Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 116
Ha minden veszteséges vonalat megszüntetnének, akkor nem maradna vasút Magyarországon. Ez nagy kötélhúzás a MÁV és az állam között. Na meg nem is lehet, ez nem egészen az a szféra, ahol tisztán piaci megfontolásokkal lehet élni. Az más kérdés, hogy hogyan, de kell.
Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 115
Láttam én ilyenről plakátot, és istenbiz nem akarok többet írni, mint ami valójában volt, így azt mondom, hogy 4000 alatt nem úsztam volna meg (de inkább 6-ra emlékszem), ha elmegyek. És ebben nem volt benne semmi, csak az, hogy legalább háromféle mozdony húzott el. Na bravó.

Más: Nem a MÁV-nál dolgozom.

Megint más: Az való igaz, hogy a GYSEV nem állami cég, ez meg is látszik pl. a kalauzokon (nyilván jobban be tudják tartatni az előírásokat), ám ennek semmi köze a személyszállítás néhány alapvető tulajdonságához, amik miatt veszteséges (pl. nem tárolható a teljesítménye, ami ugyan kevésbé, de igaz az áruszállításra is, általában a közlekedésre).

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 114
Dear Bagojj!

Szolgálati közlemény:
Bocsika, ha megbántottalak volna! Nem állt szándékomban... Te más nézőpontból közelíted meg a dolgot és én ezt félreértettem!

MÁS.
Én azért nem választanám szét ennyire a két vasutat. A személyszállításról:
Fokozatosan csökkent a GySEV-nél is a személyszállítás volumene, mire átgondolták a dolgokat, beszereztek 3 modern, tetszetős és korszerű dízelmotorvonatot/motorkocsit. Amióta ezek járnak a személyvonatokon, azóta visszaszokott a közönség a vasútra. Igaz, ezek a vonatok rendben is vannak tartva! Van WC papír + kéztörlő, szappan + víz!

Még valami!
Miért van az, hogy egy GySEV-es kalauz a legnagyobb nyári melegben is nyakkendőben van, kultúrált és tisztelettudó (tud köszönni, jó utat kívánni + tájékoztatást adni), végigmegy minden megálló előtt a vonaton és elmondja, hogy melyik állomás következik, addig a MÁV-os kalauz még a TV-nek is kigombolt ingben, csatakos hajjal nyilatkozik. Tisztelet a kivételnek!
Pedig a GySEV kalauz is ugyanolyan melegben dolgozik, mint a MÁV-os társa.

Ha egy kicsit eltértem volna az eredeti témától, bocsika!

DENT

Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 113
bagojj: biztos igazad vagyon. Mondjuk azt nem gondoltam volna, hogy vannak olyan vonalak, amiket KELL üzemeltetni. A járatok csökkentésével sem oldható meg a probléma?
Te a MÁVnál dolgozol?

