Keresés

Részletes keresés

UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16167

Csak viszonyitaskeppen. Egy hadihajon a valaszfalak cca 6-8 mm sek. A rekeszfalak es a kulso burkolat cca 10-15 mm. Az OSZA zarofedele valoban le van hajtva de csodalkoznek ha nem legalabb 10-15 mm es vastagsaguak lennenek a robbanasveszely miatt/  Alatta ott a raketatar. Ha a robbanas lehatol akkor a helyonak reszeltek mert valszeg az egesz tatja lerobban .  De termeszetesen nem voltam meg rajta igy csak tippelek.

Előzmény: advocatusdiaboli (16161)
M.Zoli Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16166

Tekintve, hogy lottek ki moldav es asszem eszt hajot is az oroszok, biztos vagyok benne, hogy nem volt civil forgalom a kornyeken. 

Azonkivul nem esik szo a kisereterol. Melyik hajok kisertek? Siman lehet, hogy azokbol egy uzemeltette a radarjat.

Előzmény: Macroglossa (16162)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16165

Az orosz hadihajok egyik feladataaz esetleges blokadtoro kereskedelmi hajok elfogasa.  Ezen kivul a sajat halaszflottajuk illetve a specialis halaszflottajuk is uzemel . Spec halaszflottan az oroszok altal hasznalt civil hajokat ersd amelyek a teruletet tartjak megfigyeles alatt.

Előzmény: Macroglossa (16162)
TakyL Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16164

Amennyiben a captain gig-et titulálod mentőhajónak (nem az alapjában) az ezen aképen nem látható, hiszen a hajó túloldalán van...

Előzmény: Platon (16148)
Macroglossa Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16163

Tegyük hozzá, hogy ezek nem csak önvédelmi rendszerek, a Moszkva feladatai között volt a légvédelem biztosítása az egész köteléknek is...

Előzmény: advocatusdiaboli (16161)
Macroglossa Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16162

Nem tartom valószínűnek, hogy hadműveleti területen civil, kerekedelmi és halászhajók kolbászoljanak, eleve az ukrán partok blokád alatt vannak, oda nincs kereskedelmi hajózás, máshová meg ott nincs menni.

Előzmény: UBUL81 (16157)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.05.05 -1 0 16161

Egyrészt kösz, ez klassz. Másrészt - ezek kifejezetten vékony "lemez-ajtók", tengeri használatra, tehát lefele peremesek, de a nyitáskor látszik, hogy igazándiból ezek vékony fémlemezek, ez nem valami "páncél", csak egy védőlemez. És nincs igazán értékelhető közeli kép a már sérült, süllyedő Moszkváról, inkább csak "úgy tűnik" minőségű képek - ergo ezt nem tudom megítélni. Az OSZA-k nem jöttek fel, az biztos, pedig szó szerint egy pillanat alatt kiemelik őket szükség esetén - én valahogy kételkedem abban, hogy pontosan azt a 3-4 másodpercet sikerült a betaláló rakétának elkapni, amikor elkezdték az OSZA állvány harchelyzetbe emelését - de ki tudja... 

Mindenesetre nincsenek fent a rakéták, a fedél sincs nyitva, és ami talán azért még beszédesebb - a radarjuk is alaphelyzetben van.

 

Ha egyáltalán igaz az, hogy egy ukrán rakétatámadás süllyesztette el a hajót (bár szerintem a cigarettacsikkes verzió még ennél is kínosabb lenne...) - akkor nekem változatlanul úgy tűnik, hogy semmiféle védekezést sem folytattak, a hajó önvédelmi rendszerei konkrétan kikapcsolva, alaphelyzetben voltak, ami fura.

