Amelyik az útjába eső állomásokon - ha van oda szóló vagy onnan induló teherkocsi - akkor a helyére is tolja (a megfelelő rakodóvágányra) az érkezett kocsit, és fel is veszi az indulót. Elvégre nincs saját mozdony a legtöbb helyen.
Egyébként az irányok szerinti rendezés mellett (amire a gurítódomb ki lett találva) van egy un. finomrendezés is, amikor a szerelvényen belül a kocsik sorrendjét akarják megfelelően összehozni, hogy olyan sorrendben legyenek, hogy útközben könnyű legyen a helyükre tolni a megérkezett kocsikat
Szó volt korábban a tolatásról. Ezzel kapcsolatban két kérdés:
1. Mit jelent pontosan a tolatós tehervonat kifejezés?
2. Melyik gépmozgáshoz milyen fényszóró világítás tartozik? (normál vonat esetén ég mind a három fényszóró)
Takilaci:
Tegnap végére értem annak a néhányszáz oldalnak, amit írtál. Nagyon sok dolog van benne, amivel vitába szállnék, de neked mindig van a kezedben egy-két adu számok tekintetében. Kérdésem: ezek a számok mennyire valósak, mennyire aktuálisak? Hozzászólásaidban, a levelekben leírt véleményeidben néha egy kis fanyar szkepticizmust (Bede Andrisról írt vélemény, vasútbarát-vasútmániás minősítés) érzek. Hidd el, nem mindenki tökéletes, nem lehet mindenki kobakjában annyi információ, hogy kapásból kibökje, hgy az a szubjektív vélemény, amely a vasúttal kapcsolatban kicsúszott a száján, milyen pénzügyi vonzattal jár. Jómagam is gazdasági szaki vagyok, próbálom megérteni az érvelésed, de hidd el: azért ember az ember, mert érzelmei vannak.
Remélem, nem bántottalak meg, és ha időm engedi, egy részletesebb levélben is reagálni fogok feléd a megküldött anyagot illetően.
Az elmúlt tíz évben négyszer volt legfelso menedzsmentcsere a MÁVnál (az egyik halálesettel is járt, mint tudjuk). Mind a négyszer a három szakszi fomufti követelésére és tevékenysége nyomán. Aszonta a miniszter a tévében (nagyon szimpi volt), hogy ennek egyszer és mindenkorra véget kell vetni és o a maga részérol senkit nem fog leváltani.
A szakszi fomuftikat mikor és ki fogja leváltani? Áldásos tevékenységük megutáltatta a vasutat a fuvarozókkal és az utasokkal, megutáltatta a vasutasokat a fél országgal. Valamint sírba viszik a MÁV-ot. Persze aki más fxxx-val veri a csalánt...
Ma reggel hallottam a rádióban; egy szakszervezeti vezető nyilatkozta (?): a MÁV jelenlegi helyzetéhez nagyban hozzájárult az is, hogy a felső vezetők a vállalat ügyei helyett saját cégeik dolgaival és finanszírozásával vannak elfolgalva. A bérviták helyett az új vezetést kellene megvitatni, új irányvonalat bevezetni. Ez volt az első eset amikor hallottam, hogy a nyilvánosság előtt valaki kimondta volna ezt! Szerintem igaza van, kár hogy a szó elszáll....
Aki esetleg nem látogatja a Vasútmodellezés topicot, de érdekelné: péntek-szombat-vasárnap modellkiállítás lesz Kispesten ai Vigadóban XIX. kerület Fő utca 22. Nyitva: 10-18 óráig.
Nemsokára ismét felkerül egy régi PIKO katalógus a netre.
kicsit off: akinek van Z+, délutánonként van egy műsor, amit ezen a héten egy járműjavítóbol adnak. Mindenféle mozdonyok és javítás alatt lévő gépek között mászkált a műs.vezető (Zsu) tegnap és tegnap előtt, gondolom ma is lesz úgy 6 óra körül.
on
"GySEV-vel másfél óra alatt meg tudtak állapodni, így már a mostani sztrájk alatt a GySEV mozdonyai továbbítják az audis vonatokat. A Rábának és a Graboplastnak már a tavalyi sztrájk óta GySEV szállít."
