Mivel Benyó nem felel,
talán a Nosztalgia Boltra gondolt. Belgrád rkp 26, az Erzsébet híd pesti hídfôjéhez közel, a parton délre. Zöld vasíti kocsi vég szerű a bejárat.
Van hasonló bolt a Nyugatiban, a 10. vágány mentén, a Renôrség után.
Rosszul tudom, hogy a Pendolino passzívan bedôlô vonat volt? (Bár úgy sem rossz...) A kanyar ívének mértéke kényszerítette dôlésre a kocsikat. Az APT-ben ugyanezt erôszakkal (gondolom, motorokkal) tették.
RadiX,
sajnos nem találtam meg a római szekeret a Newsweek-ekben. Nem baj, figyelni fogom a témát, ha te találsz valamit, minden infót köszönettel fogadok.
Ha jól emlékszem, a legutóbb épp Bzmot 136 fejezte be úgy a levelét, hogy Thank you, Mr. S.Gy.! Nem ismerem a fickót, de azt hiszem, hogy nem fog bekerülni a neve a magyar vasút aranykönyvébe.
Bocs, de ilyen nüanszokra nem is figyeltem! :-) Az egykori (igen rövid) BDGMF-es pályafutásom jutott eszembe, amikor traktrixot, evolvenst meg ilyeneket szerkesztgettem. Broáf... :-)))
Profiltisztítást tervez a MÁV, így a jövôben a nemzetközi és a belföldi fôvonalak, továbbá az azokhoz kapcsolódó mellékvonalak hálózatának üzemeltetésére összpontosítja erôfeszítéseit és költségvetését ・mondta a Magyar Nemzetnek Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vállalkozói vasúti vezérigazgató-helyettese.
Hozzáfûzte: a kormány szeretne tisztán látni a vasút ügyében, ezért elkülöníti a pályavasutat a vállalkozói vasúttól ・miként Európában ez már gyakorlat ・ következésképpen a jövôben ・eválasztja・azokat a mellékvonalakat, amelyeket nem a MÁV üzemeltet, s amelyek nélkül ・eg tud lenni a hálózat・
Sárdi Gyulát annak apropóján kérdeztük, hogy a közelmúltban több helyütt is szóbeszéd tárgya lett: megszûnnek azok a regionális keskeny nyomközû vasutak, amelyek egyarán teljesítenek közszolgálati és turisztikai feladatokat. Ez utóbbiak közé tartozik a balatonfenyvesi is, amelynek megmosolyogtató küllemû szerelvényein a nagybereki fehér láp világának apró településeirôl naponta járnak be Fenyves környékére a munkavállalók, nyaranként pedig turisták ezreit viszi a kisvonat az egyedülállóan gazdag látnivalót kínáló nagybereki ôslápba.
Néhány napja egy kiváltképpen jól értesült fôvárosi vállalkozó azzal kereste meg a fenyvesieket, hogy ・・egelôzendô a bajt・・alakítsanak egy budapesti székhelyû közhasznú társaságot a balatoni, a nyírségi és a kecskeméti kisvasút üzemeltetésére. A tópartiak számára az ötlet, hogy gazdasági társaságnak kellene kézbe vennie a fenyvesi kisvasút ügyét (is), nem volt meglepô, régóta tervezgetik már azt, ám hogy a minap mégis mellbe vágta ôket a ・ó tanács・ annak tulajdonítható, hogy azzal csaknem egy idôben értesültek egy MÁV Rt.-s fôosztályvezetôtôl: ezer kilométer mellékvonali sínpárttól kénytelen megválni a MÁV.
・A vasútreformmal egy idôben módosításra szorul a koncessziós törvény, amely lehetôvé teszi majd, hogy egy közszolgáltató szervezet kiváljék a MÁV-ból, és önállóan tegye a dolgát. Társaságot alapítani kisvasutak üzemeltetésére csak ezt követôen lehet. A MÁV egységes egész, azt ötletszerûen nem lehet szétbontani ・figyelmeztet Sárdi Gyula.
