Keresés

Részletes keresés

division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 718
UV rulez!
Azért az FVV is kedves nekem...
Utasként örülök a buszablakoknak, igy sokkal levegősebb a kocsi.
Azért maradt eredeti állapotú is?
A nosztalgia villamossal mi van Szegeden?
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 717
Hát igen, a rázása félelmetes. A sokkal korosabb UV-k is kényelmesebbek. De azért korához képest szerinte szépek és dizájnosak voltak.
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 716
FVV gyártotta a szombathelyi és nyiregyházi keskenynyomkozű (1000 mm?) villamoskocsikat is, ezek közül egy szombathelyi a csömödéri kisvasúton ma mint fedett kocsi üzemel, egy nyiregyházi pedig a balatonfenyvesi kisvasúton látható roncs formában.
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 715
Eredetileg az FVV-ben fejlesztették ki, és gyártottak 1961-65 között Pestre, de itt nem váltak be igazán, mert nem egy túl sikeres konstrukció, gyakorlatilag egy kéttengelyes villamos széthúzva, csak 1-1 tengely van meghajtva ezért elég lomha, de a vidéki rosszabb, lassabb pályákra ez is elég igy elég hamar vidékre kerültek. Késöbb amikor vidéken újabb igény lett új kocsikra, akkor újra gyártották Debrecenben.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 714
Ez érdekes: a 816-817-818 villamosokon vol az utastérben egy kis tábla, amelye ez szerepelt:
"Készítették a Debreceni Közlekedési Vállalat dolgozói, 1978."
Megnézem a 818-on, hátha még megvan.
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 713
FVV:Fővárosi Villamos Vasút, ennek a műhelyében készültek ezek, ezért is "házi csuklós" a nevük, mig a Ganz csuklóst az "ipar" készítette ezért "ipari csuklós".
Az FVV és sok más is, vidéki oldalak is, megtalálhatók Benda György honlapján

Jó lenne összeszedni melyik pesti FVV hova került...

Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 712
Eredetileg mindegyiknek megvolt felül a viszonylatot jelző szám és alatta a szöveg helye, azonban ez utóbbit Szegeden nem használták, le volt festve fehérre, csupán az utolsóként érkezett 614-esnek maradt meg eredeti állapotban.
Az ablaktörlőket is cserélték: eredetileg felülről lógott lefelé, ezeket cserélték olyanra, ahol alul volt a rögzítés.
Az gondolom mindenki előtt ismert, hogy a vezetőfülkéket átalakították, befalazták a vezetőket, hogy meg ne fagyjanak (ugye ezeken a villamosokon nincs fűtés), azonban Miskolcon héhány éve még láttam olyan kétvezetőállásos 1*5 ajtó villamost, amelyen csak az egyik vége volt "befalazva", a másik még a régi volt.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 711
Az FVV minek a rövidítése volt?
Az áramszedőkben is történtek változások az elmúlt időszakban. Emlékezetem szerint Szegeden korábban olyan áramszedők voltak, amelyeknek a vezetékhez éritkező legfelső függőleges eleme egy darabó állt, ez egy rugóval volt kifeszítve, és mindig alkalmazkodott az aktuális menetirányhoz. Ezeket a 80-as évek végén lecserélték olyanra, ahol ez a függőleges elem két párhuzamos darabot takar, mindkettő egyszerre ér a vezetékhez, és az áramszedő állása egyáltalán nem függ a menetiránytól. A legutóbbi időben próbaképpen 2-3 villamoson (810,817 biztos, de lehet, hogy 814 is) vadi új áramszedőt használnak, olyan, mint a mozdonyoké (legaláb is az alakja hasonlít), csak tűzpirosban, ha jól emlékszem, Újszászról szerezték be.
Törölt nick Creative Commons License 1999.09.15 0 0 710
Miskolcon is mindig voltak 0-sok, már amennyire emlékszem :)
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 709
Lehet, hogy a BKV hagyomány öröklödött át, itt mindig van 0-ás is.
pl eredetileg az 1000-es sorozat 1001-1080 volt, de késöbb a 1080-ból lett az 1000.
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 708
Miért lenne off, meg untatás?
Még egy érdekesség az FVV-kről:
Eredetileg nem volt ütközőjük, mint ezen a képen
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 707
Lehet, hogy off leszek egy kicsit, de a 200-as pályaszámról jut eszembe: miért nem 201? A sorszám mindig 1-gyel kezdődik. A korábbi szegedi villamosszámozások is 1-gyel kezdődtek (601, 651, 801), azonban úgy látszik, hogy a rendszerváltás szele a sorszámkat is érintette: az új Tátrák számozása itt is 900-zal kezdődik.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 706
Ha nem untatlak bennetekt akkor még egy két dologgal kiegészíteném:
611-613 valószínűleg korábban érkezhetett, mivel amikor már gimis voltam (1984), akkor már rendszeresen jártak. Igaz viszont, hogy egy kicsit különböztek a többitől: 601-610-eseknek az oldalemeze több kisebb darabból volt összeillesztve (szemmel láthatóan), míg 611-613 (és 614 is) egy összefüggő lemezfelület volt. Különben az egyes vonalon mindenfajta közlekedett, az emberek nem is nagyon szerették az eredetileg erre a vonalra szánt 3 ajtósokat, mivel reggelente szinte képtelenség volt fölférni rá. Ha jól emlékszem, ezek közül a 602 és 607 megvan még, de majd utánajárok.
A 3-asok (kétvezetőállásos, 1*5 ajtós) közül 656 a tanuló villamos, ezen kívü megvan még 653, 654, és talán 659 is.
Legtöb a 4-esek (kétvezetőállásos, 2*5 ajtós) közül maradt meg, mivel ezek minden vonalon használhatók. 801-805-nek volt eredetileg egy négyzet alakú szellőzőrács (?) az elején, ezeket a 80-as évek végén megszüntették. Mi célt szolgáltak ezek? Télen mindig úgy közlekedtek ezek a villamosok, hogy mindenféle barnaszínű bőr anyaggal le voltak ragasztva. Ha jól tudom, a miskolci villamosokon még megvannak ezek a rácsok.
A 4-esek különböztek egymástól abban is, hogy a felszálló korlát csupasz fém volt, vagy be volt fedve kék vagy piros műanyaggal. Nos, 803 kék volt, 808-812 piros volt, 813-818 kék, a többi csupasz (ezen utolsó mondat adataira nem merek megesküdni).
Törölt nick Creative Commons License 1999.09.15 0 0 705
Hejj, villamosok!
Épp írtam pár napja, hogy láttam a 200-as psz. Tatra csuklóst Miskolcon, sárga-kék-zöld színekre festve. Ez az a jármű, ami első Tatraként érkezett, újonnan, őt követték aztán a 201-217 járgányok (ezek már használtan, de felújítva), így ma már 18 db jár Miskolcon. A diósgyőri hurok felszámolásával az időközben felújított 100-as psz. házicsuklós csak Tiszai-Vasgyár viszonylatban tud nosztalgiameneteket teljesíteni, ami nagy kár, de ha eccer ez van, akkor ez van (mindenesetre furcsa, hogy mindezt 1-es számmal teszi).