Vahren

ZöPö Creative Commons License 1999.08.19 0 0 112
A bakter lányát és a mozdonyok előéletét nem ismerem, a füstöst is alig tudom megkülönböztetni az áramszedőstől. Azért, ha ilyen különvonatos-fényképezős buli lesz, és valakinek eszébe jut, hogy írjon nekem, akkor én okvetlen elmegyek. Az élmény kedvéért.
Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 111
Vigyáznék az "amatőr" jelző osztogatásával, már csak azért is mert _nekem_ valahol szakmám (ha nem is kifejezetten vasúttal foglalkozom az ágazaton belül). Egyébként lehet, hogy csak a fogalmak lehatárolásában van egy kis különbség köztünk. Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetvfe lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt. Vannak nekem is bogaraim, tehát nem fikázom azokat, akik minden egyes mozdonyról tudják, hogy mi az előélete, melyik korábbi mozdonynak a mije van bennük, meg hogy merre járt és hány éves a mozdonyvezető. De nálam attól még nem vasútbarát valaki, hogy szeret különvonatokon utazgatni, azt élvezi, hogy húsz mozdonycsere van a vonaton, meg hogy lehet fényképezni mozdonyokat, ellenben annyira nincs fogalma a vasútról, mint alágazatról a közlekedésen belül, hogy még a klotyóra is vonatpárokat indítana, mert milyen jó az. A túlzó, nem megalapozott "javaslatokkal" meg hasonlókkal pedig többet árt, mint használ, mert a sok hülyeség között elvész az esetleges jó gondolat.
A vasút nyereségességéről, a MÁV GYSEV össehasonlításról pedig annyit, hogy a vasúti személyszállítás a világon sehol nem nyereséges, ha egy vasúti cég mégis profitot tud felmutatni, akkor az az áruszállíátsból, a kombinált szállításból, ileltve az ezekhez szorosan, vagy kevésbé szorosan kacsolódó szolgáltatásokból adódik. Sok ilyen bevétele van a MÁVnak is, csak több a kiadása, ezért veszteséges. A GYSEVvel való összehasonlítás olyan, mintha a házi töltöttkáposztát akarnád összevetni a Gundel palacsintával. Teljesen más kategória. Hogy mást ne mondjak, a MÁVnak kötelezettségei vannak (mint állami vasúttársaságnak) olyan vonalak üzemeltetésére, amik baromira veszteségesek, ráadásul ezt országnyi területen. A GYSEVnél ez nem áll fent, az a nyugati országrészben, illetve Ausztriában működik, azt lehet mondani, hogy "mellesleg" személyszállítással is foglalkozik, de azt sem egy Kisújszállás-Kál-Kápolna vonalon.
Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 110
Kedves Bagojj kartárs (sőt divatosabban: polgártárs!)

Ünneprontunk, ünneprontunk?
Így nyilatkozik egy "amatőr" vaútbarát!!! Kárrrrrrrrr...

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 109
Vahren,

Ajánlom figyelmedbe a gazdaságosságról a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasutat.
Alapítása óta nyereséges! Hogy csinálják?
Ha közelebbről érdekel: www.gysev.hu

Dent

Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 108
Na, ha a joóferi ott a totum factum, akkor rám ne számítsatok...
Egyébként pedig annyi és annyiféle vonatot láthatok ingyé, amennyit csak akarok, egy kocsiban ülve pedig majdnem teljesen mindegy, hogy milyen gép morog elől. Na jó, nem demoralizálok :)
Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 107
Whitey: a topic alja felé találsz linket a Joó Ferenc honlapjára, ott van egy link Egy mozdonyvezető honlapjára. Ott fölsorol párat. Vagy mind.

Vahren

Whitey Creative Commons License 1999.08.19 0 0 106
Nem tud valaki egy olyan helyet, ahol össze lehet gyűjteni minden infot a vasúti jelzők jelentéséről, táblákról, meg ilyesmi?
Köszi!
Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 105
Hát igen, a pénz nagy úr. Én is tervezek venni egy M41-t meg pár ungarische kocsit. Persze 1:87-s méretarányban. :-) Nem olcsó kicsiben sem.
Mondjuk a MÁV, mint monopol helyzetben lévő cég, nem igaz hogy nem lehetne nyereséges, ha szakértő emberek irányítanák vagy nem *** az egészre vagy mindkettő. Ezt én nem tudom fölfogni.
Tényleg régi Kandó villanymozdony nincs nosztalgiavonatnak? Tudtommal Magyarország volt az első ami bevezette az 50Hz-es rendszert, Kandóval az élen.
division by zero: TT-hez nem tudsz katalógust a neten, mint pl a www.roco.com?

