Az esős verseny az mindig jó, hogy fékeznek, hogy adnak gázt, milyen ívet választanak...a tempó másodlagos, nyilván a lehető leggyorsabban fognak menni. pl. most visszanéztem az 1998-s futamot, a hasmagasság az egyértelműen magasabb, a láthatóság a fax tudja, ahogy mindenki tudja tele volt az a verseny ráfutásokkal.
Ma már ez biztonsági szempontból nem menne el, azaz jobb láthatóságot kell elérni.
Ez sok összetevős, felúszhat a gumi is, de az jellemzően vízátfolyáson történik.
Felúszhat az autó padlólemezén mert nem véletelenül szikrázik (a show kopólemez oké), mert nagyon lent vannak az autók.
Ezen lehetne változtatni a PF feloldásával és a futómű bekötési pontjainak variálhatóságával, hogy lehessen puhítani.
A láthatóság már egy másik probléma, ezek a gumi nagyon sok vízet szorítanak ki és az jellemzően vízfüggöny lesz, aztán az autó hasa alól kilépő levegő megint vízfüggönyt ver.
Én a magam részéről szinte bármilyen borítást el tudok viselni a keréken, és bármilyen tempóvesztést tolerálok a hasmagasság emelése miatt, hogy ha ezzel elérik azt hogy mennek esőben, mert nagyon kell az hogy lássunk igazi esős futamokat.
Ezt a gumik által felvert vízpermet miatt tesztelik. De így a hatékonyságán sokat ront a "hányadékról" le folyó, csöpögő víz újraporlasztódása. Egyébként az esőgumik fejlődése is csak növeli a vízfüggöny képződését. A diffúzor által keltett vízpermetre ez nincs hatással, sőt azon a hatékonyság nagymértékű csökkenésével tudnak csak változtatni.
A felúszás a mostani autókon a hasmagasság miatt van egyrészt, másrészt a gumik maximális vízelvezető képessége miatt, de ez mindig is volt. Tehát nem a forgó kerekek összeérését próbálják ezzel kiküszöbölni.
Igen, Wégé egyszer ki is akadt, amikor piros zászló volt és valamelyik fotelszaki feltette a "porcelánbabák félnek a víztől" lemezt; az autók fizikailag nem irányíthatóak. Meg régen mintha ekkora özönvizek se lettek volna, meg nem is jártak monszunos videkeken... Newey tényleg foglalkozhatna ezzel, szerintem egy kávé mellett meglenne a megoldás az öregnek :D
Hát, az a gumik vízelvezető képességével arányos. ha nagyobb a leszorítóerő és nagyobb a vízmennyiség, amit a gumik el tudnak vezetni, akkor a felúszás esélye is megnő. Viszont találtam egy érdekes cikket ebben a témában 2023-ból. Ebben Tombazis azt mondta, hogy ha ez a teszt nem jár sikerrel, mármint, hogy burkolják sárvédővel a kerekeket, akkor hagyják a fenébe az egészet. Én nem emlékszem erre a tesztre, a konklúziókra pláne, de ezek szerint nem ez az első eset, hogy burkolással próbálják a felvetülő vizet megfogni sárvédőkkel. Viszont úgy tűnik, ezek szerint, hogy ez nem egy állandó kiegészítés lenne, hanem csak vizes kondíciók esetében használnák.
„Amit májusban fogunk tesztelni, az még nem a végső megoldás” – nyilatkozta Tombazis a The Race szaklap hasábjain. „Az információgyűjtésről fog szólni, hogy lássuk, hogy valójában ez jelenti-e a helyes irányt. Igencsak jól kell alakulniuk a dolgoknak, hogy már 2025-ben bevezethessük. Ha ez nem jön össze, akkor 2026-ban kell, és akkor része lehet az új szabályzatnak. Ha pedig a tavaszi teszt sem sikerül jól, akár le is zárhatjuk azt az utat, és akkor alaposan át kell gondolnunk, mit tegyünk.”
Tombazis azt is elmondta, hogy természetesen tisztában vannak vele, hogy a kereket csak a vízspray egy részéért felelősek, hiszen a diffúzorok – különösen a 2022-ben visszatért ground-effect autók esetén – ugyancsak komoly mennyiségű vizet szívnak fel az aszfaltról.
„Még mindig vannak kételyeink azzal kapcsolatban, hogy a probléma mekkora részéért felelős a diffúzor és az, ahogy felszívja a vizet az aszfaltról, amit nyilvánvalóan nem fogunk ezzel megoldani, és mekkora részben a gumik tehetnek róla. Tudjuk, hogy mindkét tényező jelentős, úgyhogy nem az a célunk, hogy mindent megoldjunk. Tudjuk, hogy továbbra is lesznek láthatósági gondok” – fogalmazott a szakember.
„Kicsit nehéz úgy dolgokat odapakolni, hogy közben ne veszítsünk óriási mennyiségű leszorítóerőt. A kerékborítók kapcsán is az egyik fő kihívás jelenti, hogy ne veszítsünk túl sok leszorítóerőt. Kompromisszumra van szükség, hiszen ha azt érjük el, hogy elveszítjük az autó leszorítóerőjének a felét és ezért hirtelen a pilótáknak nagyon kevés kis tapadással kell megbirkózniuk, akkor növeltük-e a biztonságot vagy sem?” – tette fel a jogos kérdést az FIA szakembere.
Szerintem a nagyobb leszorítóerő kissebb felúszást eredményezne, ha nem tévedek. A szélesebb gumitól lehet nagyobb felúszás, de most szélesebb mint régen ?
A vízfüggöny a diffúzor miatt van, a levegővel együtt a vizet is felszívja az aszfaltról, jó 6-8 méter magasan és szélesen szétterítve a kocsi mögött... nem mellesleg a ground effect a felúszást is elősegíti.
Nekem is ez jutott az eszembe. Sokszor említik, h nem nagyon lehet látni a vízfüggönytől, de sokkal többet azt, felúszik az autó, emiatt nem engedik ki az autókat. Ezzel pont az elsődleges problémát, a felúszást nem küszöbölik ki. Ja, és mellette még hányásul is néz ki.
Ha Newey esetleg nem vállal már új csapatnál autót, akkor a FIA felkérhetné, hogy ezeket a minden csapatot érintő közös dolgokat varázsolja menővé és hatékonnyá.