"Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetve lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt."
Én valahogy így állok hozzá, sőt úgy általában a tömegközlekedéshez, és bár a kedvencem a vasút és a villamos, mégis van ahol belátom, hogy igen, itt a busz a célszerűbb megoldás...
A legborzasztóbbnak azt tartom, hogy mindenki a maga külön bádogdobozában pöfögjön a utakon...
Vasútról mint alágazatról is szivesen tudnék többet, ha van kedved, oszd meg velünk itt tudásod egy részét...
Amúgy nekem meg az bogram, hogy a vasút mint gépek érdekelnek, és igyekszem megragadni minden alkalmat, amikor müködés közben is láthatom őket.
" Egyébként pedig annyi és annyiféle vonatot láthatok ingyé, amennyit csak akarok"
ingyé? van szabadjegyed? nekem nincs, így elég költséges mulatság, különösen akkor, ha nem csak a mennyiség, hanem az "annyiféle" is számít: ha már unom a V43-kat, vagy a hernyókat, és esetleg pl egy NOHAB-ra lennék kiváncsi, akkor már elég messze kell menni, nem is beszélve az olyan ritkaságokról mint az M31..
"egy kocsiban ülve pedig majdnem teljesen mindegy, hogy milyen gép morog elől" az olyan bogarasoknak mint én, nem mindegy, mert azért mégiscsak másként morog... arról nem is beszélve, hogy a szerencsésebbek még a gépre is feljuthatnak...
Amúgy nem tudom mi bajod Joó Ferivel, de ez a kettőtök ügye...
Nekem és még sokan másoknak az ő útjai jelentették a lehetőséget, hogy hódolhassunk a bogarainknak. Én két úton voltam, szerintem nem drágák (2500 ill 1000 Ft), főleg ha azt is hozzávesszük, hogy nem kellett az ország különböző zugaiba utazni, hogy a különböző gépeket láthassuk, hanem egy "kupacban" megkaptuk őket...
Én nem tudok mást aki ilyen utakat szervez, de ha valaki tud, az rögtön írja ide...
Az se lenne ellenemre - sőt örülnék neki! -, ha itt jönne össze egy akkora csapat, ami tud magának ilyen utakat szervezni.
Amúgy a MÁVnak mindegy, hogy hányan utaznak egy különvonaton, ha kifizetik az árát, a résztvevőknek nem mindegy, hogy mennyi jut egy főre, tehát minél több "bogaras" fog itt össze, annál olcsóbb...
off-topic
"... meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul)." De igen! :o) Statisztikailag a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. A világ legveszélyesebb helye pedig az ágy, mert a legtöbb ember ágyban hal meg.
Szép álmokat! .o)))
Belenéztem a jelzőképekbe. Nekünk, mikor az F1-et gyűrtük (1974 ...), még azt tanították: a földre köpni tilos. A jelző "Megállj!"-t mutat. A "tilos" közúti fogalom.
"Tényleg régi Kandó villanymozdony nincs nosztalgiavonatnak? Tudtommal Magyarország volt az első ami bevezette az 50Hz-es rendszert, Kandóval az élen."
Ez nekem is tetszene, de sajnos a Kandó gépek (V40,V60) és a V55 még 16kV-os rendszerű, mig ma már 25kV-os rendszer van. Szóval ma igen gyorsan elfüstölne egy Kandó...
max akkor lehetne ilyen ha átalakítanának egy vonalat átkapcsolható 16/25 kV-osra, de ez olyan sokba kerülne, hogy nem valószínű, hogy sor kerül rá egyhamar.
A V40-t már behoták a Keleti mellől, most a mozdonyszínnél áll, a nosztalgia fűtőházba fog kerülni. Remélem a V60-t is odakerül, ott Budán már elégé megkopasztották a műgyűjtők a tetejét...
A V55 is odakerül talán, ha az Északi Járműjavító odadja...
Az viszont talán nem is olyan vad ötlet lenne, hogy a fűtőház-Rákosrendező vágányt átalakítsák kétfeszűltségesre, egy működő Kandó biztos vonzaná a látogatókat...
