Csak ott ugrik be. Leeresztem az elejére, beugrik, de akárhova teszem le, ott már nem ugrál. Illetve, bocs, nem, ha leeresztem a végére, ahol már nincs kontent, akkor is beugrik a matricás részre, de ha végigmegy a lemez, és az utolsó számról megy az üres részre, akkor nem ugrál sehova. Ha elég lassan eresztem le, akkor nem ugrik sehol sem sehova. Most a család filmet néz, de teszek fel videót.
Befutóbarázdájánál sík hanglemezre leeresztve is látványosan beljebb ugrik? Akkor ott valami biztos nincs rendben. Mivel a befelé húzó erőhatást jónéhány tényező befolyásolja, a "valami" egy sor, önmagában még elfogadható mértékű hiba szerencsétlen összjátéka is lehet. Egy kis vízszinthiba + egy kis tűszár azimuthiba + ... +
Ráadásul elég sok préselésél domborodik ki a befutóbarázdás rész. Az α szögben befelé lejtő terepre érkező tűt a rá ható nyomóerő ellenerejének F*sin(α) horizontális komponense befelé kényszeríti...
na, pont ezt akartam mondani, hogy ha az antiskating miatt ugrik arrébb a tű, ott más hiba (is) van.
A pu paramétereihez beállított lemezjátszón semmilyen körülmények között nem fogja a tűt kiszedni a barázdából az antiskating, akát nullán van, akár maximumon. Feltéve, ha nem barkácsolta szét valaki a szerkezetét, rúgóját, ellensúlyát stb...
Szerintem ehhez az ugrálásnak nincs köze az antiskatingnek. Először is, ha túl nagy lenne az antiskating, az kifele rántaná a tűt. A barázdában ébredő skating erő viszont szvsz túl kicsi ahhoz, hogy ugráljon tőle a tű. Pláne 1 mm-t. Az, hogy a szomszéd barázdába ellátogat elképzelhető, de mm-t ugrani már kell lendület. Nekem az tűnik legvalószínűbbnek, hogy gatya a tű felfüggesztése, túl merev, és ahogy leereszti a lift, egyszerűen visszapattan a lemezről, azért ugrik.
A Sony PUA-286 karja egyébként egy nagyon fifikás antiskating megoldással rendelkezik, ami a sugárirányú, lemezközéptől mért távolság függvényében is kompenzál. Ilyet más, mechanikus karnál nem találni.
Nem is kell. A lemezjátszódhoz járó OM5E és az OM20 egyaránt elliptikus, így ha követ(t)ed a használati útmutatót, az antiskating beállításod megfelelően pontatlan*;)
* Nincs ebben semmi gúny, vagy lenézés. Volt már róla szó, hogy a precíz beállítás még elméleti szempontból nézve is illuzórikus...
Nem értelmezhetetlen, mert a karokon lévő antiskating állítást a gyártó kalibrálja. A legtöbb karon csak a tűnyomóerőt veszi figyelembe a gyártó. Fontos, hogy az antiskating skálán lévő szám nem azt jelenti, hogy pl 1.5 az antiskating, ilyen nincs. Az 1.5 az antiskating skálán azt jelenti, hogy az 1.5 grammhoz tartozó antiskatinghez oda állítsd. A Dual lemezjátszókon pl figyelembe veszik a tűprofilt, külön skála van kúpos, elliptikus, illetve cd4 kompatibilis tűkhöz. A Thorenseken általában csak kúpos és elliptikus tű van, de ott pl külön skála van nedves és száraz lejátszáshoz.
A lentebb említett műszerre pl akkor van szükség ha valaki nem "jóvanazúgy" filozófia mellett szed szét és rak össze kart, hanem a szerviz után be is akarja kalibrálni a rugós vagy mágneses elven működő antiskatinget. A súlyos megoldásnál nem igazán van mit elállítani...
Viszont akkor az állítható antiskating a különböző lemezjátszókon értelmezhetetlen egy ilyen cucc nélkül? Illetve van-e aki ilyesmit jól beállít, mert gondolom nem három forint, és én ezt nem akarom megtanulni ...
Mert a skating a súrlódás függvénye, a cd-n pedig nem az a surlódás, mint a hanglemezen. Márcsak azért sem, mert a cd anyaga más, nem vinil. Azonkívül a cd-n a tű a hegyén siklik, míg a hanglemezen a barázdában sohasem a hegyén, hanem jóval nagyobb felületen, a V alakú barázda oldalfalán siklik.
