van ott más érdekes is, pl a "nuclear fission" rovat, ahol az a bizonyos Toshiba minireaktor szerepel, meg szept. 12.-nél a NASA holdfelszini reaktora is izgi
A COTS programban egyik támogatottja az Orbital Sciences fejleszti a Cygnus teherszállítót. Ennek a műszaki egysége önállóan is működőképes, hasonlóan a Progresszhez ami az ISS Pirsz modulját szállította és ami az MRM-2 modult is szállítja majd. A követelmény az ISS-hez olyan 250-400m/s.
Érdekes módon nem csak a Centaur fokozat felvitelét törölték, hanem az IUS-nek nevezettet is, ami pedig egy szilárd hajtóműves fokozat volt és sok mindent szerintem biztonságosan tudott felvinni. Mert hogy a C.fokozatban a lötyögő LOX és LH veszélyes volt, azt megértem.Bár ezt tudhatták előre is. Amúgy az ami nagykövetség szerintem biztonságos volt, nem hiszem, hogy valaki is figyelte,sosem zaklattak emiatt,pedig távozáskor gyakran a hátam mögé néztem. Még magyar nyelvű kiadványokat is osztogattak, igaz nem voltunk sokan.Ha jól emlékszem a Cseke László volt a magyar hang, azt nem lehetett nem felismerni.
A Challanger baleset után nem nagyon indítottak műholdat shuttle-ról, ezzel megkérdőjelezve az egész rendszert. Ezek után már csak űrállomás építésre kezdték használni, amire felesleges. A műhold javítások/visszahozások is kezdtek sokkal ritkábban előfordulni, mint az első öt évben.
Nagyon hiányzott (még most is) a képből a "tug", amivel LEO feletti pályákról lehetett volna műholdakat lejjebb hozni javításra/visszahozásra, esetleg embert felvinni a műholdhoz javítani. Ezt a tug-ot is a shuttle cipelgette volna le/föl.
Nem is tudom, hogy a magán szektorban van-e most ilyen kezdeményezés, ami spacetug-ot fejlesztene, mert ez egy nagyon hasznos szegmense lenne a Föld környéki űraktivitásoknak. Mondjuk nem kevés delta V-t kellene tudnia, de ha nem emberes, akkor ionhajtóművel rendelkezhetne, időkorlát nélkül dolgozhatna.
A Freedom űrállomásra fordítható keretet a kongresszus nyírbálta folyamatosan. A Challenger katasztrófa utáni csökkentések pl. a kettős rácsszerkezetet vitték el.
A működésképtelenség határára végül a Bush adminisztráció jutatta a Freedom-ot 1991-ben. Ekkor vonták be az oroszokat és lett ISS a dologból.
A lefaragások hagyományát serényen folytatták a későbbi adminisztrációk is.
A vicc az, hogy a folyamatos költségcsökkentések miatt szükségessé váló áttervezések további kb. 10 milliárd dollárt emésztettek fel...
Katasztrófák voltak korábban is, az Apollo-1 után is ment tovább a project. A Challenger felrobbanása tényleg irányváltást hozott, de ez részben látszólagos, és csak időben egybeesett a hidegháború végével és az űrfegyverkezés nameg az akkori presztízs űrverseny leállásával. Szerintem a NASA a Challenger előtt is érzékelhette már, hogy a Shuttle rendkívül érzékeny és költséges buli, viszont az akkor még ellenfél szovjetek addig jól haladó űrállomásprogramjai miatt nem engedhették meg a visszalépést a Soyuz-kategóriás rakétákhoz. Az akkori sajtóból simán látszott, hogy ők baromi büszkék voltak a technikailag továbblépésnek nevezett rendszerükre.
Ha a "pénzügyi válság" és az "terror elleni háború" valamelyike nem tud rövidesen befejeződni viszonylag könnyen, akkor nem sok sanszot látok az USA komolyabb űrkutatásának a közeli jövőben, és szerintem ekkor a Shuttle is leáll.