Dent, azert nem kell olyan messzire menni! Mo.-on is eleg jol bevaltak az IC-k, nem hiszem, hogy tul sok embernek kerekedik kedve busszal menni Szegedre, Miskolcra, Szombathelyre vagy Debrecenbe. Es ez nem csak az IC-k (a MAV atlagat meghalado) szinvonala miatt van igy, hanem azert is, mert ezek mar olyan tavolsagok, amiken a busz kisse unalmassa tud valni - hogy finoman fogalmazzak. A vonaton legalabb felallhatsz, elszivhatsz egy bagot, kimehetsz dobni egy sargat stb. Ez persze a kocsinal ugyanigy megvan, de amig olyanok a magyar utak (es penztarcak!), amilyenek, addig a MAV-nak eziranybol sincs kulonosebb felnivaloja.
A legikozlekedesen meg nincs mit csodalkozni. Amennyivel lassubb a vonat, annyival tobb idot elcseszel azzal, hogy x oraval hamarabb kint kell lenned a repteren, hogy aztan ott uljel tetlenul, persze elebb meg a repterre is ki kell vergodnod, majd onnan megint be a varosba stb. A repuloknel gyakoribb a keses is. Szoval repcsivel idot nem nyersz sokat, de kozben rengeteg az uresjarat, meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul). A szolgalatatas szinvonalaban meg sok kulonbseg nincs, az ulesek ugyanolyan kenyelmesek, max. a vonaton nem adnak kajat, de amugy se azert ulsz repulore, hogy jol bezabalj.
De Bagojj, abban egyetértünk ugye, hogy ha kellemesen érzed magad egy vonaton, akkor gyakrabban és szivesebben utazol vonattal, mint mondjuk busszal vagy autóval.
Ha megfelelő színvonalú szolgáltatást kapna az utas (lásd: pl. GySEV új motorvonatai), akkor visszaszokna a vasútra, mint ahogy ez megtörtént Németországban az ICE szerelvények vagy Franciaországban a TGV szerelvényeknél, amelyek még légiközlekedéstől is átcsábítottak jó pár ezer utast.
Szerintem a szolgáltatás színvonala igen erősen befolyásolja az utazási kedvet!
MÁS: A legutóbb (aug11) különvonat is csak 2500 Ft-ban került! Egy egész napos programért szerintem ez nem olyan sok! + 300 Ft-ért degeszre ehetted magad egy igen kiváló (NAGYKÖNYV szerint elkészített) bográcsgulyással!
Szerintem ez a BRAVÓ!
Ha minden veszteséges vonalat megszüntetnének, akkor nem maradna vasút Magyarországon. Ez nagy kötélhúzás a MÁV és az állam között. Na meg nem is lehet, ez nem egészen az a szféra, ahol tisztán piaci megfontolásokkal lehet élni. Az más kérdés, hogy hogyan, de kell.
Láttam én ilyenről plakátot, és istenbiz nem akarok többet írni, mint ami valójában volt, így azt mondom, hogy 4000 alatt nem úsztam volna meg (de inkább 6-ra emlékszem), ha elmegyek. És ebben nem volt benne semmi, csak az, hogy legalább háromféle mozdony húzott el. Na bravó.
Más: Nem a MÁV-nál dolgozom.
Megint más: Az való igaz, hogy a GYSEV nem állami cég, ez meg is látszik pl. a kalauzokon (nyilván jobban be tudják tartatni az előírásokat), ám ennek semmi köze a személyszállítás néhány alapvető tulajdonságához, amik miatt veszteséges (pl. nem tárolható a teljesítménye, ami ugyan kevésbé, de igaz az áruszállításra is, általában a közlekedésre).
Szolgálati közlemény:
Bocsika, ha megbántottalak volna! Nem állt szándékomban... Te más nézőpontból közelíted meg a dolgot és én ezt félreértettem!
MÁS.
Én azért nem választanám szét ennyire a két vasutat. A személyszállításról:
Fokozatosan csökkent a GySEV-nél is a személyszállítás volumene, mire átgondolták a dolgokat, beszereztek 3 modern, tetszetős és korszerű dízelmotorvonatot/motorkocsit. Amióta ezek járnak a személyvonatokon, azóta visszaszokott a közönség a vasútra. Igaz, ezek a vonatok rendben is vannak tartva! Van WC papír + kéztörlő, szappan + víz!
Még valami!
Miért van az, hogy egy GySEV-es kalauz a legnagyobb nyári melegben is nyakkendőben van, kultúrált és tisztelettudó (tud köszönni, jó utat kívánni + tájékoztatást adni), végigmegy minden megálló előtt a vonaton és elmondja, hogy melyik állomás következik, addig a MÁV-os kalauz még a TV-nek is kigombolt ingben, csatakos hajjal nyilatkozik. Tisztelet a kivételnek!
