Keresés

Részletes keresés

nj Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2878

Hát, én ebből csak a wigwamban voltam biztos és gyanítottam, hogy a 4. a dél-amerikai. De megjelölni nem mertem volna, csak játékon kívül, ha levesszük a zenét... :-)

 

Galgadió viszont a lakhelyekben profi, várható volt, hogy ha valaki megfejti, akkor az ő lesz.

 

(Mondjuk, még ha bölcsők lettek volna, az más, abban egy kicsit kiművelődtem az utóbbi időben! :-))

Előzmény: annie99 (2873)
RobUr Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2877

"Napa County: Napa is named for the extinct Napá Native American tribe. All members of the tribe were killed by a smallpox epidemic in 1838. The word napa has been variously translated as grizzly bear, house, motherland or fish. Of the many explanations of the name's origin, the most plausible seems to be that it is derived from the Patwin word napo, meaning house."

 

Ha esetleg nem lehet latni az elozo linken.

Előzmény: RobUr (2876)
RobUr Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2876

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:California_counties_map.gif

 

Napa-Sonoma-Mendocino, volgyek jelentos szollo es borvidek. 

Előzmény: Galgadio (2872)
mastinkala Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2875

Kedves annie99!

Valóban kedves vagy, és köszönöm, hogy összehoztad ezt a linket így ahogy van, nekem shogy sem sikerült. A meghalás=azza, hogy nem voltam itt már rég ;) de látom nem tétlenkedtetek. (Nagyon tetszett a Geronimo-s kép, még sosem láttam.)

 

"napa" vagy "kapa" jelentése fej, tehát Bölényfej (mint a Hosszú Lándzsában), ha jól tudom ezek sziú nyelven vannak, és gondolom valami másfajta dialektusban, mint a köszönöm szó: Bilámájé! vagy Pillá Miá! (utóbbit Black Elk-nél olvastam)

annie99 Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2874

Szia Mastinkala!

 

Köszönjük Tatanka Napa testvérednek a listát, és Neked is. Én tényleg sajnálom, hogy abbahagytad itt a könyvismertetők írását, jó volt olvasni őket.

Nem tudom, mit jelent pontosan a meghalásod, de örülök, hogy mégsem.

Betettem ide élő linkkel, hogy a lusták is meg tudják nézni :)

Kérlek, ne vedd ezt helyreigazításnak, inkább annak, hogy szerintem megérdemli ez a munka azt, hogy megkönnyítsem az elérhetőségét innen.

 

http://www.sztistvan-egom.hu/~laczko/lakota/konyvlista.html

Előzmény: mastinkala (2868)
annie99 Creative Commons License 2008.02.20 0 0 2873

Szerintem az 1. és a 3. síksági tipi, a 2. pedig Ojibway vagy valamely más algankin néphez tartozó wigwam, az 5. pedig egy keleti sosóni (egész pontosan Sheepeater) wickiup.A 4.-et érzem kakukktojásnak, szerintem ez dél-amerikai, talán patagóniai tehuelche vagy araukán.

 

Kedves Galgadio!

 

Őszintén le a kalappal, az általam beleszőtt huncutságtól eltekintve hibátlanul azonosítottad be a képeket, én a sosónit (5.) biztos, hogy nem tudtam volna. A tehuelche (4.) is telitalálat. A 3. jicarilla apacs tipi, talált. A 2. winnebago, az ebből a szempontból majdnem ojibway, úgyhogy talált süllyedt.

A kakukktojás az 1.

A tehuelche is off, az igaz, úgyhogy elnézést, hogy nem fogalmaztam pontosan, de az első az annyira OFF, hogy a Néprajzi Múzeum anyagából való, és Satrál Andor készítette 1905-ben Keszthelyen. A Nemzeti Galériában láttam először ezt a fotót néhány héttel ezelőtt, roma festőművészek kiállításán, és hát az volt az üzenete számomra, hogy azzal is szabad törődnöm, ami közel van, nem csak azzal, ami messze.

