Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 1999.08.21 0 0 138
Bizony, szép!!! Hőgye papa mesélt róla bőven. Én magam csak egy állomási bizt.bert szerkesztgettem össze, azt is házi feladat gyanánt fiktv állomásra, de az jól sikerült. Vannak foszlányok, amikre emlékszem még. És bizony, piros a majom segge és a közúti jelző :)
ZöPö Creative Commons License 1999.08.21 0 0 137
Egyet kérdeztem, három lett belőle. :-) Itt a ráadás:

A '60-as évek végén, '70-es évek elején a tapolcai vonalon a személyvonatokat egy zöld színű dízel (dízelelektromos) gép húzta. Nem emlékszem a jelére! :-( A vezetőállás 1/3 - 2/3 arányban osztotta fel a gépet, erről meg az eredeti zöld színéről biztos ráismer valaki. Ma is van hasonló gép, csak persze egyennarancssárgában és a teteje kicsit más. Szóval, mi volt az a régi mozdony és lehet-e még valahol olyat látni?

ZöPö Creative Commons License 1999.08.21 0 0 136
Kérdeznék egyet, ha szabad.

Nekem valamiféle gyerekkori imprinting miatt a NOHAB a fő kedvencem. Talán azért, mert az húzta Tapolca felé a gyorsvonatokat, ami nekem a nyaralást - meleget - boldogságot jelentette. Egy időben ezek a gépek gyönyörű, egyedi festésűek voltak (bordó alapon két fehér csík). Aztán utólérte őket is a MÁV lehetetlen uniformizálása, amennyiben megkapták a dízelek egyen-narancssárgáját. Ezzel párhuzamosan eltüntettek róluk minden, a gyártóra utaló jelet. (Táblát, feliratot, mindent.) MIÉRT?
Mostanában legalább egy (HÁNY? MIÉRT NEM MIND?) M61 visszakapta az az eredeti színét. Ennek nagyon örülök, olyan, mintha az elveszett gyerekkorom egy kis darabját adták volna vissza. :-)

division by zero Creative Commons License 1999.08.20 0 0 135
a francba, hogy nem vettem észre...
de én itt az újságban hétfő 19:35-t,é s szerda 19:45-t láttam "Vasúti variációk"
valaki felvette videóra?
Törölt nick Creative Commons License 1999.08.20 0 0 134
Felhivnam a T. urak figyelmet, hogy a Duna TV-ben megy egy sorozat, ami a vasutrol szol (MAV). Kedden es csutortokon volt ezen a heten, meg 4 resze lesz, gondolom jovo heten is ugyenezeken a napokon adjak. Eleg keson ment, 10 korul. Ha a kezembe kerul egy musorujsag konkretan leirom a cimet es a kb. idopontot.
division by zero Creative Commons License 1999.08.20 0 0 133
ok, jó pihenést
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.20 0 0 132
Nekem már itt az augusztus 20-a. Ünnep. Szunya, pihi. De nem merül feledésbe az ügy.
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 131
nagyjából ez mind...
de menjünk sorba, elöször vegyük a fénysorompót...
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.19 0 0 130
Na jó, de mi érdekel? Térközbiztosítás? Állomási biztosítás? Közóti átjárók biztosítása (fénysorompók)? Mechanikus vagz elektromechanikus rendszerek? Tisztán elektronikus nincs, a rendszerek jellegére való tekintettel. Ez azt jelenti, hogy ha egy jelfogó meghúz, akkor ezt a tényt több áramkörben kell figyelni. Ezt pedig jelenleg csak a mechanikai kényszerkapcsolat tudja biztosítani (mechanikus konstrukció). És ez csak egy a sok szempontból, amit ezen a területen figyelembe kell venni. Tulajdonképpen villamos automatika az egész, speciális kiegészítésekkel, biztonsági elemekkel. Ja, és a hozzá tartozó felelősséggel. De ne aggódjon senki: az utolsó, általam tervezett ( és tervezői művezetéssel kivietelezett) fénysorompót kb. 2 éve átépítették.
Száz szónak is egy a vége: nagyon szép szakterület.
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 129
Gyuszi bá, érdeklődve hallgatunk...
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 128
Igen ez tényleg nagy élmény, és nem is csak a gépek miatt, hanem a társaság: hiába vad idegenek (bár pár út után elég sok ismerőst talál az ember...) máris van legalább egy közös témája bárkivel...
Nincs az, hogy az utasok anyáznak, hogy "Mért állt már meg megint ez vonat? Mért késik ennyit? A bü... ku... any...t a Mávnak!", ilyen itt nincs, ha pl félreállunk, hogy megelözzön egy gyors, akkor az lehet az egyik fő téma, hogy milyen mozdony lesz azon a gyorson...
Ami még szintén nagyon kellemes, hogy a vasútbarátok _otthon_ érzik magukat a vonaton, és ennek megfelelően viselkednek: nem verik szét a vagont, nem lopnak le minden mozdíthatót, és szemétdombot se csinálnak a vonatból...
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.19 0 0 127
Ha érdekel a bizt. ber, akkor erről tudok mesélni. Pár éven keresztül tervezőmérnökként dolgoztam ezen a területen.
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 126
"Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetve lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt."
Én valahogy így állok hozzá, sőt úgy általában a tömegközlekedéshez, és bár a kedvencem a vasút és a villamos, mégis van ahol belátom, hogy igen, itt a busz a célszerűbb megoldás...
A legborzasztóbbnak azt tartom, hogy mindenki a maga külön bádogdobozában pöfögjön a utakon...

