A kerékpáron eltöltött 35 évem alatt 20-at országútin töltöttem, s ezt szoktam meg. Volt montim, meg más bringám, de mikor ráültem, az első gondolatom az volt, jó ez, de nem az én világom. Én gravelt használok. Nem divatból. Az oka, hogy visszaadja az országúti bringa élményt teljesen, csak nem ráz szét a rossz aszfalt utakon sem. S a földúton is jól elgurul. Egyábként, ha a könyöklőt nem számolom bele 5 helyen tudom fogni a kormányt.
10 perc kevés, dönteni szerintem, mert ezeknek a bringáknak más a vázgeometriája is, mindenképpen jobban fekszik az ember rajta, míg a montin meg inkább ül. Ezt vagy szereti az ember vagy nem. :)
most egy merev villás "montival" járok. igazából az az egy bajom van vele, hogy "26-os a kereke. montira nem akarok váltani, mert annyira durva terepen nem megyek. túrabiciklit azért nem akarok, mert nekem tök felesleges a teleszkóp, főleg az olyan, ami a legtöbb túrabicikliken van. valami picit sportosabb feküdne nekem, ezért gondoltam a gravelre. szóba jöhet még a fitness is, de minimum 32-es gumikat és rendes sárvédőket is akarok. így lyukadtam ki a gravelnél, csak tartok egy kicsit koskormánytól. de meggyőzhető vagyok, lehet, hogy rosszul látom a dolgot, igazából csak találgatok, mert mondom, nincs tapasztalatom terepen a koskormánnyal.
mi előnye van graveleken a koskormánynak az egyeneshez képest? mondják, hogy több fogás van rajta, az oké, de azok közül számomra egyik sem tűnik biztosabbnak / kényelmesebbnek az egyenes kormány fogásához képest. a másik, hogy (enyhe) terepen, ha tempósabban megyek, akkor nekem a jó manőverezhetőség, megint csak a biztos fogás, illetve az a fontos, hogy gyorsan tudjak reagálni, ha hirtelen fékezni kell, ehhez meg koskormánynál bizonyos pozíciók esetében félig-meddig fogást kell váltani, amire sokszor nincs idő. úgy képzelem, hogy ahol most simán tudok zúzni egyenes kormánnyal, ott óriásikat taknyolnék koskormánnyal (sima murvás utakon való közlekedésre gondolok, kövek, pocsolyák kerülgetése, hirtelen fékezés, amikor kiugrik az erdőben elém egy vad, ezek mindennapos dolgok ott, ahol én megyek). azt nem feltételezem, hogy egy egész szakág téved és én látom jól, már csak azért sem, mert koskormánnyal nincs tapasztalatom terepen. gimis koromban országútit használtam városi közlekedésre, elment, de jó volt később egyenes kormányra váltani. nyilván, ha tépni akartam országúton, akkor kijöttek a koskormány előnyei. de gravellel nem országúton akar tépni az ember. azon kívül pár éve volt szerencsém 10 percet használni egy igazi gravelt, de ennyi idő alatt nem sikerült ráéreznem. valaki győzzön meg, mert biztos vannak objektív érvek.
Nem értem a kérdésed, cserélhetek az akkuk- legalábbis a Bosch és Shimano esetén szinte biztosan eltávolítható a kerékpártól. Sőt, Bosch rendszer tud kezelni egyszerre két akkut is, csak ugye fel tudd szerelni a bringára valahogyan.
Jah, ezen filóztam én is, h ha kihasználnám a nagyobb sebességét, akkor dupla akkus kellene. Azt mondjuk nem tom, h miért nem csinálják mindet cserélhető akkusra..
Annyit tennék hozzá, hogy magyarországon nem kötelező (még) rendszámoztatni, és műszaki vizsgára vinni a jelenleg jobb híján segédmotor kategóriába sorolt járműveket.
Azért egy speed pedelec szépen eszi az elektronokat, még 500Wh akku is sok esetben kevés- mivel ezeket a járműveket már hosszabb távokon használják a nagyobb elérhető átlagsebesség kihasználása miatt. Mondjuk megy 60km-t, aztán lemerül az akku. Míg egy 125-ös négyütemű robogó fogyaszt 2-2,5l benzin 100 km-en, egy töltéssel akár 400 km sem probléma. Meg egy 125-ös a 10-15 lőerővel azért már teljes értékű szereplője a forgalomnak.
Pedig lehet kikapcsolt motorral is kerékpározni! Én 65 éves vagyok és 9300 km-t "pedeleceztem" ebből 4000-t rásegítés nélkül. Gepida Alboin 1000 Gen.2-s motor. Márciusban a szervizben kiolvasták, kinyomtatták.
