is lehetnének a felépítmények, ezzel az erővel.
Nem golfautók voltak, hanem valami golfpályához vittek ki ezek a szerelvények. Nem nézett ki rosszul, bár én elfogult vagyok, nekem tetszik a 200-as család pofikája :)
"Autóbusz karosszériával vonatot építeni kicsit gázos, merthogy gyengébb a busz-doboz, mint ami vasúton megszokott
és elvárt. Borulásnál vonat-püré lenne csak belőle ember-szósszal."
Nana, hogy gyengebb, hiszen nem lehet annyi anyagot beletenni, mivel az aszfalt (plane a gumi!) kicsit keplekenyebb a sinnel... :-)) Amugy meg mi a kulonbseg akozott, hogy kozutrol vagy sinrol leborulo buszban lesz beloled szosz? :-)) Abban a tv-musorban meg valami olyasmit is bufogtek, hogy az Ikarus-kaszni mar csak azert se egeszen jo, mert szelesebb az urszelvenye a vasuti szabvanynal. Ez igaz?
Azok a golf-Ikarusok hogy neztek ki? En golfautokent eddig csak olyan helyes kis villanyos pulykakergetoket lattam, nem bohom nagy batarokat.
Az első két V63-mas azért sikerült olyan alacsonyra, mert eredetileg osztrák exportot is terveztek belőle, az osztrák űrszelvény pedig kisebb, mint a magyar, ezért készült alacsonyabbra ezek a mozdonyok (ti. a 001 és a002). Majd amikor kiderült, hogy mégsem kell az osztrákoknak ez a gép, akkor szépen alápakoltak a szedőknek, hogy elérjék a "drótot"...
Ja, alább olvastam a Piroskáról.
Eredetileg az MDmot-ot hívják Piroskának és a Bzmot-ot Studentkának.
De ahol, soh'sem jár MD, ott a Bz-t hívják Piroskának...
Az M42 állandóan dögrováson van. Míg a V46-ból prototipus sem készült és mégis bevált, addig az M42 egy nagy 0 (nullásozók figyelem!). Villanygép alapjaiból és alkatrészeiből elég nehez lehet dízel készíteni, vagy ha sikerül, akkor ilyen az eredmény.
Csak arra leszek kiváncsi, hogy vajon 4-5 év múlva mivel fog vontatni a MÁV? Lovakkal?
Ikarus kasznira régebben építettek pár kocsit, de tudtommal valami magán megrendelőnek, a golfpályályához. Tehát nem közforgalomba. Ezt a Ganzban mondták.
Autóbusz karosszériával vonatot építeni kicsit gázos, merthogy gyengébb a busz-doboz, mint ami vasúton megszokott és elvárt. Borulásnál vonat-püré lenne csak belőle ember-szósszal.
Egyébként nem újkeletű a buszok ilyetén való felhasználása, bár nem teljesen erről van szó: II. világháború idején amikor nem volt megfelelő a gumiabroncs-ellátás, több autóbuszt villamos jelleggel közlekedtettek, tehát vasúti kerekekkel, síneken járkáltak. Vannak erről képek, aszem a Közl. Múzeumban is láthatók.
Par eve a kiralyi TV vmelyik kora reggeli adasaban mutattak be egy szornyszulottet, ami a kisforgalmu vasutvonalak jarmugondjait lett volna hivatott megoldani. Ez egy kutyakozonseges Ikarus 2xx (sarga, helykozi) buszkarosszeria volt, amit izleses szurke nyomkarikas acelkerekekre ultettek, es a tv kedveert fel-ala jarkaltak vele egy vasuti atjaroban. Igen hulyen nezett ki a szeles buszkarosszeria a sineken, az meg a csucs volt, amikor meg indexelt is, mivelhogy a kozuti kozlekedeshez szukseges jelzoberendezesekkel volt ellatva, es nem a vasutiakkal. Azt meg plane nem tudom, hogyan fordul meg egy ilyen, mivel a kisforgalmu vonalak nem a nagy szamban tenyeszo forditokorongokrol hiresek, a gepnek pedig csak egy vezetoallasa volt. Az alapelv amugy teccett, hiszen tenyleg vmi ilyesmi jarmure lenne szukseg, es azt miert ne a meglevo darabokbol rakjuk ossze? (Plane, ha ezzel az Ikaruson is lehet segiteni.) Szoval tud valaki valamit a tovabbi fejlemenyekrol e teren?
Az ikarusz motorokkal csak egy a gond: ami "könnyedén" elhúz egy buszt, nem biztos, hogy elég egy motorvonatnak....
Állítólag a sárga csíkosokkal is sok a gond, forralják a vizet -> hengerfej....
OK, de például a V46-ból nem építettek prototípust sem, mert a legtöbb alkatrésze már kipróbált, bevált darab volt. És erre volt beszólva, hogy az M42 a V46 alapjaira épül !?
