Keresés

Részletes keresés

- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4754

"Hacsak az onogur (Hungarus) népnév előtagját nem tekinted annak."

 

A múltkorjában alighanem kibeszéltük, hogy az onogurnak eredetileg nem volt 'hun' előtagja, azt csak a latin nyelvhasználat ragasztotta rá. 

 

"Anonymus tüsténkedése a Hungvár-etimológiával elég átlátszó és egyértelmű..."

 

Igen, mivel fogalma nem volt arról, honnan ered a magyarok idegen elnevezése..

Előzmény: Kara-Indas (4745)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4753

"onnantól kezdve az ő nemzetségének/népének a nevét viseli a birodalom."

 

Éppen emiatt volna problémás, hogy maradhatot fenn a hun név vagy ezer, ill. Közép-Ázsiában ötszáz éves szünet után..

Előzmény: Kara-Indas (4743)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4752

"így Atillát is nyilván a kunok királyaként tisztelték."

 

Kézai a "hunok, azaz magyarok" királyának nevezi őt; a kunok (cumanii) nála segédcsapatként jelennek meg a morvamezei csatában..

Előzmény: Kara-Indas (4742)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4751

Mindössze cáfoltam azt az állításodat, mely szerint a keresztény hagyomány nem lehet a sztyeppei örökség része

Előzmény: - duplagondol - (4750)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4750

A gondolatmeneted szerint, ha jól értem, a heftaliták keresztény vallását kellene adatolni..

Előzmény: Kara-Indas (4739)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4749

"az ókori zsidó szellemiség, vallás, maga az Ótestamentum a babilóni és kánaánita közvetítéssel milyen sokat merített a szumír mitológiából"

 

Ami önmagában kétségtelen. Maga Kézai a torony építésének leírásakor Josephus Flaviusra hivatkozik; Szent Jeromos kommentárjait a 2000-es Kézai kiadás lábjegyzete szerint Sevillai Isidorius bővítette, Kézai ezeket és a saját írói vénáját, nomeg a mondai hagyományban fenntartott ősatya nevét használhatta fel Ménrót (nem pedig Nimród) és Havilah (nem Eviláth) történetének leírásakor.

Előzmény: Kara-Indas (4736)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4748

"hogy nem hadakozott ellene ... az írott forrásokat előbbre tartja a parasztok meséinél. Amiket viszont hitelesnek fogad el, ha a kútfők is megerősítik őket."

 

Vagyis mégiscsak hadakozott... Jól tudta, hogy a hungarusok története még nincsen megírva, s hogy ilyenformán a parasztok meséit nem erősíthette meg semmi. Szabad az út a szabad interpretáció felé :)

Előzmény: - duplagondol - (4744)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4747

"Van valamilyen akadálya, hogy Vazul fia Levente legyen a névadó?"

 

Felőlem lehetett, annál inkább, mert a médek településterülete Árpád idejében még nemigen terjedt ki arra a vidékre.

Előzmény: cyprus_people (4741)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4746

"gond az Árpád fiával van"

 

Mi a gond vele?

Előzmény: cyprus_people (4737)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4745

"Semmilyen nyomát nem találjuk"

 

Hacsak az onogur (Hungarus) népnév előtagját nem tekinted annak.

Anonymus tüsténkedése a Hungvár-etimológiával elég átlátszó és egyértelmű...

Előzmény: - duplagondol - (4733)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4744

"A köznépnek ebben a vonatkozásban nyilván megvolt az emlékezete, meg kellett, hogy legyen, ha már annyira hadakozott ellene a Névtelen jegyző."

 

A poén az, hogy nem hadakozott ellene. Arról ír, hogy az írott forrásokat előbbre tartja a parasztok meséinél. Amiket viszont hitelesnek fogad el, ha a kútfők is megerősítik őket.

Előzmény: Kara-Indas (4734)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4743

"A steppén a törzsek nemzetségeit a hódítók vagy szétszórják vagy saját maguk közül emelnek uralkodót feléjük"

 

Elegendő, ha valamikor az adott nemzetségből egy tehetséges ember hadvezéri méltóságra emelkedik... onnantól kezdve az ő nemzetségének/népének a nevét viseli a birodalom. A szétszórt nemzetség tagjai onnantól kezdve kedvezményezett helyzetben vannak.

Előzmény: - duplagondol - (4731)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4742

"Mármost ebben a helyzetben szinte adta volna magát a lehetőség, hogy a hunokat a kunokkal azonosítsa; azzal a néppel, aki az anyakirálynét adta, a davaj László pedig a hölgyeikkel hálta el élete utolsó éveit. Utalás az azonosságra: zéró..."

