Keresés

Részletes keresés

[fidelio] oberon Creative Commons License 2009.02.11 0 0 837
Az említett hölgy már jóval közelebb van az általam elképzeltekhez, és ha jól emlékszem még egyszer sem hallhattuk az Orfeo-val. Pedig neki nem is kellett volna kopogtatni, hiszen az Operában dolgozott a karnagy úrral.
De amint írtam, nem akarom erőltetni a dolgot, csak úgy gondoltam ez a téma is hozzá tartozik a mai magyarországi régizenei (de inkább barokkzenei) előadási gyakorlathoz.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.02.11 0 0 836
Kedves Hozzászólók,
Quod scripsi, scripsi, azaz csak ismételhetem magamat: "mindig is legjobb tudásom szerint a legjobb elérhető embert kértem fel".
Üdvözlettel, VGy
[fidelio] miketyson Creative Commons License 2009.02.11 0 0 835
Megyesi-Schwartz Lúcia?
[fidelio] oberon Creative Commons License 2009.02.11 0 0 834
Én pont nem ezeket az u.n. régizene-énekeseket hiányolom az Orfeo-s koncertekről, mert amint azt a mellékelt példa is mutatja, hát hmmm....
Azt meg, ha nem haragszik, kedves György egy kis csodálkozással hallgatom, hogy arra vár, hogy már azért valamilyen módon bizonyított énekesek - hiszen a fürdőszobában elénekelt nagyária alapján önjelölt tehetségek biztos megteszik - bekopogtassanak Önhöz.
Ha kipróbálná egyszer, hogy a Mozart és Rossini repertoárt TÉNYLEG jól éneklő szólistákból hívna meg, szerintem mindenki hallaná a különbséget.
Az egy év, pedig, ha nem haragszik, kicsit túlzás, főleg itt Magyarhonban.
Tűrhető énekeseket lehet felkérni akár április-májusi időpontra még ma is.
[fidelio] biopapucs Creative Commons License 2009.02.11 0 0 833
Íme: http://www.youtube.com/watch?v=y4is8cRuHzY Kíváncsi volnék, az angolok hány másodperc után jönnek rá, milyen nyelven énekel a koma. Nekem kellett majdnem egy perc.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.02.11 0 0 832
Kedves Oberon,
Köszönöm: kérem, értse meg, hogy én egy-egy "komolyabb bemutató" előtt nem tarthatok előéneklést, azon egyszerű oknál fogva, hogy az énekes szólistákat kb. egy évvel a koncert előtt már fel kell kérni. Rengeteg ember keres meg viszont azért, hogy előénekeljen nekem (akár szólóra, akár a kórusba): soha nem utasítottem el senkit sem (holnap-holnapután is egy-egy "új" embert hallgatok meg a Zeneakadémián). NAGYON KÉREM (Önt és más olvasókat egyaránt), ha bárkit tud, aki szeretne nekem/velem énekelni, ajánlja neki bizalommal, hogy hívjon fel, írjon nekem: örömmel meg fogom hallgatni.
"mintha az énekesek terén nem lenne ennyire igényes, ill. kicsit belterjes körből válogat itthonról is" -- mindig is legjobb tudásom szerint a legjobb elérhető embert kértem fel; ez persze Magyarországon belterjességet is jelent, de akit nem ismerek, lehet bármilyen kiváló, soha nem fogom tudni felkérni ld. fent.
Kedves Charpentier,
Károly Editet régről ismerem, az utóbbi időben szerencsére néha énekel nálunk a Purcell Kórusban, Felszeghy Jutkát és Blaskovics Lászlót viszont soha nem hallottam de örömmel találkoznék velük (ha be akarnak nekem mutatkozni). Kérem, írja meg, hogy Ön szerint mit tehetnék még.
Üdvözlettel, VGy

