Köszönöm! Igen, ez lesz az! Az eredeti festésű képről 100% ráismertem. Szóval a Púpos.
Na, akkor még egyszer a főkérdésem: miért reszelték le a NOHAB-okról az utolsó betűig az összes, az eredeti gyártóra utaló jelet - feliratot? (Kb. azzal egyidőben, amikor az egyen-dízel-színt kapták.) "Ciki" volt a származása?
nem lehet leselejtezett, mert azt nem mászkálhat...
és nem veszi, csak használja a nemzetközi vonatok kocsijait belföldre is...
1. oszályon még soha nem mentem, passz...
egyébként megfigyeléseim szerint országrészenként nagyon változik a kocsik állapota, gondolom ez függ a helyi vasutasoktól is, de jórészt az utasoktól is...
Ma utaztam a Szeged- Bp. Nyugati között közlekedő gyorssal. Namost nem tudom ti tapasztaltátok e, de elég lestrapált, gondolom leselejtezett román! (CFR) kocsikat húzott. Néhol az álmennyezett hiányzott, elég lepusztult volt a kocsi (illetve a többi is). Hát úgy tűnik a MÁVnak már tényleg alig van pénze és ilyen kocsikat vesz.
Denttel egyett kell értsek abban, hogy a MÁV szép tiszta és megfelelően karbantartott kocsikkal és nem utolsósorban egy átgondolt marketing stratégiával vissza tudná utazóközönségének egy részét hódítani. Persze vannak vonalak, ahol még véletlen se mennék busszal. (Pl. Szeged-Budapest) A nyáron Fonyódra busszal mentünk ( 5 és fél órás út). Odafelé okés volt, tartotta a menetidőt, sok helyen megállt, lehetett WC-ni. na de vissza! Késett (a nagy forgalom miatt), aztán Siófokon megállt 5 percre és utána Szegedig már csak az utasokat vette fel! Cserébe negyed órával hamarabb beért, na de akkor is. Ha nagyon kell, nem tudom, hogyan megyek el WC-re. Szóval hosszú utakra mindenképpen megint csak a vonat a jobb, azzal a problémával, hogy minden vasút a fővárosba vezet, így vannak helyek, ahol nem igazán lehet használni az elcseszett pályatervezés miatt.
Más. Ki tudja azt nékem megmondani, hogy a nem IC járatokon mi a különbség az 1. és a 2. osztály között? Persze az árát kivéve. Miért jobb az 1. ?
a 004 és 010,majd a 004 tragédiája után a 020.
hogy mért kellett az egyen narancssárga azt én se tudom...
"miért nem mind?" idézek Horváth Ákos honlapjáról "A 010 ... Jó külső állapot, újrafestve a régi színekre 1997. májusában privát forrásokból." ebből sejtheted a választ...
Bizony, szép!!! Hőgye papa mesélt róla bőven. Én magam csak egy állomási bizt.bert szerkesztgettem össze, azt is házi feladat gyanánt fiktv állomásra, de az jól sikerült. Vannak foszlányok, amikre emlékszem még. És bizony, piros a majom segge és a közúti jelző :)
Egyet kérdeztem, három lett belőle. :-) Itt a ráadás:
A '60-as évek végén, '70-es évek elején a tapolcai vonalon a személyvonatokat egy zöld színű dízel (dízelelektromos) gép húzta. Nem emlékszem a jelére! :-( A vezetőállás 1/3 - 2/3 arányban osztotta fel a gépet, erről meg az eredeti zöld színéről biztos ráismer valaki. Ma is van hasonló gép, csak persze egyennarancssárgában és a teteje kicsit más. Szóval, mi volt az a régi mozdony és lehet-e még valahol olyat látni?
Nekem valamiféle gyerekkori imprinting miatt a NOHAB a fő kedvencem. Talán azért, mert az húzta Tapolca felé a gyorsvonatokat, ami nekem a nyaralást - meleget - boldogságot jelentette. Egy időben ezek a gépek gyönyörű, egyedi festésűek voltak (bordó alapon két fehér csík). Aztán utólérte őket is a MÁV lehetetlen uniformizálása, amennyiben megkapták a dízelek egyen-narancssárgáját. Ezzel párhuzamosan eltüntettek róluk minden, a gyártóra utaló jelet. (Táblát, feliratot, mindent.) MIÉRT?