Hajrá, GySEV! Valaki mentse mán' meg a vasúti közlekedést!
"A MÁVnak befellegzett. Semmi és senki nem fogja megmenteni a szétdarabolástól."
Akarja valaki???
"Melyik menetrendről és honnan származik a számpélda?"
A 29-es vonal téli szolgálatijából. A táv helyesen 3.7 km, a menetrendben egyik irányban 2,2, a másikban 3.8 van feltüntetve.
"Az AUDI mar a GYSEV-vel szallittat. "
Szegeny Baross GAbor forog a sirjaban, mi lett az o MAV-jabol.
Hat igen, errol van szo, ezt szajkoztak a MAV vezerei a szakszervezeteknek, nem hittek el, most aztan majd megerezhetik a borukon a melosok, de nem a Gasko es tarsai
"korlatolt felelossegu tarsasag". Nekuk mindegy nem oket fogjak elbocsatani.
En a Szentes Oroshaza vonalon Szentetornya alias Oroshaza-kulsore tippelek.
Az 1. kerdes erdekes, lehet, hogy erdemes lenne emiatt
kiprobalni a sztrajkvonatot, csak el kene jutni ,az adott mezohoz.
Nekem is van egy talalos kerdesem: Van egy hatarallomas, ami csak egy helyen szerepel a menetrendkonyvben, de sem
az allomasnevmutatoban, sem a belfoldi menetrendi mezokben
nem szerepel, hogy hivjak, es melyik vonalon van?
Már éppen megfogalmazódott bennem a kérdés, hogy mindezt (GySEV+új pálya) mikor lépi már meg az Audi. Éppen ideje volt.
A MÁVnak befellegzett. Semmi és senki nem fogja megmenteni a szétdarabolástól. A vasutasokat meg a durva leépítésektol. Most majd megköszönhetik a szakszi vezéreknek, amit értük tettek. Bár ki tudja, mi másért jó még nekik, ha a MÁV teljesen ellehetetlenül. Nem lennék meglepve, ha privatizációkor kiderülne valamelyik szakszi vezérrol, hogy mondjuk egy tokeeros külföldi vasúttársaság lobbystája...
Üdv néked is, DBZ!
Ja, most jut eszembe, hogy győri audis barátom meséli, - bár a hírekből szerintem ti is tudjátok - hogy a MÁV helyett ezentúl a GySEV szállít az AUDI-nak Győr és Ingostadt között. A négykarikásoknak elegük lett a MÁV sztrájkokból és szerződést bontottak. A múltkori sztrájk 140 millió forintjába került az Audinak. 250 kamiont kellett bérelni, hogy a termelés ne álljon le.
A GySEV-vel másfél óra alatt meg tudtak állapodni, így már a mostani sztrájk alatt a GySEV mozdonyai továbbítják az audis vonatokat. Sőt, a GySEV saját pályát épít a győri gyárig, hogy teljesen kiküszöböljék a MÁV-ot. A Rábának és a Graboplastnak már a tavalyi sztrájk óta GySEV szállít.
MÁV sorra elveszti nagymegrendelőit...
Dent
Pár napja épp azon meditáltam, hogy jó gyerek lehet ez az Arthur Dent, megnyit egy topicot, aztán oda se bagózik. De hát itt van, csak épp eddig illegalitásban volt, mint egykor Lenin.
Offtopic:
Kedves vasútbarátok. Sokáig nem jutottam netközelbe, ezért örömmel konstatálom, hogy a Vaútbarátok ide topic létezik és jól prosperál.
További alkotó sikereket...
On
"Valaki írta, hogy a tempót egyre kevésbé bírja a dízelmozdonyparkunk. Kérem, mutasson a világból valaki olyan dízelmozdonyt, amely egy mondjuk 270 tonnás vonattal 3,8 km-es távon (80-as pályán) állóhelyzetből állóhelyzetbe érve 2 perc alatt elvisz!"