[fidelio] charpentier Creative Commons License 2009.02.11 0 0 831
Azért az énekes gárda is lassan ki fogja forrni magát... Azért az nem értem, hogy van (volt) egy énekes gárdánk, akik nem tudom, hogy miért, nincsenek foglalkoztatva: 1. Károly Edit (Őt sokat hallottam, még nem hallottam indiszponáltan énekelni, érdekes, hogy külföldre viszont kell.) Felszeghy Jutka (Ő már Londonban van.) Andrejszky Judit (Őt sem hallom mostanában.) Egyetlen szopranistánk: Blaskovics László szintén MÁR Londonban van....Ezek mind kifejezetten régizene énekesek...
[fidelio] oberon Creative Commons License 2009.02.11 0 0 830
Kedves György, semmiképpen nem szeretném erőltetni a dolgot, de úgy gondolom pont e fórumon mások is kiváncsiak lehetnek arra, hogy bár úgy tűnik, Ön megengedheti magának, hogy azt hív meg, akit akar - és ezt hangszeres szólisták tekintetében már többször meg is tette - mintha az énekesek terén nem lenne ennyire igényes, ill. kicsit belterjes körből válogat itthonról is. Nem hallani például arról, hogy egy komolyabb bemutató előtt tartana előéneklést a szerepekre.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.02.11 0 0 829
Kedves Oberon,
Erre a felvetésére sok mondanivalóm lenne, de ezt kérem, ne itt beszéljük meg. Ha érdekli a véleményem, írjon a saját mail-címemre (megtalálja a www.orfeo.hu -n), és válaszolok Önnek, amint lehet.
Üdvözlettel, VGy
[fidelio] oberon Creative Commons License 2009.02.11 0 0 828
Persze kedves György, de ha visszanézi, láthatja, hogy én is tréfának szántam.
De ha már a kritikáknál tartunk, azért azt talán érdemes lenne megfontolni, hogy a közel két évtizedes működésük alatt, a mindig kiváló kórus és a kezdeti botladozást, tagkeresést követően már tulajdonképpen hibátlan zenekar mellett miért volt mindig is probléma a szólista-választással? 
Pl. a Máté passió első korabeli-hangszeres bemutatóját egyik-másik szólista alkalmatlansága erősen lerontotta. Egy ilyen fontos, a magyarországi koncertéletben kimagasló esemény sajnos egyik lábára bicegett aznap.
Nem kellene esetleg szélesebb körben körülnézni az énekesek piacán? 
Azért nem csak két énektanár van az országban.
Biztosan lenne olyan szólista, aki talán a stílust nem ismeri annyira, de hangilag és énektechnikailag jobb az eddig hallottaknál és az Ön útmutatásai alapján a stílusba is belejönne.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.02.10 0 0 827
Kedves Oberon,
Sajnálom, ha azt vette ki beírásomból, hogy itt nem jelentkezhet senki sem kritikus hangvétellel: nagyon tisztelt Heu Rékának sem ettől akartam elvenni a kedvét. Csak írásának kissé provokatív és sommás hangvétele nem tetszett nekem, ezért voltam bátor (főleg egy kattintás után látva Heu Réka néhány órás, egészen friss regisztrációját) ironizálni : nálam senki nem sajnálja jobban, hogy a "One charming night" nem volt more charming (valóban lehetett volna) -- de azon egy karmester már nem sokat segíthet, amikor a felkért énekes a koncerten mégsem hozza a várt színvonalat... 
Jelen koncert esetében -- néhány kiemelkedő szólista-teljesítmény mellett -- az együttesek (kórus, zenekar) zenélésével elégedett voltam, sőt mi több: büszke is rájuk. Ezért zavar, ha az egészet valaki sommásan vegyesnek és egyenetlen színvonalúnak minősíti -- elsősorban kollégáim teljesítménye és annak méltó értékelése érdekében/védelmében éreztem úgy, hogy írnom kell.
NB: Jelen fórumot nem rólam "nevezték el" (enniyre öreg azért még nem vagyok), csak úgy indultunk anno 2004 körül, hogy szakmai diskurzust fogunk folytatni, a közönség részéről felmerülő szakmai kérdéseket (ha tudom) igyekszem itt megválaszolni. Erre bátorítok továbbra is minden kedves Fórumozót!
Üdvözlettel, VGy
[fidelio] miketyson Creative Commons License 2009.02.10 0 0 826
Pedig jó hülyeség.
[fidelio] smith Creative Commons License 2009.02.10 0 0 825
Bocsánat, ezt nem ide szántam!
Kérem, innen a törlését.
[fidelio] smith Creative Commons License 2009.02.10 0 0 824

De szép!!! Az első helyen mit dob ki? Deo Gratias!