Előzmény: UBUL81 (16160)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16160

Az OSZA mechanikaja 5.46 tol. A fedel szerintem minimum 5 cm es de lehet tobb is. Lathato hogy nem szimpla  csapoajtoval van dolgunk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tgM4tAvnlL4

Előzmény: UBUL81 (16156)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16159

Ezt irtak orosz oldalakon is. A 2016 os felujjitaskor elmaradt a kozponti tuzoltorendszer kiepitese. Tervbe volt csak a penz nem volt eleg ra. Kelett masra. Ez nem azt jelenti hogy nem volt tuzolto csovezetek hajoszerte hanem hogy nem volt kozpontilag vezerelheto  vagy automata tuzoltorendszer kiepitve a loszerraktarakat kiveve.

Előzmény: Biga Cubensis (16153)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16158

Megfelelo karbantartassal birjak egy ieig. Ez par honapos ciklust jelent aprobb javithato hibakkal.  Az igazi kerdes hogy a szemelyzet birta e a 47 napos harckeszultseget puheno nelku!!!??? Nem birta! Senki sem birna!

Előzmény: Törölt nick (16142)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16157

Akar a P-8 vagy Global Hawk radarjan a Moszka csak egy pont volt a tobbi kozott. Masik halaszhajok vontatok egyebb kereskedelmi hajok.  Ilyen esetben a felderitogepen ulo operatornak mas eszkozket kell bevetnie hogy kategorizalja vagy jobb esetben azonositsa a celpontot. Ha pl tbb mint 20csomoval repeszt akkor valszeg hadihajo. Ha pedig a katonai radart hasznal akkor meg biztos. Szoval abban bizhatott a Moszkva kapitanya hogy este az azonositashoz kozel kell repulnie egy gepnek hozza amit meg eszlelni fog.  Ehelyett a felteltezett celpontot azonositotta a Bayraktar nagy tavolsagbol es mentek a raketak a cimzetthez aki errol az ucso cca 20-30 masodpercig semmit nem sejtett.

 

Előzmény: Macroglossa (16138)
UBUL81 Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16156

Az OSZA inditojanak fedele nem egy "lemez" az egy komoly akar a raketa allvanyon torteno robbanasat is kibiro  komoly mechanikaval es reteszelessel ellatott kettos ajto.  Annak a megmozditasahoz kell a retesz feloldasa es valamilyen komolyabb energiaforras.

 

Előzmény: advocatusdiaboli (16133)
Hpasp Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16155

A 9K33M OSzA-M rendszer gyakorlatilag a szárazföldi 9K33 OSzA haditengerészeti változata, ami csak egyetlen rakétacsatornájában különbözik az OSzA-tól (annak kettő rakéta csatornája van). és a 9M33M rakétával üzemel.

1973-ban rendszeresítették, és minimális célmagassága 50m.

 

 

9K33M2 OSzA-AK haditengerészeti változata az OSzA-MA, amely 1979-től került rendszerbe, és a 9M33M2 rakétát alkalmazza, 25m minimális célmagassággal.

 

Az OSzA-MA2 meg a fenti rendszer a 9M33M3 rakétával (szárazföldi jele OSzA-AKM), ami új rádiógyújtójának köszönhetően gyakorlatilag földön álló célokat is meg tud semmisíteni.

Ez a rakéta változat 1980-tól került sorozatgyártásba.

 

A Szláva 1982-ben állt rendszerbe, amikor már két éve a 9M33M3 rakétát gyártották.

Szóval szerintem szinte biztos a 9M33M3 rakéta, azt meg hogy a komplexum nevébe ki teszik-e az MA után a kettest, az meg nem biztos.

Előzmény: Biga Cubensis (16151)
Platon Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16154

The Moskva and the Varyag cruisers of the Atlant class are vulnerable in fire safety

 

Hát ez elég látványosan bebizonyosodott.

Előzmény: Biga Cubensis (16153)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16153

Hát erre forrás kellene a "szinte biztos" nekem nem elég :) OSA-MA szerepel mindenhol, ahol eddig láttam. De forrással meggyőzhető vagyok.