Ezt a játékot nem teljesen öncélúan találtam ki. Kaptam egy DVD-t, amin ez a kép is rajta van. A roma kultúra virtuális háza a címe, és a készítők felhatalmaztak, hogy bárkinek másolhatok belőle. Gyönyörű anyag, fotók, festmények, irodalom, zene, előadások, riportok, minden. Profin megcsinálva. Bárkinek szívesen küldök belőle, ha valaki kér, publikussá teszem a mélem. Remélem, megbocsátod nekem, ha most néhány kép és vers erejéig megpróbálok kedvet csinálni hozzá. Úgy válogattam, hogy az indiánok is rábólinthassanak. Bár az utolsón sokan csak a sasra, tudom, tudom ... :)

 

Balázs János: Hát végzem

 

Hát végzem

mit rám szabtak

mit tennem kell

Van erőm

átok is rajtam

emberi és isteni

de érzek látok és szenvedek

Mindent elviselek

a sarat mit arcomba dobtak

festékeimbe belekeverem.

 

Choli Daróczi József: Kérdés

(részlet)

 

Éltél-e már közönykenyéren,

mint az, kinek homlokán ég a megvetés,

mert rátapad a múlt?

Tudod, hogy nekem is fáj,

ha arcomba lépsz.

Tudod, hogy ismerlek,

Míg te rólam semmit, rólad én mindent tudok.

Tudod, hogy ami neked bennem mesés világ,

nekem ostorhegy-valóság.

 

 

 

Nincs érthetőbb írás az emberi szemnél!

(Beás közmondás)

 

Előzmény: Galgadio (2870)
Galgadio Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2872

"Ez nem engem dícsér, hanem Tatanka Napa testvéremet"

 

A Napa szó mit jelent?

A Tatankát azt tudom:-)

Előzmény: mastinkala (2868)
Galgadio Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2871

Bizonyos értelemben a 3.-as is kakukktojás, mert ipari vászonból van, tehát euro-amerikai anyagból készült.

 

Bár nem tudom, hogy konkrétan mire gondoltál, amikor kakukktojásról írsz...

Előzmény: annie99 (2866)
Galgadio Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2870

Szia!

 

Szerintem az 1. és a 3. síksági tipi, a 2. pedig Ojibway vagy valamely más algankin néphez tartozó wigwam, az 5. pedig egy keleti sosóni (egész pontosan Sheepeater) wickiup.

 

A 4.-et érzem kakukktojásnak, szerintem ez dél-amerikai, talán patagóniai tehuelche vagy araukán.

Előzmény: annie99 (2866)
mastinkala Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2869
Javítva:
mastinkala Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2868
Meghaltam, aztán mégsem. Jó látni, hogy mások sokkal kitartóbbak nálam.
Hoztam Nektek valamit. Ez nem engem dícsér, hanem Tatanka Napa testvéremet, csak Ő túl szerény ahhoz, hogy ide merészkedjen. Olvassatok! Mitakuyepi!
http://www.sztistvan-egom.hu/~laczko/lakota/konyvlista.html
annie99 Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2867
Utánanéztem, ő Skidi, apacs kisfőnök volt, ez a kép 1901-ben készült. Gater pedig más források szerint Mr. Gates, de többet nem tudok. Szerettem volna rehabilitálni, ha már itt mulattam a kárára. Hát nem tudom, mennyire sikerült ...  
Előzmény: annie99 (2865)
annie99 Creative Commons License 2008.02.19 0 0 2866

Sziasztok!

 

Ez egy játék lenne, ha volnának bátor olvtársak :)  Nem műveltségi vetélkedő, mert nehezen kivehető képeket válogattam össze, amikből kevés konkrétum szűrhető le, én sem tudnám a választ, úgyhogy kockázat nélkül tippelhet bárki bármire.

 

Az öt kép közül három észak-amerikai, egy dél-amerikai, és a kakukktojás valami egészen más. A kérdés az, hogy melyik kép off itt, és hová helyezhető.