Nekem sport is! Igaz, már nem vagyok teljesítménymániás.
Én kipróbáltam, nem volt nehéz tekerni. S hogy pár kilóval nehezebb.. Én annyival könnyebb vagyok, mint az átlag, úgyhogy ugyanott vagyok, mint egy testes ember könnyű bringával. :-)
Amit itt sokan nem ertenek talan, hogy nem egeszen ugy van, hogy kikapcsolom a rasegitest, es hasznalom rendes bringakent ezeket. Egyreszt ott a tobbletsuly, ami tetemes, 6-8 kg. Aztan a motornak van egy enyhe ellenallasa is, a ketto egyutt pedig nem teszi lehetove azt, hogy rendes bringakent funkcionaljon. Vagyis lehet hasznalni rasegites nelkul, de az tulzott sportertekkel bir, hogy ugymondjam.
Öö én is autót használok, ha kell, a bringán nem fér el pl egy raklap cement. :-). De szeretem összekötni a kellemest a hasznossal, ha elmék tekerni, akkor min vásárolok is, meg ami jön. Tehát ha van időm, s nem kell nagy szállítási kapacitás, akkor olyan 30 km-es körzeten belül canga, ezen felül játszik a kocsi. No most egy speed pedeleccel ezt ki tudnám tolni ÉS ugyanúgy lenne sport is. Erőből nem tudnám megcsinálni, nem tudok annyit tekerni, mint a gyakorlottabbak, későn kezdtem (újra).
Az a baj, hogy keverednek itt a dolgok. Én szétválasztom a sportot és az egyéb mást. Én csak sportolási célból bringázok. Ügyek intézésére, munkahely stb. kizárólag autót használok, eszembe sem jut bringával menni. Ezért magamból kiindulva az e-bike számomra nem elfogadható, mivel sportértéke nincs. Lehet ideológiákat gyártani hozzá, de akkor is igy van. Aki meg akarja úszni a sport-részt, ott a robogó, árban is :)
Persze nekem is lesz e-bike-om, ha eljön az ideje, mert eljön :(
latom a pedelec a tema. Eloszor is, a pedelec legalisan, jogositvany nelkul hasznalhato, ha a teljesitmenye nem haladja meg a 300W-ot (orszagonkent valtozik 250-300W), es a sebessege a 25 km/h-t (lehet hogy otthon ez kicsit mas, de europaban mindenhol 25 km/h kornyeke). Ha ezeket az ertekeket tullepi, akkor rendszam es biztositas kell, meg persze jogositvany, mert segemotornak szamit. (Speed pedelec is letezik, de az mar mas kategoria, nem ide tartozik) A gazkaros ebikeok nem legalisak rendszam es biztositas nelkul, mindegy hogy milyen motor van vagy mennyivel megy, ez a torveny. Ez nem tunik komoly dolognak, pedig nagyon is az. Megpedig azert, mert a motorozas veszelyes uzemnek szamit. Tehat ha teged elut egy ilyen jarmu, ami vagy pedelec de meg van mokolva, vagy gazkaros ebike, es te megserulsz, akkor megerkezik a rendor, es latja hogy ez nem kerekpar, hanem egy illegalisan hasznalt segedmotor. Elindul egy buntetoeljaras, amikor tisztazzak a baleset korulmenyeit, es magallapitjak hogy ki volt a hibas, es megszuletik az itelet, eddig rendben is van. Eleve szamithat a ebikeos buntetesre, mert ugye se rendszam, se biztositas, ha nincs jogsi stb. De van egy polgarjogi vonzata is az ugynek, ha ezt elinditjak, nem mindig tortenik meg, mert van aki nem tud errol es nincs ugyvedje. Mivel a motorozas veszelyes uzem, ezert ha megserultel, neked jar karterites, fuggetlenul attol hogy ki volt a hibas. Ezt alapesetben a jarmu biztositoja fizeti ki a sertett reszere, de mivel itt ilyen nincs, ezert az fog fizetni, aki a jarmuvet vezette. Ez akar tobb millio forint is lehet, serulestol, anyagi kartol fuggoen. Ez egyebkent igaz a buszokra, teherautokra is, az is veszelyes uzemnek szamit. Tehat nagyon nagyon vekony ez a jeg, en ha egy ilyen jellegu balesetem lenne, azonnal kernem az ebike bevizsgalasat,es ha nem legalis, meg azt is beperelnem aki eladta. Annyira komoly a dolog, hogy a mokolt ebikekokat franciaorszagban komoly buntetes fejeben lehet hasznalni, azt hiszem 30000€, jogsielvetel, akar bortonbuntetes is. Ez a szabalyozas egyebkent mashol is varhato a jovoben. A masik dolog, egy pedelec akkor elfogadhato szamomra ha a hasznalati ok a kor, vagy egeszsegugyi problema, vagy valami specialis (kargobringa gyerekszallitas, munkvegzes, messzirol bejaras stb). Az esetek donto tobbsegeben azonban az ebike hasznalata a lustasagra vezetheto vissza.