 

[fidelio] oberon Creative Commons License 2009.02.10 0 0 823
Én nem bánnám, kedves Heu Réka, ha bővebben is kifejtenéd véleményedet, bár amint látom, aki itt kritikát mer megfogalmazni (mint korábban Pandolfi is) az jól megnézheti magát. Azért ez nem a legelegánsabb viselkedés egy olyan nagy művésztől, akiről már fórumot is elneveztek : )
[fidelio] törölt Creative Commons License 2009.02.10 0 0 822
A Tündérkirálynőn SAJNOS nem voltam ott. De az együttes minden más produkciójára - az esetleges észrevételeim ellenére is - szívesen emlékszem vissza, mind maradandó élményt adott. Véleményem szerint mind a Purcell kórus, mind az Orfeo zenekar világszínvonalú együttesek, köszönet értük Vashegyi Györgynek, akinek én speciel elnézem, ha esetleg túl érzékeny...
[fidelio] miketyson Creative Commons License 2009.02.10 0 0 821
Nem csak ezért regisztrált.  György, ön túlérzékeny.
[fidelio] Kántor Creative Commons License 2009.02.10 0 0 820
Kedves Gyuri!

A Tündérkirálynő, akárcsak Purcell más müvei zseniális mű.
Jobb akusztikáju teremben, akár templomban is bár nem oda való, jobban hangzott volna.
Minden élő hangversenyen előfordulhatnak bakik, ez ne vegye el kedveteket.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.02.10 0 0 819
Kedves Fórumozók,
Köszönöm a Tündérkirálynőre vonatkozó hozzászólásokat. Örülök, ha tetszett, de persze akadtak problémák, szerintünk/szerintem is: valóban, sajnos nem minden énekesünk állt a helyzet magaslatán azon az estén. Azonban egy 10 énekes szólistát (3 szoprán, 2 kontratenor, 3 tenor és 2 basszus) foglalkoztató műnél ez néha máshol is előfordul...
Üdvözlettel, VGy
PS: Kedves Heu Réka, nagyon köszönöm, hogy a mai napon csak azért regisztrált a fidelio-n, hogy ezt az észrevételét -- mármint hogy előadásunk "egyenetlen" volt -- megossza velem: további szakmai pályafutásunkon sokat segített ezzel.
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.10 0 0 818
A Tündérkirálynő szép, bár egyenetlen előadás volt. Vártam egy időt, hogy eldöntsem: mi a fontos számomra az emlékéből és mi kevésbé. Sajnos nem tudok szabadulni egy csalódást jelentő epizódtól. A mű egyik emblémája,, a "One charming night" enyhén szólva besült. Kár.
[fidelio] sipy80 Creative Commons License 2009.02.04 0 0 817
Igen, nagyon szép volt. Külön gratulálok Celeng Máriának, aki a maga 20 évével olyan természetesen mozgott és olyan szépen énekelt, mintha már 20 éve ezt csinálná. Már sokat hallottam róla, valóban ritka tehetség, biztosan szép pálya áll előtte!!!
[fidelio] charpentier Creative Commons License 2009.02.04 0 0 816
Csatlakozom az előttem szólókhoz. Köszönet ezért a gyönyörű estéért....
[fidelio] zslak Creative Commons License 2009.02.04 0 0 815
Még egy gondolat: jó lenne, ha ezt az előadást még többször is meg lehetne tekinteni....
[fidelio] zslak Creative Commons License 2009.02.04 0 0 814
Köszönet a zenekarnak, az énekeseknek és a rendezőnek is a csodaszép előadásért. És persze Önnek is kedves Vashegyi György!
[fidelio] vörösbegy Creative Commons License 2009.02.03 0 0 813
Nagyszerű előadás volt, gratulálok.
[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.01.20 0 0 812

Műhelybeszélgetés a Tündérkirálynő előadásáról


MEGHÍVÓ

A Művészetek Palotája meghívja Önt "Műhelybeszélgetések"
című sorozatának következő előadására, melyre 2009. január 21-én, szerdán 17.30 órai kezdettel kerül sor, új helyszínen, a Művészetek Palotája Lépcsőtermében (a földszinten, a Bohém Étterem bejárata mellett.)


Az előadás témája:
Purcell: A tündérkirálynő c. operájának előadása
2009. február 3-án, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben

Meghívott vendégek:
Vashegyi György, az előadás karmestere,
Káel Csaba, az előadás rendezője
Műsorvezető: Fenyő Gábor, a Művészetek Palotája szerkesztője
Az előadást hang- és képfelvételekkel illusztráljuk.

A Műhelybeszélgetésekre a belépés díjtalan,
vendégeinket teával kínáljuk.
Minden érdeklődőt szívesen látunk!

[fidelio] Vashegyi György Creative Commons License 2009.01.16 0 0 811


Műhelybeszélgetés a Tündérkirálynő előadásáról


MEGHÍVÓ

A Művészetek Palotája meghívja Önt "Műhelybeszélgetések"
című sorozatának következő előadására, melyre 2009. január 21-én, szerdán 17.30 órai kezdettel kerül sor, új helyszínen, a Művészetek Palotája Lépcsőtermében (a földszinten, a Bohém Étterem bejárata mellett.)