Mostanában legalább egy (HÁNY? MIÉRT NEM MIND?) M61 visszakapta az az eredeti színét. Ennek nagyon örülök, olyan, mintha az elveszett gyerekkorom egy kis darabját adták volna vissza. :-)
Felhivnam a T. urak figyelmet, hogy a Duna TV-ben megy egy sorozat, ami a vasutrol szol (MAV). Kedden es csutortokon volt ezen a heten, meg 4 resze lesz, gondolom jovo heten is ugyenezeken a napokon adjak. Eleg keson ment, 10 korul. Ha a kezembe kerul egy musorujsag konkretan leirom a cimet es a kb. idopontot.
Na jó, de mi érdekel? Térközbiztosítás? Állomási biztosítás? Közóti átjárók biztosítása (fénysorompók)? Mechanikus vagz elektromechanikus rendszerek? Tisztán elektronikus nincs, a rendszerek jellegére való tekintettel. Ez azt jelenti, hogy ha egy jelfogó meghúz, akkor ezt a tényt több áramkörben kell figyelni. Ezt pedig jelenleg csak a mechanikai kényszerkapcsolat tudja biztosítani (mechanikus konstrukció). És ez csak egy a sok szempontból, amit ezen a területen figyelembe kell venni. Tulajdonképpen villamos automatika az egész, speciális kiegészítésekkel, biztonsági elemekkel. Ja, és a hozzá tartozó felelősséggel. De ne aggódjon senki: az utolsó, általam tervezett ( és tervezői művezetéssel kivietelezett) fénysorompót kb. 2 éve átépítették.
Száz szónak is egy a vége: nagyon szép szakterület.
Igen ez tényleg nagy élmény, és nem is csak a gépek miatt, hanem a társaság: hiába vad idegenek (bár pár út után elég sok ismerőst talál az ember...) máris van legalább egy közös témája bárkivel...
Nincs az, hogy az utasok anyáznak, hogy "Mért állt már meg megint ez vonat? Mért késik ennyit? A bü... ku... any...t a Mávnak!", ilyen itt nincs, ha pl félreállunk, hogy megelözzön egy gyors, akkor az lehet az egyik fő téma, hogy milyen mozdony lesz azon a gyorson...
Ami még szintén nagyon kellemes, hogy a vasútbarátok _otthon_ érzik magukat a vonaton, és ennek megfelelően viselkednek: nem verik szét a vagont, nem lopnak le minden mozdíthatót, és szemétdombot se csinálnak a vonatból...
"Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetve lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt."
Én valahogy így állok hozzá, sőt úgy általában a tömegközlekedéshez, és bár a kedvencem a vasút és a villamos, mégis van ahol belátom, hogy igen, itt a busz a célszerűbb megoldás...
A legborzasztóbbnak azt tartom, hogy mindenki a maga külön bádogdobozában pöfögjön a utakon...
Vasútról mint alágazatról is szivesen tudnék többet, ha van kedved, oszd meg velünk itt tudásod egy részét...
Amúgy nekem meg az bogram, hogy a vasút mint gépek érdekelnek, és igyekszem megragadni minden alkalmat, amikor müködés közben is láthatom őket.
" Egyébként pedig annyi és annyiféle vonatot láthatok ingyé, amennyit csak akarok"
ingyé? van szabadjegyed? nekem nincs, így elég költséges mulatság, különösen akkor, ha nem csak a mennyiség, hanem az "annyiféle" is számít: ha már unom a V43-kat, vagy a hernyókat, és esetleg pl egy NOHAB-ra lennék kiváncsi, akkor már elég messze kell menni, nem is beszélve az olyan ritkaságokról mint az M31..
"egy kocsiban ülve pedig majdnem teljesen mindegy, hogy milyen gép morog elől" az olyan bogarasoknak mint én, nem mindegy, mert azért mégiscsak másként morog... arról nem is beszélve, hogy a szerencsésebbek még a gépre is feljuthatnak...
Amúgy nem tudom mi bajod Joó Ferivel, de ez a kettőtök ügye...
Nekem és még sokan másoknak az ő útjai jelentették a lehetőséget, hogy hódolhassunk a bogarainknak. Én két úton voltam, szerintem nem drágák (2500 ill 1000 Ft), főleg ha azt is hozzávesszük, hogy nem kellett az ország különböző zugaiba utazni, hogy a különböző gépeket láthassuk, hanem egy "kupacban" megkaptuk őket...
Én nem tudok mást aki ilyen utakat szervez, de ha valaki tud, az rögtön írja ide...
Az se lenne ellenemre - sőt örülnék neki! -, ha itt jönne össze egy akkora csapat, ami tud magának ilyen utakat szervezni.