Szegeden járva én is nagyon csodálkoztam a buszablakos házicsuklósokon, Miskolcon ilyen nincs.
peterr Creative Commons License 1999.09.15 0 0 704
LG, gratulalok, remek kis osszefoglalo!
Ha mar szoba jott az SZKT, egy ket kiegeszites:
Az 1-esen valaha kozledett 3ajtosok eredetileg 10-en voltak (601-610), majd a pesten selejtezett 1100-asokbol kerult ide az 1105, 1107, 110?. A 614 azt hiszem egy miskolci selejtezesbol kerult ide.
A szegedi villamosokrol mar keszul a honlapom, nemcsak kepgyujtemeny lesz...
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 703
Látom, itt a villamosoknak is nagy a sikere. (Ami egyáltalán nem baj). Volt időszak, amikor szinte betéve tudtam a szegedi villamosok számát, már mesziről meg tudtam mondani, hogy melyik jön. Gimnazista koromban naponta legalább 4 villamoson ültem: a 4-es végállomásánál laktam, azzal utaztam az Anna-kútig, onnan pedig az 1-essel a gimiig, délután vissza. Emlékezetem szerint a következőképpen nézett ki a villamosok összeállítása:
A 4-es vonalon kizárólag kétvezetőállásos, 2*5 ajtós villamosok közlekedtek, pályaszámuk 801-818 volt, azaz 18 db. Ez a 80-as évek közepén (86-87 környékén) kiegészült újabb 2 villamossal: 819, 820, később ezek egyike vissza lett számozva 812-re mivel az egy balesetben (ha jól emlékszem) totálkáros lett. A kedvencem a 811-es volt, mivel ennek - a többivel ellentétben - a belső oldalborítása nem sötét fa színű, hanem világos fa színű volt. Az újonnan érkezett 819-820 Pestről jöhetett, ha jól emlékszem 1219 és 1231 volt az ottani számuk. A korábbi szegedi villamosoktól abban is különböztek, hogy a csuklók fölött volt egy-egy fémlap (?), ami a beázást megakadályozta. Később ezeket leszerelték, azaz hozzáigazították őket a szegedi "standardhoz". 816-817-818 abban különbözött a többitől, hogy a lehajtható ablakrész kb. 1/3-dal kisebb volt, mint a többinél. 4-es villamos pályája ma két részből áll: Tarján - Centrum Áruház között 2 vágány (idáig jár a 4/a is), a Centrumtól a Műjégpályáig 1 vágány, két kitérővel.
3-as villamos: ide tartozik a 12 db. két vezetőállásos, 1*5 ajtós villamos, pályaszámuk 651-662, de a 2*5 ajtósok is rendszeresen özlekednek. Végig egy vágány, 3 kitérő. (3/a villamos csak a Vadasparig jár, ez a 2. kitérő).
1-es villamos: itt járt valaha a 13 db egyvezetőállásos, 1*3 ajtós (601-613), ami a 80-as évek közepén kiegészült a 614-essel (nem tudom, honnan szerezték be, de gyönyörű volt).
A 80-as évek közepe óta sok minden változott: a 80-as évek végén elkezdték átalakítani a villamosokat "buszos" ablakúra, azaz salgótarjáni üveg, és vízszintesen lehet elhúzni az ablakot. Sok villamost selejteztek, ennek ellenére még ma is látható régi ablakú pl. 818, illetve a 3-as vonalo is néhány.
A közelmúltban kerültek beszerzésre a Tátrák, ezek az 1-es vonalon mennek, de néha még itt is látható az egyvezetőállásos (ebből 2-3 maradt meg mindössze).
A kétvezetőállásos 2*5 ajtósokból emelt szinten felújítottak 2 db-ot (814,817), ezek új üléseket i kaptak.
Ha off voltam, akkor bocs, ha bármi infóra kiváncsiak vagytok, akkor szóljatok!
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 702
Ez érdekes reggel volt:
Tök jó a Metro MUki menetrend, csak a vezetőknek is adhatnának belőle...
Elméletileg reggel 8-kor indulnak a Ferencváros kocsiszínből, gondoltam 8-ra odamegyek a Fiumei út-Magdolna utca sarkára, 7:55-re értem oda a 24-es villamossal, akkor fordult be a 7033 a Népszínház utca felé, a villamos hátsó vezetőállásán keresztül talán sikerült egy képet csinálni.
Ez az útvonal a menetrend szerint az M2 járaté, gyanítottam, hogy az M1 is már elment, de azért még álltam ott egy félórát, érdemes volt!
Láttam (és fotóztam) egy a Hungária körút felől érkező 1(!) kocsis 4-es villamost, ami az Orczy tér felé haladt tovább.
Az Orczy tér felől jött a 7061+8610+8609 szerelvény, villamos alkatrészeket szállított, a Hungári felé ment tovább.
És még volt két 1-es villamos ami a Baross kocsiszínbe tartott.
Ez után át villamosoztam a Hungária-Thököly út sarkára, itt is volt érdekesség: sikerült lakapnom a 4114-es furcsa Tátrát, aminek a zsámolytakarása nincs trapéz alakban kivágva.
Jött egy magányos szoló Tátra is...
Végül 9:25 körül áthaladt a másik Metro Muki is, a 7038-as.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 701
Az M44-es mozdonyok tudnak-e fűteni? Lehet, hogy hülye kérdés, de Szeged felé viszonylag gyakran előfordul, hogy MD-t segélyeznek, olyan is volt már, hogy csak Bx és Ax kocsik voltak a szerelvényben, vezérlőkocsi nélkül. Múlt pénteken például a 18.54-kor érkező és 19,25-kor Bcsabára visszainduló vonatot M44 vitte, fülkés kocsikkal.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 700