Pedig a GySEV kalauz is ugyanolyan melegben dolgozik, mint a MÁV-os társa.
Ha egy kicsit eltértem volna az eredeti témától, bocsika!
bagojj: biztos igazad vagyon. Mondjuk azt nem gondoltam volna, hogy vannak olyan vonalak, amiket KELL üzemeltetni. A járatok csökkentésével sem oldható meg a probléma?
Te a MÁVnál dolgozol?
A bakter lányát és a mozdonyok előéletét nem ismerem, a füstöst is alig tudom megkülönböztetni az áramszedőstől. Azért, ha ilyen különvonatos-fényképezős buli lesz, és valakinek eszébe jut, hogy írjon nekem, akkor én okvetlen elmegyek. Az élmény kedvéért.
Vigyáznék az "amatőr" jelző osztogatásával, már csak azért is mert _nekem_ valahol szakmám (ha nem is kifejezetten vasúttal foglalkozom az ágazaton belül). Egyébként lehet, hogy csak a fogalmak lehatárolásában van egy kis különbség köztünk. Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetvfe lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt. Vannak nekem is bogaraim, tehát nem fikázom azokat, akik minden egyes mozdonyról tudják, hogy mi az előélete, melyik korábbi mozdonynak a mije van bennük, meg hogy merre járt és hány éves a mozdonyvezető. De nálam attól még nem vasútbarát valaki, hogy szeret különvonatokon utazgatni, azt élvezi, hogy húsz mozdonycsere van a vonaton, meg hogy lehet fényképezni mozdonyokat, ellenben annyira nincs fogalma a vasútról, mint alágazatról a közlekedésen belül, hogy még a klotyóra is vonatpárokat indítana, mert milyen jó az. A túlzó, nem megalapozott "javaslatokkal" meg hasonlókkal pedig többet árt, mint használ, mert a sok hülyeség között elvész az esetleges jó gondolat.
A vasút nyereségességéről, a MÁV GYSEV össehasonlításról pedig annyit, hogy a vasúti személyszállítás a világon sehol nem nyereséges, ha egy vasúti cég mégis profitot tud felmutatni, akkor az az áruszállíátsból, a kombinált szállításból, ileltve az ezekhez szorosan, vagy kevésbé szorosan kacsolódó szolgáltatásokból adódik. Sok ilyen bevétele van a MÁVnak is, csak több a kiadása, ezért veszteséges. A GYSEVvel való összehasonlítás olyan, mintha a házi töltöttkáposztát akarnád összevetni a Gundel palacsintával. Teljesen más kategória. Hogy mást ne mondjak, a MÁVnak kötelezettségei vannak (mint állami vasúttársaságnak) olyan vonalak üzemeltetésére, amik baromira veszteségesek, ráadásul ezt országnyi területen. A GYSEVnél ez nem áll fent, az a nyugati országrészben, illetve Ausztriában működik, azt lehet mondani, hogy "mellesleg" személyszállítással is foglalkozik, de azt sem egy Kisújszállás-Kál-Kápolna vonalon.
Na, ha a joóferi ott a totum factum, akkor rám ne számítsatok...
Egyébként pedig annyi és annyiféle vonatot láthatok ingyé, amennyit csak akarok, egy kocsiban ülve pedig majdnem teljesen mindegy, hogy milyen gép morog elől. Na jó, nem demoralizálok :)
Hát igen, a pénz nagy úr. Én is tervezek venni egy M41-t meg pár ungarische kocsit. Persze 1:87-s méretarányban. :-) Nem olcsó kicsiben sem.
Mondjuk a MÁV, mint monopol helyzetben lévő cég, nem igaz hogy nem lehetne nyereséges, ha szakértő emberek irányítanák vagy nem *** az egészre vagy mindkettő. Ezt én nem tudom fölfogni.
Tényleg régi Kandó villanymozdony nincs nosztalgiavonatnak? Tudtommal Magyarország volt az első ami bevezette az 50Hz-es rendszert, Kandóval az élen.
division by zero: TT-hez nem tudsz katalógust a neten, mint pl a www.roco.com?
A kisvasúti napok is jó buli, ott olyan 30-200 ember szokott összejönni, áprilistől-októberig majdnem minden szombaton van egy kisvasútnak napja, majd este bepötyögöm a "menetrendet"...
inkább az a probléma, hogy túl sok kocsit küldtek a kohóba, felújítás helyett, most meg kevés van, újakra meg nem nagyon van pénz...