 

Fölösleges lett volna utalgatni, miután mindenki tudta, hogy melyik népről van szó. A nép körében a nyugaton használatos hun névalak nemigen volt ismert... Ők csak a kunt ismerték, így Atillát is nyilván a kunok királyaként tisztelték.

Előzmény: - duplagondol - (4730)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4741

Van valamilyen akadálya, hogy Vazul fia Levente legyen a névadó? 150 évvel Vazul fia Levente elött, ott csak sűrű erdő lehetett. 

Ráadásul nem is tudjuk hol volt...

"Bogomer comes a túróci konvent előtt átadta cserébe IV. László királynak..." 

Előzmény: Kara-Indas (4715)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4740

"semmilyen hun történetről nem ír, ami akár csak rokonítható volna Jordanesék Attila-sztorijával"

 

Arról ír, hogy kiket nem szabad meghallgatni, szerinte kiknek nem szabad hinni... S vajon miért?

Előzmény: - duplagondol - (4729)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4739

"a leírás a keresztény hagyomány, nem pedig a steppei örökség része."

 

Ezzel kapcsolatban utalnék arra, hogy pl. a Huangho menti kumánok az első ezredforduló tájékán nesztoriánus keresztények voltak...

Előzmény: - duplagondol - (4729)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4738
Legyen Észak...
Előzmény: cyprus_people (4737)
cyprus_people Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4737

Györffy szerint pl. a Liptó megyei Leuente helynév (1279–90) névadója Árpád fia, Levente volt " 

 

A Levente szóval semmi, gond, gond az Árpád fiával van... Liüntika nálam nem egyből Levente.

 

De Vazul fia Levente simán elépzelhető azon az északnyugti tájon...

Előzmény: Kara-Indas (4714)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4736

"Alighanem Kálti Márkra gondolsz"

 

Nem-nem, Kézaira. Viszont a kitűnő zsidó tudós nevét elírtam, természetesen Krausz Sámuelről van szó.

 

 

 

 

Mint azt az 50 000 éves magyar írásbeliség topikban már idéztem volt (1071. hsz.):

 

Ninurta vagy Nimurta, Nimruda szumír hadisten volt, Enlil istenség fia. 1898-ban megjelent, Nemzeti krónikáink bibliai vonatkozásai c. értekezésében a kitűnő tudós, Krausz Sámuel rámutatott, hogy Kézainak alapos oka volt a középkor delelőjén ujjat húzni a Bibliával. Krausz – Hunfalvyval szembehelyezkedve – felismerte, hogy Kézai nem a Bibliából, hanem közvetlenül a babilóni mítoszokból merített. A Genesis szerint (10, 6; 10, 9) Nimród Kus fia, Kám unokája, Kézai ugyanakkor a Jáfet véréből származó Thana fiának nevezi őt. Krausz felhívja a figyelmet arra is, hogy sem a Bibliában, sem Szt. Jeromosnál nincs meg az a részlet, hogy a bábeli toronyépítést Nimród kezdte volna el, ilyesmiről csak Kézai ír. Honnan vehette ezt a magyar gestaíró? Bérósszosztól például? Ez a káld történetíró Kr. e. 270 körül ugyanis annyira hozzá hasonlóan adja elő az említett eseményt, hogy az összefüggés teljesen nyilvánvaló. A toronyépítés időpontját is csak Kézai (201 évvel a vízözön után) és Bérósszosz (131 évvel a dilúviumot követően) közli. Bérósszosz Nimrúddal kapcsolatban gyakran emlegeti a szkithákat, sőt a Tanais (Don) folyót, ami, figyelembe véve Ménrót atyjának, Thanának a nevét Kézainál, jelzésértékű. Krausz utal rá, hogy Epiphanius egyházatya szerint „a hellének azt a Nemrotot tartják Zoroaszternek, aki tovább költözvén a keleti területek felé, Baktriának alapítója lőn”. Nem tudja ezt másként Isidorus Hispalensis sem.