Vahren
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 104
A kisvasúti napok is jó buli, ott olyan 30-200 ember szokott összejönni, áprilistől-októberig majdnem minden szombaton van egy kisvasútnak napja, majd este bepötyögöm a "menetrendet"...
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 103
inkább az a probléma, hogy túl sok kocsit küldtek a kohóba, felújítás helyett, most meg kevés van, újakra meg nem nagyon van pénz...
Ezért a nemzetközi vonatok román, szlovák, stb kocsijait is alaposan kihasználják, gyakran mennek az ilyen vonatok az ország túlsó felére is belfödi gyorsként...
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 102
ahhoz kétszintes kocsikat kéne venni, az meg sok pénz lenne...
a vonathosszúsággal nem nagyon van probléma, az elméleti 20-as maxot igen ritkán érik el, kb minden napfogyatkozáskor...
nagyon tuti volt most Szegeden az a nagy nyüzsgés, az a gyors ami Pestről és Miskolcról jön össze kb 14 kocsival, az most két külön vonatban jött: 18+15...
Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 101
Gondolkodom rajta, hogy elmennék a kirándulásra, csak nem tudom, hogyan érek rá októberben, plusz szegedi vagyok és külön még föl kell menni Pestre. Egyszer már egy gőzmozdonyost volna jó kipróbálni.
Most szombaton majd Kecskemétre vonatozom.
Kár, hogy az új Inter-Picis Bzmotok is rosszak, pedig kívülről jól néznek ki.
Ezek szerint a Bvmotok sem tökéletesek.
Amúgy gondolkodtam azon, hogy IC-ként nem érné meg e a MÁVnak kétszintes kocsikból álló szerelvényt továbbítani, mégiscsak kevesebb kocsi.

Vahren

division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 100
tök jó egy ilyen kirándulás, az hogy hányan vagyunk az változó: 11.-én kb 60-an, 12.-én 8-an. Joó Feri azt mondta 12.-én, hogyha nem sikerül több embert összeszedni akkor nem lesz több út, mert nem akar folyton ráfizetni...
Jó lenne ha sikerülne, mert tök jó buli egy ilyen különvonatozás, teljesen más a hangulat, mint egy menetrendszerinti járaton...
Hátha itt a Tasztalnál összejövünk elegendően...

Augusztus 7.-én volt a Kecskeméti kisvasút napja, akkor voltam ott. Szuper!
Egy 490 053-as gözös "Bugaci kispöfögő" vitte a vonatot, 6 kocsi (Ba-w) és mégis száguldott! Menetrendszerint Mk48-ak járnak 1-2 kocsival...
Nekem nagyon tetszett, a pálya is elég jó állapotú...

division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 99
Nekem már készen vannak, csak győzem bescannelni...

Én még csak gyorsnak láttam olyat.
Amúgy én rohadtul utálok "hernyózni", itt az ismerősi körben csak "Isten bosszúja"ként emlegetjük, a rohadt kényelmetlen ülések miatt, amik túl közel vannak, alig fér el szemben két ember. Plusz a vagy nem kinyiló, vagy nem bezárodó ajtók (ami miatt akár 1 óra késést is szedett már össze vonat). És a tárcsafék is igen kellemes hangokat tud produkálni...
Mostanában felújított Hernyókba kerültek olyan ülések mint a szürke Bhv-kbe, az már egy fokkal jobb, de még mindig 100x jobb az igazi "vonatülés", pl be lehet dölni a sarokba aludni...
A Bhv-k ajtajai se nagyon sikerültek, volt olyan, hogy egy kocsi 3 ajtaja se működött...

Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 98
division by zero: látom nagyon értesz a vonatokhoz. :-) Amúgy milyen egy ilyen vonatkirándulás? Hányan vagytok, stb?
Mdmot probléma: a kocsik fűtése nincs benne, hmmm, ettől a Szergej is motorvonat lenne, mert abba sincs, miután tehervonatok továbbítására szánták. Persze ha a motorkocsíval együtt számít annak, akkor úgy esetleg rendben van. Bár szerintem annak más a típusjele.
Ki utazott már a Kecskemét- KKmajsa vagy, Kecskemét Kiskőrös keskeny nyomközűn? Ott milyen vonatok járnak? És milyen a táj?

Vahren

Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 97
Szerintem Bxmot-ok közül a BZ motorkocsi, ha van mellékkocsija (Bx), akkor motorvonat; a sárga elejű villamos hernyók is motorvonatok.
A hernyó kocsis Szili csak gyorsként jár? A 120a vonalra még ilyen sem jutott, nem hogy a felújított szürke Bhv kocsi.....
Jól tudom, BVmot-ból csak 3 készült :-)