Ezért a nemzetközi vonatok román, szlovák, stb kocsijait is alaposan kihasználják, gyakran mennek az ilyen vonatok az ország túlsó felére is belfödi gyorsként...
ahhoz kétszintes kocsikat kéne venni, az meg sok pénz lenne...
a vonathosszúsággal nem nagyon van probléma, az elméleti 20-as maxot igen ritkán érik el, kb minden napfogyatkozáskor...
nagyon tuti volt most Szegeden az a nagy nyüzsgés, az a gyors ami Pestről és Miskolcról jön össze kb 14 kocsival, az most két külön vonatban jött: 18+15...
Gondolkodom rajta, hogy elmennék a kirándulásra, csak nem tudom, hogyan érek rá októberben, plusz szegedi vagyok és külön még föl kell menni Pestre. Egyszer már egy gőzmozdonyost volna jó kipróbálni.
Most szombaton majd Kecskemétre vonatozom.
Kár, hogy az új Inter-Picis Bzmotok is rosszak, pedig kívülről jól néznek ki.
Ezek szerint a Bvmotok sem tökéletesek.
Amúgy gondolkodtam azon, hogy IC-ként nem érné meg e a MÁVnak kétszintes kocsikból álló szerelvényt továbbítani, mégiscsak kevesebb kocsi.
tök jó egy ilyen kirándulás, az hogy hányan vagyunk az változó: 11.-én kb 60-an, 12.-én 8-an. Joó Feri azt mondta 12.-én, hogyha nem sikerül több embert összeszedni akkor nem lesz több út, mert nem akar folyton ráfizetni...
Jó lenne ha sikerülne, mert tök jó buli egy ilyen különvonatozás, teljesen más a hangulat, mint egy menetrendszerinti járaton...
Hátha itt a Tasztalnál összejövünk elegendően...
Augusztus 7.-én volt a Kecskeméti kisvasút napja, akkor voltam ott. Szuper!
Egy 490 053-as gözös "Bugaci kispöfögő" vitte a vonatot, 6 kocsi (Ba-w) és mégis száguldott! Menetrendszerint Mk48-ak járnak 1-2 kocsival...
Nekem nagyon tetszett, a pálya is elég jó állapotú...
Nekem már készen vannak, csak győzem bescannelni...
Én még csak gyorsnak láttam olyat.
Amúgy én rohadtul utálok "hernyózni", itt az ismerősi körben csak "Isten bosszúja"ként emlegetjük, a rohadt kényelmetlen ülések miatt, amik túl közel vannak, alig fér el szemben két ember. Plusz a vagy nem kinyiló, vagy nem bezárodó ajtók (ami miatt akár 1 óra késést is szedett már össze vonat). És a tárcsafék is igen kellemes hangokat tud produkálni...
Mostanában felújított Hernyókba kerültek olyan ülések mint a szürke Bhv-kbe, az már egy fokkal jobb, de még mindig 100x jobb az igazi "vonatülés", pl be lehet dölni a sarokba aludni...
A Bhv-k ajtajai se nagyon sikerültek, volt olyan, hogy egy kocsi 3 ajtaja se működött...
division by zero: látom nagyon értesz a vonatokhoz. :-) Amúgy milyen egy ilyen vonatkirándulás? Hányan vagytok, stb?
Mdmot probléma: a kocsik fűtése nincs benne, hmmm, ettől a Szergej is motorvonat lenne, mert abba sincs, miután tehervonatok továbbítására szánták. Persze ha a motorkocsíval együtt számít annak, akkor úgy esetleg rendben van. Bár szerintem annak más a típusjele.
Ki utazott már a Kecskemét- KKmajsa vagy, Kecskemét Kiskőrös keskeny nyomközűn? Ott milyen vonatok járnak? És milyen a táj?
Szerintem Bxmot-ok közül a BZ motorkocsi, ha van mellékkocsija (Bx), akkor motorvonat; a sárga elejű villamos hernyók is motorvonatok.
A hernyó kocsis Szili csak gyorsként jár? A 120a vonalra még ilyen sem jutott, nem hogy a felújított szürke Bhv kocsi.....
Jól tudom, BVmot-ból csak 3 készült :-)
Aug.11: két kép felkerült Joó Feri honlapjára, nemsokára az én képeim is kész lesznek :-)