 

Másik érdekes dolog, amit találtam:

On June 5, 2019, the cruiser for the first time sailed out since 2016 for trials of the power plant. The next sortie was planned in December 2019, but was postponed. There is no talk so far about a large-scale upgrade of the Moskva by Zvyozdochka Shipyard which modernized similar the Marshal Ustinov. There are no funds and a decision is to be made later.

An informed source said the cruiser badly needs to upgrade old systems. “A modern fire-fighting system is necessary. The Navy proposed to install it on the Marshal Ustinov yet in 2011. The Moskva and the Varyag cruisers of the Atlant class are vulnerable in fire safety,” the source said.

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/02/russian-navy-slava-class-cruiser-moskva-to-serve-another-10-years/

 

Előzmény: Platon (16152)
Platon Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16152

Az 1990-es korszerűsítés során szinte biztosan MA2-t kapott.

Előzmény: Biga Cubensis (16151)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16151

Hm, szóval háromféle variáns van, OSA-M, OSA-MA és OSA-MA2.

A legelső a legrégebbi, arra vonatkozik a 60m. A második már 25m felett is detektál, de csak a harmadik képes 6m-re seaskimmer rakétára vezetni.

Gyanúm szerint a Moszkván a középső rendszer volt.

https://weaponsystems.net/system/464-M-4%20Osa-M

Előzmény: Platon (16150)
Platon Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16150

Ez valószínűleg szárazföldi célokra vonatkozik. A tengeren jóval kisebb a földzaj.

Előzmény: Biga Cubensis (16149)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16149

Ez a OSA-M/SA-N-4 Gecko rendszer egyáltalán alkalmas volt seaskimmer célokra?
http://www.astronautix.com/o/osa-m.html

ezt írja az Osza radarjáról, ami a Moszkván is volt:

The 4R33 Baza Pop Group radar has a target acquisition range of 30 km in the H band, and conducts target tracking in the J band to a range of 20 km.

Maximum speed: 2160km/hr.

60 m minimum altitude.

 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (16143)
Platon Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16148

Vagy minden elromlott/kikapcsolták, vagy nem ukrán rakéta volt.

 

Ez a két eset van. Semmi nem utal a képeken arra hogy a hajó harcban állt volna korábban. A képeken konkrét becsapódási nyom nem azonosítható be, csak füst kár. De ez nem jelenti azt hogy ne lehetne immár a víz alatt becsapódási nyom.

 

 

A nagy mentőhajó, és a mentőtutajok körülötte hiányoznak a képen. Ez előírás szerint tűzálló, akár égő olajfoltra is letehető, de nyoma sincsen, úgyhogy letették a vízre. Ha ezen a ponton lett volna találat - ahogy feltételezik - akkor az égő üzemanyag hőjében kérdéses hogy vízre lehetett volna tenni. Mivel a képeken semmi nyoma, és tűzálló mivolta miatt nem túl valószínű hogy teljesen megsemmisült volna, ezért ez kontraindikálja az ezen a ponton történt rakéta becsapódást. De ez sem zárja ki teljesen. 

 

Ahogy amúgy minden mértékadó elemzés meg is állapítja, nem lehet egyértelműen eldönteni a képekről hogy it történt a hajóval. 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (16143)
Platon Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16147

Tűz esetén a fegyverzetet biztosítják, úgyhogy az OSZA konténerbe behúzott állapota az nem jelent semmit, akár harcolhatott is volna előtte. 

 

Az Sz-300F SzUO helyzete arra utal hogy nem harcolt mikor a hajót eltalálták.

Ez mondjuk elsősorban azt erősíti hogy nem rakéta találta el a hajót, de persze az sem kizárt hogy rakéta volt, de nem vették észre. De erre azért nincs sok esély egy olyan szubszonikus rakétánál mint a Kh-35, de persze attól még megtörténhetett.