Vasútról mint alágazatról is szivesen tudnék többet, ha van kedved, oszd meg velünk itt tudásod egy részét...
Amúgy nekem meg az bogram, hogy a vasút mint gépek érdekelnek, és igyekszem megragadni minden alkalmat, amikor müködés közben is láthatom őket.
" Egyébként pedig annyi és annyiféle vonatot láthatok ingyé, amennyit csak akarok"
ingyé? van szabadjegyed? nekem nincs, így elég költséges mulatság, különösen akkor, ha nem csak a mennyiség, hanem az "annyiféle" is számít: ha már unom a V43-kat, vagy a hernyókat, és esetleg pl egy NOHAB-ra lennék kiváncsi, akkor már elég messze kell menni, nem is beszélve az olyan ritkaságokról mint az M31..
"egy kocsiban ülve pedig majdnem teljesen mindegy, hogy milyen gép morog elől" az olyan bogarasoknak mint én, nem mindegy, mert azért mégiscsak másként morog... arról nem is beszélve, hogy a szerencsésebbek még a gépre is feljuthatnak...
Amúgy nem tudom mi bajod Joó Ferivel, de ez a kettőtök ügye...
Nekem és még sokan másoknak az ő útjai jelentették a lehetőséget, hogy hódolhassunk a bogarainknak. Én két úton voltam, szerintem nem drágák (2500 ill 1000 Ft), főleg ha azt is hozzávesszük, hogy nem kellett az ország különböző zugaiba utazni, hogy a különböző gépeket láthassuk, hanem egy "kupacban" megkaptuk őket...
Én nem tudok mást aki ilyen utakat szervez, de ha valaki tud, az rögtön írja ide...
Az se lenne ellenemre - sőt örülnék neki! -, ha itt jönne össze egy akkora csapat, ami tud magának ilyen utakat szervezni.
Amúgy a MÁVnak mindegy, hogy hányan utaznak egy különvonaton, ha kifizetik az árát, a résztvevőknek nem mindegy, hogy mennyi jut egy főre, tehát minél több "bogaras" fog itt össze, annál olcsóbb...

Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.19 0 0 125
Ja. Nyert.
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 124
Hallottam még egy ehhez hasonló mondást:
"Piros, az a majom segge, a jelző az vörös!"
ZöPö Creative Commons License 1999.08.19 0 0 123
off-topic
"... meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul)."
De igen! :o) Statisztikailag a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. A világ legveszélyesebb helye pedig az ágy, mert a legtöbb ember ágyban hal meg.
Szép álmokat! .o)))
ZöPö Creative Commons License 1999.08.19 0 0 122
A sok péz a télleg húzós, szerencsére még fussa. Amúgy meg de gustibus non est disputandum, ha nem érdekel a háromféle mozdony, akkor ne gyere el. :o)
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.19 0 0 121
Belenéztem a jelzőképekbe. Nekünk, mikor az F1-et gyűrtük (1974 ...), még azt tanították: a földre köpni tilos. A jelző "Megállj!"-t mutat. A "tilos" közúti fogalom.
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 120
division by zero Creative Commons License 1999.08.19 0 0 119
"Tényleg régi Kandó villanymozdony nincs nosztalgiavonatnak? Tudtommal Magyarország volt az első ami bevezette az 50Hz-es rendszert, Kandóval az élen."
Ez nekem is tetszene, de sajnos a Kandó gépek (V40,V60) és a V55 még 16kV-os rendszerű, mig ma már 25kV-os rendszer van. Szóval ma igen gyorsan elfüstölne egy Kandó...
max akkor lehetne ilyen ha átalakítanának egy vonalat átkapcsolható 16/25 kV-osra, de ez olyan sokba kerülne, hogy nem valószínű, hogy sor kerül rá egyhamar.
A V40-t már behoták a Keleti mellől, most a mozdonyszínnél áll, a nosztalgia fűtőházba fog kerülni. Remélem a V60-t is odakerül, ott Budán már elégé megkopasztották a műgyűjtők a tetejét...
A V55 is odakerül talán, ha az Északi Járműjavító odadja...
Az viszont talán nem is olyan vad ötlet lenne, hogy a fűtőház-Rákosrendező vágányt átalakítsák kétfeszűltségesre, egy működő Kandó biztos vonzaná a látogatókat...
Bölény Creative Commons License 1999.08.19 0 0 118
Dent, azert nem kell olyan messzire menni! Mo.-on is eleg jol bevaltak az IC-k, nem hiszem, hogy tul sok embernek kerekedik kedve busszal menni Szegedre, Miskolcra, Szombathelyre vagy Debrecenbe. Es ez nem csak az IC-k (a MAV atlagat meghalado) szinvonala miatt van igy, hanem azert is, mert ezek mar olyan tavolsagok, amiken a busz kisse unalmassa tud valni - hogy finoman fogalmazzak. A vonaton legalabb felallhatsz, elszivhatsz egy bagot, kimehetsz dobni egy sargat stb. Ez persze a kocsinal ugyanigy megvan, de amig olyanok a magyar utak (es penztarcak!), amilyenek, addig a MAV-nak eziranybol sincs kulonosebb felnivaloja.