Aug.11: két kép felkerült Joó Feri honlapjára, nemsokára az én képeim is kész lesznek :-)

division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 96
"Bár mi a helyzet a keskeny nyomközűvel? Arra széles lenne a busz, igaz? "
Érdekes kérdés, hasonlóra van már példa: a KBK honlapjáról (igérgetik, hogy hamarosan újra látható lesz a honlap...) van egy kép amin egy keskenynyomközű ZIL teherautó látható, valamelyik román vagy ukrán kisvasúton...
division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 95
"Az úgy motorvonat, mint a hernyó (jajj, mi a típusszáma, ami a váci vonalon van sok, sárgaorrú). Egyszóval nem az. Mozdony van és mögötte kocsik."
Mozdony??? szerintem az motorkocsi, mert utasok is vannak benne...
tipusszáma: BDVmot a Hernyó, BVmot a Selyemhernyó (IC), és van még olyan is hogy: BVhmot, ami bár tisztára úgy néz ki mint a Hernyó, mégis a BVmot "fapados" változata, a vezérlése is azzal kompatibilis, sőt volt már olyan is, hogy az IC hibás vezérlőkocsiját (Bmxtz) a BVhmot vezérlője helyetesítette.
Az Mdmot meg azért lehet motorvonat, mert a gép nem teljes értékű mozdony, egy csomó mindent a vezérlő kocsiba pakoltak (pl a fűtést is az csinálja, ha jól tudom), hogy csökentsék a gép súlyát, hogy a kisebb tengely terhelhetőségű mellékvonalakon is járhasson.

Külön érdekesség a szegedi gyorsok Szili vontatta Hernyója, amit sokáig nem értettem, aztán nemrég megtudtam, hogy legyártattak egy csomó Hernyó kocsit, csak a motorkocsikra már nem jutott pénz...

division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 94
"Míg a V46-ból prototipus sem készült és mégis bevált"
rika mázlijuk volt ott a fiúknak...
ott van pl a V63: elöször a két prototípus 001/002 (133/160 Km/h) aztán a nullsorozat 003-007, végül miután megszabadultak az UFC forgováztól, akkor jött a többi. Sajnos az M63 nem volt ilyen szerencsés, ott is két prototípus után (130/160 Km/h),lényegében a nullsorozat állapotban maradt nem nőhette ki a gyerekbetegségeit. Ha jól tudom a 004 generátor robbanása (amiben 2-en is meghaltak) után mondta le a MÁV a további megrendeléseket.
Pedig lehet,hogy már az M63-nál lecserélték volna az UFC-ket?
Úgy tünik ez a forgóváz dolog nem megy a Ganznak...
Pl a TM villamosok (36xx) a ma is közlekedő UV-k elődje szintén forgóvát szilárdsági problémákal küzdött. Aztán az új debreceni 500-as villamosoknak (amelyek valószínűleg a 3750-es terveinek átdolgozásával készültek...) szintén forgóváz problémáik vannak.

Végül egy érdekes dolgot találtam a neten: M41 prototípus itt, a lap alján

division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 93
"Autóbusz karosszériával vonatot építeni kicsit gázos, merthogy gyengébb a busz-doboz, mint ami vasúton megszokott és elvárt. Borulásnál vonat-püré lenne csak belőle ember-szósszal."
Nem esne már szét simán menet közben is? a vaskerék rugalmatlanabbul zökken mint a gumi...
division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 92
szerintem nem mindegyikben van Ikarusz motor...
ha minden igaz a jövő héten találkozok a mozdonyvezető ismerősőmmel, majd kifagatom Bz ügyben, még is csak ő jár velük nap, mint nap.
division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 91
talán fordítva: 106 (ex. 006)...
szintén a Gigant Clubtól az idézet:
"Az ördögi sebességű (160 km/h) nullsorozatos Gigant már hosszú ideje várja új kerékpárjait. A régiekkel már nem járhat, úgy elvékonyodtak. 1997 nyarán még láttam dolgozni Százhalombattán. A többi 100-as Giganttal ellentétben nem vett részt a gyorsfordában. Nem is valószínű, hogy hajtották 160-nal. Csupán az évek óta működésképtelen (1996-ban selejtezett, 1998-ban sajnos szétvágott) V63,002-től kapott 160-as forgóvázai miatt van 100-as pályaszáma."
division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 90
"A V46-ból nem készült prototípus, csakúgy, mint a Boeing 747-ből sem. Ennek az volt az oka, hogy a járműszerkezeti elemek nagy része az M40, a villamos berendezések pedig a V63 mozdonyokban már kipróbáltattak." (Gigant Club)
bár azért hiába kipróbáltak az elemek, jól kell összerakni őket, a V46-ot eltalálták, az M42-t meg nem, pedig ha jó sejtem, leegyszerűsítve a dolgot: V46+diesel motor+generátor=M42...
division by zero Creative Commons License 1999.08.18 0 0 89
Hú de megindult ez a topic!