 

 

 

annie99 Creative Commons License 2008.02.18 0 0 2865
Én sem tudom, hogy kik, de még a nevük is képregénybe való. Nekem mondjuk  Hosszú Davy és a barátja jutott eszembe, de más megközelítésben a te hasonlatod pontosabb :)
Előzmény: Galgadio (2863)
annie99 Creative Commons License 2008.02.18 0 0 2864
Elnézést a hosszú ó-s Korea miatt, Twiss ártatlan benne :) Valamiért úgy gondoltam, hogy úgy a jó, nincs mentségem. Ha már szóba kerül, a többi ékezet, vessző, egybekülön stb. hibák miatt szintén, a jövőre nézve is. Kicsit beszélni magyar :(
Előzmény: annie99 (2862)
Galgadio Creative Commons License 2008.02.17 0 0 2863

Szia Anni!

 

Ki az a Gater és ki az a Skidi? (még sohasem hallottam a nevüket).

 

Olyasmi, mint az Old Shatterhand és a Winnetou?...:-)

Előzmény: annie99 (2860)
annie99 Creative Commons License 2008.02.17 0 0 2862

Richard Twiss: Gyógyulás a népek számára

 

1994-ben, egy nemzetközi imaközösségben Szöulban, Dél-Kóreában szemtanúja voltam a különböző nemzetiségű csoportok közti megbékélés félelmetes erejének. Egy amerikai anglo testvér, Tom White állt mellém egy több, mint háromszáz keresztény vezetőből álló közönség előtt, akik a világ 43 országából érkeztek. Kérte, hogy bocsássak meg neki az igazságtalanságokért, amit a fehér emberek törvényesítettek Amerika őslakosai ellen. Megbocsátottam neki, én pedig bocsánatát kértem a keserűség, harag és gyűlölet miatt, amit a népünkből sokan éreztek a fehér emberekkel szemben.  Ez az eset a megbékélés lavináját indította el a következő napokban, és örökre megváltoztatta az életemet.

 

A következő reggelen egy japán testvér kérte a filippínó, kóreai, kínai, maláj, tajvani és indonéz résztvevőket, bocsássák meg Japán bűneit, a kegyetlenséget és a rombolást, amit a második világháborúban követett el velük szemben. Egy hatodik generációs dél-afrikai asszony kérte fekete testvéreit, bocsássanak meg Dél-Afrikának az apartheid bűneiért. És akkor elkezdte megmosni az egyik férfi lábát.

Egy afrikai fekete testvér megkérte amerikai fekete testvéreit, jöjjenek fel a színpadra. Bocsánatukat kérte a sok afrikai törzsi vezető - saját nagyszüleik és őseik - számára, akik eladták törzsük tagjait és gyermekeiket rabszolgának.

 

Ahogy átéltem a megbékélés jeleneteit, Isten jelenlétének érzése borított el, és szégyen és gátlások nélkül zokogni kezdtem az Úr előtt, a szívem hasadt meg a bűnbánat súlyától és az örömtől. Mindannyian sírtunk és boldogok voltunk, hogy részesei lettünk a Lélek hihetetlen működésének, ami bűnbánatot és megbékélést hoz. Jézus nem azt mondta, hogy mielőtt gyakorolni kezdünk egy igazságot, előbb intellektuálisan meg kell értenünk. Ő azt mondta: Tegyéket meg az én beszédemet. (János 14,23.) Úgy tapasztaltam, hogy a megértést a cselekvés hozza el, és nem fordítva.

 

A legnagyobb kihívás

 

Ahogy járom az országot, nagyon sokszor megkérdezik tőlem, mit gondolok a legnagyobb problémának a népem között. Az alkoholizmust? A fiatalok öngyilkosságát? A munkanélküliséget? A szerencsejátékot?

