Mozgolepcsorol:
En ugy tudom, hogy a regi 90 m/min, az uj 75 m/min. A dolog lemerheto, legalabbis kitalaltam a modszert, csak meg nem jutott ra idom, es most egy darabig nem is fog. Lemersz egy mozgolepcsofokot colostokkal, es megnezed, hogy 100 hany mp alatt bujik ki. Ebbol semmi perc alatt kiszamolod a sebesseget. Ugyanezt a regivel is, es kesz.
Mellesleg nekem mar magyarazta teli torokkal es teljes meggyozodessel BKVs illetekes, hogy nem is lassabb, csak ugy erzem.
Amugy en is idegbajt kapok a Moszkvan. Ezt is sikerult jol elcseszni.
Egyébként én nagyon sajnálom, hogy az '50-es években épített "Stadion végállomás" épületét lebontották, s helyébe ezt a mai, teljesen jellegtelen "irodabarakkot" alkották. Valahol van képem az eredeti, kupolás állomásépületről, amolyan szocreál, de szerintem SOKKAL szebb, mint a mostani! Ha érdekel (valakit), előásom!
Forgalomban csak a két "normál" vágányt használják-használták, kocsiszínbe kiálláskor is általában, csak ritkán fordult elő, hogy a harmadik vágányra terelik a szerelvényt. Vágánykapcsolat csak a Pillangó utca után van, én gimibe-ből jártam metróval anno, akkor délután viszont elég sokszor (2-3 óra körül) előfordult, hogy a harmadikon szálltam ki. Valószínűleg "műszakváltás" lehetett, a kiállóknak lejárt a szoli, de a délutáni sűrítésre már javában álltak be az "újak", erre kellett a két peronvágány, a kiállóknak csak a harmadikon volt hely. Nem tudom, manapság hogy van, ez, amit elmondtam ölég rég volt... :(
A szovjet mozgolepcso anno 1p30mp ideig ment. Az uj lepcso menetideje 1p45mp. Tehat nem fele olyan gyors, csak egy picit lassab. Akkoriban azt mondtak, hogy igy konnyebb ra fellepni, tehat tomorebben lesznek rajta az utasok, ezert a kihasznaltsaga meg jobb lesz, mint a regi volt.
Batran kerdeznem, hogy ki tudja megmondani az Hunsletnel veszteglo 2*5 EV motorkocsi palyaszamat, nagyon szivesen vennem az infokat.
Meg erdekelne, hogy egy Gigant miert csak 4, azaz 4 kocsis szerelvenyt rangat azert, mert Dóvári, és mondjuk arra megy a vonit?
"A Dráva utcát keresztező tehervonat 1963. június 23-án az itt közlekedő 15-ös jelzésű villamossal ütközött. Az 1600-as sorozatú motorkocsit a MÁV szerelvénye a vágányról kilökve az útmenti vezetéktartó oszlopnak nyomta. Az égő villamosból az utasok az ablakon át menekültek. Az eseménynél három teherkocsi felborult. A mentők 14 sérültet szállítottak kórházba. A baleset több összetevő együttes hatására következett be: a mozdonyvezető egy helyismerettel nem rendelkező szerelőnek engedte át a gép vezetését, tolatásvezetője az útkereszteződést lezáró fényjelzőt elfelejtette tilosra állítani, a villamos pedig a megengedettnél gyorsabban közelítette meg a szintbeli vasúti kereszteződést."
(Vasúthistória Évkönyv, 1989. 417. oldal)
Más forrásból úgy tudom, hogy a mozdony 375-ös volt, sátorral előre közlekedett, a gépet a fűtő vezette, a tolatásvezető és a mozdonyvezető pedig "távolabb" tartózkodott. (Úgy emlékszem, valamelyik sarkon akkor egy kocsma volt.)
ha már metró: régen nem úgy volt az Örsön, hogy a kocsiszinbe menő szerelvény a harmadik vágányra érkezett?, és így nem volt probléma azzal, hogy az utasok be akarnak szállni, plusz nem foglalta el a következő szerelvény elől a vágányt: 5 évig jártam naponta az Örsre metróval, igen gyakran volt, hogy a Pillangó utca után megálltunk 2-3 percre, amig a kiálló szerelvényből kizavarták az utasokat és a vezetők előre sétáltak...