A V63 első darabja annyira alacsonyra sikerült, hogy az áramszedő alá bakokat tettek a biztonságos kontaktus végett; magasabb mozdonyvezetők meg lefejelik a tetejét :-) :-)
augusztus 12.-n az M42-el mentünk volna, de mivel éppen hiányzik belőle valami motoralkatrész, így M40-el mentünk, de azért kihozták nekünk fotózni az M42-t, az M61 017 húzta ki.
Egyébként az összes prototípussal ennyi gond szokott lenni, ott van pl. a 3750-s villamos is.
Ja, van M32 is, gokartnak hívják.Egy eredeti, gyári festésűt lehet látni a Kőbányai Sörgyárban. Van egy darab M42 is, de többet áll, mint működik, még nincs neve sem :-); a V46 alapjaira építették. M63 tényleg gyík, állítólag a hossza miatt keresztelték el.
Rákos állomáson is nagyon sokáig használták a gurítódombot...
Vahren:
Idővel teszek fel frissebb képeket az asztalról. Most az utakat építem, Faller Car System nevű őrületből; rakodót akarok kialakítani az egyik mellékvágányon - de még nem találtam megfelelő darut...szóval épülget az asztal. Érzésem szerint sosem lesz teljesen kész, mert mindíg van mit alakítani rajta :-)
Csodálkozol ?? Azért van buszhangjuk mert Ikarusz motort raktak beléjük 2oka volt :
Olcsóbb üzemeltetés(kevesebbet fogyaszt)
Mindíg van hozzá alkatrész (a cseh motorhoz sose volt)
Egyébként ez az ismerős főleg Bz-vel jár mostanában, és a felújított Bz-kel ("sárga csikos") meg van elégedve, persze bármikor szivesen viszaülne a jó öreg ABmot-ba...
Nekem az nem tetszik ezekben az "új" Bz-kben, hogy buszhangjuk van...
Én már vagy 20 éve TT-ben nyomoluk, egyszer talán (pénz+idő+hely) még terepasztal is lesz belőle...
Ferencváros Gubacsi Rendező , Szolnok Rendező , Miskolc Gömöri Pu. ja és Záhonyban is.
Ajánlom még figyelmedbe az ide vonatkozó Szakirodalmat : F2 F5-ös utasítások :)
Matiz:
Megnéztem a lapod. Miután nekem is megvan az a jeles füzetecske, egyből tudtam, melyik pályát építed. :-)
Nekem is van BR 31-m, van vagy 10 éves. És olyan PIKO kocsijaim, amik már 20 év körül vannak, régi dobozban.
Amikor egy pici időre hugomra rájött a modellezés, lett egy kis TT mozdony pár kocsival. Még vettem hozzá 2 személyt. Gondolkoztam egy amolyan Állami Erdei Vasutak szerű kisvasút összeállításán belőle, mert sajna panelben nincs sok hely. A H0-s terepasztal egyenlőre még álom.. A tied hogy áll?
Arthur Dent: köszi az infót. Csak nem tudom a MÁV miért erőlteti a BzMot-kat, ha nem jók?!
Amúgy amikor még 2-ikos múltam általánosban, a nyári úttörőtáborban az M-61 NOHAB-t hívtuk "Egér"-nek és az M-41-t "Szergejnek", tehát nem az M-62-t. Dehát akkor kicsik voltunk. :-)
Tényleg, nincs köztünk mozdonyvezető, aki megosztaná tapasztalatait velünk?
A magyar modellek nem drágák, nekem is H0 van főleg.
Egyébként dán iletve holland? (zöld, sárga csíkkal) színekben gyártanak még Nohabot más cégek is. Pl. Fleischmann, TRIX, Roco etc.
Nekem PIKO-ban van egy szép BR 05-s gyorsvonati gőzmozdonyom.
Hi vonatosok!
Én a Rákosrndező mellett nőttem fel, most vidéken lakom. A gyermekeim minden este a gurítódombról akarnak mesét hallani, meg ilyen kifejezéseket tudnak, hogy: _kéttengelyes_rakott_. Azt mondjátok meg: lehet még látni ilyet valahol?
Én a 424 -et Bivalyként ismertem, a Gorilla, Dromedár nevet az egyik szlovák gépre szokták mondani (350-es talán), az osztrák 1014-est Sziszinek hívják (a Keletibe jár, 4 áramszedős is van belőle). Érdekes, a V41-es és a V42-t is Leónak hívják, hasonlítanak is, ki tudja, mi a különbség?
Volt egyszer egy M63 is, a legnagyobb magyar dízel, azt dízel gigant néven emlegették. Az M63 fogóvázaira épültek a V63 első (001-007) darabjai is, a késöbbiek Krupp licenszűekre.