 

Kézai: „Ménrót, az óriás a nyelvek összezavarodásának kezdete után Eviláth földjére költözött, amely vidéket az idő tájt Perzsiának nevezték…” Krausz utal rá, hogy az ókorban Kis- és Nagy-Eviláthot is ismertek, és később ezt az országot Hunniának nevezték. Kosmas Indikopleustes, aki Kr. u. 510 körül beutazta Dél-Arábiát, Abesszíniát és Indiát, Keresztény topográfia c. művében így ír: „India és Hunnia, vagyis Eviláth.” (Fiók Károly már 1895-ben kimutatta Őstörténet és kritika c. tanulmányában a Századok folyóiratban, hogy az „Eviláth földje” sehol sem található a Bibliában, így ezt csak Hunfalvy koholta krónikáink hitelének lerombolása végett. A Bibliában csak „Havila” található, ami egy Édenkert tájékán fekvő túlvilági vidék, illetve Kus egyik fiának és Szem egyik ükunokájának a neve. Éles szemmel állapította meg továbbá Fiók, hogy Kázai Eviláthja a heftalita, azaz fehér hunok népnevének emlékét őrzi.)

 

Már Krausz utalt rá, hogy az Ószövetség igen sok elemet a babilóni hitvilágból vett át, azóta pedig – többek között Samuel Noah Kramer kutatásai jóvoltából – egyre-másra kerültek, kerülnek napvilágra az újabb párhuzamok, melyek azt igazolják, hogy az ókori zsidó szellemiség, vallás, maga az Ótestamentum a babilóni és kánaánita közvetítéssel milyen sokat merített a szumír mitológiából.

 

Ménróttal (korrumpált alakban: „Menproth”-tal, „Nemproth”-tal) kapcsolatosan Götz nyomán még annyit, hogy míg a Biblia az emberek hiúságával, hírnévre való áhítozásával magyarázza Bábel – azaz Babilon – tornyának felépítését, addig Kézai szerint a munkálatok oka az esetlegesen megismétlődő vízözön elleni védekezés volt. A mezopotámiai síkságon még ma is szigetszerűen emelkednek ki a hajdani zikkuratok romjai az áradások idején, és ezeket az templomerődöket valóban menedékül is felhasználták a szumírok az ősidőkben.

 

Nem említi a Biblia azt sem, hogy Nimród Eviláth földjére költözött, sőt, mint láttuk, maga az „Eviláth” kifejezés meg sem található a Szentírásban. Ráadásul Kézai következetesen „gygas”-nak, óriásnak nevezi Ménrótot, miközben az Ótestamentumban ugyanilyen következetesen a „nagy vadász” terminus található. A mondabeli, mítikus hősök állandó díszítő jelzői (epitheton ornans) ezúttal is módot adnak arra, hogy az elbeszélés, a hagyomány forrásaira következtessünk.

Előzmény: - duplagondol - (4729)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4735
1etértek; a régészeti anyag nyilvánvalóan utal arra, hogy az onogur-avarok még 900 körül is szép számban éltek a Duna-völgyében. Ezek viszont nem tartottak fenn semmilyen politikai formációt, legfeljebb szabad jogállásúként, személyenként-családonként-nemzetségekként csatlakozhattak bevonuló hét meg három törzshöz.
Előzmény: Kara-Indas (4732)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4734

"Ha Anonymus nem nyugati forrásokból, hanem a hazai szájhagyományból merítette Attila királyságát"

 

Én nem elsősorban Atilla királyságáról beszéltem, mert azt nyugati forrásból is ugyanúgy megismerhette, hanem elsősorban a heftalita-hun vonalról. A köznépnek ebben a vonatkozásban nyilván megvolt az emlékezete, meg kellett, hogy legyen, ha már annyira hadakozott ellene a Névtelen jegyző.

Előzmény: - duplagondol - (4729)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4733

"Maradjunk annyiban, hogy írásos nyomát nem találhatjuk."

 

Semmilyen nyomát nem találjuk. Ezzel szemben nem nyom semmit a mérlegen bármilyen utólagos feltételezés. A szarvas-mondában szereplő 'Hunor' név 'Szkítiához' köti a perszonifikálódott népet, ez jó eséllyel lehet azonos a Hétmagyarhoz csatlakozó onogur törzsek emlékezetével.

Előzmény: Kara-Indas (4727)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4732

"a nyugati névhasználat kisebbrészt az ő 'feléledésükre' utalhat, sokkal inkább viszont az előbbiekre"

 

A régészeti leletanyag alapján megengedhető a kétféle etnikum keveredése vagy legalább szimbiózisa és egymás mellett élése a X. század elejétől. A források utalásai lapján lehetetlen finom határvonalakat húzni.

