Budapesten használom napi rendszerességgel a XXI. Ből A III.-ba és vissza +stb. Ezeket a stabilmotorokat ne piszkáld. Nem erre tervezték őket, szerencsétlenek szükségből szolgálnak ezekben a dobozokban.
Szerintem nem kéne neked itt leszarozni semmit! Elöször is minden relatív! Másodszor meg mindenkinek a magánügye hogy mi neki a jó! Ha 1szar műanyag mopedautó, az is az Ő dolga! Ennyi!
86pid! Gratula az új , hőn áhított járgányodhoz! Remélem teszel fel képeket is. Az 50 ccm miatt vita sem merülhet fel ellentétes értelmű keretjogszabályok miatt sem. Légyszíves írjál a továbbiakban arról is, sikerült-e elhárítani a hibát, hogyan vált be a technika, stb..
EZMIEZ! Mielőtt megveszed, bármely autóboltos (ahol lehet autókhoz alkatrészt rendelni) a vázszámból megmondja az évjáratot. Ezek lényegében egyforma szar stabilmotorral készültek. Érdemes esetleg üzemidő számlálót beszerezni, több értelmét látom, mint a fordulatszámmérőnek. Semmi esetre se hasonlitsad őket még egy P.126-hoz se, mert abból is különbet kapsz 100.000 Ft ért, mint mopedautót 500.000-ért. Ez a műanyag kacat a stabilmotorral játékszer a legegyszerűbb gépkocsi mellett is. Mindenesetre a súlyadó, köt.bizt, stb miatt több százezer az áruk, és meg is vesszük őket.
Az únióban nem foglalkoznak a motorszámmal, csak hazánkban. A "gépkönyvemben " sincsen róla szó, ezért tévedésből a motor tipusazonosítót írtuk az adásvételibe. Megtalálod a motorblokkon a motorszámot.
Gondolom a "negatív kalapács" kimondottan használ az oldalanként 2 db csapágynak. Jó módszernek tartom, ha a csapágyat is cseréled. Kb UE idő alat lehet korrekt lehúzót csinálni 2 db furattal illesztve a dobhoz, egy furat, vagy heggesztett anya középre és ütlegelés nélkül szedhető szét. A csapszeg elöl keményebb anyag, mint amiben csúszkál, nem a berohadása a probléma, hanem a profil kopása.
A tájékozottabbaktól kérdezném: a Yanmar motor csak a Microcarokban fordul elő ? Az Aixam-400 -asokban milyen motor van, Kubota vagy Lombardíni ?
Van az autovizslán, és a használtautón is egy-egy Aixam-400 2004-esnek mondott kiadású, 600, ill 750 eFt-ért. Meg lehet bízni az évszámban ? A papírokban
általában milyen azonosító van, motorszám ?
Igazából az érdekel, hogy lehet megbizonyosodni arról, hogy a papírok ahhoz a
géphez tartoznak, amit látunk.
Van a használtautón egy 2005-ös modernebb kiadású MC1 950-ért. Mi a véleményetek róla? Nem fényképes-szakértésre gondolok, csak arra, hogy Ti régebbi motorosok szerint ez az ár megéri a fiatalságát ?
Még városban is sok az 5,4 liter, valami nem stimmel. A motor elég szépen ketyeg, nem értem miért eszik ilyen sokat. Mennyi lehetett akkor a fogyasztás, amikor még a kerék is szorult:))
A km-órát könnyű kalibrálni, nullázd le egy km kőnél (mostmár inkább egy zöld tábla) és a következőnél látod hogy mennyit csal. Ha tudsz szerezni egy gps-t, akkor még egyszerűbb a mérés.
Jó nekem ez a sebesség :) A fogyasztásom most úgy alakul, hogy városi fogyasztás kb. 5,4 liter (ált. rövid utakra használom), városon kívül meg 4 liter, de ez csak "papíron", mert pontosan nem tudom mennyit csal a kmórám (a kerekek miatt), szóval ennél valamennyivel kevesebbet fogyaszt a valóságban (lehet hogy kijön az a 3,5 liter, de csak városon kívül). A gyűrűzés előtt is itten körül fogyasztott, csak akkor 40-es sebesség volt a plafon :)
A hátsó fékdob levételéhez egy primitív negatív kalapács kell csak, egy 20 cm hosszú 40x40-es zártszelvényből egy fél méter köracélból és egy vas rúdanyagból kb. 15 perc alatt csináltam egyet.