A skating, illetve az antiskating mértéke elsősorban a tűnyomóerő függvénye, másodsorban a nedves illetve száraz lejátszás, mert a folyadék nagymértékben megváltoztatja a súrlódást. Harmadsorban a tűprofil, mert az egyes tűprofilok eltérő méretű felületen fekszenek fel a barázda falán. Ezen kívül van még rengeteg szempont, ami szintén befolyásoló tényező, de hatásuk vagy túl kicsi, hogy foglalkozzunk vele, vagy túl bonyolult lenne kompenzálni.
Hát, hogy őszinte legyek, nem hiszem, hogy ennek a karnak van beállított antiskatingja, de lehet. Ha a cédén csúszik valamerre, az miért nem indikálja a rosszul beállítot AS-et?
Én leginkább olyan hangszedőt használnék, amihez a kar antiskatingje gyárilag fixen be van állítva. Elhiszem, hogy jobb hangszedővel jobban szól, de modern tűprofilhoz kell az antiskating, különben félrekopik mind a lemez, mind a tű. A leeresztő lift lassítása valszeg egyszerűen megoldható sűrűbb szilikonnal. Házilag antiskatinget barkácsolni nem nehéz, de a kalibrálásához szükséges célműszer.
A cédén csúszkálás az látványos, de köze sincs az antiskating kalibráláshoz.
Szevasztok, vettem egy Pro-ject T1-et (sima, előfok meg ilyenek nélkül), elég szépen szólt, de baszkurált a kíváncsiság, hogy hogy szól egy jobb tűvel. Az eredeti tű Ortofon OM 5E, vettem egy OM 20-at, kicseréltem, és gatyábaélvezés, csakhogy ha rábízom a leengedő mechanikára a kart, akkor beugrik kb 1mm-t. Ha nagyon lassan engedem kézzel, nincs ilyen. Tűnyomást állítottam (5E 1.75, gyárilag pontos volt, 20 1.50, azt meg én állítottam pontosra). Kipróbáltam cédén, szépen csúszik befelé mindkét tűvel, szóval az antiskating gatya, és nem is lehet állítani, ennek ellenére az 5E nem ugrik be. A lemezjátszó vízszintes.
Szerintetek mit csináljak, házigyártmányú antiskatingot vagy leeresztő mechanikát lassítsak? :-)
amúgy se érek rá szaros lemezjáccókat cserélgetni, mikor a lemezeket se ismerem, amik elárasztották múlt héten a szobámat.
5200 darab lett a vége, ez a 30 darabos díszdobozos, gyakorlatilag bontatlan stóc csak Bach kantátáit tartalmazza, de minden jelentős zeneszerző minden jelentős műve megvan minden jelentős előadóval és karmesterrel - minden jelentős lemezkiadótól... Nem érem meg mire a végére érek, 19 és fél méter sorba rakva ;))
A kart én is elfogadnám, volt már a kezemben Ikeda 407, betyáros egy cucc, minőségi munka. A Garrard 301 meg olyan, hogy valaki vagy isteníti, vagy fel nem foghatja, hogy más miért isteníti.
a kart simán elfogadnám;), az igényes kávát pedig semmi pénzért nem cserélném el a 3 motoros függesztett sasszis hajtányommal (de talán még a 9 kilós, HDC dobozos denonommal se)
Ebből a 13.000 fontból 10.000 volt az Ikeda kar és a hanaszedő. 3.000 font egy felújított 301-ért, egy igényes kávában pedig igazán nem mondható egetverőnek...
Eladó Pro-Ject RPM 1 Carbon 2M-RED Nagyon keveset használt, talán 50 órát üzemelt. Sajna kevesebb időm van a használatára mint szeretném, így inkább eladom. A kép katalógus kép, de élőben pont ugyanúgy néz ki.
Igény esetén csöves RIAA is van hozzá természetesen külön alku tárgya.
Esetleg CD lejátszó csere, beszámítás, akár drágább darabra is érdekel.
Azt elfelejtettem - ha már így lerántottam a trónról az art9-et -, hogy ezt a "kikiabálós dinamikát" okozhatja a futómű is, vagy a hangszedő / hangkar helytelen illesztése is, amik bizonyos frekvenciákat kiemelnek, és kéretlenül a pofánkba tolnak. Ez a technics se egy húú de audiofil lemezjátszó - nem egy denon, na! ;Đ