És 2198.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 699
Csak saját képeket teszel fel? Ha érdekel, az alábbi Csörgőkről rendelkezem képekkel:
2102, 2103, 2104, 2105, 2114, 2119,2120, 2122, 2123, 2124, 2126, 2127, 2128, 2135, 2136, 2138, 2143, 2149, 2150, 2151, 2152, 2158, 2160, 2164, 2168, 2172, 2177, 2186, 2187, 2199, 2202, 2206, 2209, 2211.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.15 0 0 698
Megnéztm a honlapodat, nem rossz. Ha végzel a munkával, kb. olyan résletes datbázis és infóforrás lesz a Csörgőkről, mint Ákosnál a NOHAB-okról. Gratuláció, további jó munkát!
division by zero Creative Commons License 1999.09.15 0 0 697
Üdv Gyuszi bá! rég láttunk.
Mikor jön a fénysorompó?
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.09.14 0 0 696
Csak egy adalék az ócskavasból történő megéléshez: a 80-as évek közepén szerelvényszámra vitték ki a felszedett, használt síneket Olaszországba.
gyurmosz Creative Commons License 1999.09.14 0 0 695
Egy kis félregépelés: finanszírózáda=finanszírozása
vsut=vasút
értépuztítás=értékpusztítás
sorry!
Kérdés: Egy barátom azt mondja, hogy mikor múlt héten jött haza Pestre Pécsről, meglepve tapasztalta, hogy átmentek Székesfehérváron. Azt nem tudja, hogy volt-e gépcsere, de valamelyik állomáson nagyon hosszú ideig vártak. Volt arra valami elterelés?
division by zero Creative Commons License 1999.09.14 0 0 694
Megnéztem tényleg tárcsafékesek az Ap,Bp IC kocsik, de az túlzás, hogy szép szürke, bőven találni köztük is rozsdabarna példányokat...
gyurmosz Creative Commons License 1999.09.14 0 0 693
Szerintem vasutunknak nem ócskavaseladásból kellene megélnie (MÁV-Magyar Állami Vastelep... hülyén hangzik).
Kopott alkatrészek?
Nagy részüket fel lehet újítani.
Kevesebb vonat járjon?
Az utasoknak se jó (pl Bátaszék-Baja vonal), a vasútbarátoknak se jó (nem kell magyarázni), a vasútnak se jó (kevesebb vonat> rosszab közlekedési lehetőségek> kevesebb utas> kisebb bevétel) és a régiónak se jó (szintén nem szorul magyarázatra).
Mozdonyhiányt Bz-vel megoldani?
Ez nevetséges! Talán olvastad a tapasztalatokat az esztergomi vonalon a Bz ről (valamelyik Mozdonyvezetők Lapjában volt). Önmagáért beszél.
Ráadásul a Bz komfortja(?) is igen sok kívánnivalót hagy maga után... A Bz nem más, mint a "piacgazdaság velejárója".
A felújítás finanszírozáda?
Mint említettem a vsút ne az ócskavasból gazdagodjon meg! A kitermelt belső alkatrészek is jelentenek némi pénzt, valamint a külsőleg felújított gépeket ki lehetne állítani egy fizetős mozdonyparkban valamely idegenforgalmilag frekventált helyen (mondjuk Tapolca-itt egy nap leforgása alatt 3 garnitúra vasútbarátot láttam, zömmel németeket. Ők kifizetnének egy magyar átlagembernek picit drága jegyet is, és szerintem a vasútbarátok is)!
Csörgőselejtezés?????
Ez nekem új, de ha így lenne, a világ legnagyobb baromságát követnék el (az egyik legnagyobbat)!!!
A pénzsóvár értékpuztítást pedig nem csak a vasúton kellene megakadályozni.
Nem az a megoldás, hogy azt mondjuk, hogy ez máshol is így van, meg hogy ez van ezt kell szeretni! TENNI kell ellene!!! Én is próbálkozok vele, de egy fecske nem csinál nyarat!
A selejtezésekről pedid NEM odafdönn kell dönteni!
A véleményünket a MÁV-val is meg kellene ismertetnünk. Hiszem, hogy rengeteg dologban mi, vasútbarátok jobb döntést hoznánk, mint az ún. szakértők.
Ez az én véleményem, terészetesen mindenki azt gondol, amit akar, de ne feledjük el, hogy mi vasútbarátok vagyunk, nem pedig SóHermann vasuti vezetők!
gyurmosz Creative Commons License 1999.09.14 0 0 692
A Csörgőkről szól, de még fejlődik.
http://www.extra.hu/gyurmosz
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.14 0 0 691
Sőt, a szeptember 4-i képek még érdekesek is: a következő szerelvény jött Hódmezővásárhelyről Szegedre: elől M62 096, utána kb.6-8 üres, lapos tekerkocsi (nem tudom, mi a nevük, lyeneken szoktak pl. sódert, homokot, tankot szállítani), aztán - szerencsére orral Szeged felé - M44 056. 2 fotót csináltam, egyet Vásárhelyen, a másikat Szeged-Rendezőnél. Minkettő végén viszonylag jól látható a Bobó is.
Lehoczki Gabor Creative Commons License 1999.09.14 0 0 690
Werner Péter hozzászólását egy infóval kiegészíteném:
M44 056 él és működik, általában Hódmezővásárhelyen szolgál. Friss képeim vannak róla (1999. szeptember 4. és 11.)
werner Creative Commons License 1999.09.14 0 0 689
"Werner, arrol a "ferencvarosi
kincsesbanyarol" tudnal-e irni egy
kicsit reszletesebben? "