Előzmény: - duplagondol - (4721)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4731

Csi-csi elvándorlásától a kunok birodalomalapításáig cirka ezer, de inkább még több év telt el. Ez idő alatt ennek a népnek meg kellett őriznie identitástudatát, vele együtt pedig a nevét is, mialatt kínai, zsuan-zsuan és a felsorolt népek uralma alatt élt. A steppén a törzsek nemzetségeit a hódítók vagy szétszórják vagy saját maguk közül emelnek uralkodót feléjük; idővel a meghódolók az új közeghez idomulnak, mind nyelvileg, mind önelnevezésileg.

 

(Bon: az Európában 1000 körül megjelenő népet a források 'kumanii'-nak nevezik. A 'kun' név jóval későbbi fejlemény..

Előzmény: Kara-Indas (4725)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4730

A tipográfia és a kiejtés mégse függetlenek egymástól..

 

Egyébként, mikor Kézai belekezd a hun történet taglalásába, nyíltan közli, hogy művét királyának ajánlja fel. Valamifajta példaképet, a világhódító Attila (Etele) királyt akarta példaként állítani a főuraitól rendesen megszorongatott Kun László elé. Mármost ebben a helyzetben szinte adta volna magát a lehetőség, hogy a hunokat a kunokkal azonosítsa; azzal a néppel, aki az anyakirálynét adta, a davaj László pedig a hölgyeikkel hálta el élete utolsó éveit. Utalás az azonosságra: zéró...

Előzmény: Kara-Indas (4722)
- duplagondol - Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4729

Ha Anonymus nem nyugati forrásokból, hanem a hazai szájhagyományból merítette Attila királyságát (ez vita tárgya is lehet), ugyanez a hagyomány Kijevnél csatlakozó törzsekről hagyott emléket, akik a, nem Attila népei b, nem hunok, hanem kunok c, vélhetően a kavarok csatlakozásának késői hirdetői.

 

"Hazai írott forrásaink nem lehettek?"

 

Ha lettek volna, az ezeket egyáltalán elolvasni Anonymus utal rájuk is, nem csak az igricek meséire. 

 

"Kézai hogyan is adja elő a vízözönmítoszt, ujjat húzva a Bibliával, a középkor delelőjén...? "

 

Alighanem Kálti Márkra gondolsz, ő nem a Bibliával vitatkozik, hanem azokkal, akik szerint a magyarok nem Jáfet leszármazottai közé tartoznak. A középkorban szinte mindenhol arra törekedtek, hogy a saját népük történetét beépítsék a bibliai Genezisbe; éppen ez szól amellett, hogy a leírás a keresztény hagyomány, nem pedig a steppei örökség része.

 

 "ő maga árulja el, hogy létezett egy, a nyugati latin nyelvű irodalomban elterjedttől eltérő, nyilvánvalóan annál bővebb változata a hun történetnek."

 

Mondom: semmilyen hun történetről nem ír, ami akár csak rokonítható volna Jordanesék Attila-sztorijával.

Előzmény: Kara-Indas (4720)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4728
Verba volant, scripta manent
Előzmény: Kara-Indas (4727)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4727

"Soha nem volt 'onogur' a köznép önelnevezése; ha erre van bármilyen nyom, akkor azzal robbantani lehet történészfronton"

 

Maradjunk annyiban, hogy írásos nyomát nem találhatjuk. Mivel a köznép az Árpád-korban nemhogy nem írhatott krónikát a saját népének tetteiről, de latin nyelven úgy általában írni sem tudott :)

 

Anonymus és társai pedig tettek róla, hogy a valós emlékezet a hivatalos lapokon végképp elhalványodjon...

Előzmény: - duplagondol - (4719)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4726

"Ez csak némi frusztráció; szorosan kapcsolódik ahhoz a vicchez, hogymiszerint Párizsban azért nem rendeznek tűzijátékot, mert Franciaország azonnal megadná magát...Nem mondom, kinek"

 

Igen, a németeknek volt egy pár kalandja arrafelé. Amúgy a dolog teljesen érthető.

Előzmény: - duplagondol - (4717)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.11.21 0 0 4725

"ha az a nép valóban 'nem csekély számú' lett volna, valamiért nem volt képes birodalmat alapítani a zsuan-zsuanok, a türkök, ujgurok, kirgizek, oguzok, besenyők, kipcsakok regnálása időszakában."

 

Felteszem, tisztában vagy azzal, hogy a hunok hányfelé töredeztek a hosszú évszázadok alatt (pl. a Csi-csi-féle elvándorlás). Egyes részeik szilárd államot alapítottak, mások nem. Voltak, akik a türk fennhatóságot választották, mások az avarokkal nyugatra mentek. Nem értem az értetlenkedésed...

Előzmény: - duplagondol - (4717)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!