A programszervezésnek azért több célja is lehet. Kisvasúti programnál az anyagi haszonszerzés nem jellemző, összességében a ráfordítás mindig jóval meghaladja a bevételt. Kívülről úgy látom, hogy Kemencén az érdeklődők szórakoztatásán és az értékőrzésen felül az ott tevékenykedők öröme, jólléte is fontos cél. (A különlegességre, minőségi időtöltésre vágyók általában hajlandóak (és tudnak) ezért rendesen fizetni is.)
"Olyan programokat lehetne szervezni, ami nem a tömegeket mozgatná meg, hanem a minőségi időtöltésre, különlegességre vágyókat, akik hajlandóak ezért Kemencéig elmenni (jellemzően Budapestről)."
Ez fából vaskarika. Programszervezésnek pont az a célja, hogy minél több embert csábítsanak oda, általában valamilyen anyagi haszon reményében.
Egyébként meg ha valamit meg akarnak őrizni természetes állapotában, akkor onnan a bakancsos turistákat is ki kell tiltani. Ugyanis azoknak csak egy része vigyáz a természetre (és még akkor is összetapos az ösvényen mindenféle bogarat, védett növényt - aminek a magja éppen ott nőtt volna ki, egyebet), másik része elhajigál mindenfélét, tördeli az ágakat, stb.
Egyébként ez a "természetes állapot" is ezen a szinten humbug, mert egy árvíz sokkal több állatot, növényt pusztít el, mint amennyit egy kisvasút az egész működése alatt. Ugyanakkor a természetnek van regeneráló képessége is, ami a kisvasút meghosszabbítása okán felmerült károkat pár év alatt tökéletesen ellensúlyozza. Mert a kisvasút miatt nem lenne szükség tarvágásra.
Kemence nem a tömegturizmusról szól, szerintem bármilyen fejlesztés is lesz, nem is fogják tömegek felkeresni. Milyen jó ez így. A természetjárókat (még) nem tiltották ki a Csarna-völgyből, a patakon át lehet kelni, ha éppen nem árad. A panzióig lehet menni vonattal, onnan lehet túrázni. Én csak arra gondoltam, hogy a meglévő szakaszokat lehetne használni, bemutatni anélkül is, hogy a teljes pályát helyreállítanák. Olyan programokat lehetne szervezni, ami nem a tömegeket mozgatná meg, hanem a minőségi időtöltésre, különlegességre vágyókat, akik hajlandóak ezért Kemencéig elmenni (jellemzően Budapestről).
Szóval nem kéne embereket vinni a völgybe, de lehetne ott valami látványosság amit megnézhetnek az emberek. Logikus. Nyilvánvalóan amúgy sokan bukdácsolnának át a patakon hajtányozni meg görizni.
A te hozzászólásodból is látszik a legfőbb probléma a partvonalról beleszóló környezetvédőkkel és másokkal kapcsolatban - az árvíz által nem érintett szakaszokon ugyanis helyre van állítva a pálya. Illetve hát, mitől is ment volna tönkre? Nyílván a többi tényben is ennyire van pl. a WWF képben.
Véleményem szerint jogos a környezetvédők aggodalma és - mivel ők környezetvédők és nem vasútbarátok - a fellépésük is. A vasúti pálya helyreállítása és a forgalom felvétele nyilvánvalóan növelné a környezet terhelését. A patakot szabályozni kell, műtárgyakat kell a korábbinál komolyabb formában újjáépíteni. Több látogató lenne, és mások jönnének, nem természetjárók.
Abszolút szubjektív véleményem szerint a Csarna-völgy jelen állapotában, elmosott pályával és hidakkal olyan kuriózum, ami bemutathatja a 100 évvel ezelőtti erdőgazdálkodás esetlegességét, egyszerűség, s egyúttal a természet erejét is. Szép, jó, tanulságos így, ahogyan van. Érdemes lenne elővenni azt az elképzelést, hogy a völgyben a patak által nem veszélyeztetett részeken kerüljön helyreállításra a pálya (akár kézi erővel), majd ott lehetne hajtányos, görpályás közlekedést, bemutatókat szervezni. Ez is egyedülálló turisztikai attrakció lehetne.
A meglévő pálya bővítésére emlékezetem szerint más irányokban is vannak tervek.
A vége meg az lesz, hogy valaki jól kinézi magának, akinek van befolyása és nem kérdez, hanem építtet oda egy vadászkastélyt és aszfaltozott utat aztán majd lehet pislogni a sötétzöldeknek.
Melyik is károsítja egyébként is jobban a természetet? Ha elözönlik a turisták gyalog a terepet, zajongva, szemetelve vagy ha egy kisvasút zötyög oda be minden hétvégén egy akksis mozdonnyal egy már meglévő töltésen és helyreállított pályán?
Előrebocsátom: nem vagyok sötétzöld, de szeretem a természetet, meg természetesen a kisvasutakat is. De...
