'83-as biztos nem,vagy akkor egy nagyon-nagyon átalakított Garde.
Szerintem 130-as (hátul látszik a tetőkárpitban az öv,meg hátsó fejtámlás,ez 120-as Rapidban szerintem biztosan nem volt (precedens még nem volt rá). Apollo felni se járt fapados 120-ashoz.
Az alvázszám alapján egyből kiderül. A vonóhorogból gondoltam,hogy szlovák....
Az autó 27km-re van tőlem,mégis előbb telefonáltam,szerencsére.A történet:a Rapid egy Skoda kereskedőé,aki Szlovákiából hozatta tréleren egy ottani kereskedőtől,aki beszámította egy új autóba korábban.Hogy milyen papírokkal "jött át",nem igazán sikerült tisztázni.Nálunk egy gyűjteménybe került,soha nem volt használva,forgalomba nem állították.Semmilyen papírja nincs.Majd az új tulajnak kell kideríteni,hogy forgalomba lehet-e helyezni,vagy csak donornak jó.A tulaj azt sem tudja,milyen motor van benne,közben kiderült,hogy nem 89-s,ha nem 83-s évjárat.Valószínű,120-s Rapid.
A "tulajdonos" szerint ki kell ruccanni Szlovákiába a kereskedőhöz akitől hozta az autót,megszerezni tőle a Szlovák tulaj nevét,címét,készíteni egy adásvételit és minden rendben.Egyszerű mint az ágyba sz.rás!
Nem kis büszkeséggel szeretném bejelenteni mindnyájatoknak, hogy sok éves barátságunk, valamint a régi Skoda autók iránti szeretetünk hivatalos formában is testet öltött megalakult a Skoda Oldtimer Klub egyesület.
A következőkben egy rövid bemutatkozás találtok, további részletek pedig a weboldalunkon olvashatóak:
Amennyiben bárkinek csatlakozási (ne adj isten támogatási, szponzoriJ) szándéka lenne, weboldalunkon A Skoda Oldtimer Klub bemutatkozása bejegyzés alatt minden elérhetőségünket megtalálja.
Egyesületünk rövid története
Szinte természetes dolog, hogy az azonos gyártótól származó, hasonló típusokkal rendelkező veterán autósok egymásra találnak. Kisebb-nagyobb baráti társaságok alakulnak ki, alkatrészeket cserélnek, segítik egymás szakmai tanácsokkal, közösen szerelnek és eljárnak különböző találkozókra. Egyesületünk alapítói is egy ilyen baráti társaságot alkotnak, amelyben beszélgetéseink, találkozóink alkalmával már többször felmerült egy hivatalos egyesület létrehozása.
A végső lökést egy szerencsétlen véletlen adta meg, egy baleset, amelyben egyik Skodás társunk gyönyörű autója totálkárosra tört.
Már a baleset napján elkezdtük a szervezést, miszerint baráti összefogással a lehető leghamarabb, a tulajdonos tudta nélkül újjáépítjük.
A projektben nagyon sokan részt vettek, önzetlenül, időt, pénzt, fáradtságot nem kímélve és ennek köszönhetően két és fél hónap alatt az autó el is készült és egy meglepetés-parti keretében átadásra került.
Ekkor határoztuk el végleg, hogy egy ilyen értékű, erejű és elszántságú társaságot érdemes tovább vinni és hivatalos egyesületi formában folytatni tovább szeretett autóink, szenvedélyünk ápolását, kihasználva azokat a lehetőségeket, amelyeket egy ilyen szervezet nyújtani tud.
A hivatalos procedúrát 2012 októberében kezdtük el, jogerős bejegyzésre 2013 áprilisában került sor.
Célunk
Célunk a magyarországi veteránkorú Skodák tulajdonosainak egyesületünkbe gyűjtése és tagjainknak segítségnyújtás anyagi és szakmai téren, illetve munkában, tanácsadásban és egyéb tennivalókban abból a célból, hogy a tulajdonukba lévő / kerülő veterán korú Skoda gépjárművek eredeti állapotukban fennmaradjanak, vagy azt minél jobban megközelítsék.
Vettem egy gyári, szürke alapozós homlokfalat tavasszal a lakatoláshoz.
Most hívott az autósboltos, hogy a raktárában talált egy másik gyárit, ami kimondottan Rapidhoz van, és hogy amit én annak idején elhoztam, az 120-asé volt.
Most van neki egy vevője, aki viszont 120-ashoz keres homlokfalat, ezért kicserélhetnénk a homlokfalainkat és mindenki a saját típusához valót kaphatná.
Kétségeim vannak. Úgy tudom, hogy nincs külön Rapid homlokfal, ez megegyezik a 120-assal, legalábbis a széles futósoknál.
A boltos azt mondta, hogy a lámpabilik lyukainál van az eltérés. Lehet, hogy igaza van és az én homlokfalam a keskenyfutóséhoz passzol?
Azért is idegenkedem a cserétől, mert a boltos másik homlokfala fekete alapozós, ami arra utalhat, hogy utángyártott. A boltos szerint nem az, mert rajta van a gyári matrica. Én nem láttam még, csak telefonon hívott fel.
Szóval érdemes lehet kicserélnem? Csatoljak képet a mostani homlokfalról, meg tudjátok mondani, hogy keskenyfutóshoz való-e?
Letörni? Piha! Majd szigetelőszalaggal visszaerősítem, dizájnosan. :) Komolyan: alighanem veszek egy donor szellőzőmotorfedél-rácsot, illetve vigyázok a lemezre.
Apropó kókányolás, most oldottam meg a Pusiék által beletört hűtőviz-leeresztő csavar problémáját. Nem csodálom, hogy beletörték annak idején, mert csavarkiszedővel sem tudtuk kicsavarni. Nem volt más megoldás, átfúrtuk és új menetet fúrtunk bele. Most tettem bele új csavart és alátétként klingeritet (azt az azbesztszerű anyagot). Tök jó, nem ereszt és mindkét csavar kiszedhető.
Ja, és rájöttem, hogy mi csilingel a jobb hátsó futóműben, ha gödörbe hajtok: a lengéscsillapító alsó anyája és a lengőkar közti vastag gumikarika gyakorlatilag kimállott a helyéről, így az anya és az alátét mindig csilingelt. Vágtunk bele egy jó kemény, szövetcsíkokkal vegyes gumit és most jó. Ha lehet ilyet külön kapni, akkor azért kicserélem majd arra, akár mindkét oldalon.
Én az ablakmosó tartályát betenném a csomagtérbe és a felszabaduló helyre pedig a (gyárilag is a szívó oldalon van) szűrőt mert ha a rács alá teszed akkor víz éri esős időben
A ventilátor szívónyílása középen ( a rácsok között) egytakarólemez alatt van kör alakű úgyhogy könnyen lehetne fabrikálni rá egy szívócsövet.
Én raktam az enyémbe szűrő féleséget igaz nem a pollen miatt, hanem csak azért hogy ne rántson be minden falevelet és verebet. A szellőző motor tetején van egy műanyag rács amit három csavar fog. Méteráru boltban vettem fekete tépőzárat. Nagy nehezen felragasztottam kontakt ragasztóval a rács külső peremére, mivel a tépőzár élében hajlítva igen merev (be kelett vagdosni). Azután a rácsra ragasztott tépőzárat is lekentem ragasztóval és egy fekete ritka szövésű szövetet ragasztottam rá. Így amikor levettem a rácsról a szövetet a tépőzár egyik fele a rácson a másik a szöveten maradt. A szövet szépen körbe lett vágva és varva, ezáltal nyugodtan mosható is mert a varrás biztos tart és kultúráltan néz ki. Valamennyit biztos fog a légszállításon, mert amikor maxon pörörög a ventillátor húzza a szövetet befelé. De igazándiból nyáron szinte sose használom télen meg legfeljebb leveszem, akkor úgy sincs bogár és falevél. Illetve a te esetedben pollen.
Szerintem neked is ott lenne a legjobb valahogy a szűrőt elhelyezni, mert csak egy helyen szív a fűtés rendszer, de (attól függően hogy állítod) 7 helyen fújhat ki. Mire mind a 7-et ellátod szűrővel az szenvedős. Esetleg még a fűtés nagy feketedobozába lehetne, de ott nem sok hely van, és a szűrő csere se lenne leány álom. Meg egyébkén ha a beszívott levegőt szűröd, jobb a fűtés redszernek is. Én amikor felújítottam a fűtésdobozom találtam benne mindent: tollat, mohát, döglött bogarak, avar. És a fűtés radiátort is áztattam, mostam egy jóideig mire átláttam a lamellái között.