・Felkészültünk a téli havazásra, már október közepén megkezdôdött a hóvédô mûvek elhelyezése, és mindenütt kipróbáltuk a váltófûtô berendezéseket is. ・válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére Pál József. A MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese a kaposvári vasútállomás felvételi épülete elkészültének 100. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen azt mondta: bár a vasúttársaság továbbra sem tudja befolyásolni az idôjárást, ígérheti, melegek lesznek télen a szerelvények.
Az olasz Fiat Ferroviara gyart a kanyarban aktivan bedolo motorvonatokat Pendolino markaneven. Ha jol tudom Olaszorszag mellett Svajcban, Nemeto.-ban es itt Finnorszagban is hasznalnak ilyeneket.
A finn verzio max. sebessege 220 km/h, de az olaszoknal van 250-es is. Azert valasztottak ezeket, mert errefele sok a kanyar, es a regi ivek eleg szukek, sokba kerulne atepiteni a palyat. A mostani menetrendben meg csak 4 ilyen vonatpar (2 szerelveny) jar Helsinki-Turku kozott, 180 km tavon, a menetido kb 1h50m, de meg nem jarnak teljes sebesseggel, az 1h28m-et akarjak elerni. 2010-re kb. 20 szerelvennyel napi 58 vonatpart akarnak jaratni Finno. deli feleben.
A mai nap folyamán egy konferenciára kellett mennem, mint HÖK elnöknek.
Rém unalmas volt, így aztán meglógtam, és a vasútmániás boltban végre
tudtam venni egy 1990-91-es menetrendet!!!!!!! Mióta vadásztam rá!
Esztergomban M40 234 állt indulásra készen egy igen-igen hosszú Suzuki
vonattal. Talán a 4-esre ment, Komárom felé, mert benn állt M62 230 is,
hidegen.
Sínemelésről még derengenek dolgok tanulmányaimból. Tehát van egy ún. elméleti túlemelés, magyarán a pálya síkjához képesti felemelése a külső sínszálnak. Ez akkora, hogy a pályaszakasz tervezési sebességével haladó szerelvényre ható mindenféle erők pont jól egyenlítsék ki egymást. Ezt úgy éreznénk, mintha nem is ívben menne, na, érthető, ugye? ;)
Túlemelés eleve azért kell, hogy ki ne szaladjon a vonat a szántásba. Igenám, de ezt az elméleti túlemelést nem alkalmazzák, főleg nem nagysebességű pályáknál, mert azért egy vonat meg is állhat az ívben, és bizony úgy nézne ki, mint a Józsi bácsi a piros lámpánál, mikoris 30 év után leszerelte az oldalkocsit -> eldőlne, mint homokzsák. Ezért kisebb túlemelést alkalmaznak. De ez ívsugár és tervezési sebesség függvénye is.
Ipravágányokon, meg egyéb, nagyon alacsony sebességekkel bejárandó pályákon egyáltalán nem alkalmaznak túlemelést.
Ívekben valóban növelik a nyomtávot, ellenben érdekeség, hogy (úgy hallottam, a németek kezdték) egyenes szakaszokon pedig akár 3-4 mm-rel csökkentik, a stabilabb futás érdekében.
scsaabi:
Tôled érdemes kérdezni. Ez igen, kösz.
Kérdés: az 1:40 síndôlést hol használják? Eddig csak az 1:20-at olvastam. Ez olyan, mint hogy pl. a hegyesi oldalban a nyomtávot kisebbre veszik néhány (kevés) mm-rel?
division by zero:
engem az érdekelne, hogy melyik gépeket lehet csatolva használni: egy vezérállásból írányitva több gépet? Mellékág, csak hogy irígykedjetek:
itt minden dízel- és villamos mozdony távvezérelheti mindegyiket, tipustól és gyártótól függetlenül, akár 8 mozdonyt is egy sorban. (Dízelt vezérlô villamost még nem láttam, de azt hiszem, az is menne.) Egyébként úgy keverik ôket, ahogy akarják. A Do' Do', vezetôállás nélküli 5.000 LE-s DD35 arra készült, hogy két tolató (road-switcher) között húzzon, azok meg vezérelték. (Az más kérdés, hogy késôbb az 5.000 LE kevés lett, van képem, amint két DD40X, Centennial, Do' Do', 6.600 LE (egyenként) között van egy kisebb mozdony.)