Ez nem dízelmozdony kérdése. Ha a 3,8 km-t elosztod 2 perccel, elérendő átlagsebességként 114 km/órát kapsz. Innen kezdve az egészről nem sok értelme van beszélni!!!!!!!!!
Melyik menetrendről és honnan származik a számpélda?
Nem tudom pontosan, de több gépük nem lesz. De a legtöbb gépük tudtommal önjáró, a NoHAB csak ahhoz az új, állítólag ultramodern mérővonathoz kell - akár külföldi megrendelésekhez is!
A regi HEV mozdonyokon (egeszen az M IX-es megjeleneseig) a baloldalon volt a vezetoallas. Sot meg a jobbiranyu kozlekedesre valo atallas utan is igy gyartottak motorkocsikat (pl. L VII, M VIII-ast). Ez talan meg a baliranyu kozlekedes idejebol szarmazik. Persze ezeken a mozdonyokon nem akadalyozza a kilatast semmi a jobb oldalra.
Olaszorszagban ma is baliranyu kozlekedesnek megfeleloen epitik az uj ketvaganyu vasutakat is, es szerintem Svajcban is igy lehet. Azaz a jelzok ott a bal oldalon vannak.
Van annak egyáltalán jelentősége, hogy a mozdonyvezető melyik oldalon ül? Hogyne volna: ha a gep konstrucioja olyan, hogy a palya jobb oldalan levo jelzoket nem latna (lasd nagyobb gozosok, M31, M40 stb). A jobboldali vezerles meg gozos idokboli hagyomany lehet.
Kerem, javitsatok ki, ha nem igy lenne.
Van annak egyáltalán jelentősége, hogy a mozdonyvezető melyik oldalon ül?>
Hogyne volna: ha a gep konstrucioja olyan, hogy a palya jobb oldalan levo jelzoket nem latna (lasd nagyobb gozosok, M31, M40 stb). A jobboldali vezerles meg gozos idokboli hagyomany lehet.
Kerem, javitsatok ki, ha nem igy lenne.
Takilaci:
"Tiz db alatt minden mozdonysorozat aranyárban tartható üzemben."
Kérlek mondd el, hogy hogyan áll össze ez az aranyár!
Vagyis: Ha egy mozdonykategória 110 darabjából van 100 db az A típusból, és tíz db a B típusból, akkor hol jelentkezik a többletköltség? Vannak sejtelmeim, de kérlek pontosíts. Tekintsük a két típus darabonkénti üzemanyag- és alkatrészfogyasztását egyenlőnek (máris elrugaszkodtam a valóságtól). Valamint a 10 db B egy fűtőháznál dolgozik, ahol nincs A állomásítva, az adott fűtőház adott mozdonykategóriában tehát csak Bvel rendelkezik.
"Nem műszaki állapot szerint fognak most selejtezni hanem azokat amiből a legkevesebb van"
Aki pedig üzemeltet, annak meg el kell mennie a számosabb, de sz@rabb géppel, mert elvek aztán vannak... sajnos ismét a MÁVnál sok példa akad rá (M31-M43, M61-M62, M61-M41)
"TIPUSTISZTITÁS"
Minden vasútbarát rémálma (b0cs a gazdaságisoktól, tudom hogy a legutolsó szempont, de ez egy vasútbarát topic, nem...?)
nohab:
"pusztán a megtervezése százmilliós nagyságrendű buli, és egy részükkel maximum a tervezők és az építők nyernek, senki más. A fából vaskarika nem mindig jön össze..."
