Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Akit érdekel a téma, az írjon. Technikai és stratégiai kérdésekről egyaránt beszélhetünk. De ha sok rajongó van, megalakíthatjuk pl. a Magyar Kirov Csatacirkáló Rajongói Klubbot
Csak viszonyitaskeppen. Egy hadihajon a valaszfalak cca 6-8 mm sek. A rekeszfalak es a kulso burkolat cca 10-15 mm. Az OSZA zarofedele valoban le van hajtva de csodalkoznek ha nem legalabb 10-15 mm es vastagsaguak lennenek a robbanasveszely miatt/ Alatta ott a raketatar. Ha a robbanas lehatol akkor a helyonak reszeltek mert valszeg az egesz tatja lerobban . De termeszetesen nem voltam meg rajta igy csak tippelek.
Az orosz hadihajok egyik feladataaz esetleges blokadtoro kereskedelmi hajok elfogasa. Ezen kivul a sajat halaszflottajuk illetve a specialis halaszflottajuk is uzemel . Spec halaszflottan az oroszok altal hasznalt civil hajokat ersd amelyek a teruletet tartjak megfigyeles alatt.
Nem tartom valószínűnek, hogy hadműveleti területen civil, kerekedelmi és halászhajók kolbászoljanak, eleve az ukrán partok blokád alatt vannak, oda nincs kereskedelmi hajózás, máshová meg ott nincs menni.
Egyrészt kösz, ez klassz. Másrészt - ezek kifejezetten vékony "lemez-ajtók", tengeri használatra, tehát lefele peremesek, de a nyitáskor látszik, hogy igazándiból ezek vékony fémlemezek, ez nem valami "páncél", csak egy védőlemez. És nincs igazán értékelhető közeli kép a már sérült, süllyedő Moszkváról, inkább csak "úgy tűnik" minőségű képek - ergo ezt nem tudom megítélni. Az OSZA-k nem jöttek fel, az biztos, pedig szó szerint egy pillanat alatt kiemelik őket szükség esetén - én valahogy kételkedem abban, hogy pontosan azt a 3-4 másodpercet sikerült a betaláló rakétának elkapni, amikor elkezdték az OSZA állvány harchelyzetbe emelését - de ki tudja...
Mindenesetre nincsenek fent a rakéták, a fedél sincs nyitva, és ami talán azért még beszédesebb - a radarjuk is alaphelyzetben van.
Ha egyáltalán igaz az, hogy egy ukrán rakétatámadás süllyesztette el a hajót (bár szerintem a cigarettacsikkes verzió még ennél is kínosabb lenne...) - akkor nekem változatlanul úgy tűnik, hogy semmiféle védekezést sem folytattak, a hajó önvédelmi rendszerei konkrétan kikapcsolva, alaphelyzetben voltak, ami fura.
Ezt irtak orosz oldalakon is. A 2016 os felujjitaskor elmaradt a kozponti tuzoltorendszer kiepitese. Tervbe volt csak a penz nem volt eleg ra. Kelett masra. Ez nem azt jelenti hogy nem volt tuzolto csovezetek hajoszerte hanem hogy nem volt kozpontilag vezerelheto vagy automata tuzoltorendszer kiepitve a loszerraktarakat kiveve.
Megfelelo karbantartassal birjak egy ieig. Ez par honapos ciklust jelent aprobb javithato hibakkal. Az igazi kerdes hogy a szemelyzet birta e a 47 napos harckeszultseget puheno nelku!!!??? Nem birta! Senki sem birna!
Akar a P-8 vagy Global Hawk radarjan a Moszka csak egy pont volt a tobbi kozott. Masik halaszhajok vontatok egyebb kereskedelmi hajok. Ilyen esetben a felderitogepen ulo operatornak mas eszkozket kell bevetnie hogy kategorizalja vagy jobb esetben azonositsa a celpontot. Ha pl tbb mint 20csomoval repeszt akkor valszeg hadihajo. Ha pedig a katonai radart hasznal akkor meg biztos. Szoval abban bizhatott a Moszkva kapitanya hogy este az azonositashoz kozel kell repulnie egy gepnek hozza amit meg eszlelni fog. Ehelyett a felteltezett celpontot azonositotta a Bayraktar nagy tavolsagbol es mentek a raketak a cimzetthez aki errol az ucso cca 20-30 masodpercig semmit nem sejtett.
Az OSZA inditojanak fedele nem egy "lemez" az egy komoly akar a raketa allvanyon torteno robbanasat is kibiro komoly mechanikaval es reteszelessel ellatott kettos ajto. Annak a megmozditasahoz kell a retesz feloldasa es valamilyen komolyabb energiaforras.
A 9K33M OSzA-M rendszer gyakorlatilag a szárazföldi 9K33 OSzA haditengerészeti változata, ami csak egyetlen rakétacsatornájában különbözik az OSzA-tól (annak kettő rakéta csatornája van). és a 9M33M rakétával üzemel.
1973-ban rendszeresítették, és minimális célmagassága 50m.
9K33M2 OSzA-AK haditengerészeti változata az OSzA-MA, amely 1979-től került rendszerbe, és a 9M33M2 rakétát alkalmazza, 25m minimális célmagassággal.