Hiszem, hogy a legnagyobb akadály, amivel az őslakosoknak szembe kell nézni, az a feloldatlan harag, gyanakvás, gyűlölet és keserűség a szívünkben az euro-amerikaiak iránt, ami az évszázados jogfosztottság és elnyomás következménye. Nem csak arra a típusú elnyomásra gondolok, amit a "bűnös hitetlenek" követtek el, hanem különösképpen arra az igazságtalanságra és elutasításra, ami Isten családján, Jézus Krisztus közösségén belül történt az angló és őslakos testvérek között. Isten Igéje és a Szent Lélek arra hív minket, hogy bánjuk meg és rendezzük ezt a dolgot. Ez teljes bűnbánatot és helyreállítást jelent.

 

 

Remélem, hogy ez a hívás meghallgatásra talál a mi generációnkban, egy közös kiáltásban Atyánk felé, beismerve és megvallva bűneinket, keresve a megbocsátást és a megbékélést. Nekünk, őslakos népeknek engednünk kell, hogy a Szent Lélek segítsen eloszlatni engesztelhetetlenségünket, bizalmatlanságunkat és gyanakvásunkat fehér testvéreink iránt. De angló testvéreink bűnbánata és bocsánatkérése nélkül ez az én népem számára nehéz dolog.

Máté 5,23-24.: "Ha tehát áldozati ajándékodat az oltárhoz viszed, és ott eszedbe jut, hogy atyádfiának valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, menj el, békülj ki előbb atyádfiával, és csak azután térj vissza, s vidd fel ajándékodat."

 

 

 Az idézet a One Church Many Tribes c. könyv 67. és 166. oldaláról való, a képek pedig a Wiconi nevű keresztény szervezet honlapjáról. A sárga ruhás táncos Richard, a negyedik képen pedig  fia, Daniel látható. A képek a korábbi évek összejövetelein készültek.

http://www.wiconi.com/?cid=595

23 negedi Creative Commons License 2008.02.15 0 0 2861

Húszezer éves kényszerpihenő a Bering - szorosban

 

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=19735

annie99 Creative Commons License 2008.02.14 0 0 2860

Gater és Skidi

 

Képtelen vagyok elhinni, hogy Karl May sose járt a vadnyugaton :))

annie99 Creative Commons License 2008.02.13 0 0 2859
Azt hiszem, a csillag-ügy magyarázatra szorul. Ma így néz ki a ház, a csillagok még QP életében kerültek rá.
Előzmény: annie99 (2858)
annie99 Creative Commons License 2008.02.13 0 0 2858

Quanah Parker rég nem volt már, közben találtam kevésbé közismert képeket róla is. Erről nem tudom, hogy mennyire van retusálva, de nagyon szépek rajta Tonarcyval. De talán nem is a vonásaik, hanem az a köztük lévő viszony, ami számomra kiábrázolódik ezen a képen. Korábban már írtam róla, hogy legalább hét felesége volt QP-nak, és Tonarcy volt az utolsó. Nem született gyermeke, úgyhogy "főállásban" lehetett feleség, és nagyon sok képen látható, hogy az is volt, vagy még több is, valódi társ. 

 

1894-es kép, komancs és kajova vezetők feleségeikkel. Valódi "nagyasszony" szerepben uralja ezt a képet :) Nem olvastam még részletesebb írást az ő szerepéről, de az összhatás alapján feltételezem, hogy a férje megosztotta vele a problémáit is, nem csak a háztartás irányítása volt a dolga, hanem olyan bizalmas személy lehetett, akinek véleménye volt. Azt nem tudom, hogy jól főzött-e, mindenesetre úgy tűnik, hogy gondoskodott az ura megfelelő étkezéséről :)

 

 