 

 

 

 

Előzmény: Hpasp (16130)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16146

Igen, de a CIWS-ek MR-123 radarja viszonylag kis "mécses":
http://roe.ru/eng/catalog/naval-systems/shipborne-electronic-systems/bagira/
Azt írja, aktív radaros hatótáv 4-5km (kb amennyi az AK630 lőtávja), az elektroptikai irányzék pedig max 7km.

Tehát a CIWS radarok éppenséggel mehettek volna, nem okoznak akkora "kivilágítást".

Vagy egyszerűen azért volt minden kikapcsolva, mert valamilyen antiradar rakétával esetleg számoltak és attól akartak elbújni, de egy seaskimmer aktív radaros ASM rakétával nem.

Előzmény: advocatusdiaboli (16139)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16145

az AK-630 "MR-123" radarjáról pl azt írja, "continous operation: 8h"
http://roe.ru/eng/catalog/naval-systems/shipborne-electronic-systems/bagira/

Előzmény: Törölt nick (16142)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.05 0 1 16144

A képen látszik, hogy tök véletlenül a legnagyobb radarkeresztmetszet helyén dobták el az égő cigarettacsikket.

Radarvezérlésű cigarettacsikk volt, legalábbis a végfázisban mindenképp...

Előzmény: Hpasp (16130)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.05.05 -1 0 16143

Bőven lehet ez is egy szempont, az sem kizárható, hogy voltak éppen meghibásodott vagy karbantartás alatt álló rendszerek is.

 

Viszont a jelek szerint konkrétan abszolút semmi nem működött/ment a hajón, és azért az kevéssé valószínű, hogy minden elromlott volna. Végül is a hajón legalább két olyan egymástól független közel-körzeti, és egy közepes-távoli légvédelmi rendszer volt kiépítve (és ezen belül is van, amelyik több, részben/egészben egymástól megint csak független egységből állt), amelyek önmagukban is pár Neptun-rakéta ellen hatásosak lehettek volna.

Előzmény: Törölt nick (16142)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16142

Csak egy mondat erejéig szólnék bele ebbe a végtelen elmélkedésbe. Valaha voltam közelebbi ismeretségben szovjet lokátorokkal, ezért én felvetem, hogy ennek a hajónak a lokátorai bírták vajon a 24/24 órás üzemet? 

Előzmény: advocatusdiaboli (16139)
Biga Cubensis Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16141

Na igen, itt inkább két fontos adat volt, amit küldhetett a NATO az ukránoknak: 1) Hol van a Moszkva 2) mennek-e a radarok.

Előzmény: Macroglossa (16138)
M.Zoli Creative Commons License 2022.05.05 0 0 16140

Valoszinu szcenariot probaltam talalni. Nem jelenti azt, hogy az esszeru cselekedetet ir le.

Előzmény: Macroglossa (16138)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2022.05.05 -1 0 16139

Mások is megjegyezték - az összes elhárító rendszer aktív és nagy teljesítményű radarokat használ, tehát ezek üzemben tartása gyakorlatilag állandó "díszkivilágítást" jelent a hajó számára, egy akkora beltengeren, ahol nincs hova elbújni-elmenekülni. Másrészt pont emiatt - meg annak tudatában, hogy a NATO felderítése folyamatosan követi őket úgyis, és átadja az adatokat az ukránoknak - elég egyértelmű, hogy igenis állandóan maximális védelmi készültségben kellett volna lenniük, folyamatosan üzemeltetve az összes légelhárító rendszert.

Előzmény: Biga Cubensis (16136)
Macroglossa Creative Commons License 2022.05.05 0 1 16138

Furcsálnám, ha a 40 éves Moszkva elektronikus rendszereiről még bármi újdonságot megtudhatna a NATO úgy, hogy egy 2 NATO országgal határos nem túl nagy beltenger flottájának volt a zászlóshajója.

Előzmény: M.Zoli (16137)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!