Én csak viszonylag régi adatokkal rendelkezem.

Gigantból jó 1 éve nem járt a 004, 005, 047, 106, 037, 144. Aztán ott voltak még a selejtezett 001, 002, 003. E legutóbbi mozdonyszekrényét feldarabolták, történetesen géptérre és két vezérállásra. Nem tudom, hogy a 047 vezérállás pótlása ezen "anyagból" hogy áll.

007 úgy-ahogy jött-ment, egy-másfél éve rendszeresen jár.

106-ból kivették a 160-as kerekeket amelyek amúgy igen megkoptak, és le is festették szépen 006-os pályaszámmal. Kis szünettel, de jár ez is.
004 is készül állítólag, sőt 005-öt is elmozgatták a parajosból, tehát talán lesz belőle valami. 037, 144 csak ideiglenesen álltak meg kerékkopás miatt. Ha madzag kerül a szombathelyi vonal fölé, valamivel vinni kell a duplaszergejes meneteket. Erre tehát Gigant kell.

V46,001-el nem tudom mi lett és V46,016 is lehet hogy még az Északiban van, balesetes.

V43, 1345, 1352 (?) 1377 többé-kevésbé szétszedve állottak. Az 1377-ből azóta 2377 lett, Szolnokra ment. 1345-ben anno nem nagyon voltak villamos berendezések.

Szergejek közül állt a 138, 166, 176, 195, 198, 225, 226, 257. Ez elég lenne egy teljes vontatási telep állományához. Több-kevesebb alkatrész (főleg futómű) hiányzott egyik-másikból. 225-öt selejtezték, talán abból pótoltak hiányt a 198-nál, amely tavaly nyáron új forgóvázakkal elindult, újabban megint nem látom.
166, 176 azóta sem bukkant fel, sem a selejtlistán, sem máshol.
195 Cellbe került, dolgozni nem tud, de nem sok minden hiányzik róla.
138 (ami ugye a 219) újabban dolgozik, Ferencváros Keleti rendezőben. Viszont ledöglött helyette a 228. 224 is áll, csattant a nyáron, de azt gondolom gyorsan feltámasztják mert kell nekik.
226-ot utoljára taán 94-ben vagy 95-ben láttam mozogni, nagy kékesfehér füstölésekkel, aztán elbújt a szertárban. Azóta sem jár.
257 viszont előbújt rejtekhelyéről és a vontatási telep udvarán megszemlélhető. Egy szoknyája hiányzik de nem néztem meg közelebbről. Azt is hallottam vezérekltől, hogy főműhelybe akarják vinni. Ha elkészül, akkor sokat láthatjuk.
Mindezek ellenére sokszor idegen Szergejek fordulnak meg Fradiban, mert a felsoroltak többségét nem tudják használni. Így fent volt Szolnokról a 117, részt is vett a szobi munkákban és a Kanizsáról a 171.

M44. Hát ezt még én se tudom... a 100-ast fotóztam tavaly májusban, akkor is volt ott már több kibelezett gép. Több azóta selejtre is került (051, 056??, 155 stb). 053, 158 pedig motorra vár Rákoson. A működő gépek a Keletitől Kunszentmiklósig mindenütt vannak.

Szóval ott jópár mozdony várja, hogy valaki jócskán megápolgassa. Találó elnevezés volt egy barátomtól Fradi VF-re a "Bermuda-háromszög" elnevezés.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!