Esztergályos terem ninden bokorban, a féknyereg távtartóit az első adandó alkalommal ki kell cserélni saválló csőre, de ezt már többször is leírtam.
Egy brumi karbantartásához nem kell túl sok szerszám, egy jó kulcskészlet éppen elég (max. 30e Ft). Az is jó ha van egy szerelőakna is a háznál.
Aki szeret barkácsolni, az mindig talál szerelni valót a járgányán, a műszaki analfabéták meg szaladgálhatnak egyik szervízből a másikba. Komoly márkaszervízbe nem érdemes mopedautót vinni, keresni kell egy régivágású igazi mestert, aki jó esetben nem fizetteti ki a tanulópénzt a tulajjal.
Ahogy majd nőni fog a brumik száma, előbb utób ki fog alakulni a "szervízháttér" is, bár szerintem mindig jelentős marad a házilag barkácsolók száma, mint a robogósoknál.
Tapasztalataim szerint, az első hónapban előjön a hibák túlnyomó része, ha rendesen fel van újítva a járgány, utána már nem igényel több javítást, mint egy hasonló korú átlagos autó.
Sziasztok, új elem vagyok a rendszerben, egy GRESAV EKE 505L boldog tulajdonosa.
Elnézést kérek, hogy az előbb nem mutatkoztam be, de örültem, hogy be tudtam végre lépni. Hónapok óta olvasgatom a hozzászólásokat, végül ennek során jutottam el a vételig. Közben rájöttem, hogy Magyarországon ami olcsónak tünik, az is drága:
Ha eredeti alkatrészt rendel az ember, akkor a luxusautó kategóriát súrolják az árak,
egyéb barkácsolással pedig az idő múlik (Fiat munkahenger, 5mm esztergálás a munkahengerek dugattyúiból, fékpofa ferodoloztatás 3000 Ft+elégetik a nem leszerelhető önbeállót, tehát 126 P beszerelése, stb )apró utánaszaladgálások+sok apró énz+sok idő a technika meg áll, áll.
Kérdezem, van-e olyan szervíz itthon, ahol normális körülmények között lehet javíttatni, gondoljunk például olyan valakire, aki járni szeretne a technikával és
nincs 2 M Ft értékű szerszámkészlete+műhelye otthon.
Amennyiben a fenti dolgok megoldódnak, meggyőződésem, hogy szélesebb körben elterjed használatuk.
Ezek ún. stabil motorok, nem valószínű, hogy tartósan bírnák a szélsőséges és állandó fordulatszámváltozásokat (főleg városi forgalomban), amit a varió egészen jól szabályoz.
Este (ellenkezve a józan ésszel) elhoztam a Lunát:-)))
Nagyon tetszik a merev műanyag kaszni, a kultúrált és komfortos belső valamint az esztétikus megjelenés.
Ami nem tecc( remélem megoldom) a gyengécske 50 kcm.-es motorka Rzzrl kapcsolatosak a kérdés hegyeim:-) A motor felpörög mint a güzü, és nem vagy csak nagyon gyengén viuszi a gépet. Nem hallani a jellegzetes"leterhelődést" gyakorlatilag olyan, mintha a hagyományos tárcsád kuplung amikor rettentően csúszik. Lehet, hogy kopott hajtószíj okozza?? Reggelpersze folytattam a próbálgatást, most előjött egy olyan, hogy alapjáraton belerángat a kaszniba,ebből arra következtetek, hogy csak a váltó környékén kell a hibát keresgélnem. Rájöttem arra is, hogy előre alig akar menni, csak pörög, de hátrafelé ugrik mint a rakéta !!! Nem tudom, hogy mi van az irányváltó belsejében, vajon ott lehet a baj??