Finoman visszairányítanám a dolgot a pollenszűrő felé, mert tegnap mentem a kocsival és kurvára unom már ezt az allergiát.
Addig eljutottam, hogy valahol a bejövő levegő útjába kéne tenni mondjuk egy Swift vagy Astra pollenszűrőt. Az a kérdés, hogy a levegő ugye csak a csomagtérfedél rácsain át jöhet, majd és a ventilátorházon keresztül kerül be az utastérbe. Nem emlékszem, hogy a ventilátornál hol a lyuk.
De: Vajon a két szellőzőrácsra tegyek-e fel belülről egy-egy keretet, amibe beleteszek egy-egy pollenszűrőt, avagy a ventilátorház megfelelő beömlőnyílását fedjem-e le valami szűrővel?
Én az új autókból kifejezetten hiányolom! És azt a halk kattogás ahogy leállítás után a kipufogó visszahül. Legalább is az enyém szokott. Mintha ilyenkor halkan jelezné az autó "De jó végre megpihenni."
Épített már be valaki pollenszűrőt Rapidba? Hülyén hangzik, de valahova csak be lehet kókányolni.
Parlagfű-allergiám van és így szeptemberben minden utazás után napokra kifekszem a takonytól, mert a beömlő menetszél ömleszti a polleneket. Arra gondoltam, hogy a szellőzőrendszerbe - akár több helyre - belevágom egy másik típus pollenszűrőjét. Van már ilyennel kapcsolatban tapasztalat? Mennyire fogja le a levegőt?
A másik hülye kérdés, hogy a ti kocsitok is feltűnően olaj- és kipufogószagú? :) 5 éve teremgarázsban lakik a jószág, így a nagy tér és a szellőzés miatt semmi érezhető kipárolgása nincs, de most egy kirándulás alkalmával pár napot egyedi garázsban állt és ahogy 4 nap után benyitottam, mellbevágott az olajszag +kipufogószag (talán egy kis benzin is volt benne, de ez nem biztos). Nyugtassatok meg, hogy ez normális.
Olajcsöpögés nincsen (benzin se), csak diszkréten olajpárás-porlepte motorblokk, de még így is sokkal tisztább, mint más farosok.
Ha esetleg benzinszag is van, akkor ennek mi lehet az oka? Lecsúszott szellőzőcső, repedt benzintank?
Van szerencsém még Avia A30 és A31 gépekhez, azokon is az 55-ös van/volt. Mechanikus és elektronikus szabályzókkal is. Állandóan gond van hol az egyikkel, hol a másik jószággal. 2 gépen Feli 70-es van, azokkal már vagy 4 éve nincs gondom ilyen téren :) MPI Avia:) Az elsó pajzsot kell átszerkeszteni rajta. Na mind1, ilyen-olyan.
Gondolom a kedves mosoly előjött amikor azt írtam, hogy már benne van... igen de nem gyárilag.
És miért?...
Ez a feszkorlátozó (nem űrtechnika) már a 3.autómon van rajta, mindig átrakom, mint a kedvenc kabalát. Egyféle tuningnak is mondható. Nem hibaforrás igazából, mert ha esetleg beájul a relé vagy az smd vezérlője, vissza lehet a körsarut rakni a generátorra és megy tovább a rendszer.
Amikor céges autót használtam anno abba is átraktam, pedig abban Hitachi generátor volt. Mégis megóvott egy 18voltos töltéstől. Egyszerűen leoldotta a töltőkört, és a töltésjelző világított. Mivel az régi dízel gép volt, akksival haza jöttem vele. Lényeg az, hogy eddig jól működik, és a GLi "lelkét" sem szeretném tönkre tenni apró "hoppá"-val. Nem is ragozom ezt tovább, ki erre, ki másra esküszik. Pro és kontra...
Erről is ennyit :)
A 105-120-nál ugyanúgy belassult az irányjelző ha ment a fűtőmotor. Az ablaktörlőről nem is beszélve. Világítás is lehalványul alacsonyabb, alapjárat közeli fordulaton. Letérdel elég hamar. A fesszab + generátor cseréken és a tesvezetékeken túl.
Azt észreveszed ha nincs töltés, mert világít (ha...) a töltésjelző. De ha túltölt, azt már csak akkor veszed észre ha savgőz köszönget hátulról, vagy kiégnek az izzók seperc alatt. Ezért nem árt sűrűbben ránézni.
Abba az átok Avia-ba valami oknál fogva beépítettek egy relé dobozt, ami a töltésjelzőt kapcsolja. Akkor is ha nincs töltés, és akkor is világít ha túltölt. 13.2 alatt és 14.5V fölött jól méretezett bádog dobozból jön a kattanó hang.
OFF:
(Van olyan autó típus is, aminél szériahiba a túltöltés. 2001-től gyártották, és még a 2006-os példányoknál is előfordul sűrűn. A gerjesztő feszültséget a motorvezérlő elektronika szabályozza. Viszont a diódahíd elég silány minőségű, és hanyagul pontforrasztott, főleg a segéd gerjesztő. Itt a hiba oka. Elég sok fut belőlük az utakon, elég nagy károkat okozva önmagukban. )
Az a ház nagyobb fordulaton kevés lehet neki és így a hűtés is. Egy 1.6os Felicia hasonló Amperű generátor kialakítása egész más. Plusz a Feliciában jobban is hűlhet, mint egy farosban.
A 120as generátor más felépítésre, mint a Favorit. Az ékszíjtárcsa is az első években hasonló átmérőjű volt, mint a 120asban, később váltottak a kisebbre. Nekem még a nagyobb jutott és alapjáraton nincs is töltés, plusz rugdosni kell, hogy a töltésjelző elaludjon. Bár nem számít hogy világít vagy nem, 950 alatt akkor sem tölt.
Érdekes jószág, a régi Kadett Coupékra emlékeztet.
(Azért mekkorát guríthattak volna a ruszkik egy ilyen szög egyszerű műszaki alapokon nyugvó, ezerötös, hátsókerekes kupéval, amihez még egy zorall dupla körlámpás homlokzat is megoldott... Valahol a Fiat 850 SC és a Ford Capri/Opel Manta közé illeszkedve, jó kis kemény valutáért természetesen... ejj.)
Igen VAN MÁR benne, miután utólagosan beleraktam. Nem egyenlő a külső fesszabályzóval. Ha valaki tapasztalta már, milyen érzés amikor elpukkan az akksi az nyílván átértékeli a helyzetet. A töltő szálon van közvetlenül a generátor után. Ha a töltőfesz túl lépi a 14.5 Voltot, szétkapcsolja. Marad az akku fesz. 80A a terhelhetősége, állítható a leoldási feszültség 10- 28Voltig.
Tudok mutatni is elpusztult vezérlőt túltötlés miatt, pedig okosabbak szerint védve van.
Villamosságisként találkoztam már ilyennel, de mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy mi a jobb. Sem lebeszélni, sem rábeszélni nem akarok senkit, csupán annyit akartam,hogy nem árt rá odafigyelni sűrűbben.
Erről a 70A-es Felicia generátorról tudnék mesélni....sajnos a nagyobb fordulatot nem bírja. Sokkal megbízhatatlanabb mit az 55A-es. Felicia BMM-ben még 55A-es generátor van, csak az MPi-ben van 70A-es.
Mióta megfőzte az akkumat a 70A-es generátor azóta nekem Favorit 55A-es generátor van bent. Teszi a dolgát, semmi probléma nem merült fel azóta.
A 120-as és a Favorit generátor között talán az ékszíjtárcsa méret között van különbség. Azzal lehet segítani a töltésen. Junkie kicserélte a generátorán GLi-ben használatos tárcsára, emlékeim szerint jobb lett az alapjárati töltés, nem kellett pöckölni a gázpedált, hogy legyen töltés pl..
A direkt gerjesztéstól nem lesz nagyobb a feszültség ha amúgy jó a szabályzó elektronika PL a Ladákon gyárilag így van bekötve , ebből adódik hogy
a Skoda szabályzó használható (beköthetö) a Ladára, fordítva viszont már nem egyezik a gyári bekötéssel természetesen Skoda is működik Lada módon csak akkor ha rajt marad a gyújtás a generátor gerjesztése feszültség alatt marad vagyis elöbb lemerül az aksi .
