A vélemény nyilvánítás szabad,főleg ha tényeken alapul.
Nekem nem kell kockás papír, meg ceruza.
Ott a laptop és a számológép.
1, Abszolút senkit nem érdekel h 9 év múlva a melós meg a közteher és egyéb "virtuális" költségemelő tényező mennyi lesz.
Itt kifizetett a volán egy elég tekintélyes időre egy olyan karbantartást amit vagy elvégeznek majd vagy nem.
Nagy valószínűséggel a volán maga, hisz a Credonak nincs szervize.
Persze abból kiindulva h eddig mennyi probléma volt velük, meg kell jegyezni hogy jó üzletet csinált az aki 10 évre előre megkapta a karbantartás összegét.
De ugye a karbantartás és a garancia nem egy. A garancia nem 10 évre szól, azaz ezek a buszok 2 éven belül ilyen váll lesöprős módon se ide se oda nem tartoznak majd,és a kacifántos közbeszerzési szerződéseket ismerve, lehet h 2 év alatt az előre kifizetett karbantartási díj jó részét ki fogják meríteni.
Legalábbis ha némelyiket alig 1000 km-nél, már 4x kellett félretolni akkor túl sok jót nem ígérnek.
2, Ha ebből indulok ki,akkor a karbantartás és javítás munkaórái több lesz mint amennyit a busz kint van,új buszt meg nem azért veszünk hogy bent legyen a javítóbázison.
Egy új járműnél a időközi részeket leszámítva legalább 100-150 ezer km-ig meg sem kell nyikkanni a járműnek.
Ugye a Nextekben alig van 1000 km, aztán már kínlódás van.
Így nem volt jó vétel.
3, Én ismerem az árakat,ezért nyugodt szívvel leírtam hogy a 178 millió, és ezt az összeget számolhatjuk akárhogy...ordas nagy lopás. Nincs ezen a szinten a Credo.
Ugye mi lenne a magyar buszgyártás lényege? Jó minőség,ELÉRHETŐBB áron.
Sajnos ebből egyik sem valósult meg.
A Credo saját kockázatra a tender bontás előtt elkezdte ezeket legyártani, nesze neked, ez kell és ezt kapod alapon.
Azok a kísérleti típusok amiket először legyártottak ,azokat a Rábaringen szétbaszták azért h pár német beszállító a nevét adja a további gyártáshoz, szóval azok a buszok mindegyike borsodban van :) 301 302 303 327 rendszámvég
Ütötték vágták a ringen őket, "teszt" célzattal. Igazoltak teszt pilótákat is,és keményen odatették az aszfaltra őket.
Aztán ezeket is betették a flottába,és eladták annyiért mint amennyiért a később készült "szűz" példányokat.
Mondjuk a volán ezt korrektül tudomásul is vette. De ugye őket ilyen apróságok nem érdeklik
A buszon lespóroltak 3 tonnát,amihez erősen hozzányúltak a beszállítói körhöz és ahol lehetett mínuszoltak.
Tehát ugyanaz a gumi alátét dupla annyiért,de legalább magyar.
Volt egy két beszállító akit egyszerűen nem lehetett kihagyni, pl a Hübnert aki a csuklószerkezetet szállítja...de ugye ő is azért maradt mert nincs magyar csuklószerkezet gyártó cég (még)
Viszont az ajtógyártást hamar lepasszolták,ebből lettek a gyors-kötözős ajtórendszerek amelyek valóban pártját rikító elemek egész Európában.
Ilyen és ehhez hasonló ötletekkel lespóroltak 3 tonnát,és ettől remélik hogy a busz népszerű lesz.
Hát nem lesz, csak az államilag erőltetett állami céges közbeszerzésen.Sehol máshol.
És most üljünk be a időkerékbe. Mennyiért és milyen háttér kiváltás mellett lettek véve az SRD MAN-ok?
Ugye 204 db.
Az első 72 db 7,2 milliárdért jött, darabja 102 millióért.
Az utolsó 132 jármű pedig 13,5 milliárdért darabja 103 millióért.
Ebben benne volt az általános kifutó modell kedvezmény ami a MAN esetében kb -10%, és benne volt a mennyiségi rendelési kedvezmény ami a MAN esetében további átlag -20%. Ha ezeket leszámolod, bizony kijön a 100+pár milliós ár azokra a csuklósokra darabonként, amit árban a Credonak sikerült meghaladni, kár hogy ez nem a minőség és megbízhatóság. Ebben az árban csak normál garancia volt.
Ha ehhez hozzánézem h mennyibe került az "új" NEXT önmaga, meg a hozzá vállalt karbantartás, akkor így is és úgy is nevetséges az ár.
A német listaár egy új generációs MAN Lions City dízel esetében 390-410 ezer EUR,azaz 148-155 millió Ft / darab.
Ilyen összeget fogsz látni ha besétálsz bármelyik német gyári értékesítési központba. A magyar leány MAN is ezzel kalkulál, csak a HUF EUR különbség miatt itthon előfordult h többe került. Most viszont már nagyjából a fenti ár a mérvadó.
De ugye 1 darabot ebből nem veszel, így az árból még lejöhet a mennyiségi kedvezmény is.
Ezért az összegért, egy nem előre legyártott buszt kapsz, hanem egy saját igény alapján összerakható korrekt, 3 ajtós,helyközi csomagos 330-340 lóerős buszt +utastájékoztató rendszert és jegykiadó/kasszát beszerelve. Utóbbi rendelkezik egy biztonsági tanúsítvánnyal is,azaz sofőr részéről is biztonságos.
Még mondjuk a volánnál alapvető ergonómiai és biztonsági szempontokat hagynak figyelmen kívül amikor utólag rakosgatják fel a jegykiadót,a kasszát és a bérlet leolvasót.
Tehát lehet kezdeni a pirulást.
4, A miskolci Neoplanonkat vagyis a Centrolinereket 2009 óta nem gyártják. Végül-is csak 14 éve...
Új korukban sem voltak 250 millió nem hogy 300 millió Ft. 60 millió körüli áron jöttek ezek 2006-ban,ami akkor nagyon nagy pénz volt.
2006-ban még NeoMan AG volt,most már teljesen MAN. Ugyan van még Neoplan busz, egy-két turista busszal,de egyre kevesebb fogy belőle, így a márka 2027 körül kifutó módon meg fog szűnni. Még a saját gyárát is bezárták kb. 10 éve,ami évtizedeken keresztül a minőségi autóbuszgyártás bölcsője volt Stuttgartban.
Most 250-280 millióért elektromos MAN Lions City-t kapsz listaáron.
Csuklósra 330-as ajánlatot ad a német kereskedő.
Ezek tükrében sajnos vagy nem sajnos,de még nevetségesebb az új "Next" árazása.
Szép dolog ragaszkodni a magyar buszokhoz.
És nem is lenne azzal gond, ha legalább valamit feltudtak volna mutatni 1999 óta.
Ma egy olyan Nexten utaztam,amin a csuszásmentes gumi padló hurkás volt (azaz levegő volt alatta) Tehát nem lett megfelelően elterítve.
És ezt így hagyták,aztán ennyi.
Nem biztos h az elvitt SRD-k sokáig szokják majd az új helyüket.