Kényelmesen elférak banne ( 182 cm./130 kg. !!) Van hozzá adásvételi, meg az osztrák zöldes A5 formátumú könyvecske ( ez volna a gépkönyv??)
Ha érdekes csinálok pár képet, és felteszem, szóljatok, ha van rá igény:-))
Vigyorgó pofával tapogatom, és nyalogatom, és nem győzöm hessegetni a sok bámész szomszédot:-)))
Tegnap vettem egy Aixam 400 as 2001 es metalkék dodzsemautot :)
Ajkáról hoztam haza este 8 kor indultam és 3 óra volt pestig az út.
Végig 65 el mentem, csak néha erős emelkedőn lassult be 45 re.
Egyedül a gyorsulással és a zajos motorral nem vagyok kibékülve, de jópofa érzés egy ilyen kis 4 kereküben nézni ahogy 200 al mentek el melettem az M7 esen :)
Az lenne a kérdésem, hogy a 400 ccm3 miatt ez biztosan nem minősül nagymotornak ?
Az rendben van, hogy csak elvileg 45 el megy, de ugytudom, a kresszben nem csak a sebesség de a ccm3 is meg van adva segédmotorkerékpárnál 50 ccm re.
Most már mindegy, mert megvan, de azért ez nem hagy nyugodni.
Biztosítást, hogy kell rá kötni ? és hol érdemes ?
A másik, hogy egy kisteljesítményü turbot nem lehet rátenni a dizelre ?
Meg azt sem értem, miértnem inkább 125 ös négyütemü mpcival csinálják ezeket a kisautokat ? csendesebb kevesebbet fogyaszt és szerintem jobban is gyorsulna.
Papámnak van egy 125 ös nagytestü robogója, és lámpánál nincs ellefele :) 120 a vége.
Van valaki aki pesten a városi közlekedésben használ ilyen kisautot ?
Egy ismerősöm is át akarja alakítani a brumiját, egy Tico váltót szeretne beleépíteni. Több problémát is meg kell oldania, pl. a váltó jobb oldalán van a nyeles tengely, ki kell találni a kuplung megoldását (automata v. mechanikus), stb. Dinamikusabb, kisebb fogyasztású járgányt szeretne, akár még sikerülhet is az átépítés, de nem lesz egyszerű feladat.
Szerintem egy kapcsolható bolygóműves végáttétel (mint a régi Volvóknál), vagy egy többfokozatú variátor "feltalálása" lehetne még jó megoldás. A variátor szíj szélessége és a minimális hajlítási rádiusz lekorlátozza a variomatik áttételi arányát, ezért nem lehet elérni a számunkra ideális értékeket.
Sok okos dolgot írtál le! Köszi! A fogyasztás sztem is azért nagy mert nagyon pörög a motor ill ekkor biztos maxon áll az adagoló. Vmit erre ki kéne találni. Van tokaj felé 1 fogaskerékgyártó. az biztos le tudná gyártani a dolgokat. Csak nem tudom hogy 1hosszú áttétellel hogy menne az autó. Lehet ugyanannyi lenne végsebesség/ fogyasztás mint a gyárival. Ez csak a nyomatékkgörbétől függ...... Én konkrétan örülnék ha lenne majd az autóban 1fordulatszámmérő.
A miskolci Bacman Bélának küldtem volna anyagot , de nem adta meg a címét , a honlapján meg a videók miatt (modemes vagyok) nem volt kedvem kivárni míg valami értelmes is kijön..