Amúgy a MÁVnak mindegy, hogy hányan utaznak egy különvonaton, ha kifizetik az árát, a résztvevőknek nem mindegy, hogy mennyi jut egy főre, tehát minél több "bogaras" fog itt össze, annál olcsóbb...
off-topic
"... meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul)." De igen! :o) Statisztikailag a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. A világ legveszélyesebb helye pedig az ágy, mert a legtöbb ember ágyban hal meg.
Szép álmokat! .o)))
Belenéztem a jelzőképekbe. Nekünk, mikor az F1-et gyűrtük (1974 ...), még azt tanították: a földre köpni tilos. A jelző "Megállj!"-t mutat. A "tilos" közúti fogalom.
"Tényleg régi Kandó villanymozdony nincs nosztalgiavonatnak? Tudtommal Magyarország volt az első ami bevezette az 50Hz-es rendszert, Kandóval az élen."
Ez nekem is tetszene, de sajnos a Kandó gépek (V40,V60) és a V55 még 16kV-os rendszerű, mig ma már 25kV-os rendszer van. Szóval ma igen gyorsan elfüstölne egy Kandó...
max akkor lehetne ilyen ha átalakítanának egy vonalat átkapcsolható 16/25 kV-osra, de ez olyan sokba kerülne, hogy nem valószínű, hogy sor kerül rá egyhamar.
A V40-t már behoták a Keleti mellől, most a mozdonyszínnél áll, a nosztalgia fűtőházba fog kerülni. Remélem a V60-t is odakerül, ott Budán már elégé megkopasztották a műgyűjtők a tetejét...
A V55 is odakerül talán, ha az Északi Járműjavító odadja...
Az viszont talán nem is olyan vad ötlet lenne, hogy a fűtőház-Rákosrendező vágányt átalakítsák kétfeszűltségesre, egy működő Kandó biztos vonzaná a látogatókat...
Dent, azert nem kell olyan messzire menni! Mo.-on is eleg jol bevaltak az IC-k, nem hiszem, hogy tul sok embernek kerekedik kedve busszal menni Szegedre, Miskolcra, Szombathelyre vagy Debrecenbe. Es ez nem csak az IC-k (a MAV atlagat meghalado) szinvonala miatt van igy, hanem azert is, mert ezek mar olyan tavolsagok, amiken a busz kisse unalmassa tud valni - hogy finoman fogalmazzak. A vonaton legalabb felallhatsz, elszivhatsz egy bagot, kimehetsz dobni egy sargat stb. Ez persze a kocsinal ugyanigy megvan, de amig olyanok a magyar utak (es penztarcak!), amilyenek, addig a MAV-nak eziranybol sincs kulonosebb felnivaloja.
A legikozlekedesen meg nincs mit csodalkozni. Amennyivel lassubb a vonat, annyival tobb idot elcseszel azzal, hogy x oraval hamarabb kint kell lenned a repteren, hogy aztan ott uljel tetlenul, persze elebb meg a repterre is ki kell vergodnod, majd onnan megint be a varosba stb. A repuloknel gyakoribb a keses is. Szoval repcsivel idot nem nyersz sokat, de kozben rengeteg az uresjarat, meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul). A szolgalatatas szinvonalaban meg sok kulonbseg nincs, az ulesek ugyanolyan kenyelmesek, max. a vonaton nem adnak kajat, de amugy se azert ulsz repulore, hogy jol bezabalj.
De Bagojj, abban egyetértünk ugye, hogy ha kellemesen érzed magad egy vonaton, akkor gyakrabban és szivesebben utazol vonattal, mint mondjuk busszal vagy autóval.
Ha megfelelő színvonalú szolgáltatást kapna az utas (lásd: pl. GySEV új motorvonatai), akkor visszaszokna a vasútra, mint ahogy ez megtörtént Németországban az ICE szerelvények vagy Franciaországban a TGV szerelvényeknél, amelyek még légiközlekedéstől is átcsábítottak jó pár ezer utast.
Szerintem a szolgáltatás színvonala igen erősen befolyásolja az utazási kedvet!
MÁS: A legutóbb (aug11) különvonat is csak 2500 Ft-ban került! Egy egész napos programért szerintem ez nem olyan sok! + 300 Ft-ért degeszre ehetted magad egy igen kiváló (NAGYKÖNYV szerint elkészített) bográcsgulyással!
Szerintem ez a BRAVÓ!