Az előadás témája:
Purcell: A tündérkirálynő c. operájának előadása
2009. február 3-án, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben

Meghívott vendégek:
Vashegyi György, az előadás karmestere,
Káel Csaba, az előadás rendezője
Műsorvezető: Fenyő Gábor, a Művészetek Palotája szerkesztője
Az előadást hang- és képfelvételekkel illusztráljuk.

A Műhelybeszélgetésekre a belépés díjtalan,
vendégeinket teával kínáljuk.
Minden érdeklődőt szívesen látunk!


[fidelio] almirena Creative Commons License 2009.01.16 0 0 810
Abban azért közmegegyezés van, hogy F.M. úr nem igazán szakértő. Vagy tévednék?
[fidelio] Molnár Szabolcs Creative Commons License 2009.01.16 0 0 809
Csak egy példa:
egyik kritikustársam így írt: "a (...) szereplők közül Hamvasi Szilvia szép hangja és vértelen karaktere tűnt ki"

Én (felteszem, ugyanazon a koncerten voltunk) így fogalmaztam: "Hamvasi Szilvia például érezhetően nem tudott mit kezdeni Jóseba szólamának üres szépségeivel."
Nem tudom, érezhető-e, hogy hasonló élmény szülte a két megállapítást, az első a "vértelen karakter" kifejezéssel megosztja a felelősséget Handel és az énekes között, a másik ("üres szépség) felmenti az előadót.
További tiszteletem
Molnár Szabolcs 
[fidelio] Molnár Szabolcs Creative Commons License 2009.01.16 0 0 808
A kritikus - ha felkérésre dolgozik - előre elvállaja a koncert meghallgatását és recenzálását. Utólag nem mondhatja a megrendelőnek, hogy "bocs, de erről mégsem akarnék szólni", hiszen a megrendelő számít az írásra, fenntratja a műsoridejét, oldalát, stb. Az Athaliát (nem szégyen bevallani, hiszen magyarországi bemutató volt) soha nem hallottam egészében, lemezem nincs belőle. A mű a koncerten számomra is meglepetés volt. Sok embert ismerek, aki ezt a művet nagyra becsüli, bizonyára okosan tudna érvelni álláspontja mellett. Én is megpróbáltam a kritikában érvelni a saját álláspontom mellett, elsősorban saját Handel-szeretetem miatt (Handel ugyebár nem szorul egy kritikus védelmére). Ez a kritikából ki is derül, hiszen önmagam számára keresek benne magyarázatot. Választhattam volna a másik (sokkal szubjektívebb) megoldást, hogy a nem túl pozitív élményemet rákenem az előadásra: biztos azért nem tetszett a mű, mert az előadás nem volt meggyőző. Ez a tipikus kritikusi magatartás, azért, mert sok kritikus kolléga sajnos nincs felvértezve a művel vagy a zsenivel szemben: a nagyság (vagy a nagy zene) egyszerűen lebénítja az itélőerejüket. Magam hiszek a kritikusi autonómiában, hiszek abban, hogy a kritikus a produkció valamennyi aspektusával szemben állástfoglaljon, és ide természetszerűleg beletartozik a mű is (és persze az előadó ruhája, frizurája, a díszlet, a hőmérséklet, vagy a közönség viselkedése, stb.) Zenetörténész diplomával ruhákról, frizurákról nem szívesen beszélek, de azt gondolom, hogy a művek kritikus értékelése igenis köteleznek tanulmányaim és mestereim (némelyiknek már csak a szelleme, sajnos). Az Atháliával kapcsolatban a részemről őszinte gesztus volt, hogy sajátos elképzelésemet kisebbségi és nehezebben védhető (igazolható) véleménynek tartottam. Kritikám szövege már olvasható a Bartók Rádió honlkapján. CHITAREL kérdésben nem éreztem sem rosszindulatot, sem bántó szándékot, ezért válaszoltam részletesen a kérdésére, DE AZÉRT SZERETNÉM FELHÍVNI A FIGYELMÉT ARRA, hogy ne hagyja, hogy egy jó élményt egy kritikus elvegyen tőle (visszamenőleg). A normális hallgatónak ugyanúgy kijár az autonómia (sőt: követelmény), mint a hivatásos hallgatónak, tessék bátran érvelni (akár itt a fórumon) az Athália nagyszerűsége mellett. Azt hiszem egy komoly zenei fórumn alapvetően erre való.
Tisztelettel
Molnár Szabolcs  

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!