A "leggazdagabb indián" háza 1894-ben. Mintha hiányoznának róla a csillagok... 20-22 szoba volt benne, de olvastam már olyat, hogy egy tipiben aludt a ház mögött. Fogalmam sincs, hogy igaz-e, legenda is lehet. Valószínűbb az a verzió, hogy nagyon keveset tartózkodott otthon, a "birodalom" és a vagyon a hatalom működtetésének a bázisa volt. A hagyományos komancs hatalmi struktúrában a vezetők folyamatos ajándékozással biztosították a hierarchiát, ami őt is kötelezte. Mivel erős ellenzéke volt, ez nagy terhet jelentett, még hitelt is vett fel, ha nem csal az emlékezetem. Úgyhogy azért relatív gazdagság volt ez is.
annie99 Creative Commons License 2008.02.10 0 0 2857

Fort Pickens. Balról jobbra: Geronimo, Naiche és Chihuahua. Egy olasz fiú tette fel a netre az előzőekben mutatott olasz nyelvű rajzzal együtt. Érdekessége, hogy ketten festett arccal pózolnak rajta, más ilyen képet nem ismerek. Ami nem látszik a képen, arról Naiche évekkel később beszélt: amikor megadta magát és Miles-szal kezet fogott, elhatározta, hogy megpróbál úgy élni, mint a fehérek, az ő lábukkal járni, az ő fejükkel gondolkodni, az ő ételüket enni. Tudta-e Miles, mit jelentett ez a kézfogás? Számára jelentett valamit? Nem gondolom, mert akkor talán mindent megtett volna, hogy teljesüljenek azok az ígéretek, amikre kezet adott. De abban a kézfogásban csak egy ember volt jelen.

 

Van egy "kapujáték" nevű közösségi játék, amikor a körben álló, egymás kezét fogó játékosok titokban megegyeznek, hogy hol van közöttük a "kapu", ahol a kör közepére állított foglyot ellenállás nélkül kiengedik. Ha máshol próbálkozik, visszatartják. A két "kapufa" játékos feladata, hogy nyílt tekintetével jelezze a kapu helyét, a fogolyé pedig az, hogy a lezárt és elutasító arcok közt felfedezze azt a kettőt. Tanulságos és érdekes játék, és erről a képről jutott eszembe. Nagyon kevés olyan kép készült róla, ahol nincs lezárva a tekintete, és ez talán a legérdekesebb mind közül. Életkora alapján 94-98 közt készülhetett ez a kép, az oklahomai évek elején, amik egy kicsit az alabamai pokolból való szabadulás optimizmusában teltek. A felcsillanó remény időszaka: talán mégis meg lehet még igazítani ezt a félresiklott történetet, talán mégis lehet még méltósággal és egyenlőként élni a fehérek világában... Nem lehetett.

 

Tudom, hogy sokan ma is csak annyit látnak, hogy Naiche egy piperkőc volt, aki szeretett öltözködni, szerette a szép ruhákat, az egyenruhát, az arany óraláncot, és szeretett kitűnni a rongyos apacsok közül. Talán nem is vetné senki a szemére, ha sastoll fejdísszel, gyöngyös lábszárvédővel és mokaszinnal próbálkozott volna. De ez az "elvtelenség", amivel "behódolt" a fehér kultúrának, a mai napig emészthetetlen. Szeretnék idézni egy jegyzőkönyvből, ami 1918 márciusában készült a White Tail Business Committee alakuló ülésén, és a legutolsó idézet tőle, amit eddig olvastam. Asa beszédéhez szólt hozzá: "Asa a népe szabadságáért fáradozott... Le akart számolni azzal a gondolattal, hogy az apacsok felelősek a fehér telepesek haláláért. Én tettem! " Öreg emberként, megbékélve a fehérekkel, az indiánokkal, önmagával és Istennel, ezt mondta. Hogy mit tett saját kezével, mit döntéseivel és mit gyengeségével - talán már nem is lehet tudni. De valószínű, hogy azokban az években kevesen találták őt nevetségesnek. Elgondolkodtam, hogy mit jelentene számunkra egy kép, amin a varjú ellenségek máját falatozó John - már a megbékélés után - varjú nyakláncban és frizurával, "varjú testvérei" öltözékében lenne látható. Talán nem arra gondolnánk, hogy micsoda egy paprikajancsi.