Zegi barátom szerint a Luna keresett és jó gép , részint azért , mert masszív és jól javítható üvegszálas kasztnija van , a hátsókerékhajtás pedig a féltengelycsuklós problémáktól mentesít . Itt Szekszárdon hamarosan lesz egy eladó 315 ccm-es dízel , egyik barátom most rakja össze . Sajnos a farmotor miatt sokkal kisebb a csomagtere , és a léghűtésből adódóan a zajosabb motor fűtése is gyérebb . A teljesítménye ennek is 4 kW elvileg , és a kamrás LDW502-eshez képest a direkt befecskendezésű egyhengeres dízel bő 10%-al kedvezőbb fajlagos fogyasztással ( 300g/kWó -- 260 g/kWó) és feltehetően megbízhatóbb indítással dicsekedhet . Hogy ez mit jelent a gyakorlatban ténylegesen azt nem tudom . Mellesleg az indíthatóságot illetően az én Ligierem mínusz 12 fokban gond nélkül indult a szomszédasszony kispolszkijából kidobott akksival . Megjegyzem én az Eradban is átkábeleztem és hátra helyeztem az akksit , így bármilyen gépkocsi-telep beszerelhető : hogy az eredeti öklömnyi akksik miképp viselkednek azt nem tudom . Szerintem ha a kompresszió (szelepek , gyűrűk) , a gyertyák és a porlasztók rendben vannak egy jó akksival dermedésgátolt gázolajjal mindig indulnia kell . …….A vásárlásról annyit , hogy eredeti papírok nélküli gépet talán csak nagyon olcsón lenne szabad megvenni , de akkor meg az gyanús : papír nuku , az ár meg töredékes …Hogy a vaterán milyen viszonyok vannak az szerintem nézőpont kérdése , van ott mindenféle eladó ; én többször vásároltam ott , többek között az Eradot is , szerintem igen korrekt emberek éppúgy vannak , mint zsiványok .Én eddig mindkettővel találkoztam , de szerencsére az előbbiből volt több . A gond inkább abból adódik , hogy „látatlanban” kell ígérgetni , ami egy ilyen kis kocsi százezreit figyelembe véve ciki , mivel a szabályok tiltják a leütés előtti kapcsolatfelvételt ( a jutalékos rendszer miatt) . A normál internetes vásárlásnál a kereskedelmi jogszabályok értelmében vevő pár napig indoklás nélkül visszaküldheti a kibontott terméket , persze senki sem vesz Aixamot postai utánvétellel , de kisebb értékek esetében nehéz ügy az ország másik feléből visszahajtani a már kifizetett vételárat egy magánszemélytől . Hogy a vaterán ki mennyiért és milyen ígértetekkel hírdet mopedautót ? Szerintem a haszanltauto-n se jobb a helyzet , ott is látni hasonló állapotú gépeket 2x különbséggel , ami ott százezreket jelent , és valamelyik biztos nem reális . A kezdő vásárlóknak nehéz tanácsot adni , a legjobb , ha tud vinni magával olyan szakértőt a vásárlása , aki régebb óta használ ilyen járgányt . Ha valaki életében nem ült ilyen gépben , arra szinte bármit rá lehet sózni . Én 1996-ban vettem egy Amicát , most két dízelem van , de még mindig bizonytalan vagyok , hogy mi normális , és mi megengedhetelen egy ilyen kis kocsiban . Aki csak a honlapról ismeri az honnan tudná ? Talán valami halvány garanciát az jelent , hogy kitől veszi az ember a verdát . Némely eladónak van referenciája .
A mopedautók tervezési-és végsebességéről …Mivel engem is foglalkozatatott ez a rejtélyes „tervezési sebesség” , közreadom amit erről gondolok . Megjegyzem ez a saját teóriám , nem kell túl komolyan venni . .......Egy alkalommal néztem egy Aixam 400 ( Kubota Z 402-as motor) gépkönyvét , amelyben megadták a maximális fordulatszámot (3200) , az irányfordító (fix) áttételét (11,23) és a variomatik rendszer áttételtartományát (3,33-0,58) . Ez utóbbi nekem nem stimmelt , mert számításom szerint a varitárcsa ennél többet kiad . Ha a fenti értékeket végigszorozzuk-osztjuk a kerékkerülettel , akkor 46 km/óra