"A nagyfeszültségű szabadvezetékeknél is megráz az áram néhány madarat évente mégse tiltják be azokat sem, a madarak között is van biztos kevésbé nagyeszű, aki nem tudja, hogy a villanyvezeték ráz,"
Hülyeséget írsz, kb. akkorát, mint a sötétzöldek. Valóban be nem tiltják, de sok villanyoszlopra szerelnek fészektartó emelvényt pontosan a madarak halálos áramütésének megakadályozása céljából. Nyilván nem a veréb méretűek miatt, mert azokra méretüknél fogva nem leselkedik ilyen veszély, hanem pl. a gólyák számára. Amik közül sajnos így is sokat agyonüt az áram olyan helyeken, ahol rövidre tudják zárni az áramkört. 1-2 éve is volt egy kamerázott gólya esetében ilyen szomorú eset. Tehát igenis van arra törekvés, hogy a madarak életét is próbálják megóvni.
A madarak között pedig nem "van biztos kevésbé nagyeszű, aki nem tudja, hogy a villanyvezeték ráz", hanem azok között meglehetősen kevés akad, amelyik ezt meg tudná tanulni. Mondhatni, a sokkal nagyobb agytérfogatú emberek között sem mindenki képes értelmezni a nagy/középfeszültség fogalmát, hatásait. A madaraknak pedig relative is sokkal kisebb az agytérfogatuk.
"Igen, mint tudjuk minden madár hülye, csak röpködnek ész nélkül és nincs neki szeme, nem látja, hogy van ott az a bazi nagy ventilátor és nem tudja kikerülni."
Ez sem teljesen így van. Te még nem ütöttél el madarat? Vagy meg vagy győződve arról, hogy az vak volt, vagy nem volt agya? A madarak nem (sőt, más állatok sem) úgy működnek, mint az ember. Esetleg, hogy értsed is: másképp vannak programozva, mert tök más (és sokkal kisebb) a hardver is.
"De ennyi erővel a gyárkémények nem veszélyesek a madarakra? Vagy a villanypóznák?"
Ha éppen nem dől rájuk hirtelen, akkor nem. Ugyanis ezek nem mozdulnak. Lásd még az előző bekezdés utolsó mondatát.
A szélerőművekről szóló Wikipédiás szócikknél is ott volt betéve egy erőmű torony alján lévő döglött madár. Igen, mint tudjuk minden madár hülye, csak röpködnek ész nélkül és nincs neki szeme, nem látja, hogy van ott az a bazi nagy ventilátor és nem tudja kikerülni. De ennyi erővel a gyárkémények nem veszélyesek a madarakra? Vagy a villanypóznák? A nagyfeszültségű szabadvezetékeknél is megráz az áram néhány madarat évente mégse tiltják be azokat sem, a madarak között is van biztos kevésbé nagyeszű, aki nem tudja, hogy a villanyvezeték ráz, ahogy emberek között is, hiszen legalább annyi fémtolvajt is agyonvág a vezeték, aki el akarja lopni a feszültség alatti kábelt mint madarat, aki nekimegy.
Ugyanez volt aszem Tiszaújvárosban ,ahol arról kérdezték az embereket, hogy mit szólnak ahhoz ,hogy fertőtleníteni kell a Balatont, mert nagyon magas a hidrogéntartalma. Aztán jöttek a jó nyilatkozatok a kommunista világösszeesküvésről meg a nagyvállalatok disznóságairól. De ide lehetne sorolni a tavalyi Pécsi TV-s riportot, ahol arról kérdezik a járókelőket ,hogy mit gondolnak arról, hogy az EU kötelezően be fogja vezetni az arab számokat. És csak ketten mondták ,hogy azok már be vannak vezetve, mindenki más szörnyülködött, hogy nem kéne, nekem jók a magyar számok, én már biztosan nem tanulom meg.
No, végre, valaki rájött, mire megy ki a játék: Megszerezni stüszivadászok játszóterületének Mátyás király kedvenc helyét az újdöbröginek! A ksivasút csak ürügy, a lényeg az Ipolyerdő Zrt. igába hajtása!
Pedig volt. Attól profi, hogy úgy volt felépítve, hogy az érzelmekre hasson, valamint a médiában széles csoportokat érjen el. Ez nem egy akárhonnan feljövő lendület volt..
Másrészt, ahogy elhangzott, ha az engedély amúgy is bukott volna környezetvédelmi okból, akkor a kisvasutak oldaláról sem volt egészen egyenes a kommunikáció, ha jól értem..
Nos, pártállástól függetlenül ez a szín tiszta hazugság!
A csücsökben valóban ez az egyetlen használható út, aminek forgalma bizonyította szükségességét. Nem "miseút", semmise igaz belőle, csak ráfogják kalucsnyikkal. Jóval nagyobb körzet megközelíthetőségét-járhatóságát biztosítja, mint az íróasztalnok "úr" degradálni próbálja!