A kanyarban beálláshoz:
Gôzösökön a probléma még súlyosabb. A 424-es, bivalyon a belsô hajtott kerekek nyomkarimáját elvékonyították, szabad szemmel látni. Van olyan mozdony, ahol a belsô keréken egyáltalán nincs nyomkarima, és/vagy a tengely el tud mozdulni akár több tíz mm-t is.
A tovabbi vita elkerulese vegett az "s" betu utan levo szam csak a kep darabszamat jeloli nem a mozdonyet. Igazatok van , kicsit megteveszto.
korigalva lessz. Gondolom a fulke kellet az ontodebe! Vagy a MAV-MEH kordinatoroknak az uzleti politikajaval nem eggyezik az alapitvany erdeke. Ha az alapitvany is csusztattna (amire nem lesz pelda egy jo ideig) akkor biztos vagyok az elsobbseg mas lenne.
Lajos: Az s001 sem a V63,001. Az a 003. A 001 közismerten alacsonyabb, így ha le is vágták volna a fülkéit, azok nem lennének jók semmire. A 003 fülkéiből talán megcsinálják a 047-et. Talán. Idejük volt rá, mégsem készült még el. S001-et nemigen tudnál készíteni, megőrzik a múzeum számára.
BOCSESZ EVRIBÁDI, DE A BROWSRE ÖRDÖGE MIATT CSAK MOST JÖN A HOZZÁSZÓLÁS:
(Előző két levél PgDn).
Armand:
"a megoldas: A nem dohanyzonak nyilvanitott kocsikbol ezt szepen kiszerelni, a plexifal senkit nem zavar. a dohanyzo
kocsikba meg mindenhol felszerelni az ocsmany hamutartot, plexifal senkit nem zavar.
Ha ez akkora koltseg, akkor igen nagy baj lehet a MAV penzugyeivel. "
De, költség, mert:
1 Meg kell csinálni. Ez effektíve munkabér + munkahelyköltség stb.
2 Kellenének hamutartók, ez is költség.
3 A tisztán dohányzó és nemdohányzó kocsikat nem lehet tetszés szerint ide-oda sorozni, minden vonatra kell biztosítani dohányzó és nemdohányzó kocsikat. Ez szervezési, átszervezési, kocsiállomány stb. költségekkel járna.
4 Aki végrehajtaná a projektet nyilván nem társadalmi munkáben csinálná (prémium).
Tehát van itt költség bőven. Minden költség, ami megváltoztatni igyekszik a fennálló gyakorlatot.
Lajos: Az S002 az nem a V63,002. De nem te tehetsz róla, a mozdonyre nincs ráírva melyik. Szóval így tippre 008-156 közül vmelyik. Mikor készült a kép?
"a megoldas: A nem dohanyzonak nyilvanitott kocsikbol ezt szepen kiszerelni, a plexifal senkit nem zavar. a dohanyzo
kocsikba meg mindenhol felszerelni az ocsmany hamutartot, plexifal senkit nem zavar.
Ha ez akkora koltseg, akkor igen nagy baj lehet a MAV penzugyeivel. "
De, költség, mert:
1 Meg kell csinálni. Ez effektíve munkabér + munkahelyköltség stb.
2 Kellenének hamutartók, ez is költség.
3
"a megoldas: A nem dohanyzonak nyilvanitott kocsikbol ezt szepen kiszerelni, a plexifal senkit nem zavar. a dohanyzo
kocsikba meg mindenhol felszerelni az ocsmany hamutartot, plexifal senkit nem zavar.