A nagyobb teljesítményű generátort Felicián tudomásom szerint a klíma indokolja valamint az alapjárati töltési képességet is amit egyszerűen
oldottak meg kisebb átmérőjű szíjtárcsával szerelik a felicia generátort vagyis gyorsabban forog .
A tartós fogyasztókat érdemes összeszámolni gyűjtás világítás stb......
Moszkvicsnak mondják egy orosz fórumon, de ők sem biztosak. Szvsz a két márka között nincs sok különbség, bár az IZS elvileg olyan mint a Kvasínyiban gyártott farosok. :)
Nem árt, ha van. Gyújtás (15) szálról adsz neki +.t, másik szálát letesteled és kész. 13.7- 14.3V-ig jó a töltés, ez a két szélső határ. Függ még az akksi állapotától, annak töltöttségétől is. Arra még figyelj, hogy a generátornál a két vékony szálat (ami a fesszabályzóra megy) ne cseréld fel, mert akkor "direktbe gerjeszted" a generátort, akkor még 18-20Volt is képes kijönni belőle, amíg pl a diódahíd vagy a tekercselés nem adja meg magát más elektromos berendezés előtt. Akksit is felforralja ebben az esetben.
Bocsi, nem akartalak ám elkeseríteni. Csak ha összeáll a rendszer, rá kell figyelni sűrűbben. Vagy egy kis méretű voltmérőt a műszerfal közelébe betenni. Gyújtás szálról adsz neki +12voltot és kész is a feszültség figyelő. Van szivargyújtóba dugható digit kijelzős töltésmérő is, asszem 2e ft. Annyit megér a beruházás. Túltöltésre is hajlamos, azt sem szereti egyik elektromos kütyü sem. Alap 105-120-nál max az izzókat lövi ki, vagy beég a megszakító, esetleg az autórádió köszön el. nagy kárt nem tesz, de itt más a helyzet.
Volt már szerencsém néhányhoz.
Nekem a GLi-n is a hagyományos 55-s generátor van, ott is ha megy a világítás, fűtés, ablaktörlő, akkor már az irányjelző csak dekorációs jellegű, leesik a fesz. 13.00 körülre :)
Viszont van már benne ármkorlátozó, pont a túltöltés veszélye miatt.
Jól néz ki nagyon a gép. Ha a gyári 120-as generátorod van fent (55 A), az előfordulhat, hogy kevés lesz neki. Főleg akkor, ha a többi nagyobb fogyasztó is működik. Világítás, hátsó ablak fűtés, ablaktörlő stb. Ellenőrizd majd a töltő feszültséget úgy, hogy több fogyasztó is be van kapcsolva. Alapjáraton is, és emelt fordulaton is. A Feliken ha jól emlékszek akkor 75A-s generátor van.
Alap farosoknál is képes "letérdelni", ha minden egyszerre működik, és még kap egy irányjelző parancsot is :)
Nálad meg ugye van több extra funkció (üza szivattyú, vezérlő...) :)
..Ha van elég hosszú csöved és vezetéked, akkor tetszés szerint elhelyezhető az ak.szén tartály.
Köszi a segítséget. A tartáály tetején "tank" és "motor" felirat van. Akkor értelem szerűen a tank lesz a szellőztetőre kötés és a motor ahol van a kapcsoló pedig a szívócsonkra menő ág.
Minden megvan hozzá, majd akkor befaragom valahová.
... a többi része sem bonyolult. A tank szellőztető csövét csatlakoztatod az a.k.széntartály bemenetére. Ennek a kimenő ágára (és a szívócsonk közé) van beépítve az elektromos szelep amit az előbb is írtam. Itt vezeti be a benzingőzt a szívócsonkba adott fordulatszámnál, rövid ideig. Nem a szabadba lép ki a benzingőz.
Ha nem aktiválod ezt a rendszert akkor sem ér nagy veszteség, viszont egy lehetséges plussz hibaforrás :)
A hengerenkénti injektoros Felicia mindegyikén van/volt aktívszén tartály. Ha ennek a vezérlőjét és a hozzávaló kábelkötegét használod, akkor azon a csatlakozó rajta is van. (Ami a működtető szelephez megy). Vagyis működésre készen áll. Két pólusú csatlakozó a kötegben a vezérlő egységhez közelebbi részen.
Gábor rendbe rakta a karosszériát és a motort is. Viszont legalább négy évig nem használta, alig járt a motorja. Szóval foglalkozni kell vele, apróságok.
Az egy oldali tükröt én is furcsáltam, viszont nagyon tetszik, sokkal finomabb a formája, mint a sima nagy szögletesé.
MMB MINŐSÍTETT "MUZEÁLIS" (30 ÉV FELETT) 1982. december 31. előtt gyártott járművek, amelyek rendelkeznek "Muzeális Jellegű Jármű" minősítéssel. A minősítést a Muzeális Minősítő Bizottság végezte el, a jármű jogosult az OT rendszám viselésére. (Amennyiben a jármű minősített de nem váltották ki rá az OT rendszámot ez nem jelent akadályt a besorolásnál) A minősítés igazolására az 5 évre érvényesített 4. sz. melléklet szolgál. Az évek figyelembe vételénél a gyártás időpontja számít, és az eltelt naptári évek. Egyes gyártmányoknál a modellév nem azonos a gyártás naptári évével. Pl. a VW az 1981-es modellév járműveit már 1980-ban gyártani kezdte. A KKGF szempontjából minden esetben a minősítés megléte az irányadó, tehát ha a feltételeknek megfelel, de nincs érvényes minősítése, akkor nem veheti igénybe a kedvezményt."
A kocsi álltában megy tönkre, használni kell, nem nézegetni.
Igen, az bizony! Van vele munka, remélem minél előbb elkészülök vele. Nem fenyegetésképpen mondom, de biztos foglak titeket zaklatni még mindenfélével...:)
Meg van mind, hosszú és a rövid is. Az autóval együtt kaptam meg gyári extraként. Sokat dob rajta, és védi is az oldalát. A hátfalra is meg vannak a furatokhoz az eredeti záró dugók.
Rohadt elet, hogy ennyiert nem fog elmenni, pedig meger ennyit csont nelkul, tekintve, hogy ilyen allapotura egy atlagos 100.000 ft-s 120-ast mire kihoz valaki, siman benne lesz ennyiben.
Az csak hab a tortan, hogy a felszereltsege is jobb, mint az ex szoci modelleknek.
Friss Rapid tulajdonosként kérném a segítségeteket. Szükségem lenne egy szép állapotú sűrű rácsos hűtőmaszkra. Az enyémen most a ritka rácsos van és szeretném visszatenni a gyárit. Eddig viszont még nem találtam jó állapotút. Előre is köszi!
Vagy egy Cseh vagy Szlovák kisipari lehajtható könyöklő, ami egybe van építve a rádió tartó résszel :) Olyan volt a 120-ban is nekem, Füleken vettem néhány éve. (Egyben meg is van a megoldás, hogy születtek az injektoros gépek: Blázsej! Nem raktuk be a szívató kart, meg a bowdent... Ubazz... nah akkor találjunk ki valamit de gyorsan... ) :)
(Fabia projekt megoldódott, vez.tengely jeladó hiba volt)
igen, megmondta a rendszámát, csekkoltam is a magyarorszag.hu-n, de a régi KTI-s zöldkártya adatbázist már nem érem el - de lehet nem is lenne benne, nem tudom.
Szetszedtem, kitakaritottam a pierburgot. Most mar szepen indul, de az alapjarat eltunt, mert a levego csappantyut az 1-es torok felett nem tudom lezarni/ vagyis nem huzza viussza a rugo.
Ez a szerkentyu az automata szivato is, jo hulye megoldas.
2-es golfokon, Sciroccokon, korabeli audikon, opeleken is ez volt. A neten utanakeresve eleg gyakori tanacs a javitasra az, hogy csereljuk le weberre :)
Meg ezt a levego csappantyut kell megoldanom, es ujra a regi a gep. Jelenleg az alapjarat felugrik, mert ez teljesen kinyilik. Olyannyira, hogy az auto gaz nelkul elindul 3-asban sik uton.