A legikozlekedesen meg nincs mit csodalkozni. Amennyivel lassubb a vonat, annyival tobb idot elcseszel azzal, hogy x oraval hamarabb kint kell lenned a repteren, hogy aztan ott uljel tetlenul, persze elebb meg a repterre is ki kell vergodnod, majd onnan megint be a varosba stb. A repuloknel gyakoribb a keses is. Szoval repcsivel idot nem nyersz sokat, de kozben rengeteg az uresjarat, meg az emberek nagy resze meg mindig fosik a repulestol (nem is feltetlenul alaptalanul). A szolgalatatas szinvonalaban meg sok kulonbseg nincs, az ulesek ugyanolyan kenyelmesek, max. a vonaton nem adnak kajat, de amugy se azert ulsz repulore, hogy jol bezabalj.

Szoval vonat rulez!

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 117
De Bagojj, abban egyetértünk ugye, hogy ha kellemesen érzed magad egy vonaton, akkor gyakrabban és szivesebben utazol vonattal, mint mondjuk busszal vagy autóval.
Ha megfelelő színvonalú szolgáltatást kapna az utas (lásd: pl. GySEV új motorvonatai), akkor visszaszokna a vasútra, mint ahogy ez megtörtént Németországban az ICE szerelvények vagy Franciaországban a TGV szerelvényeknél, amelyek még légiközlekedéstől is átcsábítottak jó pár ezer utast.
Szerintem a szolgáltatás színvonala igen erősen befolyásolja az utazási kedvet!

MÁS: A legutóbb (aug11) különvonat is csak 2500 Ft-ban került! Egy egész napos programért szerintem ez nem olyan sok! + 300 Ft-ért degeszre ehetted magad egy igen kiváló (NAGYKÖNYV szerint elkészített) bográcsgulyással!
Szerintem ez a BRAVÓ!

DENT

Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 116
Ha minden veszteséges vonalat megszüntetnének, akkor nem maradna vasút Magyarországon. Ez nagy kötélhúzás a MÁV és az állam között. Na meg nem is lehet, ez nem egészen az a szféra, ahol tisztán piaci megfontolásokkal lehet élni. Az más kérdés, hogy hogyan, de kell.
Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 115
Láttam én ilyenről plakátot, és istenbiz nem akarok többet írni, mint ami valójában volt, így azt mondom, hogy 4000 alatt nem úsztam volna meg (de inkább 6-ra emlékszem), ha elmegyek. És ebben nem volt benne semmi, csak az, hogy legalább háromféle mozdony húzott el. Na bravó.

Más: Nem a MÁV-nál dolgozom.

Megint más: Az való igaz, hogy a GYSEV nem állami cég, ez meg is látszik pl. a kalauzokon (nyilván jobban be tudják tartatni az előírásokat), ám ennek semmi köze a személyszállítás néhány alapvető tulajdonságához, amik miatt veszteséges (pl. nem tárolható a teljesítménye, ami ugyan kevésbé, de igaz az áruszállításra is, általában a közlekedésre).

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 114
Dear Bagojj!

Szolgálati közlemény:
Bocsika, ha megbántottalak volna! Nem állt szándékomban... Te más nézőpontból közelíted meg a dolgot és én ezt félreértettem!

MÁS.
Én azért nem választanám szét ennyire a két vasutat. A személyszállításról:
Fokozatosan csökkent a GySEV-nél is a személyszállítás volumene, mire átgondolták a dolgokat, beszereztek 3 modern, tetszetős és korszerű dízelmotorvonatot/motorkocsit. Amióta ezek járnak a személyvonatokon, azóta visszaszokott a közönség a vasútra. Igaz, ezek a vonatok rendben is vannak tartva! Van WC papír + kéztörlő, szappan + víz!

Még valami!
Miért van az, hogy egy GySEV-es kalauz a legnagyobb nyári melegben is nyakkendőben van, kultúrált és tisztelettudó (tud köszönni, jó utat kívánni + tájékoztatást adni), végigmegy minden megálló előtt a vonaton és elmondja, hogy melyik állomás következik, addig a MÁV-os kalauz még a TV-nek is kigombolt ingben, csatakos hajjal nyilatkozik. Tisztelet a kivételnek!
Pedig a GySEV kalauz is ugyanolyan melegben dolgozik, mint a MÁV-os társa.

Ha egy kicsit eltértem volna az eredeti témától, bocsika!

DENT

Vahren Creative Commons License 1999.08.19 0 0 113
bagojj: biztos igazad vagyon. Mondjuk azt nem gondoltam volna, hogy vannak olyan vonalak, amiket KELL üzemeltetni. A járatok csökkentésével sem oldható meg a probléma?
Te a MÁVnál dolgozol?

Vahren

ZöPö Creative Commons License 1999.08.19 0 0 112
A bakter lányát és a mozdonyok előéletét nem ismerem, a füstöst is alig tudom megkülönböztetni az áramszedőstől. Azért, ha ilyen különvonatos-fényképezős buli lesz, és valakinek eszébe jut, hogy írjon nekem, akkor én okvetlen elmegyek. Az élmény kedvéért.
Törölt nick Creative Commons License 1999.08.19 0 0 111
Vigyáznék az "amatőr" jelző osztogatásával, már csak azért is mert _nekem_ valahol szakmám (ha nem is kifejezetten vasúttal foglalkozom az ágazaton belül). Egyébként lehet, hogy csak a fogalmak lehatárolásában van egy kis különbség köztünk. Nálam a vasútbarát helyére tudja tenni a vasutat, és ahol azt preferálni kell, ott megteszi, illetvfe lehetőségeihez mérten támogatja, népszerűsíti azt. Vannak nekem is bogaraim, tehát nem fikázom azokat, akik minden egyes mozdonyról tudják, hogy mi az előélete, melyik korábbi mozdonynak a mije van bennük, meg hogy merre járt és hány éves a mozdonyvezető. De nálam attól még nem vasútbarát valaki, hogy szeret különvonatokon utazgatni, azt élvezi, hogy húsz mozdonycsere van a vonaton, meg hogy lehet fényképezni mozdonyokat, ellenben annyira nincs fogalma a vasútról, mint alágazatról a közlekedésen belül, hogy még a klotyóra is vonatpárokat indítana, mert milyen jó az. A túlzó, nem megalapozott "javaslatokkal" meg hasonlókkal pedig többet árt, mint használ, mert a sok hülyeség között elvész az esetleges jó gondolat.
A vasút nyereségességéről, a MÁV GYSEV össehasonlításról pedig annyit, hogy a vasúti személyszállítás a világon sehol nem nyereséges, ha egy vasúti cég mégis profitot tud felmutatni, akkor az az áruszállíátsból, a kombinált szállításból, ileltve az ezekhez szorosan, vagy kevésbé szorosan kacsolódó szolgáltatásokból adódik. Sok ilyen bevétele van a MÁVnak is, csak több a kiadása, ezért veszteséges. A GYSEVvel való összehasonlítás olyan, mintha a házi töltöttkáposztát akarnád összevetni a Gundel palacsintával. Teljesen más kategória. Hogy mást ne mondjak, a MÁVnak kötelezettségei vannak (mint állami vasúttársaságnak) olyan vonalak üzemeltetésére, amik baromira veszteségesek, ráadásul ezt országnyi területen. A GYSEVnél ez nem áll fent, az a nyugati országrészben, illetve Ausztriában működik, azt lehet mondani, hogy "mellesleg" személyszállítással is foglalkozik, de azt sem egy Kisújszállás-Kál-Kápolna vonalon.
Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 110
Kedves Bagojj kartárs (sőt divatosabban: polgártárs!)

Ünneprontunk, ünneprontunk?
Így nyilatkozik egy "amatőr" vaútbarát!!! Kárrrrrrrrr...

Arthur Dent Creative Commons License 1999.08.19 0 0 109
Vahren,

Ajánlom figyelmedbe a gazdaságosságról a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasutat.
Alapítása óta nyereséges! Hogy csinálják?
Ha közelebbről érdekel: www.gysev.hu

Dent

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!