Ha ez akkora koltseg, akkor igen nagy baj lehet a MAV penzugyeivel. "
De, költség, mert:
1 Meg kell csinálni. Ez effektíve munkabér + munkahelyköltség stb.
2 Kellenének hamutartók, ez is költség.
3
Most olvasom a Vasuts Hirlapban a dohanyzo nemdohanyzo ugyet, mondvan, hogy az IC kocsikban a legbefuvo megoldja az elkulonitest (ha mukodne megoldana).De ennel mar csak az
rohejesebb, hogy azt mondjak ,hogy koltseges lenne kialakitani kulon dohanyzo es nemdohanyzo kocsikat. Na kerem szepen, a kulonbseg annyi, IC kocsi szinten, hogy a dohanyzoban vannak felszerelve ocsmany hamutartok.
a megoldas: A nem dohanyzonak nyilvanitott kocsikbol ezt szepen kiszerelni, a plexifal senkit nem zavar. a dohanyzo kocsikba meg mindenhol felszerelni az ocsmany hamutartot, plexifal senkit nem zavar.
Ha ez akkora koltseg, akkor igen nagy baj lehet a MAV penzugyeivel.
Akkor hanyan megyunk lab-Bz turara, eddig Div/0 kollega, ifjabb Kiss Laci es jomagam a jelentkezok letszama, aki meg
hajlando esetleg az irjon man.
Nemi szomoru information CSABI kollegatol.Dec 19-tol megszuntetik a IC 843 (BAROSS)-t, csak penteken es vasarnap jar. Szerintem jo lenne meg szombaton is , mer utaznak sokan akkor is, de hat menjen a nep gyorssal, es ne fizessen 320 penzt. Ha ez jo a MAV-nak, am tegye. Adalek, hogy a reggeli IC 849 meg kisse kevesbe van kihasznalva
(hetfo kivetelevel) na de isten neki. En mar csak siratom a tavalyi teli menetrendet a 30-on.
Jön a nemtudomhanyadik nagggyon laikus kérdésem: hogy oldják meg 3 (pl. Zetor, Gokart) vagy 2*3 (Szergej, Nohab, Gigant) tengelyes mozdonyoknál, hogy kanyarban a 3 tengely középső tengelye az íven maradjon? A középső tengelynek van valamilyen mozgási (kitérési) lehetősége a menetirányra merőlegesen? Nagyon buta kérdés volt?
Azert en megkiserelnek egy hozzavetoleges szamot mondani: HEV urszelvenyben is 10 mm a nyomcsatorna, a kerek kupossaga belul 1:20 (55 mm hosszan, ennek a felenel van a futokor), kivul 1:10 (35 mm hosszan). Ha nincs nyomtavbovules a kanyarban (1435 mm a nyomtav), a kerekek a kanyarban is az 1:20-as kupossagu vonalon futnak, es a kerekatmaro 700 mm (M X A): ebben az esetben a kulso kerek 0.25 mm-rel emelkedik ki, es ugyanennyivel sullyed a masik kerek a kupossag kovetkezmenyekent. Ez esetben ha sugariranyban all a kerek, akkor egy 2008 m-es sugaron fog tisztan gordulni, ez alatti sugaron csuszik.
Azt hiszem az is kitargyalodott, hogy mi ezzel a becslessel a problema:
1. A kerek merev tengelyvezetesnel nem all sugarban.
2. Kanyarban nyomtavbovites szokott lenni, ez esetben a kerek atterhet az 1:10-es kupossagra -> kisebb sugaron gurul tisztan.
3. Bedontes: igazabol nincs tul nagy szerepe, egy kicsit kisebb sugaron megy tisztan gordulve.
4. Sinkorona iveltseget nem vettem figyelembe.
De szerintem a nagysagrendek jol vannak becsulve. Azt nem hiszem, hogy 100 m-es ivekben is tisztan gordulne a kocsi. (Nem tudom nagyvasuton mekkora kopasok vannak ivekben)
Tegnap reggel Púpos járt Kelenföldöm! Nagyon megörültem neki, rég nem láttam Púpost. Az M40,203-as volt, szép állapotban (ebbe rakták az osztrák motort ha jól tudom), ácsorgott egy darabig, aztán elment, abszolút nem füstölt.