Ez igaz, de megint sajnos. A dologgal az a baj, hogy igen későn kezdtek ehhez hozzá. Mert remotorizáció valóban elfogadott dolog lehet olyan típusok esetén, mint a Bobó (A Daciát meg sem szabadott volna venni, de hát volt akkor a MÁVnak szava???). Mert a Bobóban egy 87 literes motort ki lehet cserélni egy 27 literesre, van annyi fejlődés, hogy ekkora méretcsökkenéssel is üzembiztos maradjon. A baj a rettenetes késés. Mert ezt már 10 évvel ezelőtt el kellett volna kezdeni. Prototípus? Egyszer csak beérik, csk idő kell hozzá. A Bobó főgépcsoport már 1943-ban kipróbáltatott, a sorozatgyártás 1956-ban kezdődött. Jó is lett, piszkosul, még az átkos viszonyai mellett is (vag épp csak az eufória miatt, ki tudja?). Talán ezért nem is mertek hozzányúlni, mondjuk egy 12VFE 17/24-et (ami szintén egy jómotor) beletenni. Az eredeti motort még a tervezés után 30 évvel is gyártották... Más kérdés, hogy ma már egy motor sem futna be ilyen karriert, hiszen ma az "az a jó, ami új" korát éljük.
"kiáll a negyvenéves Bobó, köpi az olajat szegény és hörög,"
Ez sem volna így, ha nem agyonkopott dugókkal és x-szer újrahegesztett hengerfejekkel járnának. Szinte hihietetlen, de sajnos meg lehet magyarázni, hogy egy gyár megcsinál egy világszínvonalú konstrukciót, de alkatrészt már nem gyárt/vesznek tőle a mozdonyokhoz...
Emlékszel a 158-asra tavaly december 20-án (amikor a darus púpost is filmeztük Rákoson)? Na, abban is Caterpillar van már...
"Honnan lesz 4-5 hasonló üzemkészségű és erejű mozdonya Tapolcának?"
Meg lett mondva: Sm-ről kapnak Szerjót.
Persze a dolog nem ily egyszerű, mert Smen gondolom ragaszkodni fognak a jó gépekhez mivel jópár évig lesz azért még teherforda, különösen, ha a GySEV kölcsönkap gépeket, márpedig ők nem a hitványakat viszik el. Marad Cell, de ott is inkább gyengélkednek a Szerjók, mint szétveti őket az erő.
Szóval Tapolca vagy szív a Csörgőkkel, vagy pedig jő a csoda (egy központi rendelkezés pl.) hogy alkalmas M62-esek kerülnek a vonalra. Csakhogy tudod, mi a szomorú vicc? Hogy ez nekik SEMMIVEL NEM LESZ kevesebbe, sőt! A szerelők is NOHABhoz lesznek szokva!
Vagy:
Jó pár év kell, s akkor jut nekik MTUszergej... (M62,301-305) de nyárra tuti több kell.
Sajnos az a legnagyobb baj NOHAB ügyben, hogy már csak volnákról vitatkozunk. Ha (mint írtam) időben korszerűsítés van és azt a gépet amit kell, akkor a 20 db NOHABból legalább 10be beleraknak egy kis motort és egy AC generátort, fűteni!!! Taplca VF elmehetne 2-3 tolatómozdonnyal, pár Bzvel és a 20 db NOHABbal, csaknem az egész dunántúli diesel-szigeten...
"nem mondok sem napot, se vonatszámot"
Én sem, de olyan is volt már, hogy a mozdonytalan szerelvény ott maradt az állomáson, az utána jövő gyorsot az átszállított néhány utas miatt mindenütt megállították, mivel aznap egy korszerű gép valami banális hiba miatt ledöglött, egy korszerűsítésre kijelölt (és gyakorlatilag kölcsönkapott) mozdony a névleges teljesítménye 25%-ával üzemelt és 12 km/h-t ért el emelkedőn, a kölcsönkapott tartalék azt segélyezte, így a másik vonatot nem volt mi elvigye...
Valaki írta, hogy a tempót egyre kevésbé bírja a dízelmozdonyparkunk. Kérem, mutasson a világból valaki olyan dízelmozdonyt, amely egy mondjuk 270 tonnás vonattal 3,8 km-es távon (80-as pályán) állóhelyzetből állóhelyzetbe érve 2 perc alatt elvisz!