Akkor először augusztus 12.:

Eredetileg M42-ről volt szó, de az megint rossz, aztán Szergejről, de az túl sokat fogyaszt ezért nem adták, így végül M40 234 lett. (jobban örültem neki mintha Szergej lett volna, az angoloknak is tetszett: "Good engine choice!" felkiáltással veregették meg Joó Feri vállát)
Az M42-t kihozták nekünk fotózni, a 017-es Nohab húzta ki, sikerült olyan képet is csinálni ahol mind három gép látható.
Várokozás közben láttam (és fotóztam) egy V43 2309+V43 1239+V43 1246 gépmenetet.A 1246-os csúnyán törött volt, ő találkozott Újfehértónál a birkás kamionnal?
Induláskor a kalauznéni furcsálotta, hogy miért akarunk nyolcan Rákosról Rákosra utazni, de aztán belenyugodott, hogy vasútbarátok vagyunk, akik csak úgy vonatoznak...
A körvasúton indultunk el, Rákosszentmihályon megálltunk, hogy egy gyors tudjon előzni. Majd Rákosrendezőnél Rákospalota-Újpest felé haladtunk tovább. A 2447. sz. személy megérkezése után Veresegyház, majd Vácrátót felé haladtunk.
Vácrátótnál körbejárt a gép és Aszód felé indultunk tovább. Galgamácsán bevártunk egy keresztet, közben lebeszéltünk a felszállásról egy részeg bácsit, aki Galgagyörkre akart eljutni két bringával együtt.
Aszódon újabb körüljárás, majd kb félóra várakozás, a pályafelújítás miatt van ott egy kis torlodás...
A bal vágányon indultunk tovább, innentől 100-al döngetett a Púpos! Máriabesnyő után kellett lasítani a jobb vágány felsővezetékén dolgozók miatt.
Gödölön várakozás közben a szembejövő V43 2377 fotozása...
Újabb döngetés Pécelig, ahol a nem túl gyakran használ 2. vágányra álltunk be, ebben a vágányban 1933-37-es sínek vannak, vezetősínben 1910-11.
A társaság felsorakozott a minket előző EC Gigantjának fotózására, majd indulás Rákosra.
Rákos végállomás? nem! Joó Feri megtudta a forgalmiban, hogy viszik vissza a kocsit a Nyugatiba, gyorsan visszaszálltunk, így még egy körvasút-Rákosrendező-Nyugati ráadás menet is volt.

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.18 0 0 88
Bagojj, ha már érdekességeknél tartunk, én is emlékszem egyre.
Hosszú ideig a Kelenföldi pu-n vasárnap délután a 16-os vágánynál a következő felirat volt látható:
SZEMÉLYVONAT INDUL 16.15
BUDAPEST, DÉLI
KOMÁROM - GYŐR
PÁRIZS ÉS WÜRZBURG

Szóval jó lehet elzötyögni Párizsba személyvonattal....

Vahren Creative Commons License 1999.08.18 0 0 87
Matiz: nem a Modellvasutak c. a Hobbi sorozatból? Mert az megvan.
Azért megírhatód mennyiét sóztad el a csörgőt.

Én nem vagyok nagy műszaki szakember, de úgy tudom meg kell lenni a vasúton a megfelelő tömegnek. Bár mi a helyzet a keskeny nyomközűvel? Arra széles lenne a busz, igaz?
Mdmot kérdésre továbbra is várom a választ.
Mindkét irányba van fülkéje is.

Szombaton már vonatozok egy kicsit, bár biztos Szili viszi majd a gyorsat.

Vahren

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!