 

Elveimet újra feladva mégiscsak felteszek egy teljes festmény-másolatot, legalább annyira sárba tiporva a rajzoló jogait, ahogy ő átgyalogolt Naiche emlékén több helyen is a könyvében. Főleg azért teszem fel, mert ha már ennyit írok róla, talán másnak sem árt tudni, hogy miről is beszélek. Másrészt pedig azért, mert meg akarom mutatni, hogy nem "árulta el" saját kultúráját, sőt inkább meg akarta mutatni, meg akarta értetni, meg akarta védeni az elmúlástól. Valódi fogoly volt ő szabadulása után is, a rasszizmus foglya, aki csak néha-néha találkozott nyílt tekintetekkel, megnyíló "kapukkal".

Csíkszentmihályival kezdtem a gondolatsort, és vele is zárom. Véleménye szerint a boldog élet titka, hogy egész életünket "áramlás-élménnyé" változtassuk, egy emelkedő pályán, melyet így ír le: "Először a pszichikai energia az organizmus szükségleteinek fedezésére szolgál, a pszichikai rend pedig egyenértékű az élvezettel. Ha valaki elérte ezt a szintet, akkor a közösség céljai felé fordulhat, és a csoport értékei lesznek számára jelentőséggel bíró dolgok - hazaszeretet, vallásosság, más emberek elfogadása és tisztelete alkotják ennek a belső rendnek a pilléreit. A dialektikus fejlődés következő lépése megint visszatéríti a figyelmet az egyénre: miután elsajátította azt az érzést, hogy egy nagyobb emberi rendszerhez tartozik, most újra érzi annak sürgetését, hogy megkeresse saját személyes lehetőségének határait. Ez már az önmegvalósítási kísérletekhez vezet, a különböző képességekkel, gondolatokkal és tanokkal való kísérletezéshez. Ebben a fázisban inkább az öröm, s nem a gyönyör a jutalom fő forrása. Mivel azonban ennek az állapotnak a velejárója a folytonos keresés, gyakran jár együtt életútválsággal, és egyre növekvő elkeseredett küzdelemmel az egyéni képességek behatároltsága ellen. Ettől a ponttól fogva az egyén készen áll az energia átcsoportosításának utolsó fázisára: miután tisztába jött azzal, hogy mi mindenre képes egyedül, és még inkább azzal, hogy mi mindenre nem, a végső cél beleolvad egy olyan rendszerbe, amely nagyobb, mint az adott személy: egy gondolatba, egy eszmébe, egy transzcendentális entitásba."  

Naiche végigjárta a maga útját, ami sokkal több volt, mint egy kényszerű kulturális váltás. Az ő kereszténysége nem a második, hanem a negyedik szinten teljesedett ki. Amikor azt mondta: "az életem nem az enyém, az én életem Jézusé", nem az történt, amit sokan hinni szeretnének, hogy egy fogoly megtört fogvatartói nyomása alatt, hanem bekövetkezett az, amit a 21. század amerikai sztárpszichológusa az élet értelmének tart: "az Éntől való végső elfordulás, amely visszavisz a többi ember közé való beilleszkedés és az univerzális értékek elfogadása felé. Ebben a végső stádiumban a szélsőségesen individualizált személy készségesen hagyja, hogy érdekei beleolvadjanak egy nagyobb egészbe."

 

Naiche régen halott már, és az ő életének az üzenete már nem saját magáért szól, hanem azokért a foglyainkért, akiket mi nem engedünk ki megvetésünk börtönéből az emberi méltóság fényére, mert nem látjuk őket eléggé bölcsnek, jónak, erősnek, becsületesnek. Sőt még az is előfordulhat, hogy egyszerűen csak nem látjuk őket eléggé indiánnak.