jön ki . A 0,58-as érték akkor helytálló , ha a tárcsa nem tudja végigváltani a teljes tartományt – erre a célra szolgál a primer tárcsa tengelyére helyezett ütköztetőgyűrű . A gyűrű eltávolításával az áttétel még tovább növelhető , elméletileg a 0,36-os áttétel is elérhető , bár akkor már olyan eszményi helyzetnek kellene lennie , amit nehéz produkálni . Mi az oka ennek a megoldásnak ? Magam részéről visszakanyarodnék az ősidőkhöz , amikor még úgy határozták meg a smkp fogalmát , hogy „….az a …jármű , amely sík úton önerejéből 40 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes és a vezetőn kívül utas szállítására nem alkalmas.” Mi volt a gond ezzel a megközelítéssel ? Technikailag egy jármű sebességét kétféleképpen lehet maximalizálni : egyrészt lehet bele szerelni valamilyen sebességkorlátozót , jelenleg ilyet találunk a tehergépkocsik egy részénél , pl. a veszélyes árut szállítóknál . Ezeket a járműveket gyakran ellenőrzik a forgalomban , sűrűn vizsgáztatják . A leplombált korlátozó alkalmazhatatlan egy olyan kis masinában , amelyet otthon bütykölgetnek kamasz srácok , amelyet nem kell műszakira vinni etc . A másik lehetőség a jármű motorteljesítményének korlátozása ; ez se igazán járható út . Ha egy kétkerekű kismotort olyan hajtóművel szerelünk fel , amely egy átlagos (?!) alkatú személlyel nem képes átlépni a 40 km/óra sebességet , akkor ez a masina egy vékonydongájú kamasszal bizton többre képes , ugyanakkor egy testes felnőttel enyhe emelkedőn elindulva olyan forgalmi akadályt képez , amelynek jelenléte a közlekedésben nem kívánatos . Azonfelül ez a beteg motorteljesítmény maga után vonná a használók részéről az állandó igényt a tuningolása , ami -- a jobbára kétütemű benzinmotoroknál – az emissziós értékek katasztrofális megváltozását jelentené . Közlekedésbiztonsági szempontból az előnyös , ha a jármű viszonylag hamar felveszi a forgalom ritmusát , ugyanakkor nem tud túl gyorsan menni . Ha járgány dinamikája elfogadható , akkor remélhető , hogy a tulajdonos nem akarja azt mindenáron megbuherálni . Szerintem a fenti okok miatt jutottak a „tervezési sebesség” fogalmához . Egy L2-es esetében azt jelenti , hogy akkor éri el a maximális fordulatszámot és áttételt – ennek amegoldásnak kellemes velejárója az alacsony teljesítményhez képest kedvező gyorsítóképesség . A normál gépkocsi másfél-kétszer ekkora tömeget 5ször-20-szor ekkora teljesítménnyel gyorsít . Ugyanakkor ez magyarázza a mopedautók viszonylag magas fogyasztását , ennyit egy Citroen AX vagy egy VW Lupo eszik mégegyszer ekkora sebességnél , a legközelebbi „rokon”-ról , a dizel Smart-ról nem is beszélve ; egy normál áttételű gépkocsival a legmagasabb fokozatban lehet menni a végsebesség harmadával-negyedével , értelemszerűen a fordulatszám harmadával-negyedével . Egyszer felbakoltam a Ligerem elülső kerekét , és vizsgáltam a variátor viselkedését a sebesség függgvényében . Akkor azt tapasztaltam , hogy 20-25 km/óra sebességnél ad a variátor egy-az-egyes áttételt , és 45-50 km/óránál ér ki a szíj a tárcsa szélére – vagyis innen már csak a fordulatszám emelésével növelhető a tempó . Mivel ez eléggé közel van a jármű végsebességéhez , ezért mondhatjuk , hogy a mopedautók eléggé pörgős áttételűek ; egy normál jármű legmagasabb fokozatát már a végsebesség felénél , az utazósebesség kétharmadánál kapcsolják . Megítélésem szerint a fogyasztást esetleg csökkenteni lehetne az áttételi tartomány szélesebbé tételével , pontosabban eltolásával , azonban az automatika jelenlegi formában hagyásával ez a gyorsítóképesség csökkenését