Amúgy bátor fickó lehettél, hogy a 70-es évek elején az USA nagykövetségre jártál rendszeresen mozizni. A tiltott Szabad Európa Rádió hangalámondásával? :) Furcsa sztori. Nem kerültél a "hivatalos szervek" látókörébe ezzel?
Én az Apollo repülések idején az USA nagykövetségre jártam, mert kiszúrtam, hogy egy , a térről nyíló kis helyiségben filmeket vetítettek a kb. 1 hónappal azelőtti repülésről, a SZER bemondóinak a hangalámondásával. Ma meg idehaza az íróasztalomon nézem az űrrepcsi fellövését. Amúgy az oroszok elkezdtek sírni, hogy nincs pénz Szojuzokra.Na ebből lesz majd baj, mert biztos több pénzt akarnak majd, ami az amik meg nem akarnak majd kifizetni.Úgyhogy a sutlék szerintem jóval tovább fognak majd repülni, mint a tervezett 2010-es leállítás.
"De sajnos éppen ott, a Shuttle indulásakor ért véget mindenféle lendület."
Nem a Shuttle indításakor, hanem, öt évvel később a Challenger katasztrófája után. Arra az évre (1986) már 15 feletti startot terveztek, a következő évben gyártották volna le a shuttle-flotta új egységét és 20 feletti starttal számoltak. Az ISS-t (akkori nevén Columbia) 1992-re, Amerika felfedezésének 500. évfordulójára tervezték készre felépíteni. A Mars-utazás 2003 és 2006 közöttre volt beállítva.
1986 és 88 között jöttek rá a NASA-nál, hogy ugyanannyi pénzt kapnak, ha nem valósítanak meg semmit, csak tanulmányokat írnak.
Anno édesapám a 70-es végén műszerbeszerzések kapcsán sokat járt "nyugatra", és hozott haza repüléssel, űrhajózással kapcsolatos újságokat, könyveket. Ezek akkor a még viszonylag friss emlék Hold-program, a nemrég végetért Skylab, és az éppen induló Shuttle hurráoptimizmusának a szellemében íródtak, és a 90-es évek végére olyanokat jósoltak, hogy "első szülés a világűrben", "állandó bázis a Holdon", 2000-re pedig Marsra szállás volt a terv. De sajnos éppen ott, a Shuttle indulásakor ért véget mindenféle lendület.
Én attól félek, hogy ha ezt visszaolvassuk 2025-ben, akkor optimistának fog tűnni. 1975 óta minden évben minden várakozást lefelé korrigáltunk.
Nagyon benne van a kalapban, hogy 2025-re se ISS, se Szojuz, se semmilyen más emberes űreszköz nem lesz, a emberiég visszasüllyed az 1958 és 61 közötti műholdas korszakába.
- Jack! Adj már egy jack-dugót! - Nem megy, ha elveszem innen az ujjam a burkolatról, kimegy a zoxigén! - Bocs. Szerjózsa! Adj már egy százas szöget! - Nem megy, éppen a Zelektron-zoxigéngenerátort javítom rágógumival, mert ha Jack elveszi onnan a zujját, és nincs utánpótlás zoxigén... - Bocs.
2025 tavaszán egy NASA sajtótájékoztatón:
- És sajnálattal kell bejelentenem, hogy jelenleg nem részletezett technikai okok miatt az Ares-I első próbaindítását további másfél évvel kell elhalasztanunk, de....
2025 tavaszán a SpaceX sajtótájékoztatóján:
- sajnos ismét csak majdnem sikerült az indítás, az új Falcon-XIX már tényleg istenbizony majdnem elérte az orbitális pályát. Szeretnék mindenkit emlékeztetni, hogy 2008 tavaszán már volt egy sikeres indításunk. Tudom, régen volt, de higyjék el, hogy legközelebb már....