Pierburgos Favoritom sose volt, de Favoritról származó Pierburggal szívtam már: van rajta jópár vákum-membrán, azok behalhatnak, illetve a karburátor alatti gumitalp (ha még az van) most adta be az unalmast...
Kipufogo szerintem ep, miert ment volna tonkre, ill. mi baja lehetne?
A gyujtas hibat nem zarom ki, mert egyik kabel nagyon laza volt az eloszton, levettem, es akkor latom, hogy a gyertya feloli reszen tiszta rozsda. Kicsereltem egy masikkal amit otthon talaltam, de rendeltem 1 uj szett gyujtokabelt is.
Viszont ha a gyujtassal van gond, akkor miert indul be?
Az alapjárati és az üzemi rendszer ritkán dugul el egyszerre , favi karbin pedig csappantyús a hidegindító ami az üzemi rendszerből veszi induláskor is a benzint, én inkább gyújtás hibára gondolok , hangja nem változott , kipufogó ép ?
Be se indul csak kinkeservesen, aztan leall gazadasra.
MEglatjuk.
Csak a favorit az igaslo, es az igaslonak mukodni kell mindig. Azt is be kell vallani, hogy az elmult 2 evben 1x nyitottam ki a motortetot, olajcsere vegett.
Az enyem hibatlanul mukodott, miota megvan, de egyszercsak mult heten eltunt az alapjarat menet kozben es a piros lampanal leallt. Ujrainditottam, es ugyanez meg vagy 10x mire hazaertem.
Aztan tegnap indulni akarok, nem indul. A sok inditozastol bekopte a gyertyakat, kivettem, kipucoltam, meg egyik gyertyakabel laza es rozsdas volt, azt csereltem. Most indul nagynehezen, aztan visszaengedem a gazt, le akar allni, ujra a gazra lepek, leall. Utana az istennek sem indul be ujra.
Arra saccolok hogy tul sok uzemanyagot kap.
Csak azt nem ertem, hogy mehet tonkre egyik percrol a masikra.
b: Nem létezett, de a dealer/importőr vásárlói kérésre átfújta az autót.
c: Nem létezett, a tulaj talált egy jó (jobb) 20-as kasztnit a porrárohadt GLi-je helyett, és átpakolt mindent.
d: Nem létezett, simán csak újra lett fújva .
Tetszés szerint folytatható. :)
'88-'89-ben tudtommal nem készültek halványzöld (zöldesszürke) szedánok Kvasinyban ('89 tuti, '88-ról nincs infóm, de még egyetlen ilyen zöld GLi-t sem láttunk, és azért az több mint gyanús. :)
Természetesen alapállásban lesz a féltengely , megemelni is egyszerűbb a hosszlengőkar alján mint a kasztnin és emelés után visszaengedem már kerék nélkül a kiinduló helyzetbe.
Mérni szerintem csak kerék nélkül lehet viszonylag pontosan :)
OK. De ha lehet úgy kéne, hogy kerék nélkül is kb. függőleges legyen a fékdob felfekvőhelületének a síkja.
Lehet, hogy felrakott keréknél is meg lehet mérni a lemezfelni középső nagy tehermentesítő lyukánál befordítva a mérőszalag elején a kis fém pöcköt a fékdob síkjára. Vagy Apollónál stb. a küllők közé ugyanígy betolni a mérőszalagot.
Nem akarok neked plusz munkát, de azért köszi előreis.
Sziasztok, egy méretet szeretnék kérdezni a rapid tulajdonosoktól:
A hátsó keréknél, a fékdobtól kifelé hány mm-re van a sárvédő külső perem széle? Az érdekelne, hogy a fékdob síkjától milyen messze van a sárvédő perem külső széle, legjobb lenne megmérni egy olyan autón amin a hátsó kerék nem terpeszt, és a fékdob síkjától kiindulva egy mérőszalaggal kéne úgy méretet venni, hogy a sárvédő perem felé hajolva leolvasni lehetőleg függőlegesen ránézve a mérőszalagra a méretet.
Tudom, hogy hülye kérdés ez, de még csak egy leendő Rapid tulajdonos vagyok akinek fontos lenne ez a méret, később megmondom miért.
Csak tájékoztatásul közlöm, hogy a hőkapcsolóhoz 27-es (huszonhetes) kulcs kellett. A Bosnyák téri piacon 500.-Ft-ért sikerült beszerezni. Egyfejű, csak villás, a másik felől csak nyél van és elég rövid, de pont jól befér a hűtő mögé.
Sehogy nem lehet 84 utánira rárakni ilyen tanksapkát? Nekem is van egy ilyen, mellesleg jobban tetszik, mint a másik, de nem lehet rátekerni. Ha nem lenne a betöltő cső körul az a gumi, akkor talán menne, de nem mertem kiszedni.
Köszönöm a segítségeket, természetesen Favorit a hőkapcsoló, már ezt vettünk Dunaszerdahelyen is, amikor a nevemre vettük a kis drágát. Megnézem az autósboltban, az a legegyszerűbb.
Izgat ez a SAAB-ülés. Gondolom, hogy azért a végszerelés során a felfogatáson módosítani kellett, hogy be lehessen tenni a kocsiba, akkora szerencse nem lehet, hogy passzoljon. De ha nem sokat variálni... Akkor kíváncsi lennék, hogy milyen lenne a kocsiban egy 3 ajtós SAAB (felhajtható) első ülése.
A gyári ülést meg eltenném és ha gyári állapotúként kell megjelenni, oda azt vinném.
A faroshoz, ha statisztikai alapon akarsz vásárolni, akkor 29-est (öt hűtőt mértem, egy 27-es, egy 30-as, három 29-es) vegyél. A Favorit inkább 27-es lehet.
hát a katalógusképre nem emlékszem, de én a finneknél 2006-ban élőben láttam és fotóztam egy Skoda 130 LX-et, ami azon a piacon SAAB üléssel szerelt gépet jelentett:
Na, de pont rád gondoltam tegnap. Régebben postoltál egy valószínűleg finn kocsiról egy katalógusképet. Szedán volt, talán fehér színű, és ha jól emlékszem, bézs Saab ülései voltak. Gyárilag. Lehet ezekről az ülésekről többet tudni? Esetleg a Saab 900-aséi lehettek?
a kormánykereket fogó anya biztosan állíthatom, hogy 22-es kulccsal oldható - ha ugyan akkora a hőgomba, akkor a 22-es jó lesz oda is :) 25-ös kulcsot még életemben nem láttam... (villást vagy csillagot)
Helló, mekkora villáskulcs kell a Rapid 136-Favorit hőkapcsoló (a.k.a. ventilátorkapcsoló, hőgomba, az a szar a hűtő jobb alján) megszorításához? 22-es, 25-ös? Csöpög és nem tudok úgy szerszámboltba menni, hogy vigyem a kocsit is a próbához. Az Andrt-könyv sem írja a méretet.
Igen, hasonlít. Az átmérője kisebb, a szonda-ház pár mm-el hosszabb. Az egyik M18 x 1.25, a másik M18 x 1.5-ös. A Fabia-ba nekem is olyan van (1.4 8v MPI), az még a gyári.
Ezek nem is autóipari céllal készültek, van 9, 12, 16, 24V-os is.
Ez nagyon gyorsan műxik,csak ezek nem tartósak.Max 35000km,bár ezek amik nekem vannak 1994es gyártásúak,lehet ezen javítottak valamit.1993 után elég nagy visszahívás volt Amerikában az Autolite TiO2 szondák miatt.
Nekem is 12 voltos van, csak amíg be nem melegszik, "lassú" a jelfeszültsége. Amúgy jó értékeket hoz vele, és jól is megy. Ebből ítélve a katalizátor is rendben van. Persze ez szonda nem is autóiparból való.
Az a tervem, hogy ezt az eredetit leveszem, és megmarad "arany tartaléknak". Ez helyett lenne a huszasból épített. Az is megvan, aki igényesen megcsinálja. Nem ismerem a szerkezetét ezeknek a kidörrenőknek. Ha a középső rész (ikercső) le van vágva, és le van hegesztve, ugyanakkor a hátsó kamra részhez be van illesztve és hegesztve a GLi csonk, akkor elvileg úgy megfelelő a konfig?
(Most még elméleti síkon). Gondoltam valami univerzális dobra is, de az utolsó utáni verzió lenne.
A GLi szondát értem igen. Egyben a referencia feszültség is.