Bármilyen jogsi jó (smkp kell), nekem van autós meg motoros is.
A város legszélén építkeztem, mellettem már patak meg erdő van, cserébe 20 km a belváros.. S igen, az egyik érvem a rásegítés mellett, h ha közlekednem kell (nem sportból cangázom), s időre megyek, találkozóm van, s nem akarok megizzadni, akkor priceless.
Gondolom, hogy jó kis bringa lehet. De erre már jogsi kell, nem?
Én a városban való közlekedést még megoldom hagyományos keróval, a leghosszabb táv 8km, lakástól az egyik melóhelyig, gyakorlatilag végig a Duna parton.
A másik minimálisan nehezebb, mert a János kórházhoz kell felmásznom, ami csak annyiban kellemetlen, hogy jobban kimelegszem, de csak 5 kili. És persze miért lenne öltöző, vagy zuhanyzási lehetőség a munkahelyen, így marad a nagymama tempó, hogy ne izzadjak, meg a slozin a törölközés és átöltözés.
Na egyébként erre jó a rásegítéses bringa, hogy befelé ne melegedjek ki. Hazafelé meg rásegítés nélkül lehet csapatni.
Én a pesti közlekedésre egy 125-ös robogót terveztem, azt váltanám ki egy speed pedeleccel. Épp ezért nekem a nettó 1M ár teljesen ok, a robesz se olcsóbb. Viszont nem engedek a szíjhajtásból, az meg még sajna ritka.. Illetve találtam nemrég ezt a cangát, rohadtul tetszik, szíjas is, visszatöltés is van, de egy millával hosszabb, mint a keretem.
Szerintem se nem a jövő, se nem fejlődés, hanem divat.
Előbb-utóbb a pedeleceknek is meg lesz a helyük a bringák között.
Most azért gyárt minden gyártó inkább villanygépet, mert inkább azt veszik.
Azzal viszont egyetértünk, hogy akinek nincs számottevő bringahasználati tapasztalata, az elég veszélyes tud lenni.
Meg azzal is, hogy előbb-utóbb mindenkinél eljön az idő, hogy lecserélje a hagyományost egy rásegítésesre, hogy tovább tekerhessen.
Nekem sincs már messze ez az időszak, ki is néztem magamnak egyet, amit 60 éves koromban szeretnék megvenni. Annyi a problémám vele, hogy gyakorlatilag 1 000 000 HUF. :-( Pedig szép bicaj
De miért kell fiatal emberekkel reklámozni, akik nyugodtan tekerhnetnének hagyományossal.
Nézegettem ma a hátsó gumim, s találtam benne egy több, mint 4mm-es tüskét, defekt nuku.. Baromi jó ez a Schwalbe Marathon (Almotion) gumi, a korábbi cangámon ugyenezen márka egyszerűbb, Landcruiser nevű gumija volt, s bezony 1-2 havonta gumit kellett javítanom. Ezen a cangán meg 1.5 év alatt még sose.
Engem csak speed pedelec érdekel, jogsim (meg komoly motoros rutinom) term. van. Azzal term. egyetértek, h a sima gépek nem menjenek 25 felett, de tudomásom szerint nem is tudnak, itthon főleg az olcsóbb cuccok mennek, azok nemigen tuningolhatók.
70+ nénik, bácsik 40-50-nel húznak el hangtalanul úgy, hogy minimális rutinjuk van bringával, miközben jó eséllyel autós jogosítványukat már nem hosszabbította meg az orvos.
Az e-bike egy az egybe menjen csak a segédmotor (robogó) kategóriába, kezdve azzal, hogy lakott területen belül nem közlekedhet kerékpárúton.
Sisak, biztosítás, jogsi..... Ehhez csupán a 300W teljesítmény határt kell levinni felére vagy annyival, hogy megmókolva se legyen képes a beszerelt villanymotor 25 km/h sebességnél gyorsabb haladást biztosítani sík úton, 70 kg-os személlyel.
Kezdésnek már az is fejlődés lenne ha a rendőr kiszedné a jelenleg hatályos 300W-nál nagyobb teljesítményű e-bike kamikazékat.