Egy kérdés a tudós társasághoz.Szereztem egy 72V-os egyenáramu ventillátort ami magyar IMImotor 3 gumilappal.Jól emlékszem-e ez egy AN-2 be való ventillátor?
> Mit jelenthet a "C" betű. "C" vágány? Netán HA-LIC?
Gondolom a "C" jelű repülőjárat volt Bp-Pécs, a "D"jelű meg Bp-Miskolc volt vagy hasonló.. Valamiért nem számokkal jelölték, mint a busz és a vili járatokat.
Talán tud valaki segíteni. Az Aeroparkban lévő HA-MOA Il-18-as elektromos paneljéről nagyon hiányzik a VF-0,4-45 típusú feszültségmérő. Akár cserébe is tudunk adni hasonló műszert, ami szintén jól mutat egy gyűjteményben.
Nem a téli menetrend kezdő dátuma, csak a Tu-104A menetrendbe állása volt az alap, utóbbira vonatkozott a november 20., erre helyesbítettünk október 20.-ról.
(Pontosabban 1957. nov. 20.-ról van szó.).
A kettő - a téli menetrend kezdete és a járat első útja - nem esik egybe, ennyi az egész; a Tupoljev később állt be, mint ahogyan a téli menetrend érvénybe lépett.
Akkor mégis csak az én adatom a jó: október 15 technikai repülés, október 20-tól már utasokkal. De később tényleg november 1 (és április 1) lett a menetrend forduló. Aztán a nyári/téli időszámítással áttértek arra (azzal egy időben történt a váltás).
Régen november 1-től indult a téli menetrend, úgy hogy a te adatod lehet az igazi (november 20). Az október 15-ös technikai repülés során tisztáztak egy sor kérdést (földi kiszolgálás, tankolás, az új ILS próbálgatása orosz rendszerrel, stb.) Továbbá a pályahossz bejáratása is fontos szempont volt nekik, mert a Tu-104-es még üresen is majdnem végigrohanta, mielőtt elvonszolta magát a földtől. Tehát rátettek bő egy hónapot, hogy minden működjön majd az utasokkal is.
A "20-án beindult" nem szeptember, hanem november 20. lesz, igaz? Mert közben kollégám küldött egy scant, az Esti Hírlap aznapi (nov. 20.) számában volt címlapon a menetrend szerinti első gép.
Ott éppenséggel írnak a szokatlanul nagy ("lépcsőháznak beillő") lépcsőkről is.
Az első Tu-104-est 1956. július 19-én és 20-án mutatták be Ferihegyen (több mint 100 ezren mentek ki megnézni). A géphez a KLM Bp-re telepített lépcsőjét vették kölcsön. 1957. október 15-én az Aeroflot egy „technikai” repülést végzett, majd 20-án beindult a menetrend szerinti járat Moszkvából, ehhez hoztak Ferihegyre Aeroflot feliratú lépcsőt.
Az 1957-es téli menetrendben már a keddi napokon járt a Tu-104-es, tehát az Aeroflot telepített megfelelő lépcsőt, tartalék kerekeket, vontatórudat, fékernyőt, hogy a járatot ki tudják szolgálni. Valószínű vonaton érkeztek a felszerelések, és itt állították össze a lépcsőt. Bár 1957-ben már repült az An-12, de nem valószínű, hogy ez hozta, mert akkor szenzáció lett volna az is.
Talán valamelyik ideiglenesen itt állomásozó testvéri hadseregnek már volt itt ilyenje? Vagy egy ellátó hadsereg alakulat direkte ezért idehozatta a nagy Rogyinából? Tudjuk, ott minden Aeroflot volt, még a nagyhatótávú bombázók is.....
70 évvel ezelőtt érkezett hazánkba a HA-LIX repülőgép.
A Kenyeres Dénes „Szállítórepülőgépek a magyar hadseregben” könyve alapján a HA-LIX mint 18433209 gyártási számú repülőgép 1949. szeptember 9 vagy 10-én érkezett három társával együtt (18433109, 18433201, 18433203) Kecskemétre. Azért nem Budaörsre, a „Petőfi hadrend” alapján létrehozott 16. Önálló Vegyesrepülő Századhoz, mert ide érkeztek a gyakorló (UT-2), vadász (Jak-9) és csatarepülőgépek (Il-10) és a Li-2-es repülőgépek hozták a szükséges felszereléseket, szerszámokat, kenő és adalékanyagokat, pótalkatrészeket, valamint az átadó és műszaki tanácsadó személyzetet. A 18433109-es fedélzetén voltak a személyek, a többi három az árut hozta. Pár nap múlva 13-án és 14-én a repülőgépek még mindig nem Budaörsre, az alakulatukhoz tértek, hanem Mátyásföldre, hogy az itt Repülő Műszaki Intézet, közismert nevén REMI elvégezze rajtuk a feladatukhoz szükséges átalakításokat. Esetünkben a szállítási feladatokon kívül alkalmassá tették a célzsákvontatásra és légifényképezésre.
Azt nem tudni, hogy a 209-es (a későbbi HA-LIX) 9-én vagy 10-én érkezett, de 70 év távlatából ez nem is annyira fontos.