19-en sima 3 vezetékes univerzális van, csak azt nem tudom, hogy elvileg lekapcsolná-e a fűtőfeszt, vagy tolja folyamatosan. (És hosszútávon ki is nyírja a fűtőszálat). Amúgy is cumiztat ez a gép folyamatosan, mindig olyan jelenségeket produkál, amit korábban csak szakirodalom tárgyalt :)
Sima 120-as kidőrrenőből érdemes csinálni GLi mintát? A belső szerkezetére gondolok, hogy kb olyasmi lehet? Gyári van fent, de egy tartalék sosem árt. A huszasnál kb középen van a becsatlakozás, a Gli pedig a dob hátuljánál.
Milyen konfig van most a gépeden? Mármint melyik szondával használod? Szerinted az normális jelenség (R19), hogy a szonda fűtése folyamatos? Akár hideg akár üzemmeleg a gép, a két fehér szálon folyamatosan mérhető a fűtő feszültség.
Az olajos-benzines jelenség óta teljesen jól viselkedik a gép, megszűnt a város lakóinakvaló köszöngetés (rángatós-bólogatós jelenség) :)
És még egy kérdés: Mi a nyavalya csilingelhet a jobb hátsó keréknél, ha úthibán megyek át? Olyan, mintha egy laza alátét lenne, vagy valaki egy pár karikára fűzött söröskupakot rázna. A kilengéshatároló csavarja nem laza, a kerékcsavarok sem és a futóműben sem észleltem semmi különöset. Valami a féknél?
Ja, és továbbra is keresek Rapid első oldalablakaira plexi szélterelőt.
68 lovas, ugye? érdekes adat lenne, hogy mennyivel tér el a valós fogyasztás a fedélzeti komputer által mutatottól, de gondolom nem tankoltad tele utána.
én a 99 lovas 1.4 VVTi-vel (Euro IV) 5.25-tel jó vagyok? :) (153e és 155e km között folyamatosan :)
Szerintem edzett üveget nemlehet fúrni, mert szétpattan. Azért egy próbát megér, de inkább 4 ajtós üvegein kisérleteznék. Könyebben és olcsobban pótolható. Aztán írd meg sikerült-e kíváncsi vagyok. :)
Teljesen pontos, mivel a DVLA (Az NKH angol megfeleloje, csak ok minden jarmuvel kapcsolatos papirmunkat is inteznek, beleertve jogsi) hivataltol szarmaznak az adatok.
szerintem jól olvasod. az ezüst autó jobbkormányos, a bordó meg balkormányos. a fekete izé meg szerintem a szkenneren lévő kosz, de mindjárt hazamegyek és megnézem a saját könyvemben :D
the car of Gösta Ljungberg, former chairman of Skoda Klub Danmark.It's a Rapid 135 - with the 136 engine. Only 1272 of these were made - and only 50 had the opening rear windows. And this is the only that came to Denmark. They were fitted as an experiment at Kvasiny on the last models.So I think you can forget about finding a setJohn Shelley- even second hand.The car still exists - owned by a young man at Sjælland. Newly completely renovated.
Én mindig olajat úgy cserélek,hogy a lecserélendő olaj mellé öntök 8dc gázolajat,azzal járatom 10-15 percig és utána engedem le.Vagy előtte lévő nap töltök bele 3dc-t,úgy megyek vele kb 80km-t erre még másnap töltök 5dc-t megjáratom 10percre és úgy engedem le.
Szépen kipuccantja a motort és utána mehet megint egy olajcserével legalább 20000km-t.
A VI. kerületben a Jókai téren van két tömítéses mesterember (a 3. és a 6. szám alatt). Ők készítenek egyedi tömítéseket minta (lenyomat vagy alkatrész) alapján is. Érdemes lehet megkérdezni, hogy tudnak-e Skoda tömítés alapján spéci kivitelű hengerfejtömítést készíteni. Simán el tudom képzelni, hogy igen.
Egyszer a DDSR fedéltömítés miatt meg beszéltem egy emberrel (talán Göd-ről) telefonon, aki versenyautókhoz készít speciális tömítéseket. Megpróbálom előtúrni a számát, egy próbát megérne...
Nem lett baja hál' Istennek. Kb annyit ment, amíg a kútról hazaértem vele. Nem árt néha ránézni farosoknál az AC-ra. Új szűrőt és új ülepítő poharat is raktam bele a membránon kívül.
Igen, azzal volt. Pár napja néztem az olajszintet, minden okés volt. Vasárnap reggel amikor kiálltam a garázsból, akkor kezdett kibugyanni a nívónál. Előtte tankoltam teli. Szval nem sok km-t ment. Kicseréltem a membránt, majd arról teszek fel képet, teljesen szétrepedt. Levettem az olajteknőt, meg a szelepfedelet. Arany tiszta belülről, és nem láttok rajta semmi elváltozást. Friss olajjal pedig kimondottan szépen jár a motor. Ma mentem vele egy hosszú utat, semmi gondja. Annyi volt még az észrevétel, hogy mielőtt kiderült a hiba, akkor nem volt alapjárat, és párszor rángatott is. Azóta ez is megszűnt. Stabil alapjárat, rendes üzem.
Valaki meg tudná mondani, hogy pontosan mikor váltotta a ritka rácsos hűtőmaszk a sűrűn bordázotatt? Az 1986-os Rapid 130-ason eredetileg még sűrű rács volt, de mikor hozzám került már a ritkát tették föl rá egy felújítás során. Évjárat vagy modell függő(135,136)? Szeretném visszatenni a régi fajtát, ezért kérdezem, hogy az évjárat helyes lenne e.
Nálunk (dunántúli, 20e lélekszámú kisváros) 2 (kettő) darab napi használatú trapézlámpás farost szoktam látni... tényleg kikoptak, itt még Trabantból is több járkál.
A "rugóház" oldalán az a 7-es anya(és a párja előrébb) az olajos futó határolóját tartja gyárilag( V alakú lemez cucc). A Gardékon a határoló-szalag felül egy lemez fülhöz van fogatva. Százasra olajos futóhoz csináltunk hasonló határolót, az egyik Gardéról levettük a méreteket, hajtottunk lemezfület, és felhegesztettük a kasznira. Egyenlőre a garázsban áll rajta a kocsi, azt jól bírja :-) Menni még nem ment vele az autó(fék + komplett beltér beépítésre vár...).
Egy ismerősöm "éles" VFTS-ében mutatta a lendkereket és a kuplungot: a lendkerék kb. mint egy csipketerítő, a kuplung (duplatárcsás AP) viszont, mint egy nagyobb hamburger :o)))
Persze, mindent lehet, ha az ember igazán akarja...
de
- ha amúgy is megcsúszik, akkor nem csökkenteném a kuplung átmérőt, hiába lehet rugóerőt növelni (a növekmény egy része pont az átmérőkülönbség kiegyenlítésre fordítódna...)
- egy lendkereket azért nem raknék fel "osztókör módosítással"
Anno valahol olvastam , hogy csak lengéscillapítókra hagyatkozni veszéyes , mivel nem elég erős a belcső felépítésük a végállás határolására.
Vajon ha gyárilag elhagyták a kilengésgátlót más lett a lengéscsillapító belseje , vagy csak elég erősnek találták a régit , vagy csak simán trehányabbak lettek ?
Szívem szerint levenném azokat a ronda gumicsíkokat .
A villákat nem téma beállítani. Láttam már tányérrugósban is olyat, ami szép hullámos volt. Használom mindkettőt és egyikkel sincs gondom. A tekercsrugó talán egy kicsit jobban bejön.
Be tudod rakni. A szerkezethez a 180-as lendkerék kell, és a lendkerék négy csavarhelyét kicsit sugárirányba, kifele felbővíteni (a Favorit lendkerék más osztóköre miatt).
No ja ezaz átka ha okosabb akarsz lenni mint a mérnökök :)
Kuplungra megszületett a döntés , végül magyar megoldás mellett törtem pálcát.
Első nekifutásra acél lendkerék szinter 200 mm-es tárcsa felicia kit car szerkezet , ha nem válik be akkor gyári 120-as tárcsával kéttárcsás kuplung lesz a következő .
A rugós kuplung tuning azért nem jó , mert a súrlódóbetét nem bírja a terhelést és a hőterhelést nagy rugónyomástól iszonyú gyorsan melegszik csúszáskor.