Miért nem lehet a harmadik vágányt használni?
másik metrós kérdésem: ki volt az a barom aki kicseréltette a mozgólépcsőket????
a "reklámduma" az volt, hogy így négy lépcső lesz, írányonként 2, így gyorsabban lehet majd közlekedni.
DE az új lépcső csak kb fele olyan gyors mint a régi, így helyből fele annyi ember tud ki jutni ugyanannyi idő alatt egy lépcsőn, plusz a keskenyebb lépcsőn nehezebben fér el két ember egymás mellett, szerintem (az utasok termetétől függően) ez is kb 25%-os kapacitás csökkenés...
És az igéretekkel ellentétben, úgyanúgy csak irányonként 1-1 lépcső működik az esetek 90%-ban, néha az egyik irányban 2, irányonként 2-2-t még soha nem is láttam.
Szóval szerintem baromira elb...ták ezt a dolgot, főleg pl a Moszkva téren kapok idegbajt...
vonatdobálók nem pihennek: most láttam a Keletiben, hogy a hatvani személy egyik új Bhv kocsijának (20-05 562) az egyik középső ajtón egy kb 35 cm átmérőjű luk van, a kaluzok szerint Gödöllő környékén történt az eset. Intézkedés: kiverték a maradék üveget, és lezárták azt a peront...
Egyébként a Népstadion HÉV-végállomásnak is van története: Az '50-es években, amikor a "földalatti gyorsvasutat" tervezték, valóban itt lett volna mind a metró, mind a HÉV végállomása, Ezért négyvágányos az állomás, nem a Stadion szurkolói miatt... A Keleti felől a belső vágányra érkeztek volna a metrók, a föld alatti kihúzón, ami ma is megvan fordultak vissza, majd a másik középső vágány lett volna az indulási oldal. A HÉV a Fehér út felől a szélső vágányra érkezett volna, ahova most a metró fut be. Utasok le, át a metróra, szerelvény pedig ki a Keleti fűtőház felé egy rámpán. (Ez is megvan ma is.) Ott a felszínen lett volna egy hurok, vissza a másik szélső vágányra egy másik rámpán, amit viszont nem építettek meg. Igy ugyanannak a peronnak a két oldalán állt volna az érkező HÉV ás az induló metró. A metróremíz már akkor is a Lóversenypálya mellé volt tervezve.
Aztán amikor '63-ban újra el kezdték építeni, akkor már terveztés a Füredi úti lakótelepet, így a metrót meghosszabbították a járműtelepre vezető kihúzóvágányon a Fehér útig, hivatalosan sokáig ez volt a végállomás neve.
1969-ben az elsőként érkezett néhány szovjet metrókocsi többszázezer kilométer próbamenetet futott le a Pillangó utca - Fehér út felszíni szakaszon, ekkor lehetett látni, mintha közlekedne, ugyanakkor a Kerepesi úton komótosan ballagott a HÉV a Keletiig. Valamelyik régi magyar filmben van is egy ilyen jelenet, a Sinkovics játszotta a metróvezetőt (állítólag meg is kellett tanulnia metrót vezetni), a háttérben meg egy HÉV megy a Róna (akkor Lumumba) utcánál, a következő elrendezéssel: elöl 2*MII motorkocsi, majd 4*PXV pótkocsi, hátul 1*MII motorkocsi. Tehát három kéttengelyes motorkocsi cibálta a négy négytengelyes, középbejáratú pótot!
JH, igazad van, 1970 a jó. Az említett épületben egy kis bolt van, azért nézhetted kocsmának, mert sokszor iszogatnak a lépcsőjén.