 

Előzmény: annie99 (2828)
annie99 Creative Commons License 2008.02.08 0 0 2856
Chatto 1903-ban.
annie99 Creative Commons License 2008.02.08 0 0 2855

 "Sok Merész Tettnek végül sikerült elérnie, hogy népe megtarthatta a Bighorn River mentén kijelölt rezervátuma nagy részét"

 

Erről lehet tudni részleteket?

Előzmény: Galgadio (2853)
Galgadio Creative Commons License 2008.02.08 0 0 2854

Plenty Coups három híres mondását a történészek feljegyezték az utókor számára:

 

1) "Education is your most powerful weapon. With education, you are the white man's equal; without education, you are his victim, and so shall remain all your lives."

 

2)"The ground on which we stand is sacred ground. It is the blood of our ancestors."

 

3)"I hear the white men say there will be no more war. But this cannot be true. There will be other wars. Men have not changed, and whenever they quarrel they will fight, as they have always done."

Galgadio Creative Commons License 2008.02.08 0 0 2853

Sziasztok!

 

Sok Merész Tett 1848-ban született a hegyi varjak egyik táborában a mai Montana állam középső részén.

Erre az időre a "hegyi emberek" klasszikus korszaka már véget ért, viszont a fehérek által behurcolt járványok kb. 2-2,5 ezer főre csökkentették a varjú törzs népességét.

Ezáltal a varjak relatív hátrányba kerültek fő ellenségeikkel, a lakota, csejenn és feketeláb törzsekkel szemben, akiket kevésbé sújtottak ezek a járványok.

 

Sok Merész Tett fiatal korában bátor harcosként tűnt ki, kedvenc fogása állítólag az volt, hogy farkasprémbe bújva beosont az ellenséges lakota, csejenn és feketeláb indiánok táborába.

Azt is feljegyezték róla, hogy jobban szerette a "bátrak botjával" (coup stick) megérinteni az ellenfeleit, mint megölni őket, mivel ez a varjak - és általában az északi és középső síksági népek - körében sokkal nagyobb dicsőségnek számított, mint az ellenfél életének kioltása.

 

1876-ban, 28 évesen került a hegyi varjak (Mountain Crow) élére.

Ez egy meglehetősen válságos időszak volt, hiszen az északi prériken tombolt a Nagy Sziú Háború (1876-1877), ezen felül megkezdődött a marhatenyésztők, aranyásók és más fehér telepesek Montanába való özönlése, majd 1880-ban megkezdődött a Northern Pacific Railroad vasút építése is.

Közben a hadsereg által is támogatott hivatásos bölényvadászok 1885-re lényegében kiirtották a bölényeket, a síkságok népeit pedig rezervátumokba kényszerítették.

 

Tehát minden afelé tendált, hogy a varjaknak gyökeresen életformát kellett váltaniuk, ha nem akartak kipusztulni.

Sok Merész Tett érdeme az volt, hogy - felismerve a kényszerítő körülményeket - népét is az életformaváltásra ösztönözte, ugyanakkor segítette a törzsi identitás megőrzését is.

A reménytelen háborúskodás helyett az amerikai kormánnyal és hadsereggel való együttműködés mellett döntött.

 

Népe szószólójaként több alkalommal is Washingtonba utazott, ahol ügyes diplomataként tűnt ki a kormány politikusaival való tárgyalásokon.

 

Bár Montanában  voltak olyan politikai erők, amely a varjak áttelepítése mellett érveltek, Sok Merész Tettnek végül sikerült elérnie, hogy népe megtarthatta a Bighorn River mentén kijelölt rezervátuma nagy részét, miközben más törzseket teljesen áttelepítettek vagy földönfutóvá tettek.

 

1882. után a varjú rezervátum (Crow Indian Reservation) területéhez a kormányhivatalnokok lényegében nem nyúltak, így a varjak a létszámukhoz képest viszonlyag nagy kiterjedésű rezervátumot mondhatnak a magukénak mind a mai napig.