Az OSzA-MA2 meg a fenti rendszer a 9M33M3 rakétával (szárazföldi jele OSzA-AKM), ami új rádiógyújtójának köszönhetően gyakorlatilag földön álló célokat is meg tud semmisíteni.
Ez a rakéta változat 1980-tól került sorozatgyártásba.
A Szláva 1982-ben állt rendszerbe, amikor már két éve a 9M33M3 rakétát gyártották.
Szóval szerintem szinte biztos a 9M33M3 rakéta, azt meg hogy a komplexum nevébe ki teszik-e az MA után a kettest, az meg nem biztos.
Hát erre forrás kellene a "szinte biztos" nekem nem elég :) OSA-MA szerepel mindenhol, ahol eddig láttam. De forrással meggyőzhető vagyok.
Másik érdekes dolog, amit találtam:
On June 5, 2019, the cruiser for the first time sailed out since 2016 for trials of the power plant. The next sortie was planned in December 2019, but was postponed. There is no talk so far about a large-scale upgrade of the Moskva by Zvyozdochka Shipyard which modernized similar the Marshal Ustinov. There are no funds and a decision is to be made later.
An informed source said the cruiser badly needs to upgrade old systems. “A modern fire-fighting system is necessary. The Navy proposed to install it on the Marshal Ustinov yet in 2011. The Moskva and the Varyag cruisers of the Atlant class are vulnerable in fire safety,” the source said.
Vagy minden elromlott/kikapcsolták, vagy nem ukrán rakéta volt.
Ez a két eset van. Semmi nem utal a képeken arra hogy a hajó harcban állt volna korábban. A képeken konkrét becsapódási nyom nem azonosítható be, csak füst kár. De ez nem jelenti azt hogy ne lehetne immár a víz alatt becsapódási nyom.
A nagy mentőhajó, és a mentőtutajok körülötte hiányoznak a képen. Ez előírás szerint tűzálló, akár égő olajfoltra is letehető, de nyoma sincsen, úgyhogy letették a vízre. Ha ezen a ponton lett volna találat - ahogy feltételezik - akkor az égő üzemanyag hőjében kérdéses hogy vízre lehetett volna tenni. Mivel a képeken semmi nyoma, és tűzálló mivolta miatt nem túl valószínű hogy teljesen megsemmisült volna, ezért ez kontraindikálja az ezen a ponton történt rakéta becsapódást. De ez sem zárja ki teljesen.
Ahogy amúgy minden mértékadó elemzés meg is állapítja, nem lehet egyértelműen eldönteni a képekről hogy it történt a hajóval.
Tűz esetén a fegyverzetet biztosítják, úgyhogy az OSZA konténerbe behúzott állapota az nem jelent semmit, akár harcolhatott is volna előtte.
Az Sz-300F SzUO helyzete arra utal hogy nem harcolt mikor a hajót eltalálták.
Ez mondjuk elsősorban azt erősíti hogy nem rakéta találta el a hajót, de persze az sem kizárt hogy rakéta volt, de nem vették észre. De erre azért nincs sok esély egy olyan szubszonikus rakétánál mint a Kh-35, de persze attól még megtörténhetett.
Tehát a CIWS radarok éppenséggel mehettek volna, nem okoznak akkora "kivilágítást".
Vagy egyszerűen azért volt minden kikapcsolva, mert valamilyen antiradar rakétával esetleg számoltak és attól akartak elbújni, de egy seaskimmer aktív radaros ASM rakétával nem.
Bőven lehet ez is egy szempont, az sem kizárható, hogy voltak éppen meghibásodott vagy karbantartás alatt álló rendszerek is.
Viszont a jelek szerint konkrétan abszolút semmi nem működött/ment a hajón, és azért az kevéssé valószínű, hogy minden elromlott volna. Végül is a hajón legalább két olyan egymástól független közel-körzeti, és egy közepes-távoli légvédelmi rendszer volt kiépítve (és ezen belül is van, amelyik több, részben/egészben egymástól megint csak független egységből állt), amelyek önmagukban is pár Neptun-rakéta ellen hatásosak lehettek volna.
Csak egy mondat erejéig szólnék bele ebbe a végtelen elmélkedésbe. Valaha voltam közelebbi ismeretségben szovjet lokátorokkal, ezért én felvetem, hogy ennek a hajónak a lokátorai bírták vajon a 24/24 órás üzemet?
Mások is megjegyezték - az összes elhárító rendszer aktív és nagy teljesítményű radarokat használ, tehát ezek üzemben tartása gyakorlatilag állandó "díszkivilágítást" jelent a hajó számára, egy akkora beltengeren, ahol nincs hova elbújni-elmenekülni. Másrészt pont emiatt - meg annak tudatában, hogy a NATO felderítése folyamatosan követi őket úgyis, és átadja az adatokat az ukránoknak - elég egyértelmű, hogy igenis állandóan maximális védelmi készültségben kellett volna lenniük, folyamatosan üzemeltetve az összes légelhárító rendszert.
Furcsálnám, ha a 40 éves Moszkva elektronikus rendszereiről még bármi újdonságot megtudhatna a NATO úgy, hogy egy 2 NATO országgal határos nem túl nagy beltenger flottájának volt a zászlóshajója.