Nem a generátor, hanem a forgórész palástjáról volt szó. A Zapo forgórész hatalmas háromszögletű fogakkal ellátott "kosarát" neveztem a forgórész palástjának. Ezen belül vastag vasrúd megy keresztül és bizony légrés nélkül, mert szilárdan rá van sajtolva.
A másik rövidrezárt forgórészen felismerhető, hogy a beöntött alu rudazatot összezáró gyűrűn belül ~1cm vagy több megmaradt az eredeti vasmagból, ami szintén légrés nélkül elvezeti a mágnes erővonalainak nagy részét. Ha elkezd terhelődni a generátor, bizonyos ponton túl mindet.
A generátorok palástja aluminiumból szokott készülni, az pedig nem mágnesezhető.
Vasmag kialakításánál számít mindig a forgórész és az állórész közötti légrés a mérvadó. Ha ennél a légrés tízszerese távolságra van valamilyen ferromágnes anyag akkor annak a hatása elhanyagolható. Pl. 0,5mm-es légrés esetében, ha van egy horony a forgórészen a mágnestől 5mm-re akkor annak a hatása már nem mérvadó.
Tárcsagenerátoroknál elkövetett egyik leggyakoribb hiba (Lásd a Pigott féle generátorban), hogy a tekercs méretezésénél nem veszik figyelembe a mágnes vastagságát. Ha a vasmag nélküli tekercs vastagabb vagy összemérhető a mágnes vastagságával, akkor a mágneses mező a tekercsen kívül fog záródni. Ugyanez vonatkozik arra, ha az ellentétes polaritással egymás mellé rakott mágnesek középvovalába rajzolt kör kerületének a fele összemérhető a tekercs vastagságával. Ez általában a hangszórómágnesekből készült generátorok rákfenéje.
A fentiek vasas generátorok esetében annyit módosul, hogy nem a mágnes vastagsága, hanem a légrés lesz a mérvadó.
Na ezt kerestem az előbb: Egyik kedves kollégánk tette föl a képet. Jól látható, hogy 3 komoly méretű hangszórómágnest bújtattak a Zaporozsec generátor forgórészébe. Erre szépen visszanyomták az eredeti fogazott palástot. Legalábbis sem a képen nem látszik, sem utalást nem tettek arra, hogy mágnesesen elválasztották volna a tengelytől. Így a jó vastag vasból készült tengely amennyi erővonalat csak bír, elvezetett a jóval nagyobb ellenállást jelentő légrés+állórésztől. Ennek ellenére a generátor még működött. :-(
Elküldtem előbb egy hozzászólást, csak nem érkezett meg. Már a generátortípus megválasztásánál át kell gondolni. Sokkal egyszerűbb a MÉH telepeken ezrével található motorokból vagy bontott alkatrészeikből alkotni valamit, mint elejétől kezdve újat tervezni, méretezni. Ilyesmire csak azok vállakoznak, akik nem értenek hozzá. :-( A kiválasztott vasmagba csak bele kell rakni a hozzá méretezett tekercset, majd megfelelő forgórészt szerkeszteni. Forgórész átalakításnál is többen elkövetik azt a hibát, hogy nem ismerve a mágneses tér és a vasmag tulajdonságait, úgy rakják össze, hogy a végén a meglévő vas lerontja a mágnes hatását, nem pedig javítja. Egy példa: Az eredeti vasmagból megmaradt perem "félrevezeti" a mágneses erővonalakat.
Köszi a gyors választ a mágnesekre. A tekercsek közé én nem tennék vasmagot, inkább a tekercsekbe. Ez csökkentené a kör mágneses ellenállását, nagyobb feszültséget és teljesítményt adna. Nem sokkal ezelőtt pont erről a témáról, mármint vasmag vagy légmag folyt az eszmecsere.
A képen szereplő motor elég durva darab, de jól látható a tekercsek átlapolása. Hasonlóan a síkba kiterített tekercseket is át lehet lapolni. Ha jól rendezed el, a mágnesek által bejárt területen csak egy sorban lesznek a tekercsek, a keresztezés azon kívülre jut, így akár vastagabb is lehet. Csökken a légrés, a kiöntőgyanta igény. Nagyobb feszültséget kapsz, mert nagyobb lesz a mágneses erővonalsűrűség. Mechanikailag is szilárdabb lesz a szerkezet. Valahogy így:
3fázisú motorokban is ilyen átlapolt tekercselés van. Több hornyon, előfordul, hogy 4-6 hornyon keresztül is takarják egymást a tekercsek. Korábban már többször is szerepelt itt az ilyen tekercselések rajza. Ott fő jelentőségük, hogy szögletes, trapézszerű jelalak helyett szabályos szinusz képződik generátor üzemben. Motorüzemben egyenletesebb a nyomaték és a futás.
Így sokkal jobb eredményeket érsz el. 3 helyett 6 pár mágnes dolgozik egyszerre kissebb légréssel. Az egymásra lapolt tekercsek sokkal nagyobb mechanikai szilárdságot adnak, minthacsak egymás mellett lennének.
Esetleg nem próbálod meg azt hogy 2X9 tekercset készítesz, a tekercsfelyeket egy kicsit kihajtod, (mágnesek mellé) és eltolva egymásra teszed őket. Így egy fázis 6 tekercsből áll, tekercsenként kb fele annyi menettel. Fele a tekercsvastagság.
Azt hogy mennyi hely lesz rá azt még ki kell szerkeszteni. A tekercs vastagságát 12-16mm. közé szeretném készíteni. Ha nem lesz elég a hely akkor mindenképpen a menetszámot fogom csökkenteni. Nem a tekercs huzal vastagságát. Persze lehet hogy így 600-800 ford./ perc kell a csúcsteljesítmény kivételéhez 48v. feszültségen. De ez egy szimpla 1:5-6 szoros áttétellel megoldható.
A te egyenirányítód az egy normál 6 diódás hídkapcsolás ugye? Én beszereztem egy ipari egyenirányító hidat 150A. 1600v. De persze azért ennek a teljesítménynek csak a töredékére lesz szükség. Biztos ami biztos........ :-))
Arra figyelj. hogy a tekercseid belső méretei kb. akkorák legyenek mint a mágnes méretei. Tehát kb. akkora méretű legyen a csévetest amire a huzalt tekered, mint a mágnes.
A 2-es huzalból a 100 menet nagyon nagy tekercset eredményez. Van elég helyed hozzá?
Az én épülő félben lévő tárcsagenerátoromban 50x25x12,5-es mágnesek vannak. Tárcsánként 12db. És fázisonként 3db. összesen 9db. tekercs lesz sorba kötve. De mivel nekem téglalap alakú mágneseim vannak, a tekercsek is oválisak ( kúposak) lesznek. Úgy tervezem hogy a tekercsek egyenes oldala 50mm. lesz mint a mágnesek hossza. Azon még gondolkozom hogy hány menet , és milyen vastag huzalból legyen tekerve. Szerintem 2mm.es huzal lesz kb. 100 menettel. Hogy csökkentsem a belső ellenállását. De én bordásszíjal áttételezni fogom a generátort így nem számít hogy magasabb fordulatszámon kell járatni. Mivel a lapátozás lassabb járású lesz és nyomatékosabb mint a megszokott fa lapátok.