jelentené . Igazából az kellene , hogy elérje a jelenlegi rendszerrel az utazósebességet , és utána egy kedvező áttételű , sebességtartó ( kímélő , OD ) fokozatot kellene kapcsolni . Akkor talán lehetne hozni alacsonyabbb fogyasztást . Érdekes , ha valaki megnézi a kocsimat , akkor a félliteres dízel motort összeveti a sebességel és a súllyal , majd a tényleges fogyasztást felét tippeli . Ehhez annyit , egyik barátom a degeszre fújt kerekű 600-as Trabant kombijával 45-50 km/óra sebességnél 3,7 litert mért , én pedig a 220 ccm-es kétütemű Piaggiómmal ( háromkerekű kis teherautó) 1996 nyarán ugyanilyen tempóban bő 5,5 liter benzinnel hazajöttem Dobogókőről Szekszárdra , vagyis 3 l/100 km . Szóval szerintem nem akartak vánszorgó járgányokat forgalomba állítani , ezért határozták meg a maximális sebesség helyett a tervezési sebességet . Aki mégis gyorsabban megy , azt kiszűri a trafipax , rajtunk kívül mindenhol van rendszám . A konstrukció megalkotásánál nem a fogyasztás játszotta a fő szerepet . A dizelek maximális fordulatszáma kötött érték , a túlpörgés ellen röpsúlyos reduktor védi a motort . Az más kérdés , hogy az L2-es gépekbe szánt motorokat az eredeti tervezési érték alá fojtják vissza , az Ambrám esetében pl. 3600-ról 3200-ra . Mindamellett figyelembe veendő , hogy a közegellenállás legyőzéséhez szökséges vonóerő a sebességgel négyzetesen , a teljesítményigény pedig köbösen (!) nő . Vagyis ha a jármű 10 km/ óra sebességnél 1 kW teljesítményt igényel , akkor 20 km/óránál már 8 kW , míg 30 km/óránál már 27 kW a szükséges teljesítmény – ez persze elmélet , a súrlódás lényegében független sebességtől , állandó érték , de tény , hogy a sebesség növekedésével egyre inkább meghatározóvá válik . Az aki mélyebben bele akar nyúlni a gyári értékekbe , az a fenti elmélkedést vegye figyelembe . Mellesleg én is sokat filózok az áttétel megváltoztatásán , de kizárólag a fogyasztáscsökkenés vezérel , annál a forgalomsűrűségnél ami nálunk van ez a dinamika elég .
Nekem is úgy tűnt, mintha kevesebbet menne mint legutóbb, de nem hajkurásztam nagyon. A múltkor kivettem a szőnyeget a gázpedál alól, és egyből gyorsabb lett a kocsid. Kicsit hajlítottam a gázpedálon, de lehet annyira tapostad, hogy visszahajlott:))
A fogyasztásod javult a gyűrűzés után?
Éppen 1 hét múlva lesz a tárgyalásom, remélem minden rendben lesz!
Nyugi, ha akarnék se tudnék nagyon száguldozni ezzel a járgánnyal :) Csak sztem nagyon idejétmúlt dolog az a 40-es korlát, ha már amúgy is 45-ös sebességgel gyártják le a járgányainkat hivatalosan. Aztán ha most nem változtatnak rajta, akkor egy jó ideig biztos nem fognak...
Az biztos hogy jobb most a futómű. Azt még nem próbáltam ki milyen, ha hullámos aszfalton kanyarodok (nagyobb sebességgel), mert eddig az volt a gázos. Ha gond lesz, úgyis jelentkezem ;)
Közben a brumiauto oldalán találtam egy javítási kézikönyvet és ott le van írva, hogy a porlasztón található csavarokon keresztül hogyan lehet csekkolni a befecskendezést. Még egy kis táblázat is van a szögértékhez tartozó elmozdulásról.
Holnap megnézem, hogy működik-e célszerszám nélkül, ha megy leírom.
üdv
Igazából nem is a befecskendezési szög értéke az érdekes, mert azt az ember hallja, ha nem tökéletes, De a két henger egymáshoz képest lévő beállítását csak sejteni lehet.
olyan jó lett a futóműved, hogy már száguldozni akarsz? :))
még szerencse hogy fékeket is átnéztem.
Nem volt időm kipróbálni a járgányodat rázós úton. Ha nagyobb sebességgel áthajtasz a lámpák előtt felhullámosodott aszfalton, elmászik még oldalra a kocsid hátulja?