A mostani kuplungommal is ez a gond amíg új nem melegszik meg addig jó , de egy gumifüstös start és utána megég és vége már csúszik is.
A váltó féltengely viszonylag jól bírta eddig .
Nem lett sokkal nehezebb a V motor mint a gyári , és a gyári motor is megbírja kapartatni a kerekeket .
Nyelestengelyen viszont ott a teljes többlet .
Féltengelyen nem tud nagyobb nyomaték ébredni hiába erősebb a motor mert elkapar a kerék.
Valaki tudna nekem képet feltenni arról, hogy faros skoda szárazféltengelyes futóművénél a gyári kilengés gátlót hová szokták felfogatni? Vagy ha leírja az is jó lenne. Az egyik felét azt tudom, hogy a hosszlengőkar kis áthidaló lemezéhez, de a kasztnihoz hová kell fogatni? Találtunk egy furatot a "rugóház" oldalán, oda gyárilag 7 anya van hegesztve, de elég hülyén nézett ki, mikor oda felfogattuk. Elvileg valami csavarodás is van a kilengés gátlóba, szóval adná magát de még sem volt az igazi.
Egyáltalán nem egyszerűbb a felépítése, sőt. Ahhoz, hogy jól működjön, be kell lőni a kiemelővillákat. A tányérrugós pont azért lett elterjedt, mert körben, egyenletesen nyomja a nyomólapot, és nincs beállítási macera, nincs féloldalas nyomás, tárcsa-égetés.
Egyébként lehet a tányérrugósat is suszterolni (dupla tányérrugó, más, erősebb szerkezetből származó rugó stb.). Nyilván a pedálerő ehhez mérten változik, ami meg a hidraulikát terheli meg, a 8mm-es lökőrúd se biztos, hogy sokáig bírja az abajgatást, szóval nem egyszerű ez.
Még régen olvastam, és nagyon igaz, hogy elkezded tuningolni a motort, mikor eléred a kuplung teljesítményhatárát, akkor kell egy nagyobb kuplung (V8 itt tart most :o), majd jön szépen sorban a váltó-difi-féltengely, és sosincs vége... :o)
Kár, hogy más a mérete. Pont az lett volna lényeg, hogy tekercsrugós. Egyszerűbb a felépítése, mert nincs benne össze szegecselve minden, ezért könyebb átalakítani. Persze a tányér rugót is fel lehet edzetni, csak macerásabbnak tűnik a szerelése.
Nem hiszemem hogy amit V8 nézet ebay-en szerkezet dupla kuplungos lenne. Inkább csak megerősített, a gyárihoz hasonló szerkezetű. Ezért gondoltam feldobni ezt az átalakításos témát. Csak olcsobb lenne átalakítani egy gyárit, mint hozatni aranyáron. Meg ahogy gondolom szereti is az egyedi megoldásokat. :)
V8 tökéletesen leírta a túl nagy kiállás tünetét: könnyezik a hengerfej alól a víz vagy az olaj - nosza húzzunk rá kicsit - megmelegíted, még mindig könnyezik, de már hajlik is a hengerfej és jó kiállással, új tömítéssel is hengerfejes lesz...
Banális kérdések:
Hűtőkör légtelenítés?
Hűtő egyenletesen meleg? (Bejövő oldal és kimenő oldala is meleg, termosztát nyitás után?)
Hűtő _kívülről_ tiszta? rengeteg port,bogarat, sarat lehet kimosni belőle simán locsolótömlővel.
Ha működik a ventillátor, felesleges lecserélni más típusra, elégnek kell lennie.
Termosztát csere =!(nem egyenlő) jól működő termosztát ...
Vízpumpa, ahogy p44 is írja, huszonév alatt el tud fogyni, érdemes kihúzni a helyéről, fillérekből fel tudod újítani (valami banálisan gyakori csapágyak vannak benne, meg egy tömszelence, amit kicserélsz, és ha a lapátozás ép, újabb 20 évig jó)
Jó, jó, tudom, hogy igazad van, meg jót is akarsz, de egyáltalán nem biztos, hogy a felújítással van baj. A félévenként más szerelő meg igen-igen durva csúsztatás. Korábban szerelte valaki, aztán váltottam. Egyszer! :)))
A vízpumpát meg kell néznem és alighanem a ventilátort is kicserélem egy Feliciára. Ha valakinek van egy jó állapotú eladó, szóljon, vagy megrángatom a szálakat Gyulánál.
Az S 100-as kuplungszerkezete csereszabatos a Rapid-okéval? Arra gondoltam a 100-as szerkezetében lévő rugókat ki lehetne cserélni erősebre, vagy azokat keményebbre edzettni. Így nagyobb erő szorítaná a tárcsát, ami kevésbé lenne hajlamos a megcsúszásra. Igaz a pedál benyomásához is nagyobb erő fog kelleni.
Már csak azt kéne tudni hol lehet kapni ilyen brómtimolkék-et és mennyiért. Meg hogy mennyi kéne a hűtővízbe. Egyeztetnem kéne valamelyik volt kémiatanárommal.
csak fabia lendkerekre megy ra, szal lendkerekkel egyutt kell felraknod. a lamellai kozepen a lyuk nagyobb, mint a 120ase, ezert masik kinyomocsapagy kell hozza (en skf vkc 2215 -os opelre valot szoktam hasznalni). kell egy kozbetet ezert a 120as kinyomocsapagy villahoz ero resze, meg az uj kinyomocsapagy koze, de nem bonyolult. persze mar rontottam el, szoval inkabb nem szolok :) ( http://rozsdaboglya.blogspot.hu/2011/01/145.html )
egyszer kéne rendesen összerakni, nem félévente más szerelővel szereltetni... :S
(azt már le se írom, hogy kiket meg nagy ívben elkerülni)
a vízpumpa gyanús, sztem sose volt felújítva, és huszonnégy év alatt el tudnak rohadni az alamínium lapátfülek a nem megfelelő fagyállótól (meg talán a megfelelő mellett is). a Bogyón még én is megcsináltam a felújítást egy fél délelőtt alatt, fakezű létemre, csak rá kell készülni (tömítés, tömszelence, új lapát, zsír), szerintem neked is menne. az a blokk, azzal az azóta sem leszedett vízpumpával problémamentesen üzemel azóta is, immár másik autóban, de lassan kb. hetedik éve, szóval megérte.
"a vizet szorgalmasan öntögettem, néha gőzfelhőbe burkolózva de haladtam :D"
aztán csak csodálkozunk, hogy faros skodák kb. nincsenek is már az utakon - legalábbis itt Pesten lassan kuriózumszámba megy, ha a forgalomban látok egyet-egyet, de a sztereotípia, miszerint a "faros skodák mindig felforrnak", az bele van égve az emberekbe rendesen... téged is láthatott pár száz ember aznap, amint töltögettél a gőzfelhő közepén :D
Előgyújtás, vezérlés valszeg jó, mert egy karburátoros szaki tavaly beállította a karburátort és az előgyújtást. Nézett ő zárásszöget, mindent. Gondolom, ha a vezérlés nem lenne a helyén, észrevette volna.
Termosztátot tavaly cserélték.
Hűtő tiszta kell, hogy legyen.
Vízpumpát nem tudom, lehet, hogy elkoptak a lapátjai?
Ventilátor véleményes.
A kipufogó gyanús. Mostanában fémesen zörög, lehet, hogy szétesett. Nem gondoltam, hogy ez is okozhatja.
Ha szorul a motor, akkor nem kéne többet ennie? Most 5,5-6,2 körül eszik hosszú úton 90-nél. Azért majd megforgatom, illetve ha a hűtősapkaügyben találkozunk, akár te is megforgathatod :)
Szkotti1 leírta a tüneteket vetemedik megszakadnak a csavarok esteleg annyi kiegészítés a csavarok azért szakadnak meg mert folyik a víz a hengerfej alol és gondolván még egy kicsit húzok rajt majd eláll :D
Nálad kb. más gond miatt melegszik a víz sok oka lehet és távolból megmondani nehéz.
Víz kering rendesen , hűtő tiszta , vízpumpa ép , termosztát jó, ventilátor forog rendesen , előgyújtás jó, vezérlés a helyén , kipufogó nincs eldugulva részlegesen (szétesve) ??
