Keresés

Részletes keresés

Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 552
forrást hozzál akkor, ha tény.
Előzmény: zabfaló (550)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 551
ehh reménytelenül nem érted a leírt szöveget, nem is bajlódok tovább azzal, hogy megértsd.
Előzmény: zabfaló (548)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 550
A gyepű ügyben tény az, ami írásban is elolvasható róla. Attila megkövetelte Bizánctól, hogy legyen és lett is. Talán nem volt olyan okos hadúr, mint akik ide beírják ennek a ténynek sajátos egyéni verzióját, de attól még tény, hogy neki szükséges dolog volt az a gyepű és ott, a Dunánál, dél felé 5 napi járó földnyire a folyótól!:)
Előzmény: Motun (543)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 549
"Tudtommal volt ez forditva is a birodalom fennálása alatt. "

tudtommal meg nem. de mondj példákat.

"ezt hivják etnocentrizmusnak. "

etnocentrizmusról még ha lehet ne beszéljünk az ókor - kora középkor határán. de a kultúra idekeverését egyébként sem értem,mert nem erről speciel egy szót sem ejtettem.

"Osszegzés: a hunok bizony egy fokkal sem voltak kultúrálatlanabbak, kegyetlenebbek, barbárabbak, nem voltak társadalmilag elmaradottabbak... a rómaiaktól"

de igen. és ezt nem egy ködös általános levezetésből lehet levezetni, hanem azokból az eseményekből, amelyek akkor történtek. olyan evidenciákat próbálsz egy általános és 20-21. századi szempontokkal teletűzdelt levezetésből bizonyítani, amelyeknek pont az ellenkezője igaz.
Előzmény: nannaa (541)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 548
Mi a gondod ezzel? Legyőzték a kelet-római császárt is, ha kellett az adója. Megtették, adózójuk lett Bizánc is... Ez volt a dolguk, amire ma fölösleges szemeket forgatni.
Előzmény: Joranne_Sutt (546)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 547
"Nyugati megfelelője az un."ütközőállam". "

nem, a kettő abszolút nem ugyanaz.

"Besenyőket bolgárokat nomád népeket alkalmaztak ütköző sávként. "

hát ezt a két népséget egyáltalán nem "alkalmazták", hanem leginkább szívtak miattuk.

"Ha kialakított egy öt napi járóföld gyepüt, azt minden bizonnyal az ö lovas íjász mérték- kéhez kell érteni."

van egy kis gond. Attila serege nagyrészt germánokból állt (gepidák, osztrogótok, stb).

egyébként meg ennek az elmélet fejtegetésnek semmi értelme nincsen. zabfaló dobta be a gyepű dolgot, mert nem sikerült megértenie miről is volt szó, és úgy gondolta okoskodik egyet. nem kéne ezt folytatni, mert az nem vezet sehova, induljunk ki inkább a tényekből.
Előzmény: Motun (543)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 546
jó, és akkor elmesélnéd hogy jön ez ahhoz az eredeti hozzászóláshoz, amelyben arról írtam, hogy a hunok végigpusztították az egész balkánt, nem csak a mai észak szerbiát? nem kéne ezt a fellengzős stílust erőltetned, ha még azzal sem vagy tisztában miről folyt a vita.
Előzmény: zabfaló (542)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 545
természetesen (és ezt sok helyen leírtuk), nem ez a probléma, hanem az, hogy sehol máshol nem említik őket. és mellesleg, ha anonymust kritika nélkül elfogadjuk, akkor a dáko-román kontinuitás is tény. lehet választani, de olyan nincs, hogy a nekem tetsző dolgokat kritika nélkül elfogadom, ami nem azt meg nem.
Előzmény: ouzo (540)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 544
megtennéd, hogy nem kimazsolázol a szövegből, hanem az egészet egyben próbálod értelmezni?
Előzmény: ouzo (539)
Motun Creative Commons License 2008.04.11 0 0 543
Ehhez a "gyepü" dologhoz had tegyek valamit.
Gyepünek nevezik a lakatlan határsávot. A keleti nomádok. Nyugati megfelelője az un.
"ütközőállam". Bizánci példa rengeteg van. Besenyőket bolgárokat nomád népeket alkalmaztak ütköző sávként. Tehát gyepünek.
Keleten rengeteg hely lévén (és kevés természeti akadály) a legmegfelelőbb a lakatlan sáv kialakítása volt. Nyugaton ez nehezen megvalósítható.
Meg kell vizsgálni hogy ki adta ki a gyepü létesítésére a parancsot. Attila hun nagyki-
rály. És akármennyire is domináns volt a germán befolyás az európai hunok (főképp
Attila nagykirály idejében és udvarában) Attila hun volt, íjfeszítő lovasnomád.
Ha kialakított egy öt napi járóföld gyepüt, azt minden bizonnyal az ö lovas íjász mérték-
kéhez kell érteni. Olyan távot amit egy lovas íjász öt nap alatt tesz meg.
Nyugati germán, keleti-nyugati római legiók gyalogosai ezt nem öt nap alatt teszik meg.
Tudom-tudom germánoknak is volt lovasságuk de a gyalogság a domináns.
Innentől miért tételezi fel bárki is hogy saját magát szívatta meg a gyepüvel. Az a táv amit lovas sereg áthidal a gyalogos sereget leamortizálja.
Előzmény: Joranne_Sutt (537)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 542
A gyepű-kérdés 448 vagy 449-ben, Edeco és Orestes követsége alatti egyik követelés volt Theodosius császárhoz! Csak olyan írjon már, ha lehet, aki legalább ennyit olvasott, hogy mi volt a követek megbízatása Attilától!
Előzmény: Joranne_Sutt (537)
nannaa Creative Commons License 2008.04.11 0 0 541

Hmm...

 

""Amennyire "kultúrálatlannak" tartották a rómaiak a hunokat, ugyanolyan "kultúrálatlannak" tuntek a hunoknak."

dehogyis! máskülönben a birodalom bukása után miért álltak volna római(bizánci) zsoldba és fogadtak volna el magas pozíciókat?"

 

Tudtommal volt ez forditva is a birodalom fennálása alatt. Ennek viszont nem sok kôze van ahhoz, hogy a másikat kultúrálatlannak tartották. Ez ugyanis nem kérdés, hanem a kultúrák érintkezésének minden idôben és térben létezô velejárója. Minden kultúrának megvannak a maga sajátos viselkedésmintái, amik viszont idegenul hatnak más kultúrális kôrnyezetbôl érkezô emberekre.

Ebbôl kifolyólag is, az ember hajlamos arra, hogy a saját szempontjából értékelje a másikat - ezt hivják etnocentrizmusnak. És ez az etnocentrizmus az, aminek az elkerulése kôvetelmény, ha egy másik kultúráról vagy társadalomról akarsz véleményt vagy képet alkotni. Ugyanis:

Saját kultúrád értékeibôl és normáiból kiindulva nem tudsz véleményt alkotni egy másik kultúráról. Egy kultúrát jelentéseinek és értékeinek viszonyrendszerében kell vizsgálni. Az egyik kultúra rendszerébôl "átlépni" a másik kultúra rendszerébe viszont nagyon-nagyon nehéz. 

 

Az emberek még a 16.-17. században sem sejtették, hogy az eltérô viselkedésminta nem kultúrálatlanságot jelent, hanem kultúrális másságot.(hát még a római - hun idôkben!)

 Sôt! Valódi áttôrés csak a 19. században, de még inkább a 20. században kôvetkezett be. Ugyanis ekkorra jutott el az emberiség arra a szintre, amikor már olyan kapcsolati érintkezés lett az egyes kultúrák kôzôtt, amik ezt a felismerést végre lehetôvé tették. Mára már - ebbôl kôvetkezôleg - ki is purcantották a "barbár" megfogalmazást. Mert a barbár kifejezés a kultúrákhoz mindenképen helytelenul kôzelitô etnocentrizmus vivmánya. Nincs, nem is volt barbár kôzôsség. Csak olyan kôzôsségek, amiknek a kultúrája más értékeket és normákat tartalmazott.

No most, a kultúrát el lehet ugyan választani fogalmilag a társadalomtól, de a kettô olyannyira ôsszefugg egymással, hogy egymás nélkul egyszeruen nem is léteznek.

 

Ezt levezetem:

 

A társadalom az egyéneket egymáshoz fuzô kapcsolatrendszer.

Társadalom nélkul semmiféle kultúra nem létezik.

Kultúra nélkul semmiféle társadalom nem létezik.

Kultúra nélkul nem is lennénk "emberi lények" - abban az értelemben, ahogyan ezt használni szoktuk. Nem lenne nyelvunk, nem tudnánk beszélni, nem lenne ôntudatunk, stb....

 

Ebbôl kifolyólag, az egyes kôzôsségek kultúrájából adódik a kôzôsség társadalmi berendezkedése, amik egymás nélkul nem léteznek. Ebbôl táplálkozik aztán tovább a kulônféle politikai csoportosulások felépitése is... (nem megyek mélyebben bele) 

 

Osszegzés: a hunok bizony egy fokkal sem voltak kultúrálatlanabbak, kegyetlenebbek, barbárabbak, nem voltak társadalmilag elmaradottabbak... a rómaiaktól - csak más értékeket és normákat vallottak, és ezekre épitettek. Amennyira a rómaiak saját értékeik és normáik rendszerébôl kiindulva értékelték a hunokat, ugyanigy - a hunok is saját értékeik és normáik rendszerébôl kiindulva értékelték a rómaiakat. Ami alapból adja, hogy a másik kultúráját magukéhoz viszonyitva "lenézték".

 

A mi véleményunket a hunokról, (vagy a mongolokról, de akár az indiánokról, eszkimókról...tehát minden olyan népcsoportról, amiknek a kultúrája eltér a nyugati érték és normarendszertôl) azok a vélemények alapozzák meg, amik az entocentrizmus szellemében a nyugati társadalmak szempontjából lettel megalkotva a múltban. Ami eleve adja, hogy a vélemény már az alapoknál helytelen. (és szándékosan kerultem saját kultúránk alapjait adó értékek és normák helyzetének problematikáját az etnocentrizmussal:-)))) 

 

Ebbôl kifolyólag tartom helyesnek a tegnapi állitásaimat.

 

 

 

  

 

 

Előzmény: Joranne_Sutt (511)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 540
"zalán és ménmarót valódiságára nincs bizonyíték, azt sem tudjuk, hogy mi történt a honfoglaláskor."

Ha nem magyar szerző írja, akkor tuti, ha magyar krónikákban olvasod, kitaláció... Ez valami tudattalan mazochizmus?
Plinius az szentírás, (pedig gyakorlatilag pletykálkodott) Kézai meg Anonymus sci-fi?
Előzmény: Joranne_Sutt (537)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 539
Ezt már olvastam.
"A nagy vérveszteségek mellett" ugye ez jelent valamit?

No meg ugye:
"A háborúk miatt csökkent lakosságú terület benépesítésére Traianus – a késő antik történetíró, Eutropius szavaival – az egész római világ területéről nagy tömeg embert költöztetett át Daciába."

Én úgy tudom, hogy a dákokat görög, makedón szír és zsidó lakossággal pótolták, akik a gótok előretörése után elmenekültek onnan. A helyükre jöttek a fene tudja kik, talán gepidák, szarmaták.
Mindenesetre azt olvastam, hogy a dák leleteknek teljesen nyoma vész a 2. hadjárat után, és a betelepülteknek megmaradtak a nyomaik.

Előzmény: Joranne_Sutt (536)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 538
Sajnos, Attila nem volt olyan zseni, mint a maiak, így ő megkövetelte egy jókora föld terület művelésből való kivonását,  a mai Belgrádtól (Singidunum) Szisztovoig, (Novae) a Duna vonalától 5 napi járó földig. Továbbá követelte, hogy a vásárok ezután a mai Nis( a volt Naissus) városában legyenek. Azaz, régi szokás szerint gyepűvel kívánta biztosítani a külső meglepetések ellen.
Előzmény: ouzo (535)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 537
"Mellesleg a magyar honfoglalás idején is Zalán népe megúszta a népirtást meg Ménmaróté is. "

zalán és ménmarót valódiságára nincs bizonyíték, azt sem tudjuk, hogy mi történt a honfoglaláskor.

"De Bulcsú hadjárata sem lehetett olyan szervezett népirtás, hiszen egy év alatt összekapták magukat utána."

a kalandozások rablóhadjáratok voltak.

"Egyébként szerintem ez a gyepű dolog marhaság, 5 napi járóföldnyi gyepű nem védelem, hanem búvóhely. A gyepűnek olyan szélesnek kellett lennie, hogy ellenőrizhető legyen."

kezdjük már ott a dolgot, hogy Attila mi a fenének akart volna gyepűt, amikor az ő birodalma volt a legnagyobb és legerősebb, és úgy általában véve pont arra épült, hogy rendszeresen kirabolja a civilizált területeket? csak saját magával b@szott volna ki, mert egy senkiföldjén nagyobb sereget átmozgatni elég nehézkes, ellenben a két római birodalom akkor aztán végképp nem volt abban az állapotban, hogy bármilyen ellenállást kifejtsen. Aetius is a galliai és ibériai germánokra építve tudta csak megállítani catalaunumnál.
Előzmény: ouzo (535)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 536
mondom, nézzél utána, kezd mondjuk ennek a végén:
http://mek.oszk.hu/02100/02109/html/5.html
Előzmény: ouzo (534)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 535
Mellesleg a magyar honfoglalás idején is Zalán népe megúszta a népirtást meg Ménmaróté is. De Bulcsú hadjárata sem lehetett olyan szervezett népirtás, hiszen egy év alatt összekapták magukat utána.

Egyébként szerintem ez a gyepű dolog marhaság, 5 napi járóföldnyi gyepű nem védelem, hanem búvóhely. A gyepűnek olyan szélesnek kellett lennie, hogy ellenőrizhető legyen.
Előzmény: Joranne_Sutt (528)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 534
Jó, teljesen nem lehet kiirtani. Még Sztálinnak sem sikerült az ingusokat meg a tatárokat.
Akkor is népirtás volt. Vagy legyen Juilus Ceasar gallok elleni hadjárata, ha jól tudom, az 300 település, nyert a 70-el szemben :)
Előzmény: Joranne_Sutt (528)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 533
Ez sem a "hunok" topic témája...
Előzmény: Joranne_Sutt (532)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 530
tökéletes sületlenség amit mondogatsz. előszöris a vita onnan indult, hogy mennyire voltak toleránsak a nomádok. erre írtam, hogy attila a 450-es években, amikor a keleti birodalom megtagadta az ajándék fizetését, akkor 70 várost rombolt porrá a büntető hadjáratban és konstantinápolyt is el akarta foglalni, csak nem tudta, mert a falak megvédték. ebben vakkantottál bele.

erre te ideokoskodod, hogy ez milyen logikus döntés volt mert. :)

namost 1) attila kurvára nem gyepűt akart létrehozni, hanem le akarta zúzni a keleti birodalmat, csak nem jött össze neki, de a balkánt azért rendesen végiírtották.
2) ha igaz is lenne amit írsz, vagyis hogy 5 napi járóföld gyepűt akart, akkor sem kellett volna a fél balkánon elpusztítania mindent, mert 5 napi járóföld az mondjuk 100 km. 3) de még ha ilyen terve is lett volna, akkor is mérhetetlen ostobaság lett volna erődített városokat elpusztítani, ahelyett, hogy elfoglalta volna őket. a felvetés többi evidens módon marhaság részére most nem is reagálnék.
Előzmény: zabfaló (525)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 529
a rabszolgaságot szokás volt túlbecsülni a marxizmus hatása miatt. akkora nagy jelentősége nem volt azért.
Előzmény: Müller őrmester (524)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 528
nem írtották ki. nézz utána.
Előzmény: ouzo (522)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 527
Lehet, hogy igazuk volt, de a királynak mindig nagyobb erők álltak rendelkezésre, ha a saját akaratát kellett demonstrálni. Amúgy csak példának említettem, hogy a legyőzött, majd szövetségbe vont törzsekkel Attila is ígyformán kellett viselkedjen. Élhettek nagyjából a saját rendjük-módjuk szerint, de aki ficánkolni mert a központ hatalom ellen, azt gyorsan megfékezték ebbéli tetteiben!:)
Előzmény: ouzo (517)
Theorista Creative Commons License 2008.04.11 0 0 526
A dákok jelentős számban vonultak új lakóhelyre a római hódítás elől. Pl. a mai észak-kelet Magyarországra, ahol akkoriban a cotinusok kelta eredetű törzse élt.
Előzmény: ouzo (522)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.11 0 0 525
De én. Ebben se tolerancia se más olyan szó nincs, akárhogy forgatom, amit te odakarmoltál. Csak egy tény említése történt, hogy Attila megkövetelte a gyepű kialakítását az ő és a bizánci birodalom között. Ami Attilától egy logikus döntés volt, hiszen minek a lehetséges ellenség dolgát megkönnyíteni, ha egyszer annak támadni lenne kedve. Úgyhogy várom, mi is a tolerancia szó abban a beírásban, amit én tettem ide és nem te? Hazudni nem szabad! -ezt ugyan Deák Ferenc mondta a sajtónak, de te is magadra veheted már egyszer-másszor.
Előzmény: Joranne_Sutt (515)
Müller őrmester Creative Commons License 2008.04.11 0 0 524
Rabszolgára viszont volt szükségük dögivel. Telepes meg gyakran akadt.
Előzmény: Joranne_Sutt (521)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 523
Egy jó link traianus oszlopáról:
http://cheiron.humanities.mcmaster.ca/~trajan/buildcartoon.cgi?23d
Előzmény: Joranne_Sutt (521)
ouzo Creative Commons License 2008.04.11 0 0 522
Jelentős betelepítést végeztek utána.
A dákokat kiirtották.
Előzmény: Joranne_Sutt (521)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.11 0 0 521
a dákok kevesen voltak, és a háború végén egy jelentős részük kollektív öngyilkos lett, másik részük meg nem is került római uralom alá. a rómaiaknak nem volt érdekük, hogy kiírtsák a legyőzötteket, egy üres provinciát nem lehet kormányozni.
Előzmény: ouzo (520)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!