2025 tavaszán a Gyurcsány-I fedélzetén:
- Üdvözlöm a Budapest TV minden kedves hallgatóját innen a világűrből, itt Anettka beszél, az első magyar zűrhajós Farkasberci óta... A simonyi nem számít, ő nem magyar, mert lelépett.
2025 tavaszán egy kínai űrhajós a Holdon átkiabál az indiainak: - Hé Csandra,nincs egy harapófogótok? - mire CS: kölcsönadtam Szerjózsáéknak. - mire SZ.:Várjál még egy kicsit,mert segítek Jacknek...
90 napra tervezték és most a 136. napon telepakolták a Phoenixet talajmintákkal. Éppen idejében, talán még langyosra fel tudja melegíteni és a bacik még így is fel tudnal éledni. Azért ezt nem igazándibul értem,iagz, hogy nem is nekem kell érteni.
Háát, volt egy-két reentry demonstrator műholdkísérlet, azután volt a Phoenix shuttle demonstrator (http://www.air-attack.com/page/33/ESA-Phoenix-European-Space-Shuttle.html), de tényleg igaz, hogy ezeken kívül nem sok minden történt.
Mondjuk vegyük még emberes projectnek a Columbus ISS modult, és mint továbbfejlesztési potenciált az ATV-t is.
Ígéretes tervként kezdett körvonalazódni a közben kicsit megkuszálódott Kliper, majd Soyuz upgrade az oroszokkal, de tény, a human spaceflight nem az ESA-ról szólt, és úgy tűnik, nem is róluk fog.
Szerintetek van esély, hogy a Phoenix tavasszal feléledjen,kiolvadjon? Végül is a napelemek elkezdik termelni az energiát, lassan felmelegszik és életre kel. Na persze ez nem így van, de tényleg semmi esély sincs?
"The global financial crisis, which has shaken the European banking system, is likely to ravage the continent's space ambitions as well, industry insiders told RussianSpaceWeb.com.
According to sources in Europe, Jean-Jacques Dordain, the head of European Space Agency, ESA, has recently ordered severe and wide-scale cuts in the continent's space budget which was to be submitted for approval by the European ministers at a crucial "space summit" this November. The agency now plans to slash as much as 40 percent from its previously anticipated funding, leaving a number of space projects without any money at all. Europe's nascent ambitions in manned space flight were expected to be the first casualty of the latest budget crunch. Anticipated funding for a previously announced plans to upgrade the ATV cargo ship, possibly converting it into a manned vehicle, plunged to zero in the revised budget, sources said.
In addition, plans to develop follow-on versions of the Vega launcher were canceled and a high-profile ExoMars project aiming to send a life-searching rover to the Red Planet was scaled down to a minimum budget.
If approved, budget cuts would likely kill all prospects for Russian-European cooperation in the development of a next-generation manned spacecraft. A number of top Russian space officials have already made statements indicating that the country would rely solely on domestic resources to build the new ship.
The current financial crisis required massive government infusions of cash into the failing banking system and triggered urgent search for budget cuts across the European Union. In such a climate, manned space flight, often considered a luxury by many European politicians, would be the first target to save money."
Szerintetek elképzelhető, hogy a "pénzügyi válság" és a repkedő euro és dollár százmilliárdos bankmegsegítések miatt elszállnak az Ares, Orion és egyéb programok, amik amúgyis igen nyögvenyelősen haladnak, most viszont van ok a kihátrálásra....?
Csak ebből a pazarló bankokba bezsuppolt 700 milliárd dollárból mondjuk embert lehetett volna küldeni a Marsra, de akár még távolabb is. :(
Nem mondod...!! :) NASA és a halasztás? :) Szerintem simán rokonértelmű szavak. Ares-1 is így járt, és még hányszor így fog járni.... Ahány cikket olvasok az Ares programról, mindegyik több hónapos-féléves halasztásokat ír folyamatosan, hol ez, hol az az ok. Szóval oké az április idusa, csak melyik évben? :)