Bagojj, a HÉV nem járt Népstadion végállomásig. A Keletitől az Örsre tették át. Arról nem tudok, hogy csak minden 2. metró ment ki.
Tudtok róla, hogy a 70-es években jelent meg könyv A budapesti metro története címmel?
Már volt metró, amikor a gödöllői HÉV még bejárt, mégpedig a Népstadionig (ha jól tudom). Akkoriban csak minden második metrószerelvény ment ki a Fehér útig, arra elég is volt a kihúzó nélküli végállomás. Ma pont amiatt nem tudnak sűrűbb indítást a 2-2,5 percesnél.
Jobbra tarts 41 óta van, ha jól emlékszem, ráadásul vidéken és Budapesten nem egyszerre tértek át.
Na jó, de akkor a németek miért mentek jobb oldalon?
Arra gondolok, hogy a bal oldalon haladásnak a lovagi időkre nyúlnak a gyökerei. A lovagok ugyanis amikor elhaladtak egymás mellett, vagy kezet fogtak, vagy kardot rántottak - mindenképpen balról kellett kerülniük a másikat. Ez a balról kerülés a közismerten hagyományőrző angoloknál máig megmaradt. A (volt) angol gyarmatokon is gyakran máig is baloldali közlekedés van.
"Én a '60-as évektől ismerem, a HÉV '74 ápr. 3-ig járt ide, a rákosszentmihályi bejött egészen a tér széléig, a többi kicsit kintebb állt meg."
Pontosabban 1970. április 3-ig, a metró első szakaszának átadásáig. Onnantól kezdve már az Örsről indultak, akkor szűnt meg a szentmihályi HÉV, amely valóban bejött egy időben a térre: amikor már a troli sem ment ki a Tattersal mellé az aluljáró (és út) építése miatt. Úgy emlékszem, ez 1967 és 69 között volt. A többi HÉV végállomása a Keleti pályaudvar mellett, szinte a mostani benzinkúttal szemben volt, az épület megvan, azt hiszem, kocsma.
"A BKV átszállásokról: én a Körút - 14-es villamos "kapcsolatot élvezem" sokszor: 1 megállóért öröm bebújni a föld alá és másik jegyet lyukasztani. "
igen,igen, igen, én is!!!!
a plusz lépcsőzés+plusz várakozásról (szombat reggel akár 10 perc!) nem is beszélve!!!
remélem tényleg eljön a 14-es a Nyugatihoz hamarosan (újra...).
A BKV átszállásokról: én a Körút - 14-es villamos "kapcsolatot élvezem" sokszor: 1 megállóért öröm bebújni a föld alá és másik jegyet lyukasztani.
off:
Ma még az ellenőrrel is összeakadtam, mert az automata csak harapta a jegyet és nem pcsételt.
on
Csodálatosak a Keleti környéki képek!!! Azt viszont sajnálom, hogy a Kerepesi út felől nincsenek. Vajon hogy nézett ki? Én a '60-as évektől ismerem, a HÉV '74 ápr. 3-ig járt ide, a rákosszentmihályi bejött egészen a tér széléig, a többi kicsit kintebb állt meg. A 44-es busznak a MÁV igazgatóság előtt volt a végállomása, 2-3 éve tűnt el onnan a megálló oszlopa. A mostani ESSO kútnál volt a troli (73, 76?) végállomása.
Lenne egy kis hozzafuznivalom a BBVV rudaramszedojehez - ugyanis itt a normal es a BBVV-s felsovezetekben ugyanaz a feszultseg ment (csak az egyik a Budafoki eromubol, a masik pedig valoszinuleg a Palffybol). A Budafoki HEV-en a Forgalmi teleptol befele soha nem volt 1000 V.
Szabvanyok? Szerintem a 2062-es is szabvanyszeruen uzemelt (max. rangatott egy kicsit, erre viszont nincs szabvany). Azert a szabvanytol eltero megoldasokat akkor sem engedelyeztek. Az mas kerdes, hogy a mai HEV motorkocsi viszont mar tenyleg nem lenne alkalmas 500 V-ra.