 

Az őslakosok képviseletében Sok Merész Tett vett részt Washingtonban az ismeretlen katona emlékművének felavatásán, ahol egy rövid varjú nyelvű beszédet mondott, majd az emlékműre helyezte sastollas fejdíszét és a "bátrak botját" (coup stick)

 

Sok Merész Tett 1932-ben, 84 éves korában hunyt el, máig a hegyi varjú nemzet legnagyobb vezetőjeként tartják számon.

 

Hát nagyon-nagyon röviden ennyi....

 

Előzmény: barbossa (2849)
annie99 Creative Commons License 2008.02.08 0 0 2852

"A haj meg a nyakláncok megtévesztettek, és gyorsan rávágtam."

 

Szerintem ne kárhoztasd magad ezért, én néha a saját gyerekeim fotóját is összekeverem...

Az Arizonai Történeti Társaság vigasztaló esete lebegjen lelki szemeid előtt :) 

Előzmény: barbossa (2849)
barbossa Creative Commons License 2008.02.07 0 0 2851

 

Néhány hozzászólással visszább ezt írtam:

 

nem igazán tudom az indián törzseket jókra és rosszakra felosztani, és megérteni se tudom, ha valaki - aki jártas a témában - mégis ezt teszi.

 

Így utólag ez talán kicsit erős volt, de nem volt bennem sértő szándék, és a megjegyzés nem is irányult konkrét személy ellen. Remélem, nem is vette magára senki. Igazából onnan indult ki az egész, hogy találkoztam az áruló - szóval a varjakkal és a paunikkal összefüggésben, és kicsit furcsának találtam. Nem tudom elítélni ezeket a törzseket a döntésükért, bár tény, hogy maguk alatt vágták a fát.

 

Tudom, ez a téma már lement, de gondoltam tisztázom.

 

Persze a legrosszabb az, amikor valaki jártasság nélkül minősít. Például egyszer egy barátommal beszélgettünk, és valahogy szóba kerültek az irokézek, mire ő rávágta, hogy ,,Azok voltak talán az összes közül a legveszettebbek!"

annie99 Creative Commons License 2008.02.07 0 0 2850

"Szerintem ezeknek a síksági indián neveknek akkor van igazán varázsuk, ha lefordítod magyarra őket."

 

Általában igaz, de van, akinek az angol neve is varázslatos. Ő Aha-Ta-Isy, vagyis Hot Coffee 1894-ből :)
Előzmény: Galgadio (2844)
barbossa Creative Commons License 2008.02.07 0 0 2849

Írjak valamit a munkásságáról is?

 

 Ja, megköszönném!

Valójában minden érdekelne, ami a varjú indiánokkal kapcsolatos. P.C. mellett érdekelne még Medicine Crow, Pretty Eagle, Does Everything, Feketeláb ,,munkássága" is, valamint hogy ki melyik csoportba tartozott(ugyebár a varjaknak két fő csoportja volt: hegyi és folyami), melyikük volt a legfőbb főnök (ha volt ilyen), milyen volt köztük a viszony, stb. Valamint hogy 1876 után milyen volt a törzs viszonya a fehérekkel, nem volt - e valami nézeteltérés, próbálták - e az ő rezervátumukat is csökkenteni, stb.

Egyszóval minden érdekelne. 

 A Joseph főnököt meg jól elcsesztem, mert nem is hasonlít rá. A haj meg a nyakláncok megtévesztettek, és gyorsan rávágtam.

 Egyébként én is a magyar megnevezések híve vagyok, de a Plenty Coupst többször hallottam, a Sok Merész Tett - verzióval pedig csak Tibb honlapján találkoztam. A többi fent említett úr nevét még nem hallottam magyar fordításban, és fogalmam sincs, hogy pl Medicine Crow nevét hogyan kell fordítani. Does Everything neve viszont igen érdekes, én úgy fordítanám: Mindent Megtett. Persze, nem biztos, hogy ez így pontos.

Előzmény: Galgadio (2845)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!