Köszönöm a válaszokat, Szkotti1-nek is. Te megmondtad, miért rossz, ha nem áll ki eléggé a hüvely és hogy mi a tünete ennek. Szkotti1 viszont a túl nagy kiállás tüneteit nem írta le, csak ezt:
...ha a kiállás meg túl sok, akkor a hengerfejtömítés széleit nem tudja leszorítani a hengerfej. Ha megtéped a csavarjait, akkor meg "vetemedik."
Ez miről vehető észre? Nálam ugyanis a víz hőfoka nem ingadozik, csak kurva gyorsan melegszik. Üzemi hőfokon van 2-3 percen belül és ha a menetszél nem hűti (pl. dugóban), akkor gyorsan elindul a mutató a piros mező felé. Egyzser fel is forrt és kinyomta a vizet még a piros mező előtt, de a hengerfejtömítés szerintem nem sérült. A vizet nem eszi (2-3 havonta egy deci az baj?), az olaj nem habos, ha színültig töltöm a kiegyenlítőt, akkor járó motornál sem ingadozik a szint.
Mondhatnánk, hogy a ventillátor a hibás, de az megy. Illetve néha mintha vérszegényebben járna. Megcsiszoltam a testkábel kocsihoz kapcsolódó részét, de akkor is ilyen. A hőgomba új. A hűtőrendszert átmostam trisós vízzel.
Az a gyanús, hogy ezt a teljes motorfelújítás (új - Felicia hengerfej, új - Felicia főtengely, hüvelyek, dugók, hajtókarok) óta csinálja.
Mi lehet a baj? Lehet, hogy csak ki kéne próbálni egy új ventillátort?
Rossz motorral indultam el bízva a szerencsében ám 300 km távolságban elfogyott , egyre jobban nyomta ki a vizet .
Végül mégis sikerült hazaérnem vontatás nélkül
Szekszárdon vettem 3 m hosszú benzincsövet a hűtőtől és a fűtéstől hátravezettem a légtelenítő csöveket a kiegyenlítőtartályba kivettem a termosztátot levettem a hűtősapkát jól föltankoltam vízzel és elindultam .
Nyitott fűtéscsappal nyáron :)
A gáz eltudott távozni , a vizet szorgalmasan öntögettem, néha gőzfelhőbe burkolózva de haladtam :D
A hüvelykiállás gyári értéke felel azért, hogy a hengerfejtömítés tőkéletesen zárjon .
Ha nem áll ki eléggé a hüvely nem tömít rendesen gáz-égéstermék kerül a vízkörbe , a gáz sokkal rosszabb hővezető mint a hűtőfolyadék
összegyűlik a termosztát alatt ezért a termosztát késve veszi észre hogy milyen meleg a víz .
A hibát biztosan jelző kezdeti tünet hideg motorral indulva a rendesnél magasabb hőmérsékleten nyit a termosztát 90 °C körül majd visszahül majd ismét melegszik ingadozik a hőfok , rödvid idő múlva külső hőmérséklettöl függően beáll 80 °C-ra elmúlik az ingadozás
(nyáron gyorsabban, télen esetleg elsem múlik)
A magyarázata meleg motornál nyáron nem zár be teljesen a termosztát nem tud összegyűlni a gáz.
A gáz mennyiségétől függ mennyit késik netán felforr a víz, faros skodánál ráadásul a hosszú rendszer miatt még a hűtőventilátor bekapcsolását is nagymértékben késlelteti akár meg is akadályozza , mint nekem az egri skodatlálkozón :)
"a hüvelykiállás mértéke miért befolyásolja a hűtővíz hőmérsékletét"
Ez így, ebben a formában nem igaz.
A hüvelykiállás azt befolyásolja, hogy a hengerfejtömítés tűzkarikáját mennyire nyomja össze a hengerfej, illetve, mennyire szorítja bele az ülékébe magát a hüvelyt.
Ha a kiállás nem megfelelő, akkor a tömítés nem tömít kellően a hengerek pereménél, és ez rövid úton tömítés-átégéshez vezet.
Vagy a másik oldalon a hüvely és a blokk közötti rézkarikák nem tömítenek, akkor pedig belefolyik a forgattyúsházba a hűtővíz.
Valaki el tudná magyarázni, hogy a hüvelykiállás mértéke miért befolyásolja a hűtővíz hőmérsékletét? Miért melegszik a víz szokatlanul, ha nem jó a hüvelykiállás? Köszönöm.
Újabb probléma adódott hogy rákerültek a fabia hengerfejek az autómra ugyan minden szelep jó nem fogyasztja az olajat kicsit kifinomítottam a szívócsatornákat is .
Jó a hangja jól pörög és nyilván akkora nyomatékot ad amit eddig soha , ugyanis a kuplung megcsúszik .
Simán menet közben egy kövér gáz és már csúszik is .
Végre ismét géphez jutok. Köszönöm a méretkülönbségeket a hátsó teleszkópokhoz. Ezek alapján sima 120-as van párban.
Tegnap Cegléden jártunk, a "Furfangos, egyedi, különleges és veteránok" találkozóján.
Megmentettünk egy gyönyörű S100-as Skodrit, volt egy kis technical error vele. ((( nem elolvasni: Moszkvics 403-as trafóval sikeresen hazaértek vele))))
Nagyon jó rendezvény volt, külön kiemelném, hogy a Skodrik mindig együtt mozogtak :)
De a hűtőtömítő nem ilyen rozsdapor-szerű, hanem egész más, nem?
Nem hinném, hogy az enyémbe sokat töltöttek volna belőle. A lerakódás helye egyébként teljesen világos: nálam a fűtés ki volt véve kompletten, a kis cső a blokk végében ledugózva, így egyértelmű, hogy nem volt áramlás, és le tudott ülepedni.
Állítólagosan a felújítás után 20e km-t futott a motor, kívülről jól is nézett ki, tiszta volt, de mivel rendszertelenül 3 hengerezett, és a kompresszió is össze-vissza volt a hengerekben, inkább szétszedtem. Na a hátsó hengernél a blokk tetejéig ért nálam is a dzsuva.
Nem is értem, honnan van benne ennyi lerakódás, amikor a vízkör sokkal kisebb, mint az orrhűtősöknél...
Azt tudtam hogy szelepes , de amit a blokkban találtam olyat eddig nem láttam .
Pedig faros skodán gyakori , bár az enyémek nem teltek meg még a V8 is tök fémtiszta most hogy javítottam (gyenge 40 000 után)
Az első hüvelyt leszámítva a többi tetejéig ért a szmőtyi a másik szlovák Rapid is félig van .
Már nagyjából kipucolva az alsó feléhez készített "célszerszám"
Két henger is szelepes részben még a hengerfej is eltömődve , az elégett amúgy gagyi tömítés (nem rozsdamentes a fémszövet , mint a gyáriban) és végül a módosított égéstér egy fölujított hengerfejen.
Höhh, nem gondoltam volna, hogy a pár napja még asztalon heverő turbóból ennyi idő alatt működő motor lesz...
Lesz majd bambula, amikor kanyar előtt "tyütyütyü"-zni fog a gép... Tegyél rá hátra valami '80-as évekbeli űbergagyi TURBO matricát, hadd röhögjenek a népek (egészen az első kigyorsításig :o)
Következő projekteket akkor sorolnám: RapidW12, Garde sor8, csak a téli szabadidő alatt egy állványon álló Skoda 5x4-es csillagmotor...
Torbo benn a helyén, megvolt az első próba (KKK -s turbo ) elslő nekifutásra egész jó .
A töltőnyomást csak találomra állítottam be, befogtam tenyérrel (vennem kell egy új nyomásmérőt) jól pörög nem törpanik SEDR karbi
Második torok mechanikus nyitásúra alakítva , benzinszint kérdéses valószínű ki kell vegyem a tűszelepből a golyót , most légszűrőt kell gyártanom és mehet az úti próba.
27-től lkeszek Erzsébeten, de ha agyonvesrz, akkor sem tudom megmondani melyik fajta van otthon, Természetesen ha a palyi.sandor@freemail címen adsz elérhetőséget, mindent megteszek amit tudok - ahogyan Szkaliczka Attilának is. ÜdV: Sanyi.
ez esetben kérve kérlek benneteket, legalább egy kartonból kivágott mintát juttassatok el hozzám belőle, mert lemásolnám. Ha kell értemegyek (ha jól értem Erzsébetre), nem gond én Lőrincen lakom.
Szia! Én is állati bonyolult voltam... :o) Ebből a lemezből kétféle létezett. Volt olyan, amit gyárilag szereltek az ötsebességes Skodák többségébe. Abban csak az 5. fokozatot retreszelő kis nyelvecske áll ki és lehetett kapni olyat, amiben minden fokozatnál meg van vezetve a váltóbot alja. Neked melyik fajta van?
Hagyományos:
Fokozatonként megvezetett:
Nekem az alsó képen lévőrő kellene legalább egy lemásolás idejére, vagy egy pontos, méretarányos rajz róla...
Szia! Arról a lemezről van szó - tehát olyanom van - amelyet a 2 db 6-os csavar rögzít a kulissza tartóira. Ennek a lemeznek a nyílásában mászkál a csuklókarmantyú kis pöcke-rúdja. A képen ez a kivágott lemez van legfelül és látható a kis reteszelő pöcök is benne. Biztosan állati bonyolultan írtam le, de remélem így egyértelmű hogy miről van szó. ÜdV: Sanyi
Anno már volt turbo S100-on a legősibb megoldással 120-as porlasztó a szívó oldalon , a gond a mai turbok szívó oldala nem lehet fojtott mert a labirint tömítés átengedi vákum alatt az olajat , hosszabb alapjárat után iszonyú füstöt csinál :)
Akkor készítettem tömszelencét a turboba ,általam használt anyag kb. 30 000 km-t bírt ki (igaz a vashengerfej a felét is alig)
Lehető legkevesebb idegen alkatrésszel szeretném megoldani most is.
Most a 120-as porlasztót ígyekszem nyomó oldalra beszütykölni az úszó tűszelepe 1 bár nyomásig zár 0,5 bár töltőnyomás mellett 0,7 bár benzin nyomással elvileg működhet .
Szia! Bocsánat, ha én is beleszólok... Ilyen lemezed van, mint a lenti képen vagy olyan, amin csak egy kis reteszelő nyelv van? Ha ilyen, mint a képen jó lenne, ha egy példányt közkinccsé tennél, mert sokan lemásolmnák maguknak.
A győri srác autójában próbáltam a fokozatonként megvezetett kulisszát. Jobb volt a váltási érzet, mint a legtöbb mai autóban, szóval ha van rá megoldás, reprodukálnám a saját autómban is...
Persze, hogy mások vagyunk, nekem a ki fekete három és százlábúak jelentenek sokat. Nem vagyok diktátor, nekem elég lenne a 0--- 1----2-----3-----4----5---- H. de ki így ki úgy godolkodik. Remélem nincs harag?
Szia Sanyi! Azt hiszem anyagi helyzetünket túltárgyaltuk. Szerencsém, hogy neked van lemezed. Az meg a sors fintora, ahogy írtad, 88-90 körül még nem skodáztam, ami igaz is, mivel kb 8 éves voltam, de anyáméknak 120-as volt akkoriban, és ennek köszönhetően lett nekem is. Számomra hobbiautó, míg akkoriban ezek voltak AZ autók!
Visszatérve eredeti témánkhoz, még egyszer köszönöm és várom a találkozást Erzsébeten.
Kedves Attila! Azt a lemezt ( talán van 2-3 is ) még akkor vettem, amikor Te még nem igazán skodáztál, vagyis 1988-90 környékén. Azóta a pincében egy dobozban laknak és szerintem csak arra várnak hogy a herceg egy fekete Skodával kiszabadítsa őket - vagy valamelyiküket - a fogságból.... Ha attól tartanék hogy anyagi csődbe taszítalak, akkor - hogy ne kelljen Erzsébetre átautóznod - kidobnám a vonatból a Hamzsabégi úton, ahol várnod kéne, ha meg én kerülnék koldusbotra, akkor nem ez a lemez mentene meg..... Üdvözöl: Sanyi
Hát én inkáb ugy vagyok vele, ha már lúd legyen kövér :D Szeretk magam késziteni mindent,venni könnyű ezért is lesz egyedi :D megasztán 7 szegmens :D ugyanmár azal hogynézne ki az N és az R :D nézd meg a videot sztem ugy jobb :D dehát különbözőek vagyunk
Inkább 1 db 7szegmenses kijelzővel oldanám meg a sebesség-váltó helyzetét kijelezni, mint ledekkel. Mindenféle méretben van, és szívesen adom, a fokozatokat pár db diódából összerakott mátrix vezérli- pl, 1 et akét szélső függőleges ledcsík, a 2 5 db szegmens világítaná.... stb. Nem kell a tekintetet levenni a műszerfalról, a kérdés ? hova kerüljön a kijelző?? A legnagyobb 4 x 8 cm nagy innen lehet kicsinyíteni.
A kijelző 1 buborékos borítékban elmegy a holló szárnya alatt.
Amennyiben gond, szívesen bekötöm a diódákat , és 5-6 vezeték lóg csak amit akár reed relé, v. mikrokapcsolóval vezérelhettek.
27-én megyek Pestre ismét. Ha addig neked ráér, akkor lehet hogy tudok segíteni. Úgy emlékszem nekem van otthon ilyen lemezem, ami az 5-ös kulissza alá megy. Az ára annyi mint a feszültségszabályzóé = át/el kell jönnöd érte.... Üdv: Sanyi
Sajnos nem. Egy győri Skodás vett egy helyi boltban ilyet, ez lett lekoppintva. A képen látható kulissza egy pécsi srácé, a klubban kkrisz75 néven találod, talán neki van valami-féle rajza róla. Ha legyártatod a lemezkét szerintem gyártass vagy 50-et, Nekem is kéne belőle úgy 3-4 db... ;-)
Szia! Erről a cuccról nem tudsz csinálni egy méretarányos rajzot számomra? Már régóta akarok ilyet szerezni, de senki nem tudott szerezni, ha viszont tudnál rajzot küldeni, akkor vágatnék egyet.
az 1 es és a 2es sebességnél még megoldhato a kapcsolo egymásmellé elhelyezése viszont a középső karnál már macerásabb a 3és a 4 fokozat talánmég az 5. et is meglehet oldani csak azzal a középső rudal lesz a gond mert rövid és rögtön a "vella" és a golyo közt nincs sok hely hog yelférjen 2 kapcsolo :/
Igen igen ez volt az első tipp az 1.0 verzio mikrokapcsolos csakhogy azok érzékenyekés ha az ember 'vagánykodik' és gyorsan vált sebességet (rángatva) utcai versenyen pl akor azok elég hamar tönkremennek a 2.0 a mágnes relé nem a váltokarhoz hanem a 2 ülés közti házban a váltorudra erősitetem 1 dőlt U alaku fémet amin van eg yerős mágnes a rud felé pedig a lapot tetem amin a relék vannak eddig jó is csakhogy! 1. sebesség oké kicsit rövid de lehet állitani 2. szuper 3.-4. tökkéletes 5. na igen it ha beteszem az 5. sebességet a válto 5.ben van az auto megy is csakhogy a váltokat a váltóruddal olyan mintha a 3. sebességben lenne a hátramenet stabilan megmarad csak az 5. ben olyan mintha 3. lenne :D ezért is probálom agyon kapcsolozni a váltót :Dhüylén nézne ki igaz de a cél szentesíti az eszközt vagy ez nem ide illik :D
A rugók közti különbséget tudom, vagyis láttam már egymás mellé téve. Telókra lennék kíváncsi. Talprész, hossz, szár stb. Van egy pár hátsó teló, de nem tudom h melyikhez való. Hídtokoshoz nem találom a hátsókat h összehasonlítsam.
Akkor már a GLS kulissza alsó alaplapját érdemes megcsinálni olyanra, hogy minden fokozatnak legyen saját bevágása, így tök könnyű beállítani és elhelyezni rajta a mikrokapcsolókat. A klubban aszt hiszem a pécsi KKrisz csinált ilyen megvezető alaplapot a GLS kulisszához...
Valahogy így nézne ki a dolog. A mikrokapcsolókat érdemes úgy elhelyezni az alaplapon, hogy állíthatóak legyenek (oválfuratok pl), valamint a váltórúdra érdemes csinálni egy bakelit formát vagy gyűrűt, ami az adott sebességfokozatnál a megfelelő mikrokapcsolót nyomja meg. A váltókar és a kulissza állapotától függ a beállítás. (Málnakavaró, vagy csuklóból patentül váltható...)