Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
És az azért is stimmel, mert 50 55 21-26 584-1 pályaszámú kocsi 1984-ben selejtezték. Az 5?4 pályaszámok közül csak az 554, 584 és 594 érte meg 1984-et, a középső szám biztos nem 5-ös és az önellenőrző szám biztos nem 4-es. Marad az 584 és az 594. Ha 594 lenne, akkor az önellenőrző szám 0 lenne, de annak ellenére, hogy az "1"-es orrát nem tudom kivenni, én is inkább annak nézem, mint 0-nak. Érdekes, hogy Lovász Gyuri a Cak kocsikról szóló írásában ezt a kocsit nem említi az esztergomi nosztalicskás kocsik között.
Fekete homlokfalak, fekete laterna, a laterna ablakok feletti fém árnyékoló/huzatvédő lemez a kocsi oldalfalával azonosan fényezve vöröses barnára, és cinóbervörös díszcsíkkal kihúzva. A kocsi oldalfalain a un. díszlécek feketével kihúzva, a díszvonalazás cinóbervörös. Az összes feliratozás világos okkersárga, a kocsi oldalfalakon fekete árnyékolással. Mint az 1898-as utasításban. A nosztalgiakocsikon soha ilyen nem volt, azaz 1988-ban volt, csak valaki elkezdett okoskodni, és a fekete homlokfal átváltozott sötétbarnára, a laterna piszkosfehérre, a feliratok sárgáról fehérre helytelen betűmérettel az első fővizsga után.
Eerdeti méretben is csak annyi látszik, hogy valamilyen lerek karakter a középső, de látszik az ellenörző szám, ez alapján pedig kiszámoltam, hogy 584.
Erre a sajnos minőségi hibás fotómra most leltem rá a gépemen. Budapest Nyugati pu. raktári vágányon áll az esztergomi nosztalgia paklija és egy másik kocsija 1984.07.14-én.
Még valami ezzel a kocsival kapcsolatban: a képen alig látszik különbség a sorozattól, sima homlokfal sajnos nem kivehető. Természetesen nem könyv szerzőjét és a képet szeretném kétségbe vonni, de sajnos a 499-essel alig látható hasonlóság.
A 20-27 213 Bhv kocsiról keresek adatokat, képeket-a Vasúthistória évkönyvből mutatott képen kívül van-e még erről fénykép? A képen ennek a kocsinak az egyik ablakát a sorozattal megegyezően befalazták, a 499-esen tudtommal nem és a középső kapaszkodói sem egyediek.
A napokban fog hozzám érkezni egy Fuggerth 499, azt tervezem 213-nak átalakítni, így minden infót köszönök erről!
A GySEV "Ah"-kocsiról nincs valakinek egy fényképe esetleg? Gyerekként úgy emlékszem, hogy egyszer láttam a vonat ablakából ezt a kocsit, az időszak is stimmelhet, viszont magam sem hittem el, hogy azt láttam :)
Volt ilyen korábban is, az ABb motorkocsikat a GySEV 1979-ig tisztán első osztályúként feliratoz(tat)ta. Mindkét Rába-Balaton mellékkocsi sokáig (beleértve a sárga paralelogramma-korszak elejét) szintén első osztályúként szerepelt, ráadásul itt nem csak az osztályjelzés volt 1. osztály , de sorozatjel is mindkettőnél egyaránt Ax volt.
A két- és háromtengelyes Ganz motorkocsik első osztályúnak minősített szakasza pedig tulajdonképpen a kezdetektől fogva felklasszálás volt mindkét vasútnál. Persze ez továbbvezet olyan kérdésekre is, hogy mely korokban kik is utaztak első osztályon.
Volt mindenféle 1. osztályú kocsiból piros csíkos huzattal. A Bko-k csak azt kaptak, az IC-vé felturbózott lengyel 1. osztályú kocsik meg narancs-barnát.
A Rába-Balatonból a 701 még 1994-ben is járt, akkor piros plüss volt benne, ahogy egyébként némelyik Bh-kocsijukban is, olyannyira, hogy ugyanabban az évben még át is matricáztak egyet 1. osztályúra egy nagyobb kocsihiány idején.
Akkor ezek szerint a '80-as évek legvégétől kezdték gyártani a pirosakat, lehet, hogy az első 19-05-ösöket még barna huzattal látták el, aztán elfogyott, és azt tettek bele, ami volt: pirosat.
Van egy halvány emlékem a GySEV Bamot 70x-ről, hogy piros bolhás huzattal láttam, csak arra nem emlékszem, hogy ez mikor volt. Lehet, hogy ez is a '80-as évek végén volt, amikor a feleségemmel (még menyasszonyommal) átmentünk Szombathelyről Sopronba? Mert egyébként vonattal nem sűrűn fordultam elő ott (még kocsival is nagyon ritkán).
A kérdés nagyon jó. A 19-17 100-asok még barnák voltak fekete négyzetekkel, az 1988-89-ben belőlük alakított 19-05-ösök valami más huzatot kaptak, de arra nem emlékszem, hogy mit. Utána meg kb. 30 évig alig, vagy nem ültem vonaton.
Igen, itt a pont... pláne hogy a '90-es évek elején főjavított példányokban a 2. osztályú kocsik megkapták a piros csíkos huzatot, az 1. osztály meg azt a barna-narancssárgát, mint a komfortok egy része.
A gőzmozdonyos fórumon volt szó a KM restaurálási eljárásairól. Ezzel kapcsolatban lenne egy megjegyzésem.
A KM vasúti járműmodell gyűjteménye cikkben (Soltész József) látható egy kép a Dg 7973 "gyorsvonati kalauzkocsi" modelljéről, ami a háborúban megsérült. Az az érdekes rajta, hogy a modell 1896-ban készült, mégsem látszik rajta a kocsi oldalán végigmenő járda. Az szinte biztosan rajta volt a készítés idején, hiszen akkor még az eredeti kocsikon is mind ott volt. Azokról az 1920-as évben távolították el. Valamikor a modellről is leszedték, hogy az aktuális állapotra hasonlítson. Tippem szerint nem a háború után, a megrongálódott modellt feltehetőleg nem piszkálták. Hanem valamikor az 1920-as, '30-as években. De érdekes módon a kapaszkodó rudat meghagyták, amit az eredeti kocsikon a járólappal együtt távolítottak el. Vajon hogy lehetett ez?
Megtudná-e nekem mondani valaki, hogy a 19-41-es, 20-41-es, 19-47-es, 20-47-es győri és a 20-37 ( Dunakeszin átépített )kocsikban milyenek voltak az ülések színei?