Tudom hogy van igazság abban amit írtál, de ettől függetlenül a riportban szereplő úriemberről egyértelműen kiderül,
hogy halvány fogalma nincs a Dutráról. Amit leírtál, sajnos így volt, de akkor sem lehet azt tanítani a fiataloknak egy egyetemen, hogy a Dutra rossz volt és drága. Ez így ebben a formában nem igaz.
Azok a gépek, amiket helyettük importáltunk, már rég újrahasznosított formában fognak részt venni a körforgásban,
Peti. Nekem is van Dutrám. Nem mondanám rá hogy rossz konstrukció, de egy vadidegen és pláne nem tulajdonos elfogultságtól mentesen azért ezt kimondhatja rá. Persze nem úgy általánosságban, hanem mint a filmben, adott időszakra/évre vonatkozóan. Ha ezt elolvasod: https://onedrive.live.com/view.aspx?cid=5771250AFB05C17F&resid=5771250AFB05C17F!2318&app=WordPdf Te is rájössz, hogy a kezdetben sikeres és jó konstrukció az 1970-es évek végére már csak vergődött. 1971-re az NDK export teljesen leállt. A labancoknak sem kellet már mert "nem erősödött", franciáknál is kiöregedett. ...stb Szerintem a "rózsaszín köd" helyett célszerűbb az okokat elemezni. Saját véleményem szerint a régi magyar betegség volt az ami a vesztét okozta. Az 1970-es években már a szocializmusban minden vezető egymást fúrta. Hiába voltak jó mérnökeink akik jó dolgokat terveztek, és jó szakembereink akik jó terméket tudtak (volna) gyártani, ha a politikai civakodás és közgazdasági/pénzügyi analfabetizmus útjuk állta. Kezdetben kötelezték a gyárat egy politikai értekezleten kiagyalt rögzített áron való belföldi értékesítésre, méghozzá adott darabszámban. Ezzel gyakorlatilag kivéreztették a gyárat. Nem jutott pénz fejlesztésekre, folyamatosan állami támogatásból dolgoztak....a végén már szinte abból ami a kezükbe akadt. Aztán az 1971 sorsfordító volt, mert elő kellett volna állni nekik is egy erősebb géppel. Persze eddigre nem volt miből. Utolsó kísérlet az 1300-as Steyr motor lett volna. A történet itt már milliószor ki lett vesézve. Ha a Horvát Ede nem úgy állt volna hozzá mint ahogy, akkor lett volna esélye még a Dutrának. Így sajna a Dutra is áldozatául esett a jóféle magyar gyűlöletnek és hatalmi harcnak. A "CSAKAZÉRTSE" felfogásnak és a mindenáron való győzelemnek. Persze érdemes, mindig érdemes eljátszani a "mi történt volna ha..." gondolattal. Ha egy Horvát Ede féle szigor felügyelte volna a gyártást, és bírták volna tartani a minőséget, aki ellent bírt volna állni a sok idióta hozzá nemértő pártfunkcinak, és elutasítja az éveken át való veszteséges gyártást, ....ha a mérnökök maradtak volna, mi több összevonták volna az akkori koponyákat egy akkor teljesen ismeretlen versenypályázatra. Ha lett volna akkor csak 1 normális közgazdász, aki az állami támogatásokat nem feléli hanem tőkealapként kezeli...akkor a Dutra most is világhírű lenne. Mindenesetre intő jel, hogy a világpiaci igényeket és árakat SOSEM szabad figyelmen kívül hagyni, mert rövid távon siker, de hosszú távon keserves bukás az ára. Anno annyi előnye volt az államilag dotált Dutrának, hogy megterítették velük rendesen az országot, és az 5 éves tervben kieszelt "gépesítés" gyakorlatilag megtörtént. A magyar mezőgazdaság átszállt a lóról a Dutrára. Hosszú távon meg tönkre is tették a Brand-et azzal hogy lemaradtak fejlesztések terén.
Az ország bármelyik okmányirodájába, vagy kormányablaknak nevezett hivatalába mehetsz mivel országos rendszer, rendszám vagy alvázszám alapján 1 pillanat alatt megtudnak mondani mindent a szóban forgó bármilyen a rendszerbe bejegyzett járműről. Az igaz hogy titoktartási kötelezettségűk van de van néhól jóindulat is. Ha vesz az ember valamit azt miért ne mondhatnák meg hogy rendben vannak az adatok , vagy nem kitiltott valamiért amit ugye az esetleges eladó nem említ. Akkor is lehet kitiltott ha van műszakija. A szomszéd úgy járt vett autót igaz hogy hitelmodositás miatt az eladóval megegyeztek hogy ő fizeti tovább míg le nem jár aztán iratja át Csekkeket átirányittatták hozzá, a sujadót meg elfelejtették. A papír szerinti tulaj külföldre távozott mit sem törödve az ithoni fizetni valókról, felszólításokat nem vette át senki aztán kitiltották a forgalomból persze az erre vonatkozókat sem volt ki átvegye. A szomszéd mikor lejárt a műszaki levizsgáztatta persze nemtudta hogy ki van tiltva ,csak azt nem értem hol vizsgáztatták hogy nem derűlt ki. Vezetés közbeni mobilozás miatt rendőr kivette a sorból megnéztek minden adatot és már vitték is a forgalmit rendszámot.Annak az ügyintézőnek aki téged elhajtott én megkeresném a főnökét hogy ugyan már oktassák ki a kollégát hogy mit hogyan lehet kell csinálnia. AZ estleges problémák elkerülése végett nem tehetem közzé a hivatal helyét . Teljesen idegen ként intéztem ügyet és segítőkészek voltak.
Az a baj, hogy a törvényeket is össze-vissza értelmezik a kedves vizsgabázisos alkalmazottak, ezt egy nagyon jó ismerősöm mesélte nekem. Úgy nézik, ahogy nekik megfelel és kényelmes, de vicc az egész!
Egy 50 éves gépnek meg kell felelnie mindennek, de egy zöld rendszámnál, meg semminek, akkor hogyan is működik ez?
Nekem is kevés munkára kellene a kis Dutra, némi pótkocsizással és a közúton!
De nem adom fel, nehogy már egy kintről behozott autót, teherautót, buszt meg traktort is lelehet műszakiztatni azt meg nem ami soha nem volt forgalomban és idehaza gyártották, azt nem.
Most akkor már megint miféle szigorítást vezettek be a felügyeletek az újraforgalombahelyezésnél?
Amikor az 50-es Dutrát vizsgáztattam még szó sem volt semmiféle euró akárhányas megfelelésnek.
Ami ebben az országban megy .......felfoghatatlan.Én is most készülök végre levizsgáztatni a gépet,érdeklődtem az okmányirodában ott nem tudnak a vizsgáztatás ezirányú változásairól.
Nekem akkor T.-n volt gondom az új ügyintézővel és berágtam. Irány Tbánya,ott kértek egy céges papírt ami természetesen nem volt nálam,de másnap mikor bemutattam megcsinálták.
Megyén belül és tizenkét kilométer a különbség,és a hozzáállása az ügyintézőnek.
Üdv!Ne mérgelődj,az ember,aki beszél,egyetemi valaki.Mit vársz tőle?Az életben nem látott még valoszinűleg Dutrát,csak képen.Mégis,mit mondana,honnan tudná,ha nem tapasztalta a Dutra szó igazi jelentését?Hozzáértése kb a felső oktatásunk/amit én nem sokra tartok/gyakorlati szintjét jelenti...Szerintem.
Egy front oldali tolólap csakis segéd alvázra kerülhet mert az alu öntvénybe lévő furatok nem bírják ki hogy direktbe arra legyen felfogatva bármilyen szerkezet.
A régebbi árokásós bellókon a mellső tolólap csak a saját súlyánál fogva működhetett mert a leeresztett állása úgy volt beállítva hogy rögtön úszóba kerül. Ezért aztán egy kisebb galagonya vagy kökény bokrot már nem tudtak elgyalulni vele. Ez persze némi biztosíték volt a kisebb fennakadásokra is, de nem védte meg a pilótát a beton tuskóktól. legtöbb esetben megcsúszott a kuplung vagy egyszerűen leblokkolt.
Persze ettől eltekintve egy hobbi céllal felszerelt mellső hidraulika óriási segítség és hasznos kiegészítő lehet
a Dutránkon is ha megfelelő határértékeket betartjuk. Amit én eddig láttam az áthidalta az első öntvényt, (A vonószem volt leszerelve) és a kuplung harangon lévő furatokat így a súlypont biztos hogy a mellső tengelyre hatott az alvázon keresztül, és nem az öntvényre. A tolóerő esetleg némileg igénybe vehette de mivel az is az első öntvény előtt volt rögzítve a vonószegnél, nem okozott szakító erőt a csavarokra.
Tehát azt gondolom a havat mindenki kitolhatja vele az udvarról sima gumi betétekkel de azért a Magyar Közútnál ne vállaljon bérmunkát.
Nem a tolólap volt a kérdése szotyinak. Én csak, a felfüggesztés miatt, lehetséges megoldásként raktam fel a képet.
Szerintem amire Ő akarja használni a front hidraulikát, néha- néha esetleg, a munkája megkönnyítése véget, szállítani rajta egy pár mázsát, nem hiszem hogy nagy gond lehetne belőle. Nem targoncázni akar naponta 10 órát, 10 mázsákkal!
Beszélhetnénk az én négy fejes ekémről is ami 3 mázsa körül van, és közel 3 méter. Igen hátra kerül ám a súlypont. A hidraulikára nézve nem kis megterhelést jelent. Ezt sem erre tervezték, de egy évben kb. 5 napot használom, már 14 éve gond nélkül. Lekopogtam.
Jól írta MDW, gépész függő is a történet! Pl. nem mindegy ám, hogy abba a kis bukkanóba milyen sebességgel